Flashback bygger pepparkakshus!
2024-08-25, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Går ut med vad? De har väl bara bekräftat att de inte vet vad allt de någonsin sett är, men att ingenting de vet tyder på något utomjordiskt.

Att de bekräftar att de sett detta och inte har någon egentlig förklaring på vad det skulle kunna vara är anmärkningsvärt tycker åtminstone jag. Även om inget enligt dem tyder på något utomjordiskt så är det nog inte alltför vanligt att få beskåda något sådant. Åtminstone inte för gemene man.
Senast redigerad av Tedrom 2024-08-25 kl. 20:17.
Citera
2024-08-25, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Varför skulle inte mänskligheten kunna vara intressant för utomjordiska besökare? Det kanske fungerar ungefär som för oss och djur på zoo.

Visst, det kan vara som du skriver.

Men inget jag läst eller hört har pekat på att de har något nämnvärt intresse av oss.

Snarare verkar de vilja hålla sig dolda, flyger otroligt högt uppe och långt ut över haven, och sticker snabbt om något flygplan kommer för nära. Tycker mest de verkar undvika oss. När vi studerar gorillor i dimhöljda berg så beter vi oss inte så....än mindre mot gorillor på zoo (som vi spärrar in på livstid).

Men visst, om såna där bortföranden vore sanningar så har vissa aliens intresse av oss som biologiska varelser, om vår fysiologi (rykten går ju om anal probing), och kanske har de zoo på sina hemplaneter där människor sitter inspärrade och de betalar entre för oss se oss sätta på varandra eller slåss om honor....
Citera
2024-08-25, 21:07
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Att de bekräftar att de sett detta och inte har någon egentlig förklaring på vad det skulle kunna vara är anmärkningsvärt tycker åtminstone jag. Även om inget enligt dem tyder på något utomjordiskt så är det nog inte alltför vanligt att få beskåda något sådant. Åtminstone inte för gemene man.

Varför är det anmärkningsvärt? Varenda kinesisk ljuslykta, tonårings leksaksdrönare, utländsk spiongrej och flyg med avstängd eller trasig transponder mm mm är ju ett ufo för de som inte har tillräcklig information för att identifiera objektet.
Citera
2024-08-26, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Varför är det anmärkningsvärt? Varenda kinesisk ljuslykta, tonårings leksaksdrönare, utländsk spiongrej och flyg med avstängd eller trasig transponder mm mm är ju ett ufo för de som inte har tillräcklig information för att identifiera objektet.

Utgår från att ”de”, har förmåga, erfarenhet och teknisk kapacitet till hjälp att sålla bort sådant som ljuslyktor, leksaker och sådant som färdas på ett mer ”normalt” sätt i sina bedömningar. Det vore anmärkningsvärt om de saknat förmåga att med relativt hög träffsäkerhet utesluta det mest triviala. Likaså om det finns sådant som de funnit svårt att förklara.
Citera
2024-08-26, 07:10
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Utgår från att ”de”, har förmåga, erfarenhet och teknisk kapacitet till hjälp att sålla bort sådant som ljuslyktor, leksaker och sådant som färdas på ett mer ”normalt” sätt i sina bedömningar. Det vore anmärkningsvärt om de saknat förmåga att med relativt hög träffsäkerhet utesluta det mest triviala. Likaså om det finns sådant som de funnit svårt att förklara.

Det är precis det de gör - hela aaro’s rapport är ju i stort sett ett uttalande om endast ett litet fåtal ufo-observationer kvarstår eftersom man kunnat avfärda resten som missuppfattningar, naturliga fenomen etc - och de som ännu ej är förklarade arbetar man vidare med men ingenting tyder på att dessa heller skulle ha utomjordiskt ursprung.
Citera
2024-08-26, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framforallt
amerikanska staten
Men det var grundfrågan; varför händer allt på 2 % av jordens yta? Det borde vara 50 gånger vanligare nån annanstans.
Citat:
Staten kan motbevisa påståendena från visselblåsarna om det skulle vara felaktigt
Hur menar du att man kan bevisa nåt som inte finns?
Bevisa att Gud inte finns.
Bevisa att monster inte finns.
Bevisa att stora djur som äter hela planeter inte finns.
Bevisa att utomjordiska farkoster inte landar på jorden hela tiden.
Citat:
koppling till kärnkraft
Kärnkraft finns i massor av länder förutom USA. Vad händer utanför USA? Varför kan utomjordingar VÄLJA haveriplats?
Citat:
Den tidigaste kraschen jag kan minnas är slutet på 1800-talet
Men de som hände på dinosaurernas tid? De borde stå kvar sen den tiden tillsammans med skeletten eller åt de upp farkosterna?
Citat:
Tutankhamons grav
Precis. Där eller nån annanstans på jorden kan man hitta massor med objekt från främmande civilisationer. men: Nej.
Citera
2024-08-26, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Men det var grundfrågan; varför händer allt på 2 % av jordens yta? Det borde vara 50 gånger vanligare nån annanstans. Hur menar du att man kan bevisa nåt som inte finns?
Bevisa att Gud inte finns.
Bevisa att monster inte finns.
Bevisa att stora djur som äter hela planeter inte finns.
Bevisa att utomjordiska farkoster inte landar på jorden hela tiden. Kärnkraft finns i massor av länder förutom USA. Vad händer utanför USA? Varför kan utomjordingar VÄLJA haveriplats? Men de som hände på dinosaurernas tid? De borde stå kvar sen den tiden tillsammans med skeletten eller åt de upp farkosterna? Precis. Där eller nån annanstans på jorden kan man hitta massor med objekt från främmande civilisationer. men: Nej.

Nej, allt händer inte i USA, det är ett globalt fenomen. Det får uppmärksamhet i USA för att vi har en språklig bias för engelska, för att USA är den dominerande kulturen och för att det pga Roswell finns ett stort intresse för frågan i USA.

Det går alldeles utmärkt att bevisa att saker inte finns. Se mitt exempel om husrannsakan. Även vittnen och dokumentation osv.

Vi vet inte varför de kraschar, men de kraschar eller landar över hela planeten. Det har antagligen skett en dramatisk ökning av antalet besökande farkoster sedan 40-talet.

Om man hittat rester från en farkost som kraschat i historisk eller förhistorisk tid, så har man inte talat om det för dig.
Citera
2024-08-26, 13:25
Medlem
Citat:

Den tidigaste kraschen jag kan minnas är slutet på 1800-talet, men jag har ett svagt minne av att det fanns ett äldre exempel från Japan. Minns dock inte om hon kraschade eller bara flöt iland.

Det där har jag faktiskt läst om. De kallar det utsurobune. "Bune" är ju "fune", dvs båt, farkost och "utsuro" är ungefär ihålig. Det finns olika nedteckningar om en sådan ihålig farkost som skall ha drivit iland 1803 i Nagoyatrakten. Teckningar av farkosten påminner om ett flygande tefat. Jag tror att det finns ett tiotal nedteckningar. Farkosten skall ha haft tecken skrivna på sig och en vacker kvinna skall ha varit passagerare. Hon har ändå traditionella japanska kläder på sig på teckningarna, en trälåda i handen och talade ett oförståeligt språk.

Detta tema är trots allt populärt inom japansk kultur. Det finns en äldre sägen, mer än tusen år gammal, om en liknande farkost som har en liten flicka i lasten. Hon växer upp till en vacker kvinna, och alla, även kejsaren, vill gifta sig med henne. Men hennes folk, från månen (!), kommer och hämtar hem henne. Detta skulle man förstås kunna utläsa som ufo-kontakter, men det skulle kanske i stället kunna vara så, att den som skall bli kejsarinna eller gudinna och få frottera sig med en släkting till solgudinnan inte kan ha vuxit upp som många andra med snuskig incest, mobbning och missväxtår. Hon måste, likt Superman, komma ren och orörd från någon annanstans. Först då är hon värdig.
Citera
2024-08-26, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngemarH
Det där har jag faktiskt läst om. De kallar det utsurobune. "Bune" är ju "fune", dvs båt, farkost och "utsuro" är ungefär ihålig. Det finns olika nedteckningar om en sådan ihålig farkost som skall ha drivit iland 1803 i Nagoyatrakten. Teckningar av farkosten påminner om ett flygande tefat. Jag tror att det finns ett tiotal nedteckningar. Farkosten skall ha haft tecken skrivna på sig och en vacker kvinna skall ha varit passagerare. Hon har ändå traditionella japanska kläder på sig på teckningarna, en trälåda i handen och talade ett oförståeligt språk.

Detta tema är trots allt populärt inom japansk kultur. Det finns en äldre sägen, mer än tusen år gammal, om en liknande farkost som har en liten flicka i lasten. Hon växer upp till en vacker kvinna, och alla, även kejsaren, vill gifta sig med henne. Men hennes folk, från månen (!), kommer och hämtar hem henne. Detta skulle man förstås kunna utläsa som ufo-kontakter, men det skulle kanske i stället kunna vara så, att den som skall bli kejsarinna eller gudinna och få frottera sig med en släkting till solgudinnan inte kan ha vuxit upp som många andra med snuskig incest, mobbning och missväxtår. Hon måste, likt Superman, komma ren och orörd från någon annanstans. Först då är hon värdig.

Tack, det var precis den jag tänkte på.

Oavsett om det har med UFOn att göra eller ej så är det fascinerande hur poänglös berättelsen tycks. Kanske är det någon kulturell skillnad, att japaners berättelser inte följer samma mönster av konflikt-resolution som västerländska. Den äldre varianten du tog upp har åtminstone en sorts riktning och rörelse, men den typiska varianten är en introduktion av ett mysterium och sen flyter mysteriet iväg, och man är man tillbaka i vardagen igen.
Citera
2024-08-26, 15:27
Medlem
LGDs avatar
Vad tycker ni om Lue Elizondos senaste intervjuer hos Ross Coulthart och Joe Rogan?
Citera
2024-08-26, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LGD
Vad tycker ni om Lue Elizondos senaste intervjuer hos Ross Coulthart och Joe Rogan?

Vet inte om Rogan drabbats av en depression eller nåt, för han verkade helt ointresserad, förutom när han pratade om Lazar. Det är möjligt att Rogan är lite korkad och har svårt att avgöra vad som är intressant och relevant. Han var likadan, om inte värre, i intervjun med Grusch.

Coultharts intervju hade en bedrövlig produktion a la USA, och jag undrar om någon normie hängde med alls, för de tog upp typ allt på en gång. Jag gissar att målgruppen snarare var de som hängt med ett tag och inte blir överväldigade av alla far out-grejer som togs upp.

Annars var det kul att höra Elizondo igen, implantaten var intressanta bland annat. Kändes som att han kunde tala betydligt friare nu efter att boken blivit DOPSR:d så han vet var gränserna går.
Citera
2024-08-26, 18:13
Medlem
LGDs avatar
Citat:
Vet inte om Rogan drabbats av en depression eller nåt, för han verkade helt ointresserad, förutom när han pratade om Lazar. Det är möjligt att Rogan är lite korkad och har svårt att avgöra vad som är intressant och relevant. Han var likadan, om inte värre, i intervjun med Grusch.

Coultharts intervju hade en bedrövlig produktion a la USA, och jag undrar om någon normie hängde med alls, för de tog upp typ allt på en gång. Jag gissar att målgruppen snarare var de som hängt med ett tag och inte blir överväldigade av alla far out-grejer som togs upp.

Annars var det kul att höra Elizondo igen, implantaten var intressanta bland annat. Kändes som att han kunde tala betydligt friare nu efter att boken blivit DOPSR:d så han vet var gränserna går.

Håller med dig om att Lue verkar släppa på tyglarna lite. Vi får inte glömma att det är på order uppifrån bara. Han säger ingenting som han inte är tillåten att säga. Den där implantaten som visades upp var mycket intressant. Ett chip inkapslad i något sorts organiskt material som hade egen metabolism(?).

Vad fan är det vi har att göra med egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in