Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-11-17, 06:32
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dundersnubben
Känns riktigt löjligt, men det är Sverige vi snackar om.

Vad sitter du inne för? Knivrån? Mordbrand?

- Nä jag har hittat kapsyler med en metalldetektor vid en borg.
Ja, det är svårt att förstå.

Deras påståenden om att det kommer att komma hur många tyska skurkar som helst för att gräva upp hela det svenska kulturarvet är ju bara löjligt.
Det är ju tillåtit i grannländerna, och där har inga skurkar kommit och grävt upp hela kulturarvet.

Faktum är ju att Sverige blivit så jävla efterblivet på detta område att de tvingas bjuda in tex danska amatörer för att hjälpa till att gå med metalldetektor för att hitta fynden.

Danska, finska, brittiska - osv - historiefantaster (och detektorfantaster i största allmänhet) har ju faktiskt bidragit till det nationella kulturarvet, och inte tvärtom.
Det som de har hittat har de ju rapporterat in till relevanta myndigheter och massmedia, så att fynden kommit ut till hela befolkningen - och hela världen.

Självklart måste man få lov att leta efter sitt eget kulturarv.
Det är faktiskt inte statens kulturarv, utan folkets kulturarv.
Citera
2020-11-17, 10:03
Medlem
OlleVieros avatar
Vet inte om det redan nämnts?

Men jag skulle leta på snötippar sommartid när det tinat. Förr la man ju snön lite överallt, men det får man inte numera för miljöns skull. Så i städer som får lite snö så kör man allt till en särskild snötipp. Där måste ju mycket av det som tappas vintertid inne i städerna hamna och när det sedan tinar så går man dit med en metalldetektor. Måste finnas massor att fynda.
Citera
2021-06-18, 14:58
Medlem
Krackhauss avatar
Skaffat mig en Garrett AT Max som jag håller på att lära mig nu, så inte blivit några avancerade sök än.
Besökte en hage häromdagen. Hittade mest gamla rostiga grejer som hör lantlivet till.
Behöll tre grejer som jag hittade, patronhylsor. Bild: https://imgur.com/a/EVAmfqt
Årtal, från vänster till höger -1927, 1944, 1973.
Citera
2021-06-18, 15:07
Medlem
hippilis avatar
Vid ett ödehus. Rostiga plåtburkar, kapsyler, rör bitar och annat skrot, huvudet på en yxa, spik och åter spik och ännu mer spik, några hästskor.
Citera
2023-12-15, 11:07
Medlem
Någon som säljer sina fynd på tradera
https://www.tradera.com/profile/item...y=HighestPrice
Citera
2024-01-13, 11:07
Medlem
Jag lekte en del med luftgevär som barn, långt innan jag hörde att bly kan vara farligt. Ja det smakar inte gott i alla fall kan jag säga efter att ha slickat mina grå fingrar. Borde kanske inte ha satt måltavlan utan kulfångare i sluttningen ned till trädgårdslandet. Det gick ju åt ett antal burkar med blyskott. Tanken har slagit mig att säga till de som bor där nu att de kanske borde ta en titt i marken där, men de måste ha bytt matjord många gånger vid det här laget.

Metalldetektorer reagerar väl inte på bly?
Citat:
Ursprungligen postat av backvudejaflash
Någon som säljer sina fynd på tradera
https://www.tradera.com/profile/item...y=HighestPrice
Wow! Har han verkligen hittat allt det? Behöver man inte rapportera/lämna in upptäckta antika mynt till någon statlig myndighet?
Citera
2024-06-21, 17:44
Medlem
Har använt min metalldetektor utan tillstånd i flera år, varje år så samlar jag på mig massvis med guld, silver, mynt osv och säljer allt på pantbanken

Fuck dem vadå tillstånd

De gånger jag har blivit "påkommen" så har jag bara sagt att jag lånat en metalldetektor och försöker hitta mina hemmanycklar ;P Hehe .. inget de kan göra för att bevisa motsatsen
Citera
2024-06-21, 17:56
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av locogentleman
Har använt min metalldetektor utan tillstånd i flera år, varje år så samlar jag på mig massvis med guld, silver, mynt osv och säljer allt på pantbanken

Fuck dem vadå tillstånd

De gånger jag har blivit "påkommen" så har jag bara sagt att jag lånat en metalldetektor och försöker hitta mina hemmanycklar ;P Hehe .. inget de kan göra för att bevisa motsatsen
Ett par veckor sedan var jag på grannens mark igen och sökte i bäcken. Frågar markägaren om jag får gå på deras mark och lägger igen alla hål och tar med mig allt skrot jag hittar i marken då är det var så god att söka med metalldetektor men blev inga roliga fynd.

Spik någon nyckel några mynt knappar kapsyler och ett större gammalt gångjärn
Citera
2024-06-21, 18:29
Medlem
Muppetys avatar
Jag sökte tillstånd när jag köpt metalldetektorn o ritade i samband med det ut på en karta var jag tänkte använda den. Men nix, jag fick typ bara söka på stranden, eftersom det är gott om vikingagravar o sånt här. Tjänade mer på att senare sälja metalldetektorn.

Då kostade det i.a.f. inget o söka tillstånd. Nån sa att det numera kostar 800 kr bara för att söka tillstånd?
Citera
2024-06-22, 00:41
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag sökte tillstånd när jag köpt metalldetektorn o ritade i samband med det ut på en karta var jag tänkte använda den. Men nix, jag fick typ bara söka på stranden, eftersom det är gott om vikingagravar o sånt här. Tjänade mer på att senare sälja metalldetektorn.

Då kostade det i.a.f. inget o söka tillstånd. Nån sa att det numera kostar 800 kr bara för att söka tillstånd?

Du har väl sjukpenning, då orkar/klarar du väl dig inte ut? Du klarar det du tycker är roligt, och vi andra betalar för ditt nöje och uppehälle, men någon nytta till samhället orkar du inte bidra till, din jävel.

Ont: Ja, det är kostar att ansöka. Svårt och dyrt för de som ska bekosta det hela...
Citera
2024-06-22, 00:45
Medlem
Muppetys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Du har väl sjukpenning, då orkar/klarar du väl dig inte ut? Du klarar det du tycker är roligt, och vi andra betalar för ditt nöje och uppehälle, men någon nytta till samhället orkar du inte bidra till, din jävel.

Ont: Ja, det är kostar att ansöka. Svårt och dyrt för de som ska bekosta det hela...
Nej, jag jobbade då jag höll på med metalldetektorn, men hade ändå inte betalt 800 kr för att få leta lite på stranden.

Jag har även sökt några 25%-jobb nyligen till att börja med numera. Men det är OT.
Citera
2024-08-06, 17:42
Medlem
Majd.Al.Sultans avatar
Hur mycket kostar en ok MD?
Min svåger som bor i Ungern har en och har hittat massa romerska mynt och tänkte att det skulle varakul och prova här i Sverige och se om man hittar något intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in