Flashback bygger pepparkakshus!
2024-06-23, 04:35
Medlem
Lite annan kul info r att dom hller p fr fullt att bygga det andra uppskjutningstornet vid starbase. Vissa spekulerar att endast det tornet kommer fungera som "catch tower" till boostern (kanske inte vill offra tower1 i en extremt komplicerad och obeprvad landning?) Dom fyra tunga bas-pelarna str p plats. Skulle inte frvna mig om tornet str klart om 2-3 veckor.

ven goda nyheter frn FAA (no mishap investigation needed) frn flight4. S frmodligen kommer dom att ge grnt ljus fr uppskjutning mycket snabbare n tidigare.

Ngot annat intressant var att Youtubern "EverydayAstronaut" fick sig nyligen en rundtur p Starbase.
https://youtu.be/aFqjoCbZ4ik?si=SweDPOo6j966DAJh
Senast redigerad av nwo123 2024-06-23 kl. 05:10.
Citera
2024-06-27, 18:49
Space X fr miljarder av Nasa ska skrota ISS

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/ut...ss/ar-BB1oYc56

Citat:
Rymdbolaget Space X, som grundades av Elon Musk, fr 843 miljoner dollar (cirka 8,9 miljarder svenska kronor) av USA:s rymdstyrelse Nasa fr att hjlpa till att skrota Internationella rymdstationen ISS, rapporterar Reuters.

ISS, som brjade byggas i slutet av 90-talet, frvntas behva skrotas 2030. Nasa vill att Space X bygger en farkost som ska hjlpa till att ta ned rymdstationen p jorden.

Intressanta uppgifter! Och eftersom detta var en nyhet fr mig googlade jag p vilka ambitioner det finns fr framtiden:

https://spacecrew.com/blog/future-space-stations

https://spacecrew.com/blog/future-space-stations
Citera
2024-06-28, 05:39
Medlem
wwrs avatar
Nyheten om att skrota ISS 2030 kom I mitt nyhetsflde men jag skrollade bara vidare. Den verkar vara humbug. Frst mste man ju lgga upp en plan fr att bygga en ny rymdstation innan man stter datum fr att skrota den nuvarande.

Eftersom ISS visar att samarbetet mellan USA och ryssarna fortstter i viktiga frgor men vra medier kmpar med att frska f oss att hata ryssar, s kanske detta ligger bakom talet om att skrota ISS. Ryssarna byggde vl den frsta modulen i ISS.

Efter det att kriget startade s skulle ju ryssarna hoppa av ISS. Men s blev det ju inte.

De fr nog allt brja bygga en ny rymdstation om man skall tro p att den gamla skall skrotas.

Man vill kanske ven skapa lite "rymdnyheter" nu nr Musks mnlandare inte verkar fungera.
Senast redigerad av wwr 2024-06-28 kl. 05:53.
Citera
2024-06-28, 12:04
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nyheten om att skrota ISS 2030 kom I mitt nyhetsflde men jag skrollade bara vidare. Den verkar vara humbug. Frst mste man ju lgga upp en plan fr att bygga en ny rymdstation innan man stter datum fr att skrota den nuvarande.

Du r som vanligt dligt plst och skriver vilseledande saker noterar jag. Planen fr en ny rymdstation finns redan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Axiom_Orbital_Segment
Citat:
Axiom Orbital Segment or Axiom Segment (or AxS) are the planned modular components of the International Space Station (ISS) designed by Houston, Texas based Axiom Space for commercial space activities. Axiom Space gained initial NASA approval for the venture in January 2020. Axiom Space was later awarded the contract by NASA on February 28, 2020.[2] This orbital station will be separated from the ISS to become a modular space station, Axiom Station, after the ISS is decommissioned.

Efter ISS s kommer NASA att hyra in sig p dom kommersiella stationerna.

https://www.space.com/axiom-space-pr...ation-iss-2026
Citat:
Axiom isn't the only company interested in the LEO economy. Nearly two years after NASA selected Axiom to dock its space station module to the ISS, the space agency awarded development contracts to three more companies Blue Origin, Nanoracks and Northrop Grumman to support the creation of additional commercial LEO destinations.

NASA is committed to maintaining the ISS through 2030 but expects the emerging market of private space stations to fulfill the agency's continued presence in LEO. That aligns with Axiom's timeline to launch its station's own power module and undock from the ISS before its retirement.
Citera
2024-06-28, 12:20
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Du r som vanligt dligt plst och skriver vilseledande saker noterar jag. Planen fr en ny rymdstation finns redan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Axiom_Orbital_Segment

https://www.space.com/axiom-space-pr...ation-iss-2026
Det var intressant. Det var drfr det lckte s mycket p ISS tidigare. En lcka borrade en kvinnlig astronaut som ville ka hem, sade ryssarna. 🤣🤣🤣

Detta har allts mrklagts en hel del. Jag fljer det bara ytligt men att Axiom skall ta ver efter ISS gr att mnga pusselbitar faller p plats.

USA privatiserade rymdprogrammet. Nu tjnar Elon klver p att skjuta upp sina miljardrskompisar och hjlper ryssarna med Starlink. Forskningen med mnprogrammet har helt sprat ur. Starship ser inte ut att komma till mnen alls.

Men snart vill Isaacman ut och simma i rymden s Elon har sytt ihop ngra rymddrkter till dem.

Fy f-n vad privatiseringen frstrt USA:s rymdprogram. Ryssar och kineser verkar bli frst p mnen.

Och forskningen p ISS kommer att bli rymdhotell fr miljardrer.

D frstr man den konstiga nyheten "Om sex r kommer ISS att falla samman"

Det borde ha sttt

"Om sex r sljer vi ut rymdstationen ocks. Elon skickar upp en raket som begraver den och det privata Axion som jobbar nra SpaceX brjar slja biljetter till hgstbjudande miljardr. Professionella astronauter kommer att ersttas av leksugna miljardrer.".
Senast redigerad av wwr 2024-06-28 kl. 12:32.
Citera
2024-06-28, 12:20
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag frstr inte riktigt den frenetiska viljan att allt ska vara privat, men det kan kvitta.

Det intressanta kommer bli vem som frst bygger en station med fejk-gravitation. O'Neill-cylinder eller roterande torus, nt av det mste det ju vara fr att gra det mjligt med lnga vistelser ..
Citera
2024-06-28, 12:40
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jag frstr inte riktigt den frenetiska viljan att allt ska vara privat, men det kan kvitta.

Det intressanta kommer bli vem som frst bygger en station med fejk-gravitation. O'Neill-cylinder eller roterande torus, nt av det mste det ju vara fr att gra det mjligt med lnga vistelser ..
Miljardrerna brukar stanna tv veckor. De professionella astronauterna minst ett halvr. Slog inte en ryss rekord med 1000 dagar nyligen, totalt under hans liv? D kan man rutinerna och kan brja gra nytta dr uppe. Gra rymdpromenader, underhlla rymdstationen.
Senast redigerad av wwr 2024-06-28 kl. 12:44.
Citera
2024-06-28, 12:43
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Miljardrerna brukar stanna tv veckor. De professionella astronauterna minst ett halvr. Slog inte en ryss rekord med 1000 dagar nyligen, totalt under hans liv? D kan man rutinerna och kan brja gra nytta dr uppe.
Lng vistelse = leva dr. De som varit uppe p ISS mer n ett halvr behver ju rullstol och lng konvalescens nr dom terkommer. En vistelse p en riktig rymdstation skulle inte f den effekten.
Citera
2024-06-28, 12:45
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Lng vistelse = leva dr. De som varit uppe p ISS mer n ett halvr behver ju rullstol och lng konvalescens nr dom terkommer. En vistelse p en riktig rymdstation skulle inte f den effekten.
Det stmmer skert, det har jag inte kommenterat.

Det jag kommenterar r att forskning och underhll utfrd av professionella astronauter under lnga vistelser nu kommer att ersttas av rymdhotell fr miljardrer under kortare besk som "ventyrsturism"
Senast redigerad av wwr 2024-06-28 kl. 12:48.
Citera
2024-06-28, 12:49
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Det stmmer skert, det har jag inte kommenterat.

Det jag kommenterar r forskning och underhll utfrd av professionella astronauter under lnga vistelser erstts av rymdhotell fr miljardrer.
Ah, men det r ju frmodligen anledningen till att man vill ha privata initiativ som bygger rymdstationer. Miljardrer betalar med hrdvaluta, och NASA-drivna skattefinansierade rymdstationer kan frmodligen inte tillta att tid och plats upplts till VIP nr det finns forskning att gra.

Genom att lta miljardrerna bde betala fr och ta betalt fr sina stationer, kan NASA kanske samsas med eliten ombord - nu nr det inte r deras farkost.

Kortsiktigt, men skert politiskt korrekt.
Citera
2024-06-28, 12:53
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ah, men det r ju frmodligen anledningen till att man vill ha privata initiativ som bygger rymdstationer. Miljardrer betalar med hrdvaluta, och NASA-drivna skattefinansierade rymdstationer kan frmodligen inte tillta att tid och plats upplts till VIP nr det finns forskning att gra.

Genom att lta miljardrerna bde betala fr och ta betalt fr sina stationer, kan NASA kanske samsas med eliten ombord - nu nr det inte r deras farkost.

Kortsiktigt, men skert politiskt korrekt.
Som jag frklarat min stndpunkt i de senaste 3-4 inlggen anser jag det helt fel att lta de med mest pengar beska rymden istllet fr de som passerat astronaututbildning och kan stanna lngre tid och skta jobbet dr.

Se hur mnprogrammet rasat ihop men Elons privata turer med Axiom fortstter. Nu styr pengarna och inte rymdforskningens ml.
Citera
2024-06-28, 13:11
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Se hur mnprogrammet rasat ihop men Elons privata turer med Axiom fortstter. Nu styr pengarna och inte rymdforskningens ml.
Jag sger inte emot dig.

Men jag ser hellre en kommersialiserad "Apollo-liknande" reseindustri i rymden, n inget alls. Ser hellre att Kina landar p mnen igen snarare n ingen, etc. Det r helt klart att vi mste ut dit, som Miguel Cervantez sa: vi kan inte ha alla gg i en enda korg.

Om det innebr att rymden blir full av nordkoreaner s r det nd bttre n att den r tom. Alla politiska system dr frr eller senare, s det lr bli folk av bde kineser och nordkoreaner, givet tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in