Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-09, 12:04
Medlem
Stopp.Belaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knor
https://www.di.se/digital/annu-ett-d...et-fortsatter/

nnu ett drpslag fr bitcoin raset fortstter

Nya uppgifter skakar om kryptomarknaden och under fredagsmorgonen sjnk bitcoinpriset till under 54.000 dollar. Nedgngen klassas som den mest utmrkande sedan FTX kollapsade 2022.
Uppdaterad: 5 juli 2024, 13:41
Publicerad: 5 juli 2024, 11:57

Jaha

Sedan dess (4 dagar sedan) r Bitcoin upp 6% och nnu mer om man vger in kronfrsvagningen.

Det jag vill frmedla r att traditionell media lskar att trasha Bitcoin. Minsta negativa grej och vips skriver man att Bitcoin r helt krt. "Drpslag" och "raset fortstter" r inte direkt mjuka rubriker. Om Bitcoin gr upp skriver man p sin hjd att det gr det.

Detta r ingen rek att varken kpa eller slja, men att lta DI-rubriker styra beteendet r vanskligt.

Ja, det r tragikomiskt.

Vill man bli fattig s ska man ta sin verklighetsuppfattning och sina placeringsrd frn dessa medier. Folk som inte fljer bitcoin kan ofta sga saker som, "Jag har hrt att bitcoinpriset har kraschat". S har det varit i alla r. Detta medan priset har stigit spektakulrt.

Mer positiv uppmrksamhet brukar komma nr priset ligger p ATH och det oftast r ganska dligt kplge.

Dock har bevakningen blivit ngot bttre med ren nd.
Citera
2024-07-09, 12:05
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xoxoleah
Standard boomer sikt Bitcoins inneboende vrde r energi och matematik.
Jaha? Lagras det allts energi och matematik i enskilda bitcoins som du kper?
Citera
2024-07-09, 12:18
Medlem
Vi som har varit med i ngra r rycker p axlarna t 20-30% nedgng ver en helg.

Grejen med bitcoin r att det alltid terhmtat sig.
Mnga gnger vi gtt ner enormt p ngra veckor och sen ligger vi p den nivn i typ 1 r eller mer, men till slut gr det upp igen.

Jag kpte fr 20k under helgen fr jag vet att detta kan vara bland de sista gngerna vi fr se 54k.

Nsta cykel kommer 54k vara det absolut lgsta vi kan g, kanske inte ens g s lgt, kanske typ70k blir lgsta den cykeln.
Citera
2024-07-09, 12:19
Medlem
"Bitcoin katastrof" herregud s verdrivet! Hur mycket har det gtt upp i r? Det r Tyskland som sljer beslagtagna BTC och r s jvla efterblivna att dom gr det p exchanges s att dom dumpar priset s att dom fr mindre betalt. Jvla noobs...
Citera
2024-07-09, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Jaha? Lagras det allts energi och matematik i enskilda bitcoins som du kper?

Svar: JA
Citera
2024-07-09, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
AI-hypen har samma grunddrag som BTC-hypen, men de grunder som behvdes fr hyper som dessa, internet och fanboys, har ju funnits i tminstone 10 r och vi har t.ex haft vrldshistoriens lngsta uppgng p brsen 2008-2020/24. Allt r en del avsamma hype-knsla som vi ldre inte gr p men andra sidan r vi frlorarna de senaste ren. Men sett 1000 r tillbaka s finns det ekonomiska grundlagar som alltid terfr bubblor till normallge s det r garanterat att alla dessa bubblor frsvinner.

Hr ett av mina favoritdiagram. Den visar hur samtliga ekonomiska bubblor i vrldehistorien byggts upp psykologiskt. Vi r just nu i "return to normal" fr brsen och "New paradigm" fr AI:
https://transportgeography.org/conte...bubble-stages/
Sjlv lngtar jag efter Capitulation fr brsen i USA. Som ven ger BTC samma lge.

Vad baserar du din skerhet att vi just nu r i "return to normal" och "new paradigm" p? Varfr inte Enthusiasm exempelvis.
Citera
2024-07-09, 12:56
Medlem
Fullt normalt med 30-40% dippar i en bullrun. Nyheter som dessa bekrftar bara att botten r ndd.
Citera
2024-07-09, 13:10
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJewelInTheSea
Svar: JA
D borde jag allts kunna utvinna energi och "matematik" ur mina bitcoins som jag har kpt? Eller?
Citera
2024-07-09, 13:22
Avstngd
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calvincandie
Vad baserar du din skerhet att vi just nu r i "return to normal" och "new paradigm" p? Varfr inte Enthusiasm exempelvis.
Det finns naturlagar "den starkaste vinner" t.ex. Samma inom ekonomi. Man kan t.ex inte ha ondligt med skuld, ett fretag kan inte ha en ondlig kning av vinst, ett land kan inte drivas kommunistiskt osv. Till sist hinner alltid den verkliga vrlden ikapp.

NVIDIA, ett fretag med 40.000 anstllda, kan inte ha samma vrde som hela Canada med 40M invnare. Det gr i en bubbla men det r inte hllbart.
Citera
2024-07-09, 13:28
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
BTC har inget inneboende vrde.

Ja, precis, till skillnad frn fiat-valutor som har inneboende vrde... just ja...
Citera
2024-07-09, 13:36
Medlem
Citat:
Jag hade personligen slt allt. BTC har inget inneboende vrde. Man ska inte hlla p med lottsedlar. Fast denna sikt hade jag ven p 16k.
Slja mot vad? Fiat? Vet du hur mycket bankerna behver backa upp sina ettor och nollor med? Svaret r nra noll.
Citera
2024-07-09, 13:39
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Slja mot vad? Fiat? Vet du hur mycket bankerna behver backa upp sina ettor och nollor med? Svaret r nra noll.

Fiat har inget inneboende vrde s det r en helt menls kritik mot Bitcoin kontra ex. SEK:

Citat:
Fiat money generally does not have intrinsic value and does not have use value. It has value only because the individuals who use it as a unit of account or, in the case of currency, a medium of exchange agree on its value.[1] They trust that it will be accepted by merchants and other people as a means of payment for liabilities.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_money

Folk snackar utan att egentligen veta s mycket, i vanlig ordning. Bitcoin har en hel mngd frdelar jmfrt med fiat-valutor, men det r ju inte som att det inte finns saker att kritisera med Bitcoin. Att dremot kontrastera det med fiat med att "det har inget inneboende vrde" blir mest pinsamt.

Du kan ju fundera p om skribenten ManicToo avsagt sig SEK m.m. med hnvisning till samma resonemang och bara har guldtackor liggandes hemma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in