2024-05-31, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krekola
Haha, det är en intressant frågeställning! Räknas lite ömsint spontansex på samma sätt som en överfallsvåldtäkt av en knivbeväpnad neger på stan bara för att den ena parten har somnat? Känns som att det ena är mer traumatiskt än det andra, men det finns förstås grader. I vissa hem gissar jag att spontansexet kan ha mer likheter med överfallsvåldtäkter än andra, även om man kan tycka att kvinnan borde ha bättre vett än att 1) gänga sig med idioter, eller 2) stanna kvar. Typ Lotta Rudholm fallet.

Om man, rent hypotetiskt förstås, kommer hem från en dag helt slut, men ändå är kåta och vill mysa i sin trötthet där det ena leder till det andra och följs av långsam penetrerande sex, där man båda ligger på gränsen mellan sömn och vakenhet, vad gäller då om kvinnan under tiden somnar? Blir det då en våldtäkt helt plötsligt även om hon tycker det är mysigt? Det blir ju rent hypotetiskt eftersom hon knappast kommer anmäla när hon vaknar om hon fortfarande anser att det var mysigt. Men skulle hon vakna dagen efter och av någon anledning anmäla så är det ju helt omöjligt för en domstol att avgöra vem som kände och tyckte vad där och då på ett objektivt sätt. Bevisbördan är så att säga omöjlig. Likadant bör det väl klassas om mannen skulle somna först, om det är möjligt. Men när inträder sömnen, är det REM-sömn som gäller, eller ska det vara djupsömn? Och vad händer om båda somnar exakt, eller ungefär samtidigt? Är det den med lägst puls som är den våldtagne? Och, gud förbjude, skulle den ene tappa pulsen helt under akten blir man då genast nekrofil om man inte märker det? Och hur låg ska pulsen vara för att bli nekrofil, räker det med Gunde-puls?

Men naturligtvis måste man ha lite känsla för varandra och gränser. Klart sex med fru "utan samtycke" som rubriken gör gällande inte är ok, men det lär (förhoppningsvis) vara osannolikt att det är LIKA ILLA som en överfallsvåldtäkt av en total främlig.

Känner du till antideppressiv medicin? Ofta lär den helt döda sexlusten. Om din hustru under en period ordinerats sådan medicin - är det i din värld okey att du tvingar dig på
henne under den tiden, typ två-!tre gånger i veckan, sammanlagt 50 gånger?
Citera
2024-05-31, 00:37
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Nej. Jag har redan förklarat det för dig massor av gånger vid det här laget. Det finns ingen tydlig enhetlig definition och inte heller finns det någon tydlig gräns för vad våldtäkt ens skulle vara.

Nej? Varför skulle jag göra det? Man kan så klart vara korkad utan att vara feminist.
Samlag är tydligt definierat i förarbetena. Du tänker nog på "annan sexuell handling," som inte är lika klart definierat.
Citera
2024-05-31, 00:50
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är knappast en folkligt utbredd åsikt att det krävs samtycke för sex inom ett äktenskap. Det finns heller inget rimligt eller vettigt med det.
Men vad är det för dumheter du för dig med egentligen? I Sverige är det utan tvekan folkligt utbrett att man självklart ska ha samtycke till sex innan man just har sex med någon. Motsatsen kallas nämligen våldtäkt, och det är inte vanligt att svenskar är för våldtäkt. Det är inte bara i Sverige det är folkligt utbrett. En av Donald Trumps mediegrodor var att påstå att en man näppeligen kan våldta sin egen fru. Vilket såklart är ett rätt upprörande påstående. Åtminstone i de flesta civiliserade delarna av väst.
Citat:
Du kanske förväxlar det med att man inte skall ha sex med någon mot deras vilja? Det är inte samma sak.
Det är i allra högsta grad exakt samma sak, jo. Och det är t om förankrat i svensk lagstiftning. Om du inte har ett samtycke till att ha sex så har du sex mot din partners vilja. Det är inte mer komplicerat än att om jag inte har samtycke att låna din bil, så är det mot din vilja om jag ändå lånar din bil.
Citat:
Normalt har man intog ett äktenskap sex helt utan någon form av samtycke och om någon inte vill ha sex så meddelar personen detta eftersom man kommunicerar med varandra. Det är det normala inom ett förhållande och speciellt inom ett äktenskap. Det fungerar enligt fullständigt motsatt princip än lagstiftningen och utgår från det naturliga och rimliga antagandet att om något är fel så säger man ifrån som gällde inom lagstiftningen tidigare.
Exakt så. Man kommunicerar. Är man ett gift par kan den kommunikationen vara väldigt subtil för utomstående, men vid varje samlag sker någon slags ögonkontakt, tonläge, små hintar, smekningar eller vad det nu kan röra sig om för att bägge ska vara underförstådda med att det nu föreligger ett samtycke om sex.

En normalt funtad man skulle exempelvis inte dra ner brallorna och försöka knulla sin fru om han kommer hem och finner henne gråtandes liggande i fosterställning på sängen över något som hänt. Ingen frisk person inbillar sig att man har något slags permanent samtycke att få ha sex med sin partner när som helst under vilka omständigheter som helst bara för att man är gift.

Två främlingar som har sex känner inte varandra på samma sätt som ett gift par. Där är mer tydlig kommunikation ofta viktigare. Men att gifta personer inte på ett invant sätt skulle kontrollera om det finns samtycke till sex är så dumt att jag inte vet vad jag ska säga om det. Alldeles självklart kommunicerar de ett samtycke. Att det ibland uppstår missförstånd där den ena då säger ifrån är en annan sak.
Citat:
Utgår man från trådstarten så stämmer det att sex är utgångspunkten i ett förhållande och om någon är obekväm med sex i vissa situationer så säger vederbörande ifrån om problemet uppstår.
Absolut. Man kan förstås tro att man har samtycke till sex när ens partner reagerar som denne brukar göra vid kyssar, smekningar eller sinnesstämning som de är vana vid inför ett samtycke till sex. Och det är fullt rimligt. Och om personen missuppfattat det hela så säger man helt enkelt ifrån.

Det funkar inte så att ett äktenskap går ut på att man nu har rätt att knulla sin partner i tid och otid. Och vill hon inte ha kuk när hon sitter i zoom möte med sin chef så får hon säga ifrån. Att utgångspunkten i ett äktenskap skulle vara sex låter som något en kåt fjortonåring fantiserar om. Ett äktenskap handlar om en relation till sin livspartner.

Det här med inget sex innan äktenskap är ju något påhitt med religiösa förtecken som vi lämnade bakom oss nånstans förra sekelskiftet. Men inte ens den doktrinen gick ut på att man tvärtom fick knulla sin partner med outtalat samtycke när och var man ville bara för att man var gift.
Citat:
Sedan kan man iofs tänka sig situationer där någon gör något mot sin partner som personen ifråga vet partnern inte är ok med, i form av mer avancerade sexuella praktiker t ex men det är undantagsfallet som bekräftar regeln.
Ingen frisk man skulle ju utgå från att frun, bekantskapskretsen och samhället anser att han har samtycke att knulla en kvinna som ligger och sover. Inte ens om de är gifta.

Undantaget här är ju om de på något sätt kommit överens om att det är okej att ligga med varandra när den ena sover. Ett sk samtycke. I det läget, ja, så blir det naturligtvis problematiskt att anklaga den andre för våldtäkt för att man inte ville ha sex just den gången när man låg och sov.

Men som du säger, undantaget bekräftar regeln.
Citera
2024-05-31, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Eftersom jag vet flera kvinnor som fått psykiska problem och behövt terapi eller inte kunnat ha med en man att göra på flera år efter att män haft sex med dem i sömnen så tycker jag att man bör diskutera med sin partner innan man sexar med någon som sover.

Är det svårt att öppna munnen eller förstör det din lilla våldtäktsfantasi?

Du resonerar som en jubelidiot och av hänsyn till känsliga personer avstår jag från att beskriva vidare vad jag tycker.

Känns mest som du fabulerar
Citera
2024-05-31, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamadryad
Stoppar du in kuken i någon som inte gett sitt medgivande så är det en våldtäkt.
spelar ingen roll om ni är gifta och har haft sex tusentals gånger innan.

Tips! Fråga din fru (när hon är vaken) om det är ok om du ligger med henne när hon sover.
Så vet du ju
Så är det
Citera
2024-05-31, 04:33
Avstängd
Pungsvings avatar
TS är våldtäktsman.
Citera
2024-05-31, 05:17
Medlem
oiiihs avatar
Det går inte bara att trycka in den i fisen utan att fråga.
Citera
2024-05-31, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Känns mest som du fabulerar

När man har suttit en hel natt och hållit om en tjej på ens studentkorridor som bröt ihop helt över hennes ex beteende med detta så glömmer man inte det. Fick hänvisa henne till terapi nästa morron.

Men du är väl också jubelidiot då, ni är rätt många så jag är inte förvånad.
Citera
2024-05-31, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
När man har suttit en hel natt och hållit om en tjej på ens studentkorridor som bröt ihop helt över hennes ex beteende med detta så glömmer man inte det. Fick hänvisa henne till terapi nästa morron.

Men du är väl också jubelidiot då, ni är rätt många så jag är inte förvånad.

Så nu är det bara en , nyss vara det multum
Citera
2024-05-31, 07:41
Medlem
Cameltotems avatar
Hur funkar de ens praktiskt?

Om jag hävdar hon sa ja till samtycke och hon säger att hon sa nej?
Citera
2024-05-31, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Så nu är det bara en , nyss vara det multum

Hon var den som direkt psykade ihop i en pöl framför mina ögon.

Några till har berättat det för mig när de var onyktra och man talar om jobbiga saker.

= flera kvinnor.

Multum har jag aldrig skrivit så varför ljuger du?
Citera
2024-05-31, 07:52
Medlem
Citat:
Det är knappast en folkligt utbredd åsikt att det krävs samtycke för sex inom ett äktenskap. Det finns heller inget rimligt eller vettigt med det.

Du kanske förväxlar det med att man inte skall ha sex med någon mot deras vilja? Det är inte samma sak.

! Jo det är precis samma sak.

Citat:
Normalt har man intog ett äktenskap sex helt utan någon form av samtycke och om någon inte vill ha sex så meddelar personen detta eftersom man kommunicerar med varandra. Det är det normala inom ett förhållande och speciellt inom ett äktenskap. Det fungerar enligt fullständigt motsatt princip än lagstiftningen och utgår från det naturliga och rimliga antagandet att om något är fel så säger man ifrån som gällde inom lagstiftningen tidigare.

Utgår man från trådstarten så stämmer det att sex är utgångspunkten i ett förhållande och om någon är obekväm med sex i vissa situationer så säger vederbörande ifrån om problemet uppstår.

Sedan kan man iofs tänka sig situationer där någon gör något mot sin partner som personen ifråga vet partnern inte är ok med, i form av mer avancerade sexuella praktiker t ex men det är undantagsfallet som bekräftar regeln.

Ja precis, att kommunicera med en sexpartner med ord, minspel, kroppsspråk eller handlingar är det normala.
men så har vi en del människor som skiter i denna bit, skiter i att ta in kommunikationen och skiter i att förstå eller respektera situationen från den andres perspektiv. Och ja, sådana människor gifter sig också då och då, tyvärr.

Och det är pga dessa människor som vi måste ha en lag som ålägger människor, gifta eller inte, att respektera och ta reda på motpartens vilja i saken och inte bara förutsätta att det är "fritt fram".

Äktenskap ändrar inte på detta.

Den där idén att så fort man gift sig så får man fritt tillträde till den andres kropp när helst man önskar är gammalt för länge sen förlegat misogynt religiöst skåpmat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in