2024-08-07, 20:52
Medlem
Även om lagstiftningen ändras till att kunna döma såna här psykopatungar till någon form av straff kan det väl inte appliceras i detta fall där brottet skett innan lagändringen?
Citera
2024-08-07, 20:56
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Även om lagstiftningen ändras till att kunna döma såna här psykopatungar till någon form av straff kan det väl inte appliceras i detta fall där brottet skett innan lagändringen?

Bra fråga.

Är det någon juridiskt insatt som vet?

Samt om man kan applicerar det i efterhand om det är så att mordet är orsaken som ledde till en lagstiftning?
Citera
2024-08-07, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Som det är nu kommer en att bli dömd medan en inte blir det. Då frågar jag dig som är inne i svängen och hanterat både dömda och odömda ungdomar om det kommer att bli någon praktiskt större skillnad i de tvås tillvaro de närmaste åren? Blir det så är det en sak, men om inte förändrar en ändrad straffmyndighetsålder ingenting.

Alltså pratar vi tillvaron på SIS så är det ingen större skillnad på avdelningarna där man är dömd dvs har ett LSU o andra avdelningar där man har LVU. Då pratar jag om ”riktiga” SIS avdelningar alltså, inte utsluss där det är friare i slutet på vårdkedjan.
För tjejer är det bara ett SIS som har avdelningar som tar emot dömda tjejer, förut blandades det på alla avdelningar men det kom för typ 5år sen att det ska vara separata. Så blir MGM2 M dömd till sluten ungdomsvård (högst troligt) hamnar hon på Råby.
Dagarna ser lika ut med vad dom har tillgång till att göra som skola eller aktiviteter där inne. Men det är andra bestämmelser/skillnader när det kommer till vistelser utanför SIS o hur man slussas ut.

Men i det stora hela o på daglig basis blir det ingen större skillnad om du har LVU eller är dömd till LSU.

En skillnad är väl att ditt LSU är tidsbestämt. Alltså döms M till 3år LSU så är hon där 3år.
Medans om R som ”bara” har LVU o inte är dömd ska man hela tiden arbeta för att hon ska tillbaka ut så snart det är möjligt.
Säg att R mirakulöst skulle börja ”sköta sig” göra allting rätt, gå i skolan inne på SIS, inte få några aggressiva utbrott mm över tid, säg ett år. Då kommer soc ha otroligt svårt att behålla henne inlåst o hon ska ut till HVB eller familjehem för o fortsätta ”vården”.
Men som sagt, har du LSU då har du tidsbestämt tiden du sitter.

Edit: det står så fint att den dömde under tiden får olika behandlingsprogram o tillgång till psykolog osv. Men allting är ”frivilligt”. Dvs ingen kan tvinga dig att ta någon behandling o jobba på din utveckling. Du kan i princip bli dömd till 3år o sitta hela tiden utan att ha gått till varken psykolog eller i nån riktad behandling.
Citera
2024-08-07, 20:57
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Nej, vi har ingen retroaktivt lagstiftning i Sverige.
Citera
2024-08-07, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skolaskolaskola
Ca 20 sek in i en av videorna:

E: "Jag har gjort allt för dig"

MGM: "E snälla du går och kallar mina fucking vänner hora när du gått kallat mig hora bakom min fucking rygg."

Som kanske kan hjälpa en del spekulationer här. Resten som sägs är kanske inte så viktiga just här, mest sorgliga.

Citat:
Ursprungligen postat av MagicaDHex
Jag är inte bra men jag tyckte det sa detta,
Inte nödvändigtvis i kronologisk ordning.
Och E har munnen tejpad så det försvårar det.

Och jag kan 100% höra fel:

R: Emilia förlåt.

M: Jag älskar dig skitmycket. Vi älskar dig båda men vi behöver göra det här.
Varför vi behöver göra det här.

R: Emilia vill du hjälpa oss med grejer
E: Ja jag gör allt, snälla sluta, jag svär (jag hör inte allt)

M, säger jag har huggit dig en gång och kan hugga dig en gång till.

Sen säger R något i stil med jag har påsen redan, du lägger din... sen hör man inte.

Och R säger Säg att du är fet säg att du knullar med allt säg att du är hora! och E skriker med panikångest:

[Jag är fet, ja jag knullar med allt]

R:
Svara på min fråga, minns du jag sa att jag skulle slå sönder dig.. minns du.. När var det.

Och man hör inte sen men det låter som E säger "men du har slagit mig nu"

Och man hör att E ropar ut av smärta av ett slag eller annat.

Lite fundersam över det fetmarkerade meningarna.
E hade ju enligt bekräftade uppgifter blivit misshandlad vid 2 tidigare tillfällen.
Har det framkommit vilka som tidigare misshandlat henne & var det inträffat?
Citera
2024-08-07, 21:07
Medlem
Citat:

Nej det går inte utan börjar gälla först för brott som sker efter det datum nya lagen träder i kraft.

Men tror tyvärr bara det är en dröm med sänkt straffålder. Det har ju varit uppe på förslag för inte alls länge sen men det motarbetas av alla barnrättsorganisationer o finns ju en del forskning också som tyder på att sänkt straffålder inte är rätt väg.
Citera
2024-08-07, 21:12
Medlem
Citat:
Tror också så, för jag reagerade på att E inte gör så mycket motstånd, inget alls egentligen. Och det kan vara förklaringen. Stackars flicka ❤️

Hon hade nog en förhoppning av att hon skulle bli lämnad kvar levande iaf eftersom dom va hennes så kallade "vänner".
När man tittar på klippen så får man en känsla av att dom "hetsar" för kamerans skull med tanke på vad hon som sitter på henne säger. Att dom älskar henne, men måste göra detta, att dom tycker fett synd om henne m.m. Hon som sitter på pratar ju lugnt med henne också när E får panik.

Otroligt tragiskt och vidrigt. Stackars flicka.💔
Senast redigerad av engulbanan 2024-08-07 kl. 21:34.
Citera
2024-08-07, 21:15
Medlem
Citat:
Tänk att E fortfarande visar omtanke mot förövaren trots allt de utsätter henne för.
Om inte det är ett bevis på att hon hade ett hjärta av guld och enorm empati så vet jag inte vad.

Hjärtskärande när hon säger jag vill hem 💔😭
Stackars lilla flicka.

Tänkte precis som dig där.
Hon verkar ha varit en positiv, omtänksam, genuin tjej som verkligen brytt sig om andra. 😔❤️

Ja jag hörde också det. 😭💔
Lilla fina E! 🕊❤️
Citera
2024-08-07, 21:28
Medlem
Citat:
Tänk att E fortfarande visar omtanke mot förövaren trots allt de utsätter henne för.
Om inte det är ett bevis på att hon hade ett hjärta av guld och enorm empati så vet jag inte vad.

Hjärtskärande när hon säger jag vill hem 💔😭
Stackars lilla flicka.

Hur kan ni sitta och kolla på sånt här?
Inget att se.
Gravt störd är mördaren det kan man läsa tydlig.
Inlåst på psyk är enda som duger.
Citera
2024-08-07, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thenewsecond
Tänkte precis som dig där.
Hon verkar ha varit en positiv, omtänksam, genuin tjej som verkligen brytt sig om andra. 😔❤️

Ja jag hörde också det. 😭💔
Lilla fina E! 🕊❤️

Sen är väl fawning (att bli extra snäll) och att inte göra motstånd dvs. freeze vanliga traumaresponser. Hennes kropp förstod vilka små psykopater hon hade att göra med. Och kunde hon ens göra motstånd om hon var tejpad?
Citera
2024-08-07, 21:30
Medlem
MagicaDHexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Lite fundersam över det fetmarkerade meningarna.
E hade ju enligt bekräftade uppgifter blivit misshandlad vid 2 tidigare tillfällen.
Har det framkommit vilka som tidigare misshandlat henne & var det inträffat?

Har frågat dig typ 3 ggr nu men du undviker att svara varje gång och sen istället frågar du mig andra frågor.

Så ska vi ta mina frågor först??

Du skrev så här för ca: en vecka sedan:

Ursprungligen postat av lillen-68
Dom var där inne i tågvagnen inte någon annanstans.
Dom överföll henne först och tejpade händer, fötter & mun.
Dom misshandlade henne båda två, skrek hennes namn & hora.
Dom sprang inte i panik och kastade inte ifrån sig något.
Dom plockade av E allt hon hade på sig & hennes bag.
Dom plockade med sig & dumpade bagen på hemvägen.
Dom lät henne ligga kvar som ett bylte utan att bry sig.

R påstod att hon inte hade några aggressions problem, kiss my ass!
Hon satt på E och matade slag medan M filmade.
Turades om att filma varandra när dom slog, skrek åt & skar i E.
Ni som frågar efter film eller efter länk till film, sluta.
Klippen är ingenting ni ska se och kommer senare påverka er mer än ni inser.
(Är gammal hårdhudad sett och upplevt värre i verkligheten, så tål se dom)
Men Fyy helvete så äckliga filmklipp dom la ut efteråt, skrattade och berättade.

Utan att bry sig, om E var död eller fortfarande levde.

DOM VARKEN VISSTE ELLER BRYDDE SIG!

Skulle du vilja förtydliga meningarna jag markerat kursivt med fet stil, då inget av det du skriver om missfallet/mordet sker i videon som florerar runt här inne.

Så är det dina egna spekulationer av hur du tror förloppet kring mordet gått till, inklusive vad som skedde efter eller vart har du fått det ifrån?

Så om det inte framkommit andra klipp, eller konkreta bevis för händelseförloppet nyligen som jag missat då undrar jag såklart hur du "vet detta"?

Och :

[b]Ni som frågar efter film eller efter länk till film, sluta.
Klippen är ingenting ni ska se och kommer senare påverka er mer än ni inser.
(Är gammal hårdhudad sett och upplevt värre i verkligheten, så tål se dom)

Brukar du omyndighetsförklara alla du diskutetar med eller gäller det enbart folk på Flashback?
Senast redigerad av MagicaDHex 2024-08-07 kl. 21:32.
Citera
2024-08-07, 21:32
Medlem
Lagopussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mollan
Sen är väl fawning (att bli extra snäll) och att inte göra motstånd dvs. freeze vanliga traumaresponser. Hennes kropp förstod vilka små psykopater hon hade att göra med. Och kunde hon ens göra motstånd om hon var tejpad?
Hon kämpade ändå. Vädjade och bad. Var inte tyst som de sa åt henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in