Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-06, 18:37
  #517
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Jag tycker att det är skrämmande att nyheterna i USA inte visar hela händelseförloppet där Sonya först uttalar meningen "I rebuke you in the name of god" medan hon tar bort det kokande vattnet, sedan sätter sig på huk medan hon håller i grytan och därefter klart och tydligt hivar iväg det kokheta vattnet mot polisen.

Problemet är att du tycker en massa (som är direkt felaktiga) som du sedan kallar fakta.

• Nej, Sonya Massey säger inte "I rebuke you in the name of god", utan hon säger "I rebuke you in the name of Jesus".

• Nej, hon sitter inte på huk och håller i grytan. Innan hon sätter sig på huk så stod grytan på diskbänken. Händelseförloppet:

1. Grytan står på diskbänken.
2. Sonya Massey hukar sig ner.
3. Sean Grayson fortsätter skrika "drop the fucking pot!". Detta gör antagligen Sonya Massey förvirrad för grytan stod redan på diskbänken.
4. En förvirrad Sonya Massey tar tag i grytan och då befinner sig grytan ovanför hennes huvud.
5. Sean Grayson skjuter Sonya Massey och grytan hamnar då upp- och ner på den svarta snurrstolen.

Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Det du tar upp har inget med den aktuella situationen att göra och hör inte hemma i trådens diskussion - ska du ta upp bakgrund bör du sätta dig in i Sonya Masseys diagnos som paranoid schizofren eftersom den diagnosen påverkat hennes beteende i det aktuella fallet. Wikipedia är för övrigt inte en tillförlitlig källa. Håll dig till ämnet!

Off-topic? Hur kan du få det till det? Har du tagit dina mediciner än?


Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Dock är allt detta faktiskt off-topic.

Nej, det Trie diskuterade var knappast heller off-topic.

Jag är ingen större fan av BLM-rörelsen. Detta fall är klart tydligare än George Floyd-fallet. I Sonya Massey-fallet är det så uppenbart att det har begåtts grova tjänstefel av Sean Grayson. Oftast stämmer det att man ska ta Wikipedia med en nypa salt, men i detta fall (Wikipedia: Killing of Sonya Massey) finns det ju tydliga referenser på allting längst ner på sidan.
Citera
2024-08-07, 04:06
  #518
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Jag tycker att det är skrämmande att nyheterna i USA inte visar hela händelseförloppet där Sonya först uttalar meningen "I rebuke you in the name of god" medan hon tar bort det kokande vattnet, sedan sätter sig på huk medan hon håller i grytan och därefter klart och tydligt hivar iväg det kokheta vattnet mot polisen. Vad är agendan med att presentera ett klipp som utmålar polisen som att han dödar en helt oskyldig kvinna när han egentligen skjuter medan hon kastar brännhett vatten mot honom efter att först ha hotat med att hon ska "tillrättavisa honom"?
Han är kanske en dålig polis som kunde hanterat situationen bättre, men han skjuter inte henne oprovocerat.
Undrar även hur folk tror att man kan skjuta någon i axeln som har armarna uppe över huvudet medan hon kastar en kastrull? Det blir ju huvudet då, och han reagerar instinktivt eftersom han har en millisekund på sig.
Han blir säkerligen straffad hårt, men jag hoppas att nyheterna rapporterar korrekt lika många gånger som de nu visat sin första version. Tragiskt att detta hänt men att öka på polishat kommer bara att öka risken för att något sånt här sker igen.


Poliserna gjorde henne förvirrad när de skrek att hon skulle släppa grytan flera gånger när hon inte höll i grytan. Hon tänkte väl jag måste ju ta tag i grytan så att jag kan släppa den så de blir lugna.

Hon höll ju inte i grytan utan den som stod på diskbänken när de skrek släppa grytan släpp grytan.

Hon var väl livrädd när de stod där och riktade vapen mot henne och skrek släpp grytan när hon inte höll i den.
Citera
2024-08-07, 11:07
  #519
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varningar.utdelade
Problemet är att du tycker en massa (som är direkt felaktiga) som du sedan kallar fakta.

• Nej, Sonya Massey säger inte "I rebuke you in the name of god", utan hon säger "I rebuke you in the name of Jesus".

• Nej, hon sitter inte på huk och håller i grytan. Innan hon sätter sig på huk så stod grytan på diskbänken. Händelseförloppet:

1. Grytan står på diskbänken.
2. Sonya Massey hukar sig ner.
3. Sean Grayson fortsätter skrika "drop the fucking pot!". Detta gör antagligen Sonya Massey förvirrad för grytan stod redan på diskbänken.
4. En förvirrad Sonya Massey tar tag i grytan och då befinner sig grytan ovanför hennes huvud.
5. Sean Grayson skjuter Sonya Massey och grytan hamnar då upp- och ner på den svarta snurrstolen.



Off-topic? Hur kan du få det till det? Har du tagit dina mediciner än?




Nej, det Trie diskuterade var knappast heller off-topic.

Jag är ingen större fan av BLM-rörelsen. Detta fall är klart tydligare än George Floyd-fallet. I Sonya Massey-fallet är det så uppenbart att det har begåtts grova tjänstefel av Sean Grayson. Oftast stämmer det att man ska ta Wikipedia med en nypa salt, men i detta fall (Wikipedia: Killing of Sonya Massey) finns det ju tydliga referenser på allting längst ner på sidan.

Du hoppar lägligt över punkten då Massey tar grytan med grytvantarna och öser vattnet mot polisen. Men fortsätt du med ditt ältande av petitesser och din fullständigt ensidiga och personliga tolkning av situationen - jag har enbart velat ha en granskning av händelseförloppet utifrån fakta och inte utifrån fördomar. Jag tänker inte ägna dig mer tid.
Citera
2024-08-07, 11:14
  #520
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huggig
Poliserna gjorde henne förvirrad när de skrek att hon skulle släppa grytan flera gånger när hon inte höll i grytan. Hon tänkte väl jag måste ju ta tag i grytan så att jag kan släppa den så de blir lugna.

Hon höll ju inte i grytan utan den som stod på diskbänken när de skrek släppa grytan släpp grytan.

Hon var väl livrädd när de stod där och riktade vapen mot henne och skrek släpp grytan när hon inte höll i den.

Så fint att du kan se in i hennes huvud. Kan du försöka tänka dig in i att man kan känna sig hotad av en mentalt sjuk person som säger att hon ska tillrättavisa dig i jesu namn med en gryta kokhett vatten?
Att försöka se situationen utifrån två perspektiv är allt jag försökt göra, men detta är tydligen för svårt för vissa som bestämt sig för en version: att Sonya Massey var helt oskyldig och Grayson sköt henne utan anledning. Jag har inget mer att säga, har redan försökt förklara att jag tycker båda sidor bidrog till det olyckliga händelseförloppet. Det finns ingen mening med att diskutera med folk som bestämt sig för att en person är djävulen och en person var en ängel.
Citera
2024-08-07, 11:43
  #521
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Så fint att du kan se in i hennes huvud. Kan du försöka tänka dig in i att man kan känna sig hotad av en mentalt sjuk person som säger att hon ska tillrättavisa dig i jesu namn med en gryta kokhett vatten?
Att försöka se situationen utifrån två perspektiv är allt jag försökt göra, men detta är tydligen för svårt för vissa som bestämt sig för en version: att Sonya Massey var helt oskyldig och Grayson sköt henne utan anledning. Jag har inget mer att säga, har redan försökt förklara att jag tycker båda sidor bidrog till det olyckliga händelseförloppet. Det finns ingen mening med att diskutera med folk som bestämt sig för att en person är djävulen och en person var en ängel.

Ser du det hela med religiösa undertoner så blir det lätt att missförstå.

Hon ställde ifrån sig grytan, höll upp händerna. Och då riktar Greyson vapnet mot henne liksom hans kollega och så står de och skriker att hon ska ställa ifrån sig grytan. De som verkar mentalsjuka i det här är Greyson och även hans kollega.

Det är väl klart att hon är rädd när hon har två riktade vapen mot sig och någon som har skrikit att han ska skjuta henne i ansiktet men som nu står och skriker att hon ska ställa ner grytan. Hon håller ju inte i grytan, så tydligen vill de att hon ska ta i grytan och ställa ner den. Det är ju vad de säger så hon gör det. Hon tar i grytan eftersom de ska annars skjuta henne i ansiktet.

Vad fan står de och skriker om grytan för, det var väl bara att säga åt kvinnan som håller upp händerna att fortsätta med det och komma tillbaka till soffan.

Men Greyson hade inte på sin kamera, han skrek att han skulle skjuta henne i ansiktet, vilket är ett olagligt hot. Och vad Miss Massey gör sen med det kokande vattnet hade hon haft laglig rätt att kasta det i hans ansikte så att hon skulle kunna springa från platsen. Han hotade först, och man har ingen rätt i det läget att försvara sig med dödligt våld eftersom man satt sig själv i situationen. Karln var ju galen. Mentalt galen.
Citera
2024-08-07, 17:01
  #522
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huggig
Ser du det hela med religiösa undertoner så blir det lätt att missförstå.

Hon ställde ifrån sig grytan, höll upp händerna. Och då riktar Greyson vapnet mot henne liksom hans kollega och så står de och skriker att hon ska ställa ifrån sig grytan. De som verkar mentalsjuka i det här är Greyson och även hans kollega.

Det är väl klart att hon är rädd när hon har två riktade vapen mot sig och någon som har skrikit att han ska skjuta henne i ansiktet men som nu står och skriker att hon ska ställa ner grytan. Hon håller ju inte i grytan, så tydligen vill de att hon ska ta i grytan och ställa ner den. Det är ju vad de säger så hon gör det. Hon tar i grytan eftersom de ska annars skjuta henne i ansiktet.

Vad fan står de och skriker om grytan för, det var väl bara att säga åt kvinnan som håller upp händerna att fortsätta med det och komma tillbaka till soffan.

Men Greyson hade inte på sin kamera, han skrek att han skulle skjuta henne i ansiktet, vilket är ett olagligt hot. Och vad Miss Massey gör sen med det kokande vattnet hade hon haft laglig rätt att kasta det i hans ansikte så att hon skulle kunna springa från platsen. Han hotade först, och man har ingen rätt i det läget att försvara sig med dödligt våld eftersom man satt sig själv i situationen. Karln var ju galen. Mentalt galen.

Det är ingen som ser det hela med religiösa undertoner - förutom Sonya Massey som rabblade om gud och jesus hela tiden eftersom hon var mentalt sjuk (och tydligen precis hade lagt in sig på en mentalklinik för 30 dagar - men lämnat den efter bara 2 dagar.)
Förutom att hon ringde flera gånger till 911 och pratade om att folk ville skada henne, att grannarna ville skada henne m.m. så ringde sedan Masseys egen mamma också till 911 och sa att hennes dotter hade ett mentalt sammanbrott.
Masseys mamma bad att man skulle skicka poliser som "inte skulle skada" hennes dotter och det första Sonya sa när hon öppnade dörren var "Skada mig inte!". Hon var alltså mentalt inställd på att polisen (och grannarna och alla andra) ville skada henne. Att ha det mindsetet kan ha påverkat hur hon agerade med vattnet, vilket satte igång den alltför snabba och våldsamma reaktionen från Grayson.
Jag tar det en sista gång, med versaler om det får dig att förstå bättre: GRAYSON BORDE INTE HA SKJUTIT. GRAYSON KOMMER ATT BLI STRAFFAD. MEEEEN MASSEY BETEDDE SIG IRRATIONELLT OCH GRAYSON TRODDE HON SKULLE ATTACKERA HONOM MED KOKANDE VÄTSKA, VILKET HON GJORDE!
Han betedde sig felaktigt och borde inte skjutit och jag har aldrig försvarat det agerandet för en sekund, men att vissa vägrar se hur Massey inte var totalt oskyldig tycker jag är fördomsfullt och inte rättvist. Det är du som ser Grayson som en helt igenom ond djävul och Massey som en helt oskyldig ängel genom ditt sätt att bara titta på ena partens agerande. Och nu drar du in poliskollegan också, som inte gjort något fel - det visar på hur du är fast besluten att skylla allt på polisen eftersom du förmodligen avskyr poliser.
Citera
2024-08-07, 18:50
  #523
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Det är ingen som ser det hela med religiösa undertoner - förutom Sonya Massey som rabblade om gud och jesus hela tiden eftersom hon var mentalt sjuk (och tydligen precis hade lagt in sig på en mentalklinik för 30 dagar - men lämnat den efter bara 2 dagar.)
Förutom att hon ringde flera gånger till 911 och pratade om att folk ville skada henne, att grannarna ville skada henne m.m. så ringde sedan Masseys egen mamma också till 911 och sa att hennes dotter hade ett mentalt sammanbrott.
Masseys mamma bad att man skulle skicka poliser som "inte skulle skada" hennes dotter och det första Sonya sa när hon öppnade dörren var "Skada mig inte!". Hon var alltså mentalt inställd på att polisen (och grannarna och alla andra) ville skada henne. Att ha det mindsetet kan ha påverkat hur hon agerade med vattnet, vilket satte igång den alltför snabba och våldsamma reaktionen från Grayson.
Jag tar det en sista gång, med versaler om det får dig att förstå bättre: GRAYSON BORDE INTE HA SKJUTIT. GRAYSON KOMMER ATT BLI STRAFFAD. MEEEEN MASSEY BETEDDE SIG IRRATIONELLT OCH GRAYSON TRODDE HON SKULLE ATTACKERA HONOM MED KOKANDE VÄTSKA, VILKET HON GJORDE!
Han betedde sig felaktigt och borde inte skjutit och jag har aldrig försvarat det agerandet för en sekund, men att vissa vägrar se hur Massey inte var totalt oskyldig tycker jag är fördomsfullt och inte rättvist. Det är du som ser Grayson som en helt igenom ond djävul och Massey som en helt oskyldig ängel genom ditt sätt att bara titta på ena partens agerande. Och nu drar du in poliskollegan också, som inte gjort något fel - det visar på hur du är fast besluten att skylla allt på polisen eftersom du förmodligen avskyr poliser.

Grayson måste ha varit mentalsjuk som säger åt henne att gå till grytan och när hon ställt ifrån sig grytan skriker han att han ska skjuta henne i ansiktet om hon inte ställer ner grytan som hon inte håller i.

De skriker bägge två att hon ska ställa ner grytan så hon tänker jag får väl för fan ta i grytan och ställa ner den då, och då passar den aggressiva polisen på att skjuta henne tre gång i ansiktet som han hade planerat från början. För han var ju inte nöjde med att hon ställt bort grytan, hon skulle ta i grytan igen så att han kunde få skjuta henne. Greyson är en mycket ond man.
Citera
2024-08-07, 22:13
  #524
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Det är ingen som ser det hela med religiösa undertoner - förutom Sonya Massey som rabblade om gud och jesus hela tiden

Nej, du verkar ha missat att Sean Grayson verkar vara en religiös dåre. För det första tog han väldigt illa vid sig när Sonya Massey sa "I rebuke you in the name of Jesus" samt att han nämner gud när han hotar Sonya Massey: "You better fucking not I swear to God I'll shoot you right in your fucking face."

Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
men att vissa vägrar se hur Massey inte var totalt oskyldig tycker jag är fördomsfullt och inte rättvist.

Sonya Massey hade mentala problem som även Sean Grayson visste innan han gick in i huset. Att då kräva att hon beter sig rationellt är lite korkat.

Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Och du bör titta på de videoklipp som faktiskt finns på nätet där det visas ur en annan vinkel hur Sonya reser sig från golvet och hämtar grytan - med två röda grytvantar till hjälp eftersom grytan är HET - och hukar sig på golvet där hon sedan med båda händer kastar upp hela grytan och det rykande vattnet rakt mot polisen.

Det finns två videosekvenser: den ena från Sean Graysons kroppskamera och den andra från den andra polisens kroppskamera. Kroppskameran från Sean Grayson visar att Sonya Massey blir skjuten när hon håller i grytan ovanför sitt huvud. Hon hinner alltså inte ens kasta iväg grytan innan hon blir skjuten, utan grytan hamnar på den svarta snurrstolen EFTER skotten. Man kan se att hon först blir träffad på baksidan av axeln (det blir blod på hennes vita kläder vid baksidan av axeln), det andra skottet träffar under armhålan (även där ser man att det blir rött på hennes vita kläder under armhålan), och då håller hon fortfarande grytan ovanför sitt huvud. Vid det andra skottet så håller hon även grytan bara med en hand, så det är praktiskt omöjligt att få till ett bra kast. Grytan hamnar på den svarta snurrstolen. Så du har fel, för hon hinner inte ens kasta grytan innan hon blir skjuten.

Citat:
Ursprungligen postat av Huggig
Han hotade först, och man har ingen rätt i det läget att försvara sig med dödligt våld eftersom man satt sig själv i situationen. Karln var ju galen. Mentalt galen.

Precis, bara det är en allvarlig överträdelse av Sean Grayson. I och med dödshotet (som har fängelse i straffskalan) blir han diskvalificerad som en seriös polis / tjänsteman och hon har då rätt att försvara sig på grund av dödshotet. Dock i detta fall hann hon inte ens försvara sig, i och med att Sean Grayson sköt henne när hon höll grytan ovanför sitt huvud.
__________________
Senast redigerad av Varningar.utdelade 2024-08-07 kl. 22:17.
Citera
2024-08-08, 10:38
  #525
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varningar.utdelade
Nej, du verkar ha missat att Sean Grayson verkar vara en religiös dåre. För det första tog han väldigt illa vid sig när Sonya Massey sa "I rebuke you in the name of Jesus" samt att han nämner gud när han hotar Sonya Massey: "You better fucking not I swear to God I'll shoot you right in your fucking face."



Sonya Massey hade mentala problem som även Sean Grayson visste innan han gick in i huset. Att då kräva att hon beter sig rationellt är lite korkat.



Det finns två videosekvenser: den ena från Sean Graysons kroppskamera och den andra från den andra polisens kroppskamera. Kroppskameran från Sean Grayson visar att Sonya Massey blir skjuten när hon håller i grytan ovanför sitt huvud. Hon hinner alltså inte ens kasta iväg grytan innan hon blir skjuten, utan grytan hamnar på den svarta snurrstolen EFTER skotten. Man kan se att hon först blir träffad på baksidan av axeln (det blir blod på hennes vita kläder vid baksidan av axeln), det andra skottet träffar under armhålan (även där ser man att det blir rött på hennes vita kläder under armhålan), och då håller hon fortfarande grytan ovanför sitt huvud. Vid det andra skottet så håller hon även grytan bara med en hand, så det är praktiskt omöjligt att få till ett bra kast. Grytan hamnar på den svarta snurrstolen. Så du har fel, för hon hinner inte ens kasta grytan innan hon blir skjuten.



Precis, bara det är en allvarlig överträdelse av Sean Grayson. I och med dödshotet (som har fängelse i straffskalan) blir han diskvalificerad som en seriös polis / tjänsteman och hon har då rätt att försvara sig på grund av dödshotet. Dock i detta fall hann hon inte ens försvara sig, i och med att Sean Grayson sköt henne när hon höll grytan ovanför sitt huvud.

Sluta älta nu, vi har pratat klart om detta! Grayson uppfattade ett hot vilket jag kan förstå och vilket du inte kan förstå. Punkt.
Citera
2024-08-08, 12:23
  #526
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Sluta älta nu, vi har pratat klart om detta! Grayson uppfattade ett hot vilket jag kan förstå och vilket du inte kan förstå. Punkt.

Grytan stod på bänken när han tog upp pistolen och helt olagligt dödshotade henne och skrek att hon skulle ta tag i grytan igen för annars skulle han skjuta henne i ansiktet.

Eftersom han olagligt hotat att mörda henne så måste hon få försvara sig. Det har alla människor rätt till om man blir dödshotad i USA.

Han tog tre steg emot henne när hon tog tag i grytan igen så han var ute efter att få mörda henne. Hade det varit skydda sig han ville hade han backat. Så enkelt är det. Mord av första graden. Förhoppningsvis helt utan möjlighet att komma ut igen. Tack så mycket!
Citera
2024-08-08, 12:32
  #527
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varningar.utdelade
Nej, du verkar ha missat att Sean Grayson verkar vara en religiös dåre. För det första tog han väldigt illa vid sig när Sonya Massey sa "I rebuke you in the name of Jesus" samt att han nämner gud när han hotar Sonya Massey: "You better fucking not I swear to God I'll shoot you right in your fucking face."
Han är väl en sån där superkristen man och polis som tror att han har rätt att göra precis vad han vill göra bara han kan göra det. Kanske ska tillägga vit också. För det att hon var svart kanske spelar in. Det är svårt att säga.



Citat:
Sonya Massey hade mentala problem som även Sean Grayson visste innan han gick in i huset. Att då kräva att hon beter sig rationellt är lite korkat.
Eftersom det är ett regelrätt mord så kanske han ansåg att såna som hon ska hållas kort, och vid minsta lilla så har man rätt att skjuta dem. En svart mentalsjuk kvinna som han skickar till kokande vatten och sen skjuter henne för att han är så rädd att han går närmare henne när han får för sig att hon ska kasta kokande vatten mot honom.

Han ville skjuta henne. Undrar hur han ska förklara att han inte hade sin kroppskamera på hela tiden?


Citat:
Det finns två videosekvenser: den ena från Sean Graysons kroppskamera och den andra från den andra polisens kroppskamera. Kroppskameran från Sean Grayson visar att Sonya Massey blir skjuten när hon håller i grytan ovanför sitt huvud. Hon hinner alltså inte ens kasta iväg grytan innan hon blir skjuten, utan grytan hamnar på den svarta snurrstolen EFTER skotten. Man kan se att hon först blir träffad på baksidan av axeln (det blir blod på hennes vita kläder vid baksidan av axeln), det andra skottet träffar under armhålan (även där ser man att det blir rött på hennes vita kläder under armhålan), och då håller hon fortfarande grytan ovanför sitt huvud. Vid det andra skottet så håller hon även grytan bara med en hand, så det är praktiskt omöjligt att få till ett bra kast. Grytan hamnar på den svarta snurrstolen. Så du har fel, för hon hinner inte ens kasta grytan innan hon blir skjuten.
Det här med att de skrek att hon skulle ta och ställa ner grytan nä den stod på bänken måste ha varit förvirrande för henne nåt enormt när hon just blivit mordhotad av någon med en pistol riktad mot henne. Eller om båda pistolerna var riktade mot henne då.


Citat:
Precis, bara det är en allvarlig överträdelse av Sean Grayson. I och med dödshotet (som har fängelse i straffskalan) blir han diskvalificerad som en seriös polis / tjänsteman och hon har då rätt att försvara sig på grund av dödshotet. Dock i detta fall hann hon inte ens försvara sig, i och med att Sean Grayson sköt henne när hon höll grytan ovanför sitt huvud.
Exakt, det hela ser ut som ett klart upplägg av Grayson att komma till en punkt där han kunde döda henne. Det var som han drev händelseförloppet dit, först med att gå in i huset och skicka henne till det kokande vattnet. Sen hota henne och gå närmare vattnet som han är så rädd för och döda henne. Han skapade situationen helt och hållet själv.
Citera
2024-08-08, 15:34
  #528
Medlem
exoticspices avatar
Varför har inte den andra polisen uttalat sig om situationen och hur han upplevde och uppfattade den, han är helt anonym.

Undrar hur besöket hos Sonya hade slutat om hon inte hade haft en kastrull med vatten på spisen, hade Greyson hittat på en annan anledning att skjuta henne. Hon satte ju inte på kastrullen i förväg som ett sätt att skydda sig i fall hon riskerade att bli dödad av en skjutgalen polis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in