Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-03, 10:53
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Smart!

Jag satsar på bergvärme och uppgradering av klimatskärmen istället. Men jag bor kanske längre norrut.

Berätta mer!
Jag har också bergvärme nämligen. Men dagtid på vår/höst värmer vi med elpatron, eftersom vi då inte behöver bry oss om elkostnaden. Den värmer även till en högre temperatur än bergvärmen och så sparar vi också gångtimmar på kompressor etc.

Men det här med klimatskärmen. Hur funkar det?
Citera
2024-07-03, 11:21
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Berätta mer!
Jag har också bergvärme nämligen. Men dagtid på vår/höst värmer vi med elpatron, eftersom vi då inte behöver bry oss om elkostnaden. Den värmer även till en högre temperatur än bergvärmen och så sparar vi också gångtimmar på kompressor etc.

Men det här med klimatskärmen. Hur funkar det?

Tänkte mest på jämförelsen mellan Solpaneler och Bergvärme. Eftersom att en installation är ungefär lika dyr. Bor man, som jag, där det är riktig vinter och solen knappt tittar fram 4 månader om året så tror jag bergvärme är ett vettigare val.

Vidare kan man använda frikyla på sommaren för att rationalisera bort AC i sovrummen. Behöver man mer kyla så finns det bergvärmepumpar som kyler med kompressorn också.

Klimatskärmen? Det som håller värmen inne/ute beroende på årstid. Fönster, dörrar, isolering osv.

Just nu finns det bidrag att få för både konvertering till fjärrvärme och för att förbättra klimatskärmen för övrigt.

Finns inte en chans att jag kan räkna hem solpaneler. Då har jag ändå optimalt läge på taket.

Möjligen om jag gör all mekanisk installation själv.
Citera
2024-07-03, 15:58
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Tänkte mest på jämförelsen mellan Solpaneler och Bergvärme. Eftersom att en installation är ungefär lika dyr. Bor man, som jag, där det är riktig vinter och solen knappt tittar fram 4 månader om året så tror jag bergvärme är ett vettigare val.

Vidare kan man använda frikyla på sommaren för att rationalisera bort AC i sovrummen. Behöver man mer kyla så finns det bergvärmepumpar som kyler med kompressorn också.

Klimatskärmen? Det som håller värmen inne/ute beroende på årstid. Fönster, dörrar, isolering osv.

Just nu finns det bidrag att få för både konvertering till fjärrvärme och för att förbättra klimatskärmen för övrigt.

Finns inte en chans att jag kan räkna hem solpaneler. Då har jag ändå optimalt läge på taket.

Möjligen om jag gör all mekanisk installation själv.

Hade inte hört uttrycket "klimatskärmen" innan, därav frågan.
Trodde det var någon mjukvara. Men nu är jag med.

Nej längre norrut blir det svårt att räkna hem. I mellansverige där jag bor har man ju produktion både höst och vår och till och med helt ok produktion på vissa vinterdagar när det är klart.
Citera
2024-07-03, 20:17
Medlem
Frontlinjens avatar
En situation när solceller garanterat blir lönsamt är om el ska dras fram till en ny plats och effektbehovet inte är så stort. T ex om en friggebod behöver el för belysning och att kunna köra handverktyg. Att dra ut ny el dit kostar med elektriker minst 10 000 kr, medan du utan problem själv kan installera en 12v solelsanläggning med en överdimensionerad solpanel på 400w, ett bilbatteri och en 230v växelriktare som totalt kostar 5000 kr och ger dig precis vad du behöver.

Sedan behöver du byta batteri var 10e år och panel var 30e kanske. Men du får många års drift innan kostnaden är uppe i kostnaden att dra in vanlig el. Som en spinoff skapar du även en elkälla som funkar vid elavbrott.
Citera
2024-07-07, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Där jag håller hus bygger man husen så att de klarar flera hundra kilo per kvadratmeter. Vikten på solcellerna + snö är alltså inget större problem.

Den diffusa solinstrålningen ger mer energi än man kan tro via solcellerna på sommaren. Det ska vara riktigt grått ute för att man ska få så pass dålig produktion att man inte kan använda elen till hushållet eller ladda elbilen på lägsta effekt.

På våren, redan i februari går det få fin produktion soliga dagar. Snön ger god reflektion och minusgraderna gör att anläggningen producerar bättre.

Det mesta i konstruktionen på anläggningen är aluminium så rostproblemet är väl knappast ett större problem. Jag har en rejäl luftspalt i min anläggning som kyler cellerna underifrån och cellerna är alltså långt ifrån i kontakt med taket så även fukt- och mögelproblem kan man ta bort från riskkalkylen.

Så är det inte alls på alla tak. De ligger näst intill på taket. Jag menar rost på taksidan, muttrar och skruvar och annat som ligger där under. Samt själva luftventilationen och det flödet blir kvävt. Träbjälken, papp och plywood. Kondens bildas dett eftersom dett regnar så pass mycket och luften är fuktig de flesta månaderna.
Citera
2024-07-07, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Mina paneler ger el året runt om än inte särskilt mycket i december och januari. De ger även en hel del när det är mulet om inte molnen är alltför tjocka. Just idag är det mulet här men panelerna ger 2,8kW av drygt 10kW möjliga. Av detta säljer jag 2,4kW och elspotpriset är som lägst 68 öre på dagen.

Varför skulle 60-öringen försvinna? Tvärtom behöver den höjas så vi slipper starta enskild firma för momsregistrering.

Bar säker på att den försvinner!

Så när kommer du betala av allt? Hur många decennium?
Citera
2024-07-07, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Om en solcellsanläggning inte är besiktigad av någon besiktningsman så tror jag snart att hemförsäkringen kommer att höjas rejält.
Har ni sett när ett batteri på t.ex en Tesla brinner?
Vill ni fortfarande ha ett sånt batteri monterat på väggen i garaget?
Jag skulle inte betala extra för ett hus med solpaneler.

Jag hade dragit av på mitt bud.
Citera
2024-07-07, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKhurgan
Ja, då får man sälja för några korvören

Vinsten görs på vår och höst, när man producerar bra och samtidigt har behov av uppvärmning.
Jag lagrar värmeenergi i ackumulatortankar i källaren, på så sätt tar jag tillvara på det jag producerar dagtid och använder det på natten.

Allt det du gör är ju overkill med en massa investeringar kring din solcellsanläggning.

De flesta köper inte dyra ackumulatorttankar eller jobbar hemifrån varannan dag, då behöver du ju knappt någon bil alls. Åk kollektivt de tre dagarna istället eller cykla, ännu billigare!

Elbil känns onödigt för dig. Dyrt om den bara står och blir gammal.
Senast redigerad av Martlet 2024-07-07 kl. 22:45.
Citera
2024-07-10, 21:25
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Allt det du gör är ju overkill med en massa investeringar kring din solcellsanläggning.

De flesta köper inte dyra ackumulatorttankar eller jobbar hemifrån varannan dag, då behöver du ju knappt någon bil alls. Åk kollektivt de tre dagarna istället eller cykla, ännu billigare!

Elbil känns onödigt för dig. Dyrt om den bara står och blir gammal.

Ackumulatortankarna är kvar sedan jag eldade med ved. Så ingenting jag investerat i.
8 mil till jobbet och bor ute på landet, så cykel och kollektivt går bort.

Ptja, det är ju dyrt med elbil, men som det ser ut nu lär man ju bli tvungen att köpa det förr eller senare ändå.
Citera
2024-07-25, 18:28
Avstängd
Citat:
Kommer inte att fungera. Det går inte att separera in och ut, allt är hopkopplat. Alldeles bortsett från att både stora huset och attefallaren blir kopplade till samma områdestransformator.
Med ett separat abonnemang och elmätare i attefallshuset kanske det fungerar? Problemet är bara att man inte får göra så. Varför är det ett problem att husen är kopplade till samma områdestransformator? Det blir väl en lokal rundgång bara.
Citera
2024-07-25, 18:35
Moderator
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillkarsk
Med ett separat abonnemang och elmätare i attefallshuset kanske det fungerar? Problemet är bara att man inte får göra så. Varför är det ett problem att husen är kopplade till samma områdestransformator? Det blir väl en lokal rundgång bara.
Det kan krävas lite kunskaper i fysik för att förstå att det inte fungerar. Tar du ström via ett ställe och försöker skicka tillbaka den via ett annat blir nettoströmmen noll.
Citera
2024-07-25, 18:37
Avstängd
Citat:
Det kan krävas lite kunskaper i fysik för att förstå att det inte fungerar. Tar du ström via ett ställe och försöker skicka tillbaka den via ett annat blir nettoströmmen noll.
Jaha då ska jag inte blanda mig i diskussionen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in