Flashback bygger pepparkakshus!
2024-08-08, 14:20
Medlem
BlueBarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Parkerad på gräset i samband med fiske, enligt rykte. Dock har jag svårt att få ihop det. Jag är där ofta, igår senast, och kan inte förstå varför man skulle ställa sig i en brant så nära ån. Finns betydligt bättre platser några stenkast bort.

Kan ju inte vara speciellt svårt att utreda var bilen rullat ifrån på gräs.
Citera
2024-08-08, 14:32
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
När bilen hamnat i vattnet så går det knappt (i princip omöjligt) att öppna dörrarna, för högt tryck. Så barnlåset spelar ingen roll efter att bilen hamnat i vattnet, det är fönster ner direkt innan bilen sjunker som gäller om man ska ha en chans att ta sig ut.
Annars måste man slå sönder sidorutan vilket också är i princip omöjligt för dom flesta.

Man behöver ett sådant här verktyg, stripat i backspegeln.
https://www.skyddsexperten.se/person...s?gad_source=1
Jag har nödhammare i mina bilar men har inte behövt använda dom... än...
Finns på Jula för 50 kr.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-...d-kniv-619109/
Det är viktigt att den sitter fast med t.ex. en stark magnet så att man når den från förarplats.

Elektroniken slutar fungera snabbt när man hamnar i vatten så därför går det inte att öppna rutorna.
Vattentrycket gör det svårt att öppna dörrarna också.

Inget nytt om dom skadade? Varför missade dom 18 åringen från början?
Kunde han inte simma och hjälpa till att få ut kvinnan och barnet?

Vad kan ha hänt?
"Bilen ska ha hamnat i vattnet vid en bro över ån vid Kallerstadsleden. Bilen har inte kört av själva bron utan har hamnat i vattnet på något annat sätt. Den är nu tagen i beslag för att man ska undersöka om det är något tekniskt fel på den, till exempel med bromsarna."
https://www.dn.se/sverige/bil-korde-...otade-skadade/
Citera
2024-08-08, 14:46
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlueBarrel
Kan ju inte vara speciellt svårt att utreda var bilen rullat ifrån på gräs.
Jag såg ingenting igår som ens tydde på att en bil legat där inte ens ett dygn tidigare, inga spår eller märken i varken väg eller gräs.
Citera
2024-08-08, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Jag ska skaffa en sån. Jag tänker ofta på hur man tar sig ur en bil som hamnat i vatten, och pratar om det 1-2 gånger i månaden.
Har gjort det sen jag var gravid med äldsta barnet och läste om en mamma som körde ner i vattnet med två barn och bara fick ut det minsta som flöt i sin bilbarnstol. Mamman och treåriga systern dog. Det var en intervju med pappan. Det är nog över 20 år sedan.

Måste vara den här olyckan som hände 2001: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...m_medium=share

Vidrigt alltså. Vilken jävla mardröm.
Citera
2024-08-08, 17:13
Medlem
Citat:
Parkerad på gräset i samband med fiske, enligt rykte. Dock har jag svårt att få ihop det. Jag är där ofta, igår senast, och kan inte förstå varför man skulle ställa sig i en brant så nära ån. Finns betydligt bättre platser några stenkast bort.
Jag får ej ihop det heller. Om man har fiskat och ska åka därifrån. Hur i sjutton kommer man i vattnet? Hade inte bilen bromsar? Nee köper ej det ryktet . Som andra skriver . Borde finnas spår i gräset
Citera
2024-08-08, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Jag ska skaffa en sån. Jag tänker ofta på hur man tar sig ur en bil som hamnat i vatten, och pratar om det 1-2 gånger i månaden.
Har gjort det sen jag var gravid med äldsta barnet och läste om en mamma som körde ner i vattnet med två barn och bara fick ut det minsta som flöt i sin bilbarnstol. Mamman och treåriga systern dog. Det var en intervju med pappan. Det är nog över 20 år sedan.

Måste vara den här olyckan som hände 2001: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...m_medium=share

Fy så hemskt. Med barn så tänker man ju ännu mer på sådant då man vet att de är helt beroende av att man kan rädda dem. Köpte faktiskt en sådan glashammare eller vad de kallas. Frågan är var man ska ha dem så man hittar dem snabbt i en kolmörk bil som kanske ligger upp och ner på med ett kaos av saker och ev vattenfylld… eller brinnande. Något förslag?
Citera
2024-08-08, 18:04
Medlem
Citat:
Jag såg ingenting igår som ens tydde på att en bil legat där inte ens ett dygn tidigare, inga spår eller märken i varken väg eller gräs.

Jodå det finns hjulspår i gräset, är väl oklart om det är från bilen eller räddningstjänsten. Men jag tror som andra att bilen stod parkerad i gräset.
Citera
2024-08-08, 18:04
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Fy så hemskt. Med barn så tänker man ju ännu mer på sådant då man vet att de är helt beroende av att man kan rädda dem. Köpte faktiskt en sådan glashammare eller vad de kallas. Frågan är var man ska ha dem så man hittar dem snabbt i en kolmörk bil som kanske ligger upp och ner på med ett kaos av saker och ev vattenfylld… eller brinnande. Något förslag?
Några stycken, en på bilnyckeln och en hängandes i backspegeln

Annars ska spännet till bilbältet funka också fast det kan ju ha fastnat efter en kollision
Citera
2024-08-08, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ville91
Jag får ej ihop det heller. Om man har fiskat och ska åka därifrån. Hur i sjutton kommer man i vattnet? Hade inte bilen bromsar? Nee köper ej det ryktet . Som andra skriver . Borde finnas spår i gräset

Jag får inte heller ihop det hur jag än vänder på det. Skulle de fiska eller hade de fiskat?

Varför följde inte den här eventuellt femte personen med direkt till sjukhuset? Han borde ju rimligen tagits med till sjukhus för chock om inte annat. Låter ju märkligt att han skulle stått kvar där själv, blöt troligen, och sedan åkt till sjukhuset i efterhand. För visst stod det i media att han tog sig dit själv?!
Citera
2024-08-08, 19:19
Medlem
Väldigt lite mediarapportering och de flesta säger olika... Hela den här olyckan känns märklig, hoppas mamman och dottern klarar sig!
Citera
2024-08-08, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner
Jag får inte heller ihop det hur jag än vänder på det. Skulle de fiska eller hade de fiskat?

Varför följde inte den här eventuellt femte personen med direkt till sjukhuset? Han borde ju rimligen tagits med till sjukhus för chock om inte annat. Låter ju märkligt att han skulle stått kvar där själv, blöt troligen, och sedan åkt till sjukhuset i efterhand. För visst stod det i media att han tog sig dit själv?!
Hade det varit bromsarna så borde han ju upptäckt det tidigare på vägen dit kan jag tycka. Kom emot fel pedal när han skulle bromsa och han ej reagera? Många frågor men få svar.
Citera
2024-08-08, 19:57
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjoner

Beroende på hur många ambulanser det kom det till platsen, kanske gjorde att han kände att det var viktigare att familjen fick åka med till sjukhuset än att han själv tog upp en om han inte kände sig dålig att och kunde ta sig in själv.

Vet vi att han var blöt? Var han med i bilen? Jag har uppfattat det som att han var kvar på land och inte var med familjen. Och att han satt eller stod i vägen när bilen åkte i ån och blev skadad.
Senast redigerad av exoticspice 2024-08-08 kl. 19:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in