Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Vad anser du om Flashbacks betydelse?
Flashback är livsviktigt
13,91%
16 röster
Flashback spelar en mycket stor roll
22,61%
26 röster
Flashback är någonstans mittimellan
15,65%
18 röster
Flashback spelar en viss roll
26,09%
30 röster
Flashback spelar ingen roll alls - är du dum i skallen eller?
21,74%
25 röster
  • 2
  • 3
2024-05-21, 21:00
  #25
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Jag lutar mer åt att Flashback inte spelar roll än att det gör det. På ett personligt plan kan det förstås spela en stor roll, dels för att skriva av sig om sina intressen och åsikter, och kanske t o m om man finner andra användare och inlägg som man gillar eller kanske t o m lär sig något av. Vilket är BRA i så fall.

Men kan man faktiskt påverka något genom att vara tangentbordskrigare på Flashback? Det är där jag är skeptisk. Om man t ex har en alternativ teori om vetenskap, eller om decimalerna i π, så kommer absolut ingenting hända utanför Flashback om man krigar om det här. Och samma gäller nog alla flashbackrasister som vill ha större allmän acceptans för ordet "neger". Same, same...
Jag tog mittenalternativet just pga detta. Personligen har Flashback vart viktig i mitt liv sedan fanzinet kom ut.

För samhället tycker jag Flashback har fått för mycket inverkan genom media. Att Flashbackinlägg diskuteras i statsmedia och bloggar har en hämmande och trollade effekt.

Flashback som viktig för att förändra så är det som sänker det. Det är åsiktsbubblor här precis som överallt och moderatorerna hinner tyvärr inte få bort all skit som postas vilket nog gör att många ger upp att försöka diskutera.
Citera
2024-05-25, 21:45
  #26
Medlem
Viss negativ roll.
Leder folk till fel personer, fel riktning, stagnation, falska och brustna förhoppningar, fel sammantagen bild av hur något är.

Men det är ändå övervägande positivt att flashback existerar. Internet behöver slasktrattar, smuts, träsk och allt sådant som inte är slätstruket och ai-modererat mellanmjölkigt.
Citera
2024-05-25, 23:01
  #27
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Flashback är livsviktigt för att civilisera samtalsklimatet.

Det är mycket högre tröskel att slå ihjäl idioter man faktiskt mött och utbytt oförskämdheter med. Och därmed "känner" på något konstigt men faktiskt vis. "De andra", som bara är en tänkt fiendebild i det egna huvudet som aldrig fått möta verkligheten är det mycket lättare att slå ihjäl. Tänk diverse våldsverkare/terrorister de senaste åren. De skrev inte (och fick inte svar på tal) på Flashback.

Att "idioter" möts och är otrevliga mot varandra på Flashback är alltså civiliserande.

Inte minst gäller det de aktuella forumen om krigen i Ukraina och på Gaza. Med många "idioter" på alla sidor som inte slår ihjäl varandra, tack vare Flashback.
-Hur många hade du själv slagit ihjäl utan flashback? Vill inte vara sådan men detta måste med lätthet vara det plattaste inlägget jag har läst.
Citera
2024-05-27, 21:17
  #28
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Flashback är livsviktigt för att civilisera samtalsklimatet.

Det är mycket högre tröskel att slå ihjäl idioter man faktiskt mött och utbytt oförskämdheter med. Och därmed "känner" på något konstigt men faktiskt vis. "De andra", som bara är en tänkt fiendebild i det egna huvudet som aldrig fått möta verkligheten är det mycket lättare att slå ihjäl. Tänk diverse våldsverkare/terrorister de senaste åren. De skrev inte (och fick inte svar på tal) på Flashback.

Att "idioter" möts och är otrevliga mot varandra på Flashback är alltså civiliserande.

Inte minst gäller det de aktuella forumen om krigen i Ukraina och på Gaza. Med många "idioter" på alla sidor som inte slår ihjäl varandra, tack vare Flashback.
Ja, världspolitiken hade inte inte varit vad den är utan Flashback...
Citera
2024-05-27, 21:50
  #29
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
-Hur många hade du själv slagit ihjäl utan flashback? Vill inte vara sådan men detta måste med lätthet vara det plattaste inlägget jag har läst.

Det är ett bakvänt resonemang också. Det är väl ett tiotal här på forumet som jag hade slagit ut gaddarna på om de "i verkligheten" hade sagt det som de skriver på forumet, fast i verkligheten hade ytterst få av dem vågat säga något sådant.

Det här forumet är ett skämt. Det låtsas ungefär att det är en fristad för rebeller, när minst 95% är fega paragrafryttare och stövelslickare som snarast vill att det ska vara MER statligt förtryck. Trasproletariat och kälkborgare.

De genuina rebellerna skriver nästan bara om droger och att hacka eller i Filosofi, eftersom alla andra underfora redan är förpestade av "lag och ordning"-människor.
Citera
2024-05-31, 21:38
  #30
Avslutat konto
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Gore-Rytm
Tror du det?

Och på vilka områden?

Eller är det här det mest löjeväckande för dig? Är det bara ett tidsfördriv som vilket annat? 



Jag startar en omröstning i tråden baserade på hur mycket du tror att Flashback spelar roll. Jag specificerar inte om det gäller att Flashback spelar roll politiskt, kulturellt, personlig utveckling, som kunskapsförmedlare, eller vad. Du får helt enkelt rösta, och sedan skriva i tråden på vilka områden du tycker att Flashback spelar roll.
Nu tänker jag inte rösta, men samtidigt som det är bra att slaskhinkar finns så är det mindre bra att just slaskhinkar finns.
Just jag har haft en personlig utveckling här på just Flashback och som då en slaskhink varandes.
Citera
2024-06-02, 23:45
  #31
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Utan bla flashback hade man inte kunnat läsa ocensurerade nyheter om vad kaozinvandringen de facto inneburit för Sverige och svenskarna så Flashback har haft stor betydelse för SDs framväxt.
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Fast det är en väldigt liten andel av svenskarna som tar del av nyheter på Flashback. Och än färre som lägger någon vikt vid dem.

Tänk på att det även blir en "ringar på vattnet"-effekt. Information och nyheter som någon läser på Flashback kan personen sedan sprida vidare till andra personer, som inte använder Flashback. Så nyheter når till fler människor än enbart de som läser Flashback.

Det är väldigt sannolikt att Flashback hjälpt SD att växa. Dock var betydelsen störst i början, då SD saknade bra kanaler att nå ut med sin information och svensk media hade valt att bemöta SD och invandringskritiska åsikter med en total tystnad. Flashback fanns dock, och här kunde många läsa det som svensk media valt att utelämna. Denna information kunde Flashback-läsaren även förmedla vidare till andra. Det alstrade nog många SD-väljare för det var ofta nyheter som väckte (invandringskritiska) känslor hos många.
Citera
2024-06-06, 14:49
  #32
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Tänk på att det även blir en "ringar på vattnet"-effekt. Information och nyheter som någon läser på Flashback kan personen sedan sprida vidare till andra personer, som inte använder Flashback. Så nyheter når till fler människor än enbart de som läser Flashback.

Det är väldigt sannolikt att Flashback hjälpt SD att växa. Dock var betydelsen störst i början, då SD saknade bra kanaler att nå ut med sin information och svensk media hade valt att bemöta SD och invandringskritiska åsikter med en total tystnad. Flashback fanns dock, och här kunde många läsa det som svensk media valt att utelämna. Denna information kunde Flashback-läsaren även förmedla vidare till andra. Det alstrade nog många SD-väljare för det var ofta nyheter som väckte (invandringskritiska) känslor hos många.
Ja, att Flashback bidrog till att SD växte, det är nog den enda rollen Flashback har spelat i någon större utsträckning IRL. Hur mycket tillväxt SD fick via Flashback går dock att diskutera, och den ska inte heller överskattas men självklart inte heller förnekas. SD växte före Flashback fanns som forum och hade antagligen gjort så även om Flashback inte fanns. SD är också äldre än Flashback som forum. Till saken så hör det ju också till att liknande invandringskritiska partier har växt runtom i Europa och även i andra länder, så Flashback var nog inte avgörande även om Flashback givetvis bidrog. Möjligtvis hade SD kommit in i riksdagen 2014 istället för 2010, om Flashback inte fanns.

Däremot menar jag att Flashback inte spelar någon större roll i övrigt. Idag finns ju X, även känt som Twitter, och sedan folkhjälten Elon Musk tog över Twitter så har Flashback blivit allt mindre relevant. Admin här på Flashback, som ju faktiskt är totalt tekniskt inkompetent och fattar inte vad han håller på med (lol), har ju totalt snedknullat Flashback rent mjukvarumässigt; han--eller rättare sagt hans tekniker--har gafflat Flashback's vBulletin källkod och moddat Flashback forummjukvaran så hårt och därmed gjort Flashback mer eller mindre helt inkompatibelt med nyare versioner av vBulletin och även andra forummjukvaror, så det går varken att uppgradera Flashback till nyare vBulletin-versioner eller byta forummjukvara på Flashback (till exempel till XenForo, SMF osv). Detta eftersom admin inte fattar någonting, och just därför är Flashback kvar på en vBulletin version från 2002 eller kanske någonstans från mitten av 2000-talet som senast (oklart om admin någonsin uppdaterade vBulletin, men vBulletin installdes 2002). Inte bara är detta ett säkerhetsproblem (massa säkerhetshål som ligger kvar från så gammal mjukvara; ungefär som att idag, 2024, köra en något moddad version av Windows XP SP1, lol), men även sett ifrån ett användarperspektiv så uppdateras inte Flashback med nyare funktionalitet och annat tekniskt som får hjulet att rulla och flyta bättre. Samtidigt så blir ju Twitter bara bättre och bättre, och ja alla andra forum som faktiskt går att uppdatera till nyare versioner

Så vad talar till Flashback's fördel? Yttrandefrihet? Nja, inte längre exklusivt på Flashback. Förr fick man ju bara skriva neger och kike på Flashback och Stormfront och liknande obskyra forum som inte hade någon mainstream användarbas. Idag är det ju inte så. Nu när Twitter har blivit mer hardcore (för att inte tala om Gab osv) efter att Elon the Great erövrade Twitter, så finns det ju ingen större roll som Flashback spelar. Lägg till på det att moderaterna här på Flashback till stor del har varit trådförstörare (vissa har dock gjort ett bra jobb genom åren, det skall erkännas) och att det enda folk bryr sig om idag är följare, likes och retweets, så är det allt fler som hellre använder Twitter än Flashback. Och på den vägen kommer det att fortsätta tills Flashback antingen läggs ner pga för låg aktivitet (och därmed för låg lönsamhet) eller går under av ett eller annat skäl.

Jag har varit offline över ett år nu, eftersom admin och hans fantastiska och högst kompetenta tekniker hade stora problem med att fixa password reset via mail (ett gammalt vBulletin problem som ligger kvar sedan vBulletin 3.xx tiden), till slut lyckades jag få igenom en password reset. Forumet idag känns ganska dött jämfört med hur det var förr. Visst finns det fortfarande användaraktivitet, men många äldre stammisar postar inte längre (eller bara postar om sport, vilket är helt efterblivet), och det kan ta flera dagar innan någon postar i en tråd. Självklart finns det mer aktiva trådar men ändå, aktiviteten har blivit lägre, och det är märkbart.

I vBulletin finns det en inbyggd funktion i admincp, där man kan se hur många inlägg per dag som görs, och admin kan ju ta och kolla där (om han ens vet hur man hittar dit, lol), så kan han bekräfta att aktiviteten faktiskt har sjunkit. Till hans försvar så beror det inte enbart på att han är tekniskt inkompetent, utan även som sagt, att allt fler väljer Twitter och Facebook osv istället för old school bulletin-liknande forum. Nu är ju inte hög forumaktivitet samma sak som kvalitet, men ändå, aktiviteten här på Flashback har faktiskt tagit stryk.

I ett sunt samhälle, så är sportfåneri som fenomen, alltså fotbollsligor, NBA, NFL, NHL osv som man kollar på TV, silly season och liknande efterbliven skit, strikt förbjudet, eftersom sport är en medveten distrahering och en avsiktlig flykt ifrån den politiska verkligheten (varje korrumperad politikers högsta önskan är att du hellre kollar på Champion's League än att du håller koll på dem), men ett bra, garanterat tecken på att ett forum har blivit skit och av allt mindre betydelse i samhället, är när allt fler forummedlemmar som tidigare bidrog med bra, roliga, kvalitativa och originella inlägg, bara använder forumet för att posta hjärndöda sportinlägg. Jag menar, det är som att säga, forumet är så kasst eller för hårt modererat osv, att forumet inte duger till något annat än att posta om senaste målen som Chelsea, Liverpool och Juventus gjorde häromveckan. Totalt efterblivet, ointressant, irrelevant och anti-intellektuellt. Sportfånar är en certifiering för "ointressant forum". Ju fler sportfånar, desto sämre forum, eftersom det till slut inte finns någon intelligentia kvar på forumet, när alla bara postar om de senaste målen och den godaste ölen. Ett bra forum består av intelligenta och intellektuellt bevandrade medlemmar som är intresserade av att förstå hur världen fungerar. Ett forum som består av sportfånar, är ett helt lobotomerat forum.

Sedan så kan man ju lägga till ChatGPT och liknande chattbottar som ytterligare bidragande faktorer som begränsar Flashback's livslängd och medlemsaktivitet. Varför diskutera med iGnoranta iDioter online när man kan ställa frågor till GPT-bottar och få utmärkta, informativa svar? Visst svarar inte ChatGPT alltid helt vetenskapligt korrekt, men det är knappast sämre svar än den genomsnittliga Flashbackaren.
__________________
Senast redigerad av EliasAlucard 2024-06-06 kl. 14:56.
Citera
2024-06-06, 15:01
  #33
Medlem
Flashback spelar långt större roll än många tror med var tankar och ideer kommer ifrån som sedan utanför disktureras vidare och vidareutvecklas, men inte en levande själ skulle erkänt att de blivit inspirerad härifrån.
Ja, visst diskuteras det mycket politik här, men livet och Flashback består av så mycket mer.
Citera
2024-06-08, 07:22
  #34
Medlem
Muppetys avatar
Ett Flashback borde ingå i Public service-avgiften om vi hade haft äkta yttrandefrihet!

Men nu gör det inte det, o då är det fint att det ens finns ö.h.t!
Citera
2024-06-08, 16:08
  #35
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Admin här på Flashback, som ju faktiskt är totalt tekniskt inkompetent och fattar inte vad han håller på med (lol), har ju totalt snedknullat Flashback rent mjukvarumässigt; han--eller rättare sagt hans tekniker--har gafflat Flashback's vBulletin källkod och moddat Flashback forummjukvaran så hårt och därmed gjort Flashback mer eller mindre helt inkompatibelt med nyare versioner av vBulletin och även andra forummjukvaror, så det går varken att uppgradera Flashback till nyare vBulletin-versioner eller byta forummjukvara på Flashback (till exempel till XenForo, SMF osv). Detta eftersom admin inte fattar någonting, och just därför är Flashback kvar på en vBulletin version från 2002 eller kanske någonstans från mitten av 2000-talet som senast (oklart om admin någonsin uppdaterade vBulletin, men vBulletin installdes 2002). Inte bara är detta ett säkerhetsproblem (massa säkerhetshål som ligger kvar från så gammal mjukvara; ungefär som att idag, 2024, köra en något moddad version av Windows XP SP1, lol), men även sett ifrån ett användarperspektiv så uppdateras inte Flashback med nyare funktionalitet och annat tekniskt som får hjulet att rulla och flyta bättre.

Du är inte ensam om att tro att Flashback använder vBulletin.
Här nedan är en annan tråd som startades på forumet så sent som igår.

(FB) Uppgradera forummjukvaran (vBulletin) till version 6!

Som jag skrev igår, i tråden ovan som jag länkar till, så minns jag inte när vi slutade använda vBulletin. Men för drygt 17 år sedan - i februari 2007 - skrev jag bl.a. följande på forumet:

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Vi har skalat bort 40% av programvaran och byggt vår egen kod. vBulletin stödjer bara forum som har mindre än 2000 samtidiga besökare.

Flashbacks programvara är till stor del egenutvecklad, men utgår från vBulletin.

Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Samtidigt så blir ju Twitter bara bättre och bättre

Jag tycker X är en bra plattform, men den fyller helt andra funktioner än Flashback. Jag anser inte att dessa går att jämföra. Båda fyller en funktion, men vilken man föredrar beror på vad man söker.

Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Nu när Twitter har blivit mer hardcore (för att inte tala om Gab osv) efter att Elon the Great erövrade Twitter, så finns det ju ingen större roll som Flashback spelar.

Det är din åsikt, och den får du givetvis ha. Personligen så anser jag att Flashback och X fyller helt olika funktioner, och vilken man föredrar - som jag skrev ovan - beror på vad man söker. Vissa anser att slutna diskussionsgrupper på Facebook är bättre, då de kan kasta ut de som inte håller med. Är dessa bättre? För vissa är de säkert det.

Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Forumet idag känns ganska dött jämfört med hur det var förr. Visst finns det fortfarande användaraktivitet, men många äldre stammisar postar inte längre (eller bara postar om sport, vilket är helt efterblivet), och det kan ta flera dagar innan någon postar i en tråd. Självklart finns det mer aktiva trådar men ändå, aktiviteten har blivit lägre, och det är märkbart.

Det beror väl på vad du jämför med. Forumet har idag färre inlägg per dygn än 2008, men fler inlägg än det hade 2018. Vissa forum är inte alls så aktiva som innan, och andra är mer än dubbelt så aktiva idag. Vissa ökar i aktivitet för varje år, och vissa minskar i aktivitet för varje år. Svårt att kommentera detta ytterligare, då du även själv skriver något motsägelsefullt i ditt inlägg. Innan smartphones och uppkomsten av TikTok, Facebook, X, Instagram osv så hade Flashback fler inlägg per dygn, men färre besökare.

admin
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in