2024-08-02, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjukassan
Fick en screen Skickad till mig. De har döpt gruppen till rip Emilia, undra vad denne hette tidigare kanske klipp Emilia 💔😭
Hemskt 💔😪 Jag undrar bara varför någon skickar det till dig. Du är i stor sorg dessutom 😪💔
Citera
2024-08-02, 13:54
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
i_i__04 på tiktok hon är en av de 8 som var med i gruppchatten.
Alla i chatten visste att det inte är nåt party. De visste alla de skulle lura ut henne och slå henne... 💔 Nån kunde ringt polisen eller kontaktat en vuxen.

i_i__04 var den jag skrev om för någon dag sedan som en potentiell "fjärde person" från gruppchatten efter att du skrivit detta:

31/7

Jag kommer ihåg ett namn nu som m*aja sa till mig konstigt namn. S*nda nåt sånt

U

"Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex

Hittade en ung utländsk tjej som har nästan exakt det namnet på M*y*s TT
Men kontot är privat.

Varpå du svarade:

Vill du skicka det till mig så jag kan se."

Sen försökte jag skicka PM men det gick inte för att du är för ny här inne.
Citera
2024-08-02, 13:55
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Fick en screen Skickad till mig. De har döpt gruppen till rip Emilia, undra vad denne hette tidigare kanske klipp Emilia 💔😭

Usch, ja säkert något helt annat... som t.ex vad de skulle göra med henne

💔
Citera
2024-08-02, 14:09
Medlem
Adhd är något som flera av dessa tjejer återpublicerat om på TT.
Säkerligen diagnostiserade och medicinerade för det.
Frågan är ju om man uteslutit desorganiserad anknytning eller ens tittat på det som en underliggande orsak till dessa barns beteende. Och om man isf satt in stöd i den biten. I guess not!
Känns som att i de flesta fall vill vården hellre skriva ut adhd medicin och antidepressiva istället för att på riktigt hjälpa barnen.
En kombination av adhd och desorganiserad anknytning kräver också mer omfattande behov av stöd och hjälp.

I första hand har självklart föräldrarna ansvaret och rollen i att skapa trygga och stabila anknytningsmönster.
När staten tar över och placerar barn pga brister i hemmet är det faktiskt deras ansvar att barnet/barnen hamnar i en stabil miljö och får möjligheten att utveckla förmågan att knyta an och bygga upp trygga relationer.
Framförallt när miljö och arv finns med i bilden sen tidigare.

Det är dessutom "trend" bland unga idag att ha någon form av personlighetsstörning, så även barn och unga som haft en trygg miljö att växa upp i kan spåra ur. (Sett med egna ögon). Och information om dessa diagnoser finns lättillgänglig och de unga har svårt att sortera inom sig själva vad som är vad, så dom tar efter det som står som symtombild och blir helt plötsligt "personlighetsstörda".
Puberteten är redan känslomässigt svår som den är utan alla dessa utomstående faktorer och pressen från sociala medier, kompisar, trasig uppväxt och allt vad det nu är som matar dessa hjärnor med hur man ska vara eller inte vara för att få uppmärksamhet eller status.

Det staten idag gör för majoriteten av barn som placeras är inte det som krävs, t.ex behandling i form av att bearbeta vad dom upplevt och bygga upp sig själva igen.
Dom placeras ofta på ställen med likasinnade och den behandling som behövs uteblir. Istället triggas ens egna problem av de andra.
Dagens placeringar är till stor del en förvaring av dessa trasiga själar som säkerligen skulle ha en chans att bli normalt fungerande framåt om den rätta hjälpen bara gavs.
Det är dessutom lättare att hjälpa ett yngre barn in på rätt väg i livet jämfört med de äldre. Att bryta negativa mönster tidigt och inte låta det rota sig.
Och det verkar ju som att flertalet av tjejerna varit placerade sen långt tillbaka, eller iaf föremål för socialtjänst eller barn och ungdomspsykiatrin.
Hur kan både föräldrar och samhället misslyckas så jävla hårt!!??!!

Har nyligen gått igenom resultat och statistik av olika hvb hem och liknande, många av ungdomarna slussas runt mellan de s.k behandlingshemmen och flera olika familjehem. (Där det dessutom i en del fall förekommer ytterligare övergrepp)
När och var får dom möjlighet att behandlas och jobba på t.ex det här med trygg anknytning när inte ens staten kan ge dom en stabil punkt att växa på?!
Barn som kommer från utsatthet i hemmet behöver riktig vård, ju tidigare desto bättre. Dom behöver inte utsättas för ännu mer svek och utsatthet från vuxna som säger att dom gör saker för barnens bästa.
För oavsett hur hemska och bestialiska dessa tjejer varit i det här, så kan man inte neka till den otroligt sorgliga uppväxt de haft både hemma och som placerade.
Man ska absolut inte skylla ifrån det dom gjort på någon annan, men personligen tror jag inte att det hade hänt om man hjälpt barnen till en tryggare plats direkt och gett behandling för att bearbeta sina trauman.

Det är varken nytt eller unikt att någon som utsatts för olika former av övergrepp riskerar att falla in i brottslighet eller missbruk. Framförallt de som inte fått hjälp att gå vidare.
Citera
2024-08-02, 14:13
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette

Alltså, du måste sluta med att blanda ihop personer här.......vara mer försiktig när du läser och skriver här.

Det är Melaks styvpappa som varit i ett våldtäktsmål mot Melaks mamma!!

Var snäll och säg inte till mig vad jag "ska och inte ska göra".

Min kommentar var svaret på denna kommentaren:

MGM1s mamma verkar ju försöka ha lite kontakt med pappan enligt kommentarerna på hans facebook men samtidigt fanns det ju en dom från ett misstänkt våldtäktsförsök som pappan utförde på mamman enligt hennes utsago.

Utifrån vad jag vet så har inget alls nämnts om att det finns kommunikation på FaceB mellan MGM2's föräldrar.

Så det känns väl safe att anta att människan som skrev kommentaren syftade just på MGM1's föräldrar och INTE MGM2.

Du kanske borde ta till dig ditt eget råd och "vara mer försiktig när du läser och skriver här" då du kommenterar på saker tagna ur kontext utan att det verkar som du läst vad som skrivits tidigare mellan parterna.. bara ett tips såklart.
Citera
2024-08-02, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
https://www.hd.se/2024-08-02/yngsta-...e-alls-bra-nu/

Ny artikel i HD, dock premium. Någon som kan läsa och citera?

R ska tydligen sitta med restriktioner, inte alls olikt att sitta häktad enligt advokaten.

Saxar in delar av artikeln:

Den yngsta tonårsflickan som misstänks för mordet på 14-åringen är fortfarande omhändertagen av sociala myndigheter. Även om hon inte är häktad har hon restriktioner.

– Det är inte jättestor skillnad mot att vara häktad egentligen, säger hennes advokat M*ria Gr*ssk*pf.

Den första flickan som misstänktes för mordet är under 15 år och folkbokförd i Landskrona.

– Hon mår ju inte alls bra nu, säger M*ria Gr*ssk*pf.

Några uppgifter om hur flickan ställer sig till anklagelserna vill hon i nuläget inte gå in på och hänvisar till förundersökningssekretess och flickans ålder.

Även om du är under 15 år så är du ändå en del av utredningen. Det finns ju ingen tidsgräns för hur lång tid en utredning ska ta. Det bör ske skyndsamt, men det blir ju mer ett underlag för socialtjänsten om det behövs insatser eller liknande.

Hon bekräftar att hennes klient är omhändertagen av sociala myndigheter. Även om hon på grund av sin unga ålder inte är häktad, har flickan restriktioner.

– Det är absolut restriktioner, det är inte jättestor skillnad mot att vara häktad egentligen. Man får inte ha kontakt med vem som helst eller röra sig hur som helst utan det är begränsat. Jag säger som åklagaren har gjort, att hon är omhändertagen. Jag vet ju var hon är, men jag vill inte bekräfta eller gå ut med var.

– Nu jobbar åklagare och polis fortsatt med utredningen, så får vi se om det blir fler förhör eller hur det fortskrider.
Citera
2024-08-02, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thenewsecond
Adhd är något som flera av dessa tjejer återpublicerat om på TT.
Säkerligen diagnostiserade och medicinerade för det.
Frågan är ju om man uteslutit desorganiserad anknytning eller ens tittat på det som en underliggande orsak till dessa barns beteende. Och om man isf satt in stöd i den biten. I guess not!
Känns som att i de flesta fall vill vården hellre skriva ut adhd medicin och antidepressiva istället för att på riktigt hjälpa barnen.
En kombination av adhd och desorganiserad anknytning kräver också mer omfattande behov av stöd och hjälp.

I första hand har självklart föräldrarna ansvaret och rollen i att skapa trygga och stabila anknytningsmönster.
När staten tar över och placerar barn pga brister i hemmet är det faktiskt deras ansvar att barnet/barnen hamnar i en stabil miljö och får möjligheten att utveckla förmågan att knyta an och bygga upp trygga relationer.
Framförallt när miljö och arv finns med i bilden sen tidigare.

Det är dessutom "trend" bland unga idag att ha någon form av personlighetsstörning, så även barn och unga som haft en trygg miljö att växa upp i kan spåra ur. (Sett med egna ögon). Och information om dessa diagnoser finns lättillgänglig och de unga har svårt att sortera inom sig själva vad som är vad, så dom tar efter det som står som symtombild och blir helt plötsligt "personlighetsstörda".
Puberteten är redan känslomässigt svår som den är utan alla dessa utomstående faktorer och pressen från sociala medier, kompisar, trasig uppväxt och allt vad det nu är som matar dessa hjärnor med hur man ska vara eller inte vara för att få uppmärksamhet eller status.

Det staten idag gör för majoriteten av barn som placeras är inte det som krävs, t.ex behandling i form av att bearbeta vad dom upplevt och bygga upp sig själva igen.
Dom placeras ofta på ställen med likasinnade och den behandling som behövs uteblir. Istället triggas ens egna problem av de andra.
Dagens placeringar är till stor del en förvaring av dessa trasiga själar som säkerligen skulle ha en chans att bli normalt fungerande framåt om den rätta hjälpen bara gavs.
Det är dessutom lättare att hjälpa ett yngre barn in på rätt väg i livet jämfört med de äldre. Att bryta negativa mönster tidigt och inte låta det rota sig.
Och det verkar ju som att flertalet av tjejerna varit placerade sen långt tillbaka, eller iaf föremål för socialtjänst eller barn och ungdomspsykiatrin.
Hur kan både föräldrar och samhället misslyckas så jävla hårt!!??!!

Har nyligen gått igenom resultat och statistik av olika hvb hem och liknande, många av ungdomarna slussas runt mellan de s.k behandlingshemmen och flera olika familjehem. (Där det dessutom i en del fall förekommer ytterligare övergrepp)
När och var får dom möjlighet att behandlas och jobba på t.ex det här med trygg anknytning när inte ens staten kan ge dom en stabil punkt att växa på?!
Barn som kommer från utsatthet i hemmet behöver riktig vård, ju tidigare desto bättre. Dom behöver inte utsättas för ännu mer svek och utsatthet från vuxna som säger att dom gör saker för barnens bästa.
För oavsett hur hemska och bestialiska dessa tjejer varit i det här, så kan man inte neka till den otroligt sorgliga uppväxt de haft både hemma och som placerade.
Man ska absolut inte skylla ifrån det dom gjort på någon annan, men personligen tror jag inte att det hade hänt om man hjälpt barnen till en tryggare plats direkt och gett behandling för att bearbeta sina trauman.

Det är varken nytt eller unikt att någon som utsatts för olika former av övergrepp riskerar att falla in i brottslighet eller missbruk. Framförallt de som inte fått hjälp att gå vidare.

Bra skrivet.
Känslan av att bli övergiven av föräldrar kan inte vara lätt att handskas med för en minderårig. Sen att hamna med äldre mer drivna och kanske med ett ännu mer trasigt inre som påverkar en på ett negativt sätt. Kanske får in en på droger eller att man hamnar på avtrubbande medicinering. Någonstans så tappar vi bort många ungdomar.
Citera
2024-08-02, 14:32
Medlem
Kanske är helt ute och cyklar nu men:

I klippet ca 13-14 sekunder in så säger den som filmar något i stil med "Vi hugger dig, vi hugger yes/jas."
Lyckas inte riktigt urskilja det sista ordet, kan det vara en uppmaning till ytterligare någon där eller info till någon att dom tänker hugga?
Syftet med filmen är väl ändå att visa de andra vad dom utsätter henne för. Tänker om yes/jas kan vara riktat till en specifik person.
Citera
2024-08-02, 14:35
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thenewsecond
Kanske är helt ute och cyklar nu men:

I klippet ca 13-14 sekunder in så säger den som filmar något i stil med "Vi hugger dig, vi hugger yes/jas."
Lyckas inte riktigt urskilja det sista ordet, kan det vara en uppmaning till ytterligare någon där eller info till någon att dom tänker hugga?
Syftet med filmen är väl ändå att visa de andra vad dom utsätter henne för. Tänker om yes/jas kan vara riktat till en specifik person.

Den tanken slog mig också, speciellt om syftet var att rapportera in vad som pågick.
Citera
2024-08-02, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somosdoslocos
Den enda som projicerar något här är du, som måste dra till med skällsord för du inte har bättre argument. DET om något är låg intelligens och projektion. Alla piercare har 15-årsgräns av en anledning. Att hennes mamma inte var kapabel att ta hand om henne resulterade indirekt till hennes mord, har jag sagt att något av det hon bar resulterade i det? Nä. Jag ifrågasatte hur mamman tänkte som bara sitter och glor på sin dotter medan hon utför väldigt olämpliga saker och beteendemönster. Hon verkade ha en god relation till henne av det man sett och borde kanske satt ner foten när Emilia var hos henne. Lägger ingen skuld på Emilia för någonting, däremot är hennes mamma uppenbarligen inte en lämplig förälder som blivit av med båda sina barn.

Ja. Mamman kan ju vara lätt förståndshandikappad och inte förstå var gränser går. Många unga mammor är otroligt omogna och beter sig som tonåringar. I detta fall har ju mamman fallerat i förmågan att på adekvata sätt vara en god förälder. Annars hade E inte varit i Socialtjänstens händer från början.
Citera
2024-08-02, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mojrik
Vet inte om denna redan är delad här, men här är iaf en dom gällande försök till våldtäkt. Det är M:s pappa som utsatt M:s mamma vad jag förstår det som.
https://delafil.se/9f60d92a6f74301f/Pappan.pdf

Jag ber om ursäkt MagicaDHex, Marie-Antoinette hade rätt. Det var MGM2s föräldrar det rörde sig om och inte MGM1s. Det har varit så många turer med MGMs hit och dit och föräldrar och styvföräldrar och jag vet inte vad.
Ursäkta för förvirringen, var inte meningen
Senast redigerad av Jagvetintevad123 2024-08-02 kl. 14:48.
Citera
2024-08-02, 14:46
Medlem
MrGrants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcbiker
Så ser inte jag det, föräldrar, släkt och vänner som förlorat E. Andra föräldrar som totalt misslyckats med barnuppfostran och att intenkunnat ta hand om sina barn. Bara offer.
Så ser jag det iaf och ditt sätt att se har skapat det Sverige vi har idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in