Citat:
Ursprungligen postat av
Replicatese
Tack! Hur många är man tillsammans? Tänker mest att det torde vara en hyfsat liten grupp ungdomar som det rör sig om och att det inte är helt långsökt att tro att de som har varit med i chatten har bott/bor på anläggningen i Hässleholm.
När det kommer till skolgång på institution så är det små grupper som gäller. 4-6st i varje grupp på dom SIS jag jobbat på. Där har dom så långt det bara går hållt isär ungdomar från olika avdelningar. Inte vara i skolan eller gymmet eller ute på rastgården samtidigt. Allt har varit separat.
Där jag jobbat har det funnits avdelningar för endast 1 person, för 2 personer, (mycket speciellt hus o jobba i!) men vanligast är 5-8platser beroende på säkerhet.
Hässleholm har 6 avd nu, o är en av 4 institutioner som tar emot tjejer under 15år. Dvs tjejer som har skolplikt. Inte på alla avdelningar utan på vissa.
Det är möjligt att deras skola är strukturerad på annat sätt än dom institutioner jag jobbat på där alla varit 15år o uppåt. Men garanterat små skolgrupper o inte fritt blandat med andra avdelningar. Allt för att undvika både konflikter men också att minska möjlighet till kontakt med andra ungdomar.
Edit: jag kan tänka mig att det varit runt 6-7 platser på avdelningen som tjejerna var på tillsammans. Om E va där under sin utredningstid så är det minst 4mån. O på den tiden hinner det både flytta ut tjejer o komma nya. Så bara på ”hennes” avdelning har hon kommit i kontakt med ett gäng tjejer…