2024-06-16, 15:22
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Jag tror inte EU eller svenska staten bryr sig om dina åsikter. Alla länder spionerar på varandra.
Vi betalar inte EU för att spionera på Iran.

Det är upp till EU att kräva att Iran presenterar bevis. Men de skriver löjliga brev och låter Sverige frige en massmördare.
Citera
2024-06-16, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havskung
.

Den farliga situationen skapades av dom som lurade hit massmördaren till Sverige så han kunde åka dit här, och skurkregimen i Iran därför blev hämndlystna!

JF "sannolikt en iransk agent"?? Han är iaf en etnisk svensk...så du tycker att Sverige för säkerhets skull ska skicka tillbaka helsvensken JF till tortyr och mord, för att "han antagligen är en iransk agent", lägg av!!!

Nä, du är skamligt okunnigt och rasistisk!

Iran har kidnappat svenskar och västerlänningar långt innan den kåte massmördaren Hamid Noury greps i Sverige.

Du vill alltså frige massmördare…

Jag applåderar exil-iranierna som gjorde det möjligt att döma Noury.

Floderus borde åtalas och dömas för att ha medverkat till att Hamid Noury kom undan rättvisan.

Johan Floderus åkte dit frivilligt på semester, om den blir längre så bryr jag mig inte ett skit.

Johan Floderus åkte dit självmant på semester med vetskapen om vad Iran är för land. Ett terroristland som kidnappar svenskar och västerlänningar.

Hur kunde han vara så korkad och egoistisk?
Citera
2024-06-16, 15:51
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Borde inte högern jubla nu då Nuoris fängelsemassaker rörde de med vänsteråsikter?

Jag tänker också att det spelar en stor roll. Johan Floderus verkar vara en svensk diplomat med överklassbakgrund och moderat-åsikter, och var då viktig att få hem, sen att byta honom mot en iransk massmördare som mördat 5000 vänsterorienterade, blev därmed ett lätt utbyta för Ulf då han anser att dessa människor fick skylla sig själv (hade de också varit konservativa hade de inte blivit mördade).
Citera
2024-06-16, 15:52
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nufardetfanracka
det är otvetydigt att Iran har krossat sverige i detta fångutbyte. genom att säkra frigivningen av hamid noury, en man dömd för allvarliga krigsbrott, har Iran visat sin överlägsna diplomatiska förmåga och maktspel. sveriges naiva och svaga hållning har återigen visat hur enkelt det är att manipulera och utnyttja västerländska stater som saknar verklig politisk ryggrad. medan Iran stärker sin internationella position och får tillbaka en viktig figur, står sverige kvar med en tom seger, som blottlägger deras politiska impotens.

Korrekt. Förr eller senare kommer folket tröttna på impotensen och demokratin som föder den.
Citera
2024-06-16, 15:55
Sverige bör aldrig gå islam-stater till mötes igen.
Citera
2024-06-16, 15:58
Medlem
otellos avatar
Varför vill Iran ha denna människa?
Citera
2024-06-16, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doehora
Nä, du är skamligt okunnigt och rasistisk!

Iran har kidnappat svenskar och västerlänningar långt innan den kåte massmördaren Hamid Noury greps i Sverige.

Du vill alltså frige massmördare…

Jag applåderar exil-iranierna som gjorde det möjligt att döma Noury.

Floderus borde åtalas och dömas för att ha medverkat till att Hamid Noury kom undan rättvisan.

Johan Floderus åkte dit frivilligt på semester, om den blir längre så bryr jag mig inte ett skit.

Johan Floderus åkte dit självmant på semester med vetskapen om vad Iran är för land. Ett terroristland som kidnappar svenskar och västerlänningar.

Hur kunde han vara så korkad och egoistisk?
JF hade varit i Iran tidigare, men gick på en nit denna gången, ett misstag, men DU är den verkliga rasisten! .DU är en, iaf mentalt, iranier som skiter fullständigt i etniska svenskars väl och ve! För dig betyder svensken JF inte ett skit, och inte den svenska exiliraniern heller, du bryr dig bara om att en heliransk skurk, som begått brottet i Iran, ska fortsatt befinna sig i svenskt fängelse, även om det betyder svenska medborgares liv! Du kan dra åt helvete med dig, du struntar helt i att svenskar torteras och mördas i iranska skräckfängelser!!
Citera
2024-06-16, 16:00
Medlem
Tratten52s avatar
Man kan fråga sig hur man kan vara så förbannat korkad, att man som ex Iran flykting åker tillbaka till Iran och låtsas som ingenting har hänt.
Citera
2024-06-16, 16:01
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nufardetfanracka
visitationszoner är det ultimata beviset på statens desperata försök att maskera sin oförmåga att hantera grundläggande samhällsproblem. genom att införa dessa zoner visar staten sitt totala misslyckande i att skapa ett säkert och tryggt samhälle. istället för att ta itu med orsakerna till kriminalitet och otrygghet, väljer man att kränka individers rättigheter och friheter genom godtyckliga och förnedrande kontroller. detta är inget annat än ett lågvattenmärke för en stat som saknar både ryggrad och vision. denna strategi blottlägger statens svaghet och dess oförmåga att genomföra verkliga lösningar. det är en skamfläck för en så kallad rättsstat att behöva tillgripa sådana repressiva och ineffektiva metoder. visitationszoner är inte bara ett tecken på lågt ledarskap, utan också på en moraliskt bankrutt politik som prioriterar maktmissbruk över mänskliga rättigheter.

Det var ju en trevlig analys, och med risk för OT men faktum kvarstår ju att visitationszoner är ju egentligen inte ett bevis för att samhället inte klarar av att hantera grundläggande "problem"- utan en metod att upprätthålla ordning på platser där kriminella individer som själva inte tagit ansvar för att leva ett ordnat liv som många andra fastän de upprepade gånger fått dessa chanser. Istället väljer dessa kriminella att skada andra hederliga människor. Det finns gott om exempel på kriminella som fått jobb men som sedan pga drogmissbruk eller annat kriminellt levnadssätt blivit av med sina jobb och sin bostad pga att de själva inte tagit fullt ansvar att lägga av med skiten. Och på sätt och vis visar nu Sverige att man faktiskt accepterar kriminell verksamhet så som folkmord genom att frige Noury som faktiskt är dömd till livstids fängelse för folkrättsbrott och mord. Han var en nyckelperson i 1988 års avrättningar av iranska politiska fångar i Evinfängelset, där 4 000–5 000 iranier dödades under tre veckor. Allt pga att den svenska diplomatiska hierarkin ska kunna upprätthållas. Rent sagt ynkligt att på så sätt ge bort sitt bästa kort i leken.
Citera
2024-06-16, 16:04
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina2017
Kan andra länder avgöra svensk medborgarskap kan vi väl be USA plocka bort Jordgubben o Rävens medborgarskap!
Citat:
Ursprungligen postat av Stina2017
"Iran erkände inte medborgarskapet" ?
En somalisk våldtäktsman fick medborgarskap i häktet i Sverige, samtidigt som han satt häktad för våldtäkt.
Jag erkänner inte Det medborgarskapet

Vad fan spelar det för roll ifall Iran erkänner det eller ej, Sverge tilldelade det, kvittar vad Iran "tycker"

Nej det kvittar inte vad Iran tycker - eftersom Djalali befinner sig i Iran.

Om det svenska medborgarskapet ska kunna avvändas måste Iran ge svenska UD access till Djalali.
Det gör inte Iran, de håller sin iranske dödsdömde medborgare i fängelset och bryr sig inte om vad Sverige tjatar om.

Precis som de inte ens ville nämna Djalalis namn under diskussionen om gisslanutväxling. Djalali är en av alla tusentals fängslade iranier. Han är dömd till döden för ett allvarligt brott som anses ha skadat Iran och Iran tänker på inga villkor skicka iväg sin iranske fånge till något annat land.

Djalali fängslades i april 2016, dömdes till döden 21 oktober 2017 och blev svensk medborgare 26 februari 2018 - efter dödsdomen.

Iran avrättade 853 dödsdömda förra året.
Tänk om vi kunde få loss alla dödsdömda genom att ge dem ett extra svenskt medborgarskap utan att de heller vistats så länge i Sverige att de kvalificerade sig för ett medborgarskap?
Citera
2024-06-16, 16:04
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Kul för Kristersson att han tog även den här triumfen framför näsan på den avundsjuka Magdalena Andersson. Fast hon kanske går ut med att det var S som gjorde grovjobbet precis som hon hävdar med Nato

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...omt-om-det-har
I går flögs Johan Floderus och Saeed Azizi till Sverige efter att ha suttit fängslade i Iran. På flyget hem pratade Floderus med Statsminister Ulf Kristersson (M) på telefon.

– Jag känner mig... jag befinner mig bokstavligen i skyarna, sa han till statsministern.

– Jag känner mig verkligen känslomässigt uppe i sjunde himlen.

I samtalet säger Floderus att han flera gånger drömt om det här ögonblicket och att han i sina drömmar blivit övertygad att han faktiskt var fri. Bara för att vakna upp på ”det där jävla betonggolvet”.
Citera
2024-06-16, 16:05
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Varför vill Iran ha denna människa?
För att han dömdes till livstids fängelse för grovt folkrättsbrott och mord i Svensk domstol och att till och med Högsta domstolen valde att inte meddela prövningstillstånd i målet. Ergo, så vill Iran så att säga "pissa" på den svenska lagen. Allahs lag är större än allt annat. I Allahs namn kan du begå folkrättsbrott utan att bli dömd för det. Det är detta som är så fantastiskt med Iran och denna regim, dessa individer kommer hit, gör brott, sitter en tid i fängelse här men kan sedan bli "benådade" och höjda till skyarna. Allt medan de suger ut våra bidrag från skattkistan, grattis till "Du vackra du fria"...
Senast redigerad av Avengersson 2024-06-16 kl. 16:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in