Citat:
Ursprungligen postat av
Framforallt
Den tidigaste kraschen jag kan minnas är slutet på 1800-talet, men jag har ett svagt minne av att det fanns ett äldre exempel från Japan. Minns dock inte om hon kraschade eller bara flöt iland.
Det där har jag faktiskt läst om. De kallar det utsurobune. "Bune" är ju "fune", dvs båt, farkost och "utsuro" är ungefär ihålig. Det finns olika nedteckningar om en sådan ihålig farkost som skall ha drivit iland 1803 i Nagoyatrakten. Teckningar av farkosten påminner om ett flygande tefat. Jag tror att det finns ett tiotal nedteckningar. Farkosten skall ha haft tecken skrivna på sig och en vacker kvinna skall ha varit passagerare. Hon har ändå traditionella japanska kläder på sig på teckningarna, en trälåda i handen och talade ett oförståeligt språk.
Detta tema är trots allt populärt inom japansk kultur. Det finns en äldre sägen, mer än tusen år gammal, om en liknande farkost som har en liten flicka i lasten. Hon växer upp till en vacker kvinna, och alla, även kejsaren, vill gifta sig med henne. Men hennes folk, från månen (!), kommer och hämtar hem henne. Detta skulle man förstås kunna utläsa som ufo-kontakter, men det skulle kanske i stället kunna vara så, att den som skall bli kejsarinna eller gudinna och få frottera sig med en släkting till solgudinnan inte kan ha vuxit upp som många andra med snuskig incest, mobbning och missväxtår. Hon måste, likt Superman, komma ren och orörd från någon annanstans. Först då är hon värdig.