2024-07-16, 21:15
Medlem
pandark23s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Tycker du att konstnärer bör provocera så mycket som möjligt? Det är ett uppdrag du är ganska ensam att tilldela konsten.

Hittar du en högerextrem konstnär som kan göra sin konst utan att den i sig bryter mot lagen, så får väl den visa sin konst där den kan. Inget hindrar den. En gallerist eller konsthallschef som visar Dan Parks konst riskerar tyvärr att hamna i fängelse, så de flesta drar sig väl. Exakt samma skulle gälla för en vilken annan konst som helst som bryter mot de begränsningar vi har i yttrandefriheten,
Så du menar att det är staten som bestämmer över den fria konsten och har rätt att straffa de som publicerar samhällskritisk satir. Okej, men var finns statens lista över vilka bilder, ord och färger det är kriminellt att visa offentligt?
Citera
2024-07-16, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Jag sa att konst inte ska provocera, och då kallade han mig nazist.

Lugna ner dig jao! Att kalla någon nazist är den vänsterblivnes sätt att säga "fan du har rätt".
Citera
2024-07-16, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja men självklart är det så. Alla är för yttrandefrihet tills någon säger nåt de själva inte håller med om.

Ja, om man är sosse så är det så. Men det finns folk som är för yttrandefrihet även för idioter. Ty, om idioter inte får komma till tals, hur ska gemene man då kunna skilja på dumt och rationellt?
Citera
2024-07-16, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leffe020
"Normalt folk"
Vad inebär det?
"Härskar teknik" och betyder "jag har inga belägg".

Citat:
En hjälp på vägen är att konst är inte alltid där för att behaga just dig.
Det är en spännande fråga i sig. WAP anses ju vara konst, men jag anser det vara satansdyrkan.

Vissa elektronikprylars utformning, enligt mig, kan räknas som konst. Exempel är ju ett par iPhone-modeller som (jag använder Android förresten) jag anser är estetiskt vackra.

Ecke homo däremot, det är motsatsen till konst.
Citera
2024-07-16, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Har bara modern konst på väggarna, de få klassiska verken jag har står i garderoben.

Men jag kanske inte ska räknas in bland vanligt folk då?

Har man råd med både modern och klassisk konst så är man nog inte "vanligt folk".
Citera
2024-07-16, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Du har fel. Hela grejen med den installationen var uppmärksamheten hon fick inklusive rättegången som gick direkt in i konstverket.
Även om det kan vara svårt att erkänna eller förstå det ingår man i konstverket när man blir förbannad på en 10 m hög blå penis målad på en husfasad. https://sverigesradio.se/artikel/6934510

Det är inte konst. Men, är man marxist så kallar man det som konst samtidigt som man river ner statyer.
Citera
2024-07-16, 21:41
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Då det inte ens går att avgöra om det är konst, eller inte.

Tänker på konstnären (minns inte vem) som hade en vernisage 1959 och blev lite förgrymmade när man även hängt upp dom skyddspapper mellan tavlorna som han använt för att torka av penslarna.

Eller tavlan som länge hängde uppochner innan konstnärer upplyste om fadäsen.
Citera
2024-07-16, 22:35
Citat:
Ursprungligen postat av transshamanist
Det är inte konst. Men, är man marxist så kallar man det som konst samtidigt som man river ner statyer.
Det viktigaste i frågan är inte vad konst är för allmänheten, utan snarare vad konst är för dig Albert Speer.
Citera
2024-07-16, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Det viktigaste i frågan är inte vad konst är för allmänheten, utan snarare vad konst är för dig Albert Speer.

"Albert Speer", jag gillar det.
Citera
2024-07-17, 00:12
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Vad folk har i sitt hem skiter jag fullständigt i, men det hade varit riktigt skönt att slippa detta skräp i det offentliga. Konst ska göra en stolt.

BTW, Dan Parks har åtalats och dömts för sin "konst" många, många gånger. Tycker du att detta är rätt eller fel? Hade du velat se hans "konst" i det offentliga? Svara på dessa frågor nu.

Vilken konst gör dig stolt?
Nationalromantisk konst eller hällristningar och runstenar?
Citera
2024-07-17, 00:20
Avstängd
Redan 1964 avslöjades modern konst slutgiltigt som en bluff av den eminente Pierre Brassau:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pierre_Brassau

Tyvärr är han helt ignorerad inom den akademiska forskningen...
Citera
2024-07-17, 01:26
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pandark23
Så du menar att det är staten som bestämmer över den fria konsten och har rätt att straffa de som publicerar samhällskritisk satir. Okej, men var finns statens lista över vilka bilder, ord och färger det är kriminellt att visa offentligt?

Va? Nej inte mer än att staten bestämmer om undantag i yttrandefriheten. Utöver det kan ingen juridiskt straffa nån för att vara 'samhällskritisk'. Detta gäller såklart inte endast konst. Märklig tolkning av mitt inlägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in