Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2024-06-27, 09:32
  #92641
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Eftersom de inte kunde kräva av honom att han skulle testa sig kanske de inte skulle ha hotat med polis heller. Han var upptagen med jobb, och det var viktigt för honom att kunna göra det ostört och kanske på skyddad plats, så varför kräva av honom att han ska släppa allt och testa sig omedelbart? Varför inte fråga snällt och kolla vilken dag som passar? Hur mycket av sina planer förväntas en man ställa in med omedelbar verkan bara för att en kvinna kräver ett omedelbart HIV-test?

Man kan kräva ett test innan man har sex, och neka sex annars, för sex är frivilligt. Men att i efterhand, efter flera dagar, kräva ett omedelbart test, det har man inte rätt till, särskilt inte under hot. Men man kan be om det.

Att måla upp honom som potentiellt smittad kan ha varit en del av processen att smutskasta honom sexuellt, för att minska det publika stödet och bana väg för utlämning till USA.
Nej där håller jag inte med. På den tiden dog väl människor av HIV. I princip blir det ju som att Assange skulle säga att för mig är mina möten där vi ska diskutera Wikileaks framtid i Sverige viktigare än din rädsla för att dö i förtid. Var det så bråttom med mötena att de inte kunde väntat till följande måndag? Dessutom tror jag på att han genomförde ett samlag utan kondom utan att fråga först. "är det ok för dig att jag avstår från kondomen?".
Citera
2024-06-27, 12:36
  #92642
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Haha så du menar att USA inte är en diktatur

Ja.
Citera
2024-06-27, 13:22
  #92643
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Nej där håller jag inte med. På den tiden dog väl människor av HIV. I princip blir det ju som att Assange skulle säga att för mig är mina möten där vi ska diskutera Wikileaks framtid i Sverige viktigare än din rädsla för att dö i förtid. Var det så bråttom med mötena att de inte kunde väntat till följande måndag? Dessutom tror jag på att han genomförde ett samlag utan kondom utan att fråga först. "är det ok för dig att jag avstår från kondomen?".
SW var snudd på stalker och att kräva ett test kan ha varit ett sätt att utöva kontroll på ett oetiskt sätt. Eller så var hennes uppdrag (kan inte uteslutas) en honungsfälla som gick ut på att förknippa honom med kladd och smitta och så dra hans namn i smutsen. Tänk dessutom på att han var jagad av USA och fick vara försiktig och ständigt på sin vakt. Det lär ha funnits bromsmedicin som måste sättas in inom 72h, men fredag var det redan för sent, eller så hade hon fått den redan och då kunde nog testet vänta några timmar (räknat i kontorstid, från fredag eftermiddag till måndag).

En visselblåsare (eller likande) som håller på med känslig, hemlig information och hotas av en hänsynslös stormakt ska kanske inte beordras infinna sig för test utan att själv behålla en viss kontroll över situationen. Hur skulle ett test fredag eftermiddag ha kunnat rädda livet på SW?

Hennes ex vittnade om att hon varit supernoga och krävt testning innan de (SW och ex) hade haft sex. Varför frångick hon den principen när hon iklädd ljuvt rosa kashmir fångade Assange i sitt garn? Någon kallade henne intelligensgroupie. Kanske var det lite mer än så.

Hennes bror vittnade om att hon efteråt varit på dåligt humör och han sa att det kanske var på grund av bromsmediciner hon fått. Till och med tänkbart att hon ljög hon ihop ett övergrepp för att kunna få dessa bromsmediciner som måste ges inom 72h, och som tydligen inte godkändes om man frivilligt haft oskyddat sex.

Beskrivningarna av turerna kring anmälan och HIV-test var förvirrande och motsägelsefulla, och syftet kanske bara var, som sagt, att få honom associerad med smitta och gråzoner. Det fanns i alla fall mäktiga instanser som ville komma åt honom, och honungsfällor är en klassiker.
Citera
2024-06-27, 14:32
  #92644
Medlem
Erik Östs avatar
J-LA lång tråd så jag orkar inte ögna mig igenom allt skräp men var det inte så när det begav sig att det var två kåta feminister som var starstruck först men inte var nöjda efteråt med knullet sedan och började klaga (när det inte passade)?

Har jag uppfattat det fel? Då får jag nog hålla mig till alla konspirationsteorierna om dom här vänsternuckorna ist , att de var tillsatta från högsta ort att reta upp snasen lite på Assange för att sänka honom senare!

Det var mina teorier. Vad är era, har ni en tredje teori?

Om jag inte minns fel hade inte #me too#-debaklet dragigt igång ännu då så uteslut det!
__________________
Senast redigerad av Erik Öst 2024-06-27 kl. 14:41.
Citera
2024-06-27, 15:37
  #92645
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Ja.


Så allt de gör tillhör demokrati enligt dig? Anfalla länder som de fabricerar har atombomber?

Anfalla Libyen för Barack bara kände för det.

Sanktioner länder till höger och vänster.

Trycka in atomvapen mot svenska folketsvilja.

De äger och censurerar massmedia. 1-2 % äger allt där och resten slåss om smulorna. Tror inte riktigt du vet vad demokrati är för U.S.A är långt ifrån en demokratiskt stat.
Citera
2024-06-27, 15:37
  #92646
Medlem
löls avatar
Är dessa två kvinnor som påstås ha våldatgits av assagne namngivna och finns på bild?
Citera
2024-06-27, 17:36
  #92647
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
SW var snudd på stalker och att kräva ett test kan ha varit ett sätt att utöva kontroll på ett oetiskt sätt. Eller så var hennes uppdrag (kan inte uteslutas) en honungsfälla som gick ut på att förknippa honom med kladd och smitta och så dra hans namn i smutsen. Tänk dessutom på att han var jagad av USA och fick vara försiktig och ständigt på sin vakt. Det lär ha funnits bromsmedicin som måste sättas in inom 72h, men fredag var det redan för sent, eller så hade hon fått den redan och då kunde nog testet vänta några timmar (räknat i kontorstid, från fredag eftermiddag till måndag).
Jag ser inga problem med den officiella versionen. Allt tyder på att SW kände lust att ha Assange som nattgäst men det hindrar inte att hon ville att kondom skulle användas och då skulle ju inte risken för HIV varit särskilt stor. Assange skulle ju kunnat tacka nej till samlag och leva i celibat de veckor han var i Sverige och koncentrera på sina viktiga möten. Att knulla runt tyckte många av hans vänner var mycket oförsiktigt.

Om det var för sent med bromsmedicin var det väl större intresse för henne att veta om hon kunde vara smittad. Innan hon kunde få besked om hon smittats genom test skulle det ta 3-4 veckor. Om Assange varit smittad länge än 3-4 veckor skulle en test ge svar direkt.

Tror inte det minsta att hon arbetade för USA.

Hon kunde väl inte veta att att poliser eller åklagare hade så låg moral att de skulle springa till reporter på Expressen med nyheten och att medarbetarna där var sådana svin att de skulle hänga ut en person med namn och bild på löpsedeln som inte ens var åtalad för något brottsligt. Håller med de som anser att om Assange varit en vanlig Svensson skulle ärendet avslutats snabbt och inga utom de närmast berörda skulle vetat vad som hänt.
Citat:
Till och med tänkbart att hon ljög hon ihop ett övergrepp för att kunna få dessa bromsmediciner som måste ges inom 72h, och som tydligen inte godkändes om man frivilligt haft oskyddat sex.
Den tanken har jag också men om det var så att hon sa att hon inte kunde säga nej till samlag utan kondom p.g.a. att hon sov trots att hon vaknat innan samlag inleddes så tycker jag det en försvarlig nödlögn om bromsmedicinen skulle kunnat rädda hennes liv. Den intressanta fråga är om denna medicin var så dyr att inte alla som kunde behöva få den skulle kunna få den?
Citat:
Beskrivningarna av turerna kring anmälan och HIV-test var förvirrande och motsägelsefulla, och syftet kanske bara var, som sagt, att få honom associerad med smitta och gråzoner. Det fanns i alla fall mäktiga instanser som ville komma åt honom, och honungsfällor är en klassiker.
__________________
Senast redigerad av Goulburn 2024-06-27 kl. 17:41.
Citera
2024-06-27, 17:38
  #92648
Medlem
Julian Assange är en hjälte av historiska mått, och mottogs som en hjälte i Australien. Opinionen har vänt. Upplösningen av dramat efter 14 år är förstås en seger för Assange, för sanningen, och för den globala gräsrotsrörelse som kämpat för båda och till slut lyckades vända opinionen. Åtskilliga skribenter i denna tråd har därvidlag dragit sitt strå till stacken. Länge såg det ut som om övermakten var för stor, men till slut fick vi ett hjärtevärmande exempel på att det ondas makt inte är absolut.

Jag rekommenderar denna video där Assanges nuvarande amerikanske advokat pulveriserar åtalet mot Assange för spioneri, och Jennifer Robinson, den australiska advokat som försvarat Assange sedan första början, framför sitt tack till dem som stött Assange.

https://www.youtube.com/watch?v=unu1QcaszVY
__________________
Senast redigerad av Aleksanterinkatu 2024-06-27 kl. 17:47.
Citera
2024-06-27, 17:39
  #92649
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
Är dessa två kvinnor som påstås ha våldatgits av assagne namngivna och finns på bild?
Ja? Hur har du lyckats missa det?
Citera
2024-06-27, 18:28
  #92650
Medlem
torstenferdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Du har egentligen inte sagt något nytt om fallet Assange. Att världen är genomkorrupt undgår inte många som läser på, men att Assange, Manning och Snowden skulle vara en disinfo-agenter eller vad för epitet du vill påklistra dom för att deras läckor inte var upp till din standard är bara en konspirationsteori från din sida, utan några större belägg tyvärr, och du behöver fortfarande förklara vad de tre människorna tjänat på att isoleras och fänglas och tvingas till landsflykt för sina handlingar. Du snackar om att om de faktiskt skulle skadat väst så skulle vi inte ens få höra om dom....

Du nämner vidare att det finns hjältar som vi inte får känna till, men jag undrar om du kanske känner till dessa hjältar och kan säga vem de är?

Att de ska vara falska hjältar som ska lura in en viss sorts människor i en fälla är inte bara långsökt, det är en endimensionell tolkning av en komplex historia som nu spannar två decennier och innefattar en stor del av världens konfliktande länder.

Det är för övrigt inget konstigt att Wikileaks i alla fall för oss i väst riktade in sig på västerländska makter och bara "skadade" västerländska länder, då vänsterländska länder åtminstone försökte visa upp sig som demokratiska och tänkande på mänskliga rättigheter. Om någonting så visade de med all tydlighet att väst sysslade med realpolitik och bara brydde sig om makt precis som de länderna som de kritiserade. Något som gav de som förstod den situationen år av förvarning i att vi skulle hamna där vi är nu, inför ett stundande världskrig där åtminstone länder som Sverige sålt ut sig för att bli amerikanska vassaler. Snowdens läckor om hur Sverige var del av USAs spionnätverk och andra läckor. Sen finns (eller fanns) wikileaks-läckorna postade på deras sida där man kunde söka efter länder och få fram läckor från andra länder än väst om man nu ville det också.

Så i grunden kan du ha en fungerande premiss, det vill säga att väst och öst sysslar med samma sak, men att allt som sker är ett spel för gallerierna, inklusive alla år de suttit fänglsade är far reaching. Det är snarare så att världen är oändligt komplex, och att de stora maktspelarna gör fel och misstag och blir avslöjade hela tiden, men att den stora massan människor snarare är villigt ignoranta, vilket gör att eliten kan göra vad fan de vill egentligen och komma undan med det oavsett hur öppet de agerar.

Så jag är benägen att hålla med föregående talare, konspirationer som avslöjar din egna politiska bias.

Varje gång jag jag är på väg ut ur skithålet flashback för gott så måste ni bara vara så där extra äckliga och slå till med ännu en textremsa som den här. För att ni är besatta utav att få in sista ordet.

Att USA och EU är polisstater med drakonisk övervankning fattade alla med tresiffrig iq redan kring 2001. Assange och Snowden gav det bara en tillrättalagd plattform som egentligen bara enablat en massa annat drakoniskt skit nu. De är låtsas-dissidenter med personlighetskulter. Hade de verkligen gjort något farligt för systemet skulle de vara bra mycket mer obskyra idag.

Och vad är ens min bias? Att jag ursäktar väst på något sätt bara för att jag trycker på det här med att det är NI som kringgår vad öst håller på med? Det är just ERAN bias att jag på något sätt gör det. Jag tycker också DCA-avtalet är vidrigt och sinnessjukt. Men jag är konsekvent. För den här utvecklingen är Kina och Ryssland lika ansvariga för som USA är. För det hela har med den militära högteknologisektorn och dess kontraktörer i både väst och öst att göra. Det kommer Julian Assange och Edward Snowden aldrig berätta för er.

Sen är det självklart aldrig en självklarhet att allt jag säger här stämmer helt och hållet. Jag tenderar ha jävligt fel om mycket. Är det vad du ville höra ifrån mig nu eller? För där har du det. Jag är inget orakel som vet allt och har rätt om allt. Långt ifrån.

Vill du ha min genuina åsikt om världsläget idag nu? För det är att mänskligheten har visat sig oförbätterlig och förtjänar att bli utplånad utav AI vid det här laget. Det är min bias. Mitt förtroende för människor är förbrukat. Jag vill inte att någon av oss ska få vinna. Vi förtjänar alla en komet eller flera.

Agent Smith hade rätt om människor. Hollywood och Wachowski transorna har fel.
__________________
Senast redigerad av torstenferdinand 2024-06-27 kl. 18:32.
Citera
2024-06-27, 18:29
  #92651
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleksanterinkatu
Julian Assange är en hjälte av historiska mått, och mottogs som en hjälte i Australien. Opinionen har vänt. Upplösningen av dramat efter 14 år är förstås en seger för Assange, för sanningenhttps://www.youtube.com/watch?v=unu1QcaszVY

Hur kan 14 förlorade år av hans liv vara en seger? Det finns inget hjältemodigt i att förhala rättvisan i 14 och sen erkänna brott. Inte heller i att förhala kvinnornas möjligheter till upprättelse genom att göra det omöjligt att väcka åtal och låta en domstol avgöra brott och straff för våldtäkt och övriga sexualbrottsrubriceringar. För de som gillar unkna mansroller kanske det är en seger, att han kom undan med det. Rättshaverist av episka mått skulle jag säga, plus att han orsakat rättshaveri för kvinnorna.

Kanske menar du Pyrrhusseger efter 14 år? För det är väl det som har hänt i verkligheten. Finns det en tävling om hur länge man man kan överklaga och hålla sig undan lagen? Ja då är han kanske segrare där också.
__________________
Senast redigerad av fakbab 2024-06-27 kl. 18:34.
Citera
2024-06-27, 18:38
  #92652
Medlem
fakbabs avatar
Anna Ardin har uttalat sig, bl.a.

Citat:
Hon tycker det är beklagligt att Julian Assange aldrig ställdes till svars i en svensk domstol.

- Det är synd att man kan slippa straff om man lyckas hålla sig undan en viss tid. Men det är inte främst straffet som är det centrala utan det är sanningen. Det är viktigt att saker reds ut så att det inte händer igen. Om vi inte får reda på sanningen så blir det ingen upprättelse och försoning, säger hon.

och

Citat:
Julian Assange har aldrig erkänt att han skulle gjort något brottsligt i förhållande till Anna Ardin eller den andra kvinnan. Hon önskar inte heller ha någon kontakt med honom.

- Han har gjort sin position tydlig, och det finns inget att gå vidare på utifrån det. Jag hoppas att han går vidare med sitt liv, och att han inte förgriper sig på fler kvinnor.

https://www.sandaren.se/nyhet/sa-ser...ange-nu-ar-fri
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in