Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-23, 10:03
  #145
Medlem
Jannebigplays avatar
För mig är det två saker. 1. Jag har blivit lite mätt. Kollat på nästan varenda match så det börjar ta emot lite. 2. Kvinnliga kommentatorer (framförallt hon med en grov norrländsk dialekt). Det är inte samma känsla, framförallt när de ska vara experter. De har ingen aning, de har inte haft samma press eller spelat mot samma motstånd.

Annars tycker jag att det har varit ett fantastiskt EM hittills. Känns som att fotbollen är tillbaka efter tre raka skitmästerskap. Jag var i Berlin och kollade på Polen - Österrike och det är för mig den häftigaste sportupplevelsen som jag har varit med om. Alltifrån stämningen i stan, marschen tågstationen (trodde att tåget skulle gå till arenan men vi blev invallade till en tågstation istället) stämningen (alla var glada, tom polisen var med och drog lite hejaramsor i megafonerna) arenan, logistiken, allt. 5/5.

Ge bara EM och VM till länder som har en vettig fotbollskultur, har en bra infrastruktur samt ligger halvnära.
__________________
Senast redigerad av Jannebigplay 2024-06-23 kl. 10:10.
Citera
2024-06-23, 10:28
  #146
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Ge bara EM och VM till länder som har en vettig fotbollskultur, har en bra infrastruktur samt ligger halvnära.

Halvnära vad? Ett sådant uttryck kräver en referenspunkt. Halvnära Bogota? Halvnära Dubai? Halvnära Sidney?
Citera
2024-06-23, 10:36
  #147
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
För mig är det två saker. 1. Jag har blivit lite mätt. Kollat på nästan varenda match så det börjar ta emot lite. 2. Kvinnliga kommentatorer (framförallt hon med en grov norrländsk dialekt). Det är inte samma känsla, framförallt när de ska vara experter. De har ingen aning, de har inte haft samma press eller spelat mot samma motstånd.

Annars tycker jag att det har varit ett fantastiskt EM hittills. Känns som att fotbollen är tillbaka efter tre raka skitmästerskap. Jag var i Berlin och kollade på Polen - Österrike och det är för mig den häftigaste sportupplevelsen som jag har varit med om. Alltifrån stämningen i stan, marschen tågstationen (trodde att tåget skulle gå till arenan men vi blev invallade till en tågstation istället) stämningen (alla var glada, tom polisen var med och drog lite hejaramsor i megafonerna) arenan, logistiken, allt. 5/5.

Ge bara EM och VM till länder som har en vettig fotbollskultur, har en bra infrastruktur samt ligger halvnära.

Ovanlig synpunkt i denna tråd. Men det är vad gäller arenor, spel och fansens stora uppslutning och hängivenhet ett bra mästerskap. Och nu blir det betydligt färre matcher att lägga tid på per dag, vilket är bra när nu även vädret blir mer sommaraktigt. Jag tror dig apropå Polen-Österrike, det verkade vara en fantastisk stämning, och Österrike visar än en gång att de inte bör underskattas.
Citera
2024-06-23, 10:52
  #148
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Har du hört det förut...? Av två onda ting väljer man det minst skadliga, eller mer sakligt uttryckt - det som elliminerar feldomsluten mest....en helt naturligt sak för förespråkarna men dessvärre inte för motståndarna dvs bromsklossarna. Det känns verkligen surt att behöva ta del av den allsvenska fotbollen med avsaknad av VAR när väl EM är färdigspelat.

Hur många gånger anser du att VAR tagit beslut (när de gått in) som strider mot reglerna hittills i detta EM.

Jag kan svara för dig! Ingen gång....eller hur? Ja, och det innebär att jävligt många tråkiga feldomslut inte kunnat passera och fått inverka på resultaten. En stor framgång för fotbollen är det. VAR skulle aldrig ha kommit till om det inte varit just av den anledningen. Så tråkigt bara att det finns bromsklossar som tycker det är viktigare att det får firas ordentligt momentant och det även fast det är ett regelvidrigt och därmed absurt firande.

För mig har det ingenting med firande att göra, VAR är ett dåligt fungerande system som dessutom bara gäller vissa regelbrott och inte andra regelbrott, förutom det påverkar VAR det faktiska spelet på planen och domarnas naturliga agerande. Under VAR har vi fått längre matcher men trots det mindre effektiv speltid.

För mig känns det lite som sunk cost fallacy, hade man skrotat nuvarande system och tänkt om hade man säkert kunna komma på ett bättre som inte har en sådan påverkan på matcherna, men envist nog kommer man fortsätta tills ingen orkar säga ifrån längre.

Du får vara för VAR hur mycket du vill, men fortsätt bara inte påstå att fotbollen nu blir rättvist dömd, det stämmer helt enkelt inte.
Citera
2024-06-23, 11:12
  #149
Medlem
asdfghjklzxcvbnms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Ovanlig synpunkt i denna tråd. Men det är vad gäller arenor, spel och fansens stora uppslutning och hängivenhet ett bra mästerskap. Och nu blir det betydligt färre matcher att lägga tid på per dag, vilket är bra när nu även vädret blir mer sommaraktigt. Jag tror dig apropå Polen-Österrike, det verkade vara en fantastisk stämning, och Österrike visar än en gång att de inte bör underskattas.
Ja känns som att Flashback sticker ut. Läser runt på Engelsk media. BBC. The Guardian. Engelska topplagens fanforum med EM trådar. Alla tycker det är ett underhållande EM såhär långt spelmässigt vilket jag också tycker. Bara Englands matcher som varit dötrista i vanlug ordning under sengångaren Southgate.

Även om jag håller med mycket om problemen med dagens fotboll med pengar, utländska intressen korruption filmningar VAR BBC osv osv tycker jag nästan inget kan appliceras på just detta mästerskap. Men tar man en titt i matchtrådarna förstår man nog varför det är så negativt just på Flashback. Fokus är inte på fotboll och många som följer mästerskap inte intresserade från början.
Citera
2024-06-23, 11:18
  #150
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Ovanlig synpunkt i denna tråd. Men det är vad gäller arenor, spel och fansens stora uppslutning och hängivenhet ett bra mästerskap. Och nu blir det betydligt färre matcher att lägga tid på per dag, vilket är bra när nu även vädret blir mer sommaraktigt. Jag tror dig apropå Polen-Österrike, det verkade vara en fantastisk stämning, och Österrike visar än en gång att de inte bör underskattas.

Håller med om att kvaliteten och underhållningen är mycket bättre idag än det var förr, där matcherna var i slött tempo, långbollar och knappt några mål. Det var vanligt med 0-0 i en match förr. Idag görs fler mål.

VAR är jättebra och borde tillämpas mer för att få bort fusket.

Problemet är att det är för många utlänningar och korruption som tagit över. Jag vill se ett Nigeria med nigerianska spelare till 90% minst, precis som jag vill se Sverige med 90% svenskar minst. Det var en bra regel vi hade förr på 80- och 90-talet med max 3 utlänningar i klubblagen och där alla hade en etnisk förankring till landslagen.

Vem är intresserad av att se England mot Frankrike, när det är United Color of Benetton som spelar utan någon som helst nationalkänsla. Jag är ingen jävla nazist eller rasist, utan menar bara att det blivit så absurt att jag hellre håller på Nigeria än Sverige och England, eftersom Nigeria spelar med sina egna spelare.
__________________
Senast redigerad av HandgnuggarOligark 2024-06-23 kl. 11:23.
Citera
2024-06-23, 11:41
  #151
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
För mig har det ingenting med firande att göra, VAR är ett dåligt fungerande system som dessutom bara gäller vissa regelbrott och inte andra regelbrott, förutom det påverkar VAR det faktiska spelet på planen och domarnas naturliga agerande. Under VAR har vi fått längre matcher men trots det mindre effektiv speltid.

För mig känns det lite som sunk cost fallacy, hade man skrotat nuvarande system och tänkt om hade man säkert kunna komma på ett bättre som inte har en sådan påverkan på matcherna, men envist nog kommer man fortsätta tills ingen orkar säga ifrån längre.

Du får vara för VAR hur mycket du vill, men fortsätt bara inte påstå att fotbollen nu blir rättvist dömd, det stämmer helt enkelt inte.
Tackar för tillåtelsen men du....inte sa jag väl till 100% rättvist, utan i större grad....ja i mycket högre grad än förr utan VAR....eller hur?

Du glömde....eller avsiktligt gav fan i att besvara min fråga om VAR i detta EM hittills dömt regelvidrigt i något fall där de gått in.....har VAR det - eller inte? Om så, i vilken situation? Svarar du inte nu heller då får vi väl anse att tystnaden från dig medger att så inte är fallet - dvs att VAR hittills skulle ha dömt mot reglerna vid något tillfälle....eller....
Citera
2024-06-23, 11:54
  #152
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Tackar för tillåtelsen men du....inte sa jag väl till 100% rättvist, utan i större grad....ja i mycket högre grad än förr utan VAR....eller hur?

Du glömde....eller avsiktligt gav fan i att besvara min fråga om VAR i detta EM hittills dömt regelvidrigt i något fall där de gått in.....har VAR det - eller inte? Om så, i vilken situation? Svarar du inte nu heller då får vi väl anse att tystnaden från dig medger att så inte är fallet - dvs att VAR hittills skulle ha dömt mot reglerna vid något tillfälle....eller....

Den frågan får du väl ställa till någon som granskar besluten som VAR tar eller inte tar, men det verkar som iaf du anser att VAR gjorde fel igår när man godkände Belgiens 2-0.

Citat:
Ursprungligen postat av kubun
I detta EM är det bara ett domslut och det är att VAR skulle ha gått in och dömt bort KDBs mål som ju var en för våldsam satsning med sträckt ben o sula rakt på målisens ben - hade kunnat gått väldigt illa
Citera
2024-06-23, 11:57
  #153
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Den frågan får du väl ställa till någon som granskar besluten som VAR tar eller inte tar, men det verkar som iaf du anser att VAR gjorde fel igår när man godkände Belgiens 2-0.
Ja, men som jag sa - när VAR går in och ändrar domslut, vilket inte var fallet vid detta tillfälle....eller hur?! Alltså jag vill att VAR skall vara än mer aktiv!
Citera
2024-06-23, 12:30
  #154
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Ja, men som jag sa - när VAR går in och ändrar domslut, vilket inte var fallet vid detta tillfälle....eller hur?! Alltså jag vill att VAR skall vara än mer aktiv!

Så när VAR kontrollerar ett domslut som är fel och inte ändrar det, då gör inte VAR fel enligt dig?
Citera
2024-06-23, 12:56
  #155
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Så när VAR kontrollerar ett domslut som är fel och inte ändrar det, då gör inte VAR fel enligt dig?
Nämen som du håller på. Egentligen skulle jag inte gå in å svara utan låta din kommentar få tala för sig. Det är ju inte ens ett dåligt försök

Tvärtom - och det sa jag ju....eller hur?
Citera
2024-06-23, 13:19
  #156
Medlem
Svarta-Skatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Ja känns som att Flashback sticker ut. Läser runt på Engelsk media. BBC. The Guardian. Engelska topplagens fanforum med EM trådar. Alla tycker det är ett underhållande EM såhär långt spelmässigt vilket jag också tycker. Bara Englands matcher som varit dötrista i vanlug ordning under sengångaren Southgate.

Även om jag håller med mycket om problemen med dagens fotboll med pengar, utländska intressen korruption filmningar VAR BBC osv osv tycker jag nästan inget kan appliceras på just detta mästerskap. Men tar man en titt i matchtrådarna förstår man nog varför det är så negativt just på Flashback. Fokus är inte på fotboll och många som följer mästerskap inte intresserade från början.

Jag instämmer, spelmässigt har det varit ett fantastisk mästerskap. Väldigt sevärda matcher överlag så här långt. Bra tryck på läktarna med fullsatta arenor.

Nu ser jag bara matcherna och undviker media och då blir det lättare att bara njuta tror jag. Jag undviker den rätt tröttsamma politiska debatt som emellanåt verkar uppkomma i media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in