2023-12-08, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hur är Jimny 2023?
Tycker dom är läckra och håller lite kolla efter ny bil just nu. Skulle iafs vilja ha en automat och att det var drag på den..
Nån som vet om det får plats en kortregel på 2,5 meter om man trär in den från bakluckan och fram i bilen? Hade underlättat då jag som husägare ibland måste ha hem såna och inte ids fixa med släp bara för den sakens skull.

Jag införskaffade mig en 2023 Jimny igår.

Drag går att montera, gör du det själv så finns det modellanpassade drag för runt 3000kr att köpa, lämnar du in på verkstad så är det runt 8000kr

Den är lastbilreggad så det sitter ett lastgaller mellan förarstolen och bagageutrymmet. Detta är dock väldigt enkelt att ta bort och gör du det så gissar jag att det är 2,5 meter mellan fotutrymmet vid passagerarplatsen och takhöjden vid bakluckan. Jag har inte tagit bort lastgallret än men jag kommer behöva det för att få plats med längdskidorna i bilen.

All in all, detta är sannolikt den roligaste och trevligaste bilen jag någonsin har kört och då har mina senaste bilar innan varit en amerikansk V8 och två Audi V8 modeller...

Men, den är otroligt långsam. Maxhastighet 145km/h... inte bekväm alls över 80... Och liten, jag är ganska kort (175cm) och jag kompromissar med benlängd i denna för att inte behöva sitta med 90 grader vinkel med säte och ryggstöd.

Och just ja... OP klagade på problem med växellådan. Jag har inte märkt av något sådant alls på min bil men jag har bara kört strax över 60km än så länge.

Mitt största problem är att jag nu kör manuellt igen efter att vara van med automat i amerikanaren
Senast redigerad av Burre24 2023-12-08 kl. 22:47.
Citera
2024-07-28, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burre24
Jag införskaffade mig en 2023 Jimny igår.

Drag går att montera, gör du det själv så finns det modellanpassade drag för runt 3000kr att köpa, lämnar du in på verkstad så är det runt 8000kr

Den är lastbilreggad så det sitter ett lastgaller mellan förarstolen och bagageutrymmet. Detta är dock väldigt enkelt att ta bort och gör du det så gissar jag att det är 2,5 meter mellan fotutrymmet vid passagerarplatsen och takhöjden vid bakluckan. Jag har inte tagit bort lastgallret än men jag kommer behöva det för att få plats med längdskidorna i bilen.

All in all, detta är sannolikt den roligaste och trevligaste bilen jag någonsin har kört och då har mina senaste bilar innan varit en amerikansk V8 och två Audi V8 modeller...

Men, den är otroligt långsam. Maxhastighet 145km/h... inte bekväm alls över 80... Och liten, jag är ganska kort (175cm) och jag kompromissar med benlängd i denna för att inte behöva sitta med 90 grader vinkel med säte och ryggstöd.

Och just ja... OP klagade på problem med växellådan. Jag har inte märkt av något sådant alls på min bil men jag har bara kört strax över 60km än så länge.

Mitt största problem är att jag nu kör manuellt igen efter att vara van med automat i amerikanaren

Uppdatera gärna med erfarenheter, bra som dåliga kring bilen
Citera
2024-07-28, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Uppdatera gärna med erfarenheter, bra som dåliga kring bilen

Ja så här ett halvår senare så är jag fortfarande extremt nöjd! Hela vintern och vårvintern var en fröjd att köra då den tar sig fram nästan överallt. Kort och smal hjulbas kombinerat med låg vikt, lågväxel och fyrhjulsdrift. Den tar sig fram

Väldigt smidig i stadsmiljö med ett enormt lastutrymme och bilen är en blickfångare

Jag har monterat dragkrok men inte dragit el till den än då den befintliga lösningen (även från Suzuki) verkar vara att använda strömtjuvar och jag vill inte förstöra befintliga kablar så jag planerar att dra det direkt från omkopplare/kontrollorgan direkt till släpvagnskontakten istället.

En klart dålig egenskap är landsvägskörning i vinterväglag. Då hjulbasen är smalare än de flesta andra bilar så går det sällan att ligga i spåren på oplogade vägar. Det fungerar i lägre hastigheter men blir obehagligt i högre.

Förbrukningen är kanske också något hög för en så pass lätt bil... Jag ligger på runt 0.85 l/mil stadskörning och 0.66 landsväg.
Citera
2024-07-28, 19:17
Medlem
Fettsugnings avatar
Hur är den på motorväg exempelvis? Hur är ljudnivån i 130-140? Väghållning?

Aldrig förstått mig på stadsbor som köper dylika bilar.
Citera
2024-07-28, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Hur är den på motorväg exempelvis? Hur är ljudnivån i 130-140? Väghållning?

Aldrig förstått mig på stadsbor som köper dylika bilar.

Det finns inga motorvägar i närheten av där jag bor så jag har aldrig provat. Maxhastighet är 145km/h men det snabbaste jag har kört är kanske 105-110? och då är den inte rolig alls.

"...stadsbor som köper dylika bilar" ?

Jag tror inte du vet hur liten Suzuki Jimny är... den är extremt lämpad som stadsbil
Citera
2024-07-28, 19:44
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Det finns inga motorvägar i närheten av där jag bor så jag har aldrig provat. Maxhastighet är 145km/h men det snabbaste jag har kört är kanske 105-110? och då är den inte rolig alls.

"...stadsbor som köper dylika bilar" ?

Jag tror inte du vet hur liten Suzuki Jimny är... den är extremt lämpad som stadsbil
Jag såg en idag. Är inte en Smart eller en liten Aygo mer lämpad? Ska du köra över trottoarkanter och refuger med din fyrhjulsdrivna jeep?
Citera
2024-07-28, 19:49
Medlem
Citat:
Jag såg en idag. Är inte en Smart eller en liten Aygo mer lämpad? Ska du köra över trottoarkanter och refuger med din fyrhjulsdrivna jeep?

Just nu så är den tvåhjulsdriven! Man kan välja mellan bakhjulsdrivet, fyrhjulsdrift högväxel eller fyrhjulsdrift lågväxel. I staden kör jag oftast omkring med bakhjulsdrift oavsett väglag.

Men jag ville ju också ha en bil där jag kan ta mig till specifikt tre olika stugor som jag har tillgång till och varken Aygo eller Smart klarar av någon av dem
Citera
2024-07-28, 19:51
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Just nu så är den tvåhjulsdriven! Man kan välja mellan Bakhjulsdrivet, fyrhjulsdrift högväxel eller fyrhjulsdrift lågväxel. I staden kör jag oftast omkring med bakhjulsdrift oavsett väglag.

Men jag ville ju också ha en bil där jag kan ta mig till specifikt tre olika stugor som jag har tillgång till och varken Aygo eller Smart klarar av någon av dem
Ok. Jag bara undrar. Du kör givetvis den bil som passar dig. Mest blivit förundrad över ökningen av terrängfordon i innerstäder senast 10-15 åren.
Citera
2024-07-28, 19:59
Medlem
Citat:
Ok. Jag bara undrar. Du kör givetvis den bil som passar dig. Mest blivit förundrad över ökningen av terrängfordon i innerstäder senast 10-15 åren.

Ja alltså jag bytte ju till denna från en stor amerikansk V8 som ville ha över 3 liter/mil stadskörning... Den var såklart fantastisk att ha som jaktbil då vi kunde åka 4 personer med full packning för en vecka och lite mer. Nu har jag en bil som kompromissar med utrymmet utan att kompromissa med framkomlighet. Den är till och med bättre på att ta sig fram än min gamla Ford...
Citera
2024-07-28, 20:03
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ja alltså jag bytte ju till denna från en stor amerikansk V8 som ville ha över 3 liter/mil stadskörning... Den var såklart fantastisk att ha som jaktbil då vi kunde åka 4 personer med full packning för en vecka och lite mer. Nu har jag en bil som kompromissar med utrymmet utan att kompromissa med framkomlighet. Den är till och med bättre på att ta sig fram än min gamla Ford...
Då var det ju ett bättre val, såklart.
Citera
2024-08-01, 16:47
Avstängd
Suzuki Jimny lämpar sig för lobotomerade stadsbor som odlar rotfrukter i balkonglådorna och som gillar att se på när frugan blir gängad av 10 kongoleser.
Citera
2024-08-01, 18:24
Medlem
Kanastras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Suzuki Jimny lämpar sig för lobotomerade stadsbor som odlar rotfrukter i balkonglådorna och som gillar att se på när frugan blir gängad av 10 kongoleser.
Är du nöjd med din Jimny då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in