Citat:
Ursprungligen postat av
Thurizas-09
Anna Hage uppger faktiskt att hon observerade två personer, bortsett från gärningsmannen, i samband med att Olof Palme föll. Det är ett av de bättre genomförda förhören i utredningen i alla fall, finns dessutom inspelat och tillgängligt för allmänheten. Uttdrag följer här:
[FHL Lars Jonsson: Det var han som hjälpte till också. Är det riktigt uppfattat, att ingen annan människa är i närheten än mannen som faller just tar mark, kvinnan vid sidan som hukar sig och den från platsen springande mannen?
Anna Hage: Ur mitt konkreta synsätt, jag vet inte jag har för mig att det står någon, två människor kanske lite vid sidan om bortom taxin, en liten bit ifrån.
FHL Lars Jonsson: Kan du visa här på kartan?
Anna Hage: Där.
FHL Lars Jonsson: Du visar vid, här finns ju en butik...
Anna Hage: Dekorima ja.
FHL Lars Jonsson: Dekorima en butik, är det på samma sida?
Anna Hage: Ja samma sida.
FHL Lars Jonsson: Men längre bort?
Anna Hage: Ja.
FHL Lars Jonsson: Vid Skandiahuset?
Anna Hage: Ja ungefär men jag såg det ungefär som ett litet äldre par någonting, att gå i armkrok eller någonting men det kan ju vara en missuppfattning men det bara tittade jag mig omkring kvickt när jag springer över gatan för att se så det inte kom några bilar.
FHL Lars Jonsson: En man och en kvinna möjligtvis?
FHL Lars Jonsson: Vilket avstånd befinner dom sig på i förhållande till den här mannen som ligger på trottoaren eller på gatan?
Anna Hage: Fem-sex meter ungefär.
FHL Lars Jonsson: Längre bort Sveavägen norrut så att säga?
FHL Lars Jonsson: På den östra trottoaren?
FHL Lars Jonsson: Ser du dom människorna senare eller bara just då?
Anna Hage: Det är bara just då.
FHL Lars Jonsson: Fick du någon känsla av att dom hade med saken att göra på något sätt?
Anna Hage: Nej ingenting.
FHL Lars Jonsson: Fick du någon uppfattning...
Anna Hage: Dom gick mot platsen.
FHL Lars Jonsson: Dom gick mot platsen.
Anna Hage: Dom hade huvudet mot platsen. Jag vet inte, det är svårt att säga men ungefär som man har en ljusare halsduk mot en mörkare kappa, att man lägger märke till att det var framåt.
Men sen så tänkte jag inte på att titta efter dom för jag var så inne i vad jag gjorde så jag lade inte märke till mer.
FHL Lars Jonsson: Men du fick en första känsla av att det var ett par som promenerade i riktning Sveavägen söderut?
Anna Hage: Ja
FHL Lars Jonsson: På den östra trottoaren?
Anna Hage: Ja, jag kan inte förklara närmare för jag ser dom bara suddigt
FHL Lars Jonsson: Och du uppskattar att dom befann sig då en fem-sex meter ifrån mannen som du ser liggande på gatan?
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E19-00-C
Inspelade förhöret:
https://m.youtube.com/watch?v=eaQzGSkZUSQ
Det intressanta här är att Hage uppger att,
den visserligen flyktiga, observationen görs under språng från bilen mot mordplatsen. De hon benämner "paret" är därutöver i rörelse söderut mot den liggande Olof Palme. Vidare upoges ett knapphändigt signalement på den ene som varande iklädd ett mörkt plagg och försedd med ljus halsduk.
Äger det här riktighet finns onekligen en iaktagelse av personer nära makarna Palme i samband med skotten. Väldigt svårt att förhålla det till både Morelius och Björkmans utsagor, men även andra vittnesmål. För att uporepa är Hage rätt tydlig då hon uttrycker sig:
FHL*Lars Jonsson:*Vid Skandiahuset?
Anna Hage: Ja ungefär men jag såg det ungefär som ett litet äldre par någonting, att gå i armkrok eller någonting men det kan ju vara en missuppfattning men det bara tittade jag mig omkring kvickt när jag springer över gatan för att se så det inte kom några bilar.
Vilka skulle det kunna röra sig om? Engström och Björkman? Hage medger ttots allt att minnesbilden är suddig och flyktig...
Det här är ju något som man grunnat över, om än kanske inte så mycket på senare år. Att Anna Hage sett Anders Björkman är ju högst rimligt och högst troligt. Att hon sett två personer där är däremot föga rimligt och föga troligt. Det förutsätter i så fall att både Lisbeth Palme och Anders Björkman missat att en andra person befunnit sig precis där invid Björkman, vilket jag håller för osannolikt.
Den här invändningen riktar sig inte bara mot Anna Hages iakttagelse, som hon själv ju säger är mycket flyktig och osäker, utan framför allt mot Stig Engström, som enligt min mening ljuger om hur nära mordet han kom. Mina förloppsanalyser ger vid handen att han inte kommer till mordplatsen förrän 1.15-1.30 minuter efter skotten. Den (ensamma) smäll han hör på vägen är inte skotten utan "storknallen" som den observante Faderlig fäste min uppmärksamhet på, och som inträffar ganska jämnt en minut efter skotten. Engström är alltså överhuvudtaget inte där när Anna Hage gör sin iakttagelse, utan han kommer dit först en dryg minut senare.
En sak till tänkte jag på när det gäller just Björkman. I vårvädret på rekonstruktionsbilderna har han ingen halsduk på sig, utan halsen är naken och dragkedjan på täckjackan är lite nerdragen. Som jag ser saken är det föga sannolikt att det motsvarar situationen vid mordtillfället, utan då hade han rimligtvis en halsduk på sig.
Av färgerna på kläderna i övrigt att döma borde den halsduken ha gått i beigt eller ljusbrunt. Nu vet vi inte naturligtvis inte bestämt att så var fallet, men för mig ter det sig som rimligt. Vid rättegångarna beskriver Lisbeth Palme honom med orden "han hade något beigt på sig" – ett intryck som visserligen kan bygga på bara mössan men som framstår som mer rimligt ifall han också har en beige sjal på sig.
Jag nämner avsaknaden av sjal med avseende på vad Anna Hage säger om att hon såg sjalen framtill och på så vis kunde avgöra att "det äldre paret" var på väg söderut. Tittar man på Stig Engström ur sjalsynpunkt så är den sjal han fotograferas med vid förhöret den 25/4 1986 så pass diskret och mörk att den i alla fall inte tydligt skulle markera "gångriktningen" på det vis som Anna Hage säger.
Så sjalen ifråga sitter ganska säkert på Björkman, och Engström finns som sagt överhuvudtaget inte där på platsen vid den tidpunkten. Men även om man skulle underkänna mina förloppsanalyser och gå efter vad Engström säger i förhör – dvs han kommit gående där precis då – så är det i alla fall inte hans sjal som Anna Hage avser.
Den inställning jag landat i med avseende på Anna Hages osäkra iakttagelse är alltså, att hon sett Björkman men ingen annan. Hur och varför Björkman sedan blivit ett äldre par i hennes minnesbild är naturligtvis ett mysterium, men det är inte helt ovanligt att minnet spelar sådana spratt. Även Lisbeth Palmes iakttagelser av Björkman är ju väldigt ögonblicksartade och diffusa, och signalementet hon ger blir ganska uppåt väggarna fel. Jag ska spinna lite på det också, nu när jag ändå skriver.
Man kan då konstatera, att Lisbeth Palmes dåliga signalement på Björkman i viss mån undergräver trovärdigheten i hennes signalement på mördaren. Hennes iakttagelse av mördaren verkar emellertid ha varit något längre än den snabba glimt hon fått av Björkman, och dessutom är avståndet bara en tredjedel av avståndet till Björkman. Man får väga in båda faktorerna, på minus- respektive plussidan.
Hennes överdrivna tvärsäkerhet i utpekandet av Christer Pettersson vid rättegångarna tycker jag också i viss mån undergräver förtroendet, för så säker kan man helt enkelt inte vara utifrån de förhållanden som rådde vid mordtillfället. Likväl menar jag att Christer Pettersson måste fungera som "signalementsankare" när det gäller mördarens ansikte. Sedan kan man diskutera hur pass stora avvikelser från hans utseende som är rimliga och acceptabla.
Om vi tar Christer Andersson till exempel, så är det min uppfattning att han ligger inom rimlighetens gränser för förväxling – även om jag nog tycker att han ligger lite i ytterkant. Det förutsätter i så fall att mördarens utseende ligger "någonstans mittemellan" Christer Pettersson och Christer Andersson. Om man däremot (för resonemangs skull) skulle anta att Christer Andersson skjutit Olof Palme så håller jag det för orimligt att Lisbeth Palme skulle ha misstagit sig så pass mycket att hon pekat ut Christer Pettersson.
Tar vi Stig Engström som ett andra exempel så är det min uppfattning att han ligger helt och hållet utanför det rimligas ram. Det enda sättet att få ihop det signalementsmässigt är i så fall att hävda att Lisbeth Palme överhuvudtaget inte sett ansiktet på mördaren, vilket jag menar är helt orimligt. Ändå är det ett populärt förfarande, i det att man på så vis skapar sig en "tabula rasa" – en tom tavla där man kan klistra in vilket ansikte man behagar. Sådant ger jag inte mycket för.
Lite utvikning där om signalementsbilden, som ju hör ihop med den problematik du tog upp på det sätt jag just visat. Hoppas det är okej, jag har inte haft för avsikt att styra bort från ämnet.