Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-06-23, 04:35
  #5125
Medlem
Lite annan kul info är att dom håller på för fullt att bygga det andra uppskjutningstornet vid starbase. Vissa spekulerar att endast det tornet kommer fungera som "catch tower" till boostern (kanske inte vill offra tower1 i en extremt komplicerad och obeprövad landning?) Dom fyra tunga bas-pelarna står på plats. Skulle inte förvåna mig om tornet står klart om 2-3 veckor.

Även goda nyheter från FAA (no mishap investigation needed) från flight4. Så förmodligen kommer dom att ge grönt ljus för uppskjutning mycket snabbare än tidigare.

Något annat intressant var att Youtubern "EverydayAstronaut" fick sig nyligen en rundtur på Starbase.
https://youtu.be/aFqjoCbZ4ik?si=SweDPOo6j966DAJh
__________________
Senast redigerad av nwo123 2024-06-23 kl. 05:10.
Citera
2024-06-27, 18:49
  #5126
Avslutat konto
Space X får miljarder av Nasa – ska skrota ISS

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/ut...ss/ar-BB1oYc56

Citat:
Rymdbolaget Space X, som grundades av Elon Musk, får 843 miljoner dollar (cirka 8,9 miljarder svenska kronor) av USA:s rymdstyrelse Nasa för att hjälpa till att skrota Internationella rymdstationen ISS, rapporterar Reuters.

ISS, som började byggas i slutet av 90-talet, förväntas behöva skrotas 2030. Nasa vill att Space X bygger en farkost som ska hjälpa till att ta ned rymdstationen på jorden.

Intressanta uppgifter! Och eftersom detta var en nyhet för mig googlade jag på vilka ambitioner det finns för framtiden:

https://spacecrew.com/blog/future-space-stations

https://spacecrew.com/blog/future-space-stations
Citera
2024-06-28, 05:39
  #5127
Avstängd
wwrs avatar
Nyheten om att skrota ISS 2030 kom I mitt nyhetsflöde men jag skrollade bara vidare. Den verkar vara humbug. Först måste man ju lägga upp en plan för att bygga en ny rymdstation innan man sätter datum för att skrota den nuvarande.

Eftersom ISS visar att samarbetet mellan USA och ryssarna fortsätter i viktiga frågor men våra medier kämpar med att försöka få oss att hata ryssar, så kanske detta ligger bakom talet om att skrota ISS. Ryssarna byggde väl den första modulen i ISS.

Efter det att kriget startade så skulle ju ryssarna hoppa av ISS. Men så blev det ju inte.

De får nog allt börja bygga en ny rymdstation om man skall tro på att den gamla skall skrotas.

Man vill kanske även skapa lite "rymdnyheter" nu när Musks månlandare inte verkar fungera.
__________________
Senast redigerad av wwr 2024-06-28 kl. 05:53.
Citera
2024-06-28, 12:04
  #5128
Medlem
Jack.Elams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nyheten om att skrota ISS 2030 kom I mitt nyhetsflöde men jag skrollade bara vidare. Den verkar vara humbug. Först måste man ju lägga upp en plan för att bygga en ny rymdstation innan man sätter datum för att skrota den nuvarande.

Du är som vanligt dåligt påläst och skriver vilseledande saker noterar jag. Planen för en ny rymdstation finns redan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Axiom_Orbital_Segment
Citat:
Axiom Orbital Segment or Axiom Segment (or AxS) are the planned modular components of the International Space Station (ISS) designed by Houston, Texas based Axiom Space for commercial space activities. Axiom Space gained initial NASA approval for the venture in January 2020. Axiom Space was later awarded the contract by NASA on February 28, 2020.[2] This orbital station will be separated from the ISS to become a modular space station, Axiom Station, after the ISS is decommissioned.

Efter ISS så kommer NASA att hyra in sig på dom kommersiella stationerna.

https://www.space.com/axiom-space-pr...ation-iss-2026
Citat:
Axiom isn't the only company interested in the LEO economy. Nearly two years after NASA selected Axiom to dock its space station module to the ISS, the space agency awarded development contracts to three more companies — Blue Origin, Nanoracks and Northrop Grumman — to support the creation of additional commercial LEO destinations.

NASA is committed to maintaining the ISS through 2030 but expects the emerging market of private space stations to fulfill the agency's continued presence in LEO. That aligns with Axiom's timeline to launch its station's own power module and undock from the ISS before its retirement.
Citera
2024-06-28, 12:20
  #5129
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Du är som vanligt dåligt påläst och skriver vilseledande saker noterar jag. Planen för en ny rymdstation finns redan.

https://en.wikipedia.org/wiki/Axiom_Orbital_Segment


Efter ISS så kommer NASA att hyra in sig på dom kommersiella stationerna.

https://www.space.com/axiom-space-pr...ation-iss-2026
Det var intressant. Det var därför det läckte så mycket på ISS tidigare. En läcka borrade en kvinnlig astronaut som ville åka hem, sade ryssarna. 🤣🤣🤣

Detta har alltså mörklagts en hel del. Jag följer det bara ytligt men att Axiom skall ta över efter ISS gör att många pusselbitar faller på plats.

USA privatiserade rymdprogrammet. Nu tjänar Elon klöver på att skjuta upp sina miljardärskompisar och hjälper ryssarna med Starlink. Forskningen med månprogrammet har helt spårat ur. Starship ser inte ut att komma till månen alls.

Men snart vill Isaacman ut och simma i rymden så Elon har sytt ihop några rymddräkter till dem.

Fy f-n vad privatiseringen förstört USA:s rymdprogram. Ryssar och kineser verkar bli först på månen.

Och forskningen på ISS kommer att bli rymdhotell för miljardärer.

Då förstår man den konstiga nyheten "Om sex år kommer ISS att falla samman"

Det borde ha stått

"Om sex år säljer vi ut rymdstationen också. Elon skickar upp en raket som begraver den och det privata Axion som jobbar nära SpaceX börjar sälja biljetter till högstbjudande miljardär. Professionella astronauter kommer att ersättas av leksugna miljardärer.".
__________________
Senast redigerad av wwr 2024-06-28 kl. 12:32.
Citera
2024-06-28, 12:20
  #5130
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Efter ISS så kommer NASA att hyra in sig på dom kommersiella stationerna.
Jag förstår inte riktigt den frenetiska viljan att allt ska vara privat, men det kan kvitta.

Det intressanta kommer bli vem som först bygger en station med fejk-gravitation. O'Neill-cylinder eller roterande torus, nåt av det måste det ju vara för att göra det möjligt med långa vistelser ..
Citera
2024-06-28, 12:40
  #5131
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Jag förstår inte riktigt den frenetiska viljan att allt ska vara privat, men det kan kvitta.

Det intressanta kommer bli vem som först bygger en station med fejk-gravitation. O'Neill-cylinder eller roterande torus, nåt av det måste det ju vara för att göra det möjligt med långa vistelser ..
Miljardärerna brukar stanna två veckor. De professionella astronauterna minst ett halvår. Slog inte en ryss rekord med 1000 dagar nyligen, totalt under hans liv? Då kan man rutinerna och kan börja göra nytta där uppe. Göra rymdpromenader, underhålla rymdstationen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2024-06-28 kl. 12:44.
Citera
2024-06-28, 12:43
  #5132
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Miljardärerna brukar stanna två veckor. De professionella astronauterna minst ett halvår. Slog inte en ryss rekord med 1000 dagar nyligen, totalt under hans liv? Då kan man rutinerna och kan börja göra nytta där uppe.
Lång vistelse = leva där. De som varit uppe på ISS mer än ett halvår behöver ju rullstol och lång konvalescens när dom återkommer. En vistelse på en riktig rymdstation skulle inte få den effekten.
Citera
2024-06-28, 12:45
  #5133
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Lång vistelse = leva där. De som varit uppe på ISS mer än ett halvår behöver ju rullstol och lång konvalescens när dom återkommer. En vistelse på en riktig rymdstation skulle inte få den effekten.
Det stämmer säkert, det har jag inte kommenterat.

Det jag kommenterar är att forskning och underhåll utförd av professionella astronauter under långa vistelser nu kommer att ersättas av rymdhotell för miljardärer under kortare besök som "äventyrsturism"
__________________
Senast redigerad av wwr 2024-06-28 kl. 12:48.
Citera
2024-06-28, 12:49
  #5134
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det stämmer säkert, det har jag inte kommenterat.

Det jag kommenterar är forskning och underhåll utförd av professionella astronauter under långa vistelser ersätts av rymdhotell för miljardärer.
Ah, men det är ju förmodligen anledningen till att man vill ha privata initiativ som bygger rymdstationer. Miljardärer betalar med hårdvaluta, och NASA-drivna skattefinansierade rymdstationer kan förmodligen inte tillåta att tid och plats upplåts till VIP när det finns forskning att göra.

Genom att låta miljardärerna både betala för och ta betalt för sina stationer, kan NASA kanske samsas med eliten ombord - nu när det inte är deras farkost.

Kortsiktigt, men säkert politiskt korrekt.
Citera
2024-06-28, 12:53
  #5135
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Ah, men det är ju förmodligen anledningen till att man vill ha privata initiativ som bygger rymdstationer. Miljardärer betalar med hårdvaluta, och NASA-drivna skattefinansierade rymdstationer kan förmodligen inte tillåta att tid och plats upplåts till VIP när det finns forskning att göra.

Genom att låta miljardärerna både betala för och ta betalt för sina stationer, kan NASA kanske samsas med eliten ombord - nu när det inte är deras farkost.

Kortsiktigt, men säkert politiskt korrekt.
Som jag förklarat min ståndpunkt i de senaste 3-4 inläggen anser jag det helt fel att låta de med mest pengar besöka rymden istället för de som passerat astronaututbildning och kan stanna längre tid och sköta jobbet där.

Se hur månprogrammet rasat ihop men Elons privata turer med Axiom fortsätter. Nu styr pengarna och inte rymdforskningens mål.
Citera
2024-06-28, 13:11
  #5136
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Se hur månprogrammet rasat ihop men Elons privata turer med Axiom fortsätter. Nu styr pengarna och inte rymdforskningens mål.
Jag säger inte emot dig.

Men jag ser hellre en kommersialiserad "Apollo-liknande" reseindustri i rymden, än inget alls. Ser hellre att Kina landar på månen igen snarare än ingen, etc. Det är helt klart att vi måste ut dit, som Miguel Cervantez sa: vi kan inte ha alla ägg i en enda korg.

Om det innebär att rymden blir full av nordkoreaner så är det ändå bättre än att den är tom. Alla politiska system dör förr eller senare, så det lär bli folk av både kineser och nordkoreaner, givet tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in