2024-09-12, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Kan man inte hitta erfaren personal, så är det per definition brist på erfaren personal.

Har man "desperat brist" eller vad nu branschen vill kalla det, då gör man annat än att sätta sig på marken. Gråta om "brist" och förvänta sig att erfaren personal ska uppstå utan att man själv behöver göra något.
Citera
2024-09-12, 07:15
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Har man "desperat brist" eller vad nu branschen vill kalla det, då gör man annat än att sätta sig på marken. Gråta om "brist" och förvänta sig att erfaren personal ska uppstå utan att man själv behöver göra något.
Det är vad du tycker. Det ändrar inte det faktum att det råder brist.

Kan man inte få ett jobb, då gör man annat än att sätta sig på marken.
Citera
2024-09-12, 08:01
Medlem
Citat:
Det är vad du tycker. Det ändrar inte det faktum att det råder brist.

Kan man inte få ett jobb, då gör man annat än att sätta sig på marken.

Nej, det råder ingen "brist". Bortskämda företag har vant sig vid att inte behöva ta något eget ansvar för sin kompetensförsörjning, och när den strategin nu inte fungerar längre eftersom det har tagit slut på senior personal att ta från andra så är enda strategin att sätta sig på marken och gråta om brist. Jag ser exakt samma beteende hos svenska it-konsulter.

1. Gråta om brist
2. Hävda att man minsann tar ansvar för sin egen kompetensförsörjning genom att man sitter i olika ledningsgrupper för yrkeshögskolor
3. Väga ställa upp med praktikplatser, vägra ställa upp och anställa juniorer
4. Låtsas att man inte förstår varför det har tagit slut på senior personal
5. Gråta i media om "kompetensbrist".
Citera
2024-09-12, 08:03
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Nej, det råder ingen "brist". Bortskämda företag har vant sig vid att inte behöva ta något eget ansvar för sin kompetensförsörjning, och när den strategin nu inte fungerar längre eftersom det har tagit slut på senior personal att ta från andra så är enda strategin att sätta sig på marken och gråta om brist. Jag ser exakt samma beteende hos svenska it-konsulter.

1. Gråta om brist
2. Hävda att man minsann tar ansvar för sin egen kompetensförsörjning genom att man sitter i olika ledningsgrupper för yrkeshögskolor
3. Väga ställa upp med praktikplatser, vägra ställa upp och anställa juniorer
4. Låtsas att man inte förstår varför det har tagit slut på senior personal
5. Gråta i media om "kompetensbrist".
Du byter ämne nu. Huruvida företagen "tar ansvar" och huruvida det råder brist på erfarna anställda är två olika frågor, även om den ena kan påverka den andra.

Att det råder brist på erfarna är ganska klarlagt.

Huruvida de "tar ansvar" är som sagt en annan fråga.

Varför skriver du hela tiden att de "gråter" eller liknande? Du gnäller ju typ mer i den här tråden än vad alla företag gör tillsammans.
Citera
2024-09-12, 08:06
Medlem
Citat:
Du byter ämne nu. Huruvida företagen "tar ansvar" och huruvida det råder brist på erfarna anställda är två olika frågor, även om den ena kan påverka den andra.

Att det råder brist på erfarna är ganska klarlagt.

Huruvida de "tar ansvar" är som sagt en annan fråga.

Varför skriver du hela tiden att de "gråter" eller liknande? Du gnäller ju typ mer i den här tråden än vad alla företag gör tillsammans.

Uppenbarligen råder det inte brist, eftersom företagen vägrar ta eget ansvar. Så länge de anser sig vara för fina för att behöva smutsa ned sig med nyutexaminerade så råder det ingen brist.

Och vad gäller din andra fråga var det nog det konstigaste argumentet jag någonsin har hört. Företagen kan alltså inte klaga och gnälla för att jag klagar och gnäller?
Citera
2024-09-12, 08:30
Medlem
KillenArCPs avatar
Ja vad tror du? Desto mer indier, desto större konkurrens om jobben, desto lägre löner. Med en arbetslöshet på 8-9% så kan vem som helst räkna ut att det råder ingen brist på arbetskraft i landet.

Svensk näringsliv består av direktörer och annat pack som har bara pengar i sina ögon.

De förtjänar knappast dumpade löner utan snarare bly!
Citera
2024-09-12, 14:47
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Uppenbarligen råder det inte brist, eftersom företagen vägrar ta eget ansvar. Så länge de anser sig vara för fina för att behöva smutsa ned sig med nyutexaminerade så råder det ingen brist.
Det faktum att någon hade kunnat förebygga en brist har ingen betydelse för frågan om det råder brist eller ej. Är det brist så är det, vare sig någon kunnat motverka den eller ej.

Jag förklarade just detta för dig, men det verkar inte ha sjunkit in. Jag vet inte om jag varit otydlig, så jag provar med ett annat exempel:
Låt oss säga att en människa äter så ensidig kost att de får en bristsjukdom. De går till läkaren, som förklarar varför sjukdomen uppstått, och då svarar patienten: "Jag vet orsaken. Det var min ensidiga kost. Men jag hade inte lust att äta ordentligt, så jag struntade i det."

Tror du då att patienten inte har en brist på näringsämne(n) bara för att de inte tagit sitt ansvar för att förebygga bristen?

Givetvis har de en brist. Det är, som sagt, en separat fråga från förebyggandet och orsaken/orsakerna.

Citat:
Och vad gäller din andra fråga var det nog det konstigaste argumentet jag någonsin har hört. Företagen kan alltså inte klaga och gnälla för att jag klagar och gnäller?
Jag menar att det är underligt, och hyckleri, att hacka på någon för att göra något som man själv gör ännu mer.
Citera
2024-09-19, 19:53
Medlem
https://www.tn.se/arbetsmarknad/3901...anga-tva-till/

Nu är Svenskt Näringsliv/Visista igång och bölar igen. Intressant att nu är det inte längre "spjutspetskompetenser" inom it-arkitektur och ingenjörsvetenskap från Pakistan och Bangladesh längre.

Från artikeln

Citat:
Bristen på kockar är stor i Sverige...

Är det någon som har sett den här påstådda enorma bristen?

Och så kom vi till den springande punkten.

Citat:
Jag vågar inte anställa någon som inte har arbetat i minst två år som riktig kock. Det är mycket känsla i matlagning och om kocken inte är tillräckligt bra är risken att vårt koncept förstörs – då kan jag förlora verksamheten. Det går inte att vara slarvig när det gäller matlagning.

Så som vanligt är det "någon annan" som ska ta ansvar för att lära upp. Aldrig arbetsgivaren som klagar på brist.

Citat:
Hösten 2023 infördes ett lönegolv vid arbetskraftsinvandring på 80 procent av medianlönen, i dagsläget motsvarande 28 480 kronor. Nu har regeringen föreslagit att det ska höjas till 100 procent av svensk medianläget, det vill säga 35 600 kronor. Det är Aman Tran mycket kritisk till.

– Med våra intäkter kan vi inte betala så höga löner. Det går inte att bara höja. Jag skulle behöva lägga ner hela verksamheten om lönenivån blev så hög. Ingen i branschen klarar det. Regeringen verkar inte veta inte hur det fungerar i små företag, säger han.

Lika lite som det är en mänsklig rättighet att få arbete är det en mänsklig rättighet att driva affärsverksamhet, speciellt inte en som uppenbarligen inte är lönsam.

Citat:
– Jag känner mig arg. Ingen vill att vi stänger – men jag är tvungen. Det är synd för jag har satsat mycket på detta så jag vill inte att verksamheten står still. Vi har många gäster och det är inga problem att hitta serveringspersonal. Men utan en riktig kock fungerar det inte, säger han sorgset.

Hade han haft så många gäster så hade det inte varit något problem att betala lönegolvet.
Citat:
– Vill de att småföretagen ska fungera måste de släppa in personer från länder även utanför EU. Till asiatiska restauranger går det inte att hitta kockar i Sverige. Det behövs en diskussion om hur Migrationsverket jobbar. De måste bli snabbare och inse hur mycket den långa påverkar små företag.

Vad som behöver diskuteras är diverse olönsamma thaisyltor som tycker att det är en mänsklig rättighet att få pyssla med handel med arbetstillstånd.
Citera
2024-09-19, 20:00
Medlem
Det ligger i liberalernas DNA att vilja krossa statens inflytande, oavsett om det blir sämre för merparten av befolkningen.
Invandring är ett område där liberaler gärna ser ser fri invandring som sänker löner och rättigheter flr vanliga jobbare.
USA är deras drömsamhälle där låglönearbetare måste ha 2-3 jobb för få vardagen att gå runt.
Citera
2024-09-22, 15:55
Medlem
https://www.tn.se/article/39059/nu-s...-yrkesprogram/

"Skriande behov av anställda inom vård, omsorg, teknik och tillverkning ligger bakom förändringen."

"Arbetsgivarna söker smått desperat efter gymnasialt yrkesutbildade inom främst vård och omsorg, teknik och tillverkning. Men andelen elever på alla yrkesprogram är endast 33 procent."

Nej, det gör inte arbetsgivarna. Arbetsgivarna söker efter färdigutbildade med lång tidigare erfarenhet. Det är när de inte får tag på detta som de skriker om "kompetensbrist". Som vanligt finns det inte en enda jobbig fråga om ifall arbetsgivarna kommer åläggas att ställa upp med praktik- och lärlingsplatser i motsvarande grad.
Citera
2024-09-28, 10:25
Medlem
Dagens utgjutelse från näringslivet.
https://www.tn.se/arbetsmarknad/3919...ar-mer-att-ge/

Kommer då näringslivet och arbetsgivarna att vara tillmötesgående gentemot detta, eller kommer det att vara som vanligt att du är förbrukad när du fyllt 50? (Förutom om du har någon form av ledningsgruppsposition, där verkar du kunna verka tills du bärs ut).
Citera
2024-10-11, 09:18
Medlem
Och en ny klassiker.

https://www.tn.se/arbetsmarknad/3940...n-slar-rekord/

Tydligen finns det oro för kompetensbrist hos säkerhetsföretagen

Samtidigt finns dock redan nu en oro för kompetensbrist i branschen.

Citat:
Av Säkerhetsföretagens medlemmar uppgav i fjol 9 av 10 att det råder brist på personal.

– Det finns en oro, inte minst när vi tittar på frågor som rör totalförsvar och liknande, säger Pontus Lindström.

Lösningen? Betala bättre? Göra arbetet mer attraktivt? Nejdå, som vanligt ska det lösas av "någon annan".

Citat:
Säkerhetsföretagen föreslår en rad åtgärder för att lösa kompetensförsörjningen. Pontus Lindström lyfter särskilt fram att civilplikten borde utökas till bevakningsbranschen.

– Civilplikten har ju aktiverats för räddningstjänst och för energisektorn, men vi skulle vilja se det även för bevakningsbranschen. Då skulle vi få helt andra möjligheter att kunna trygga kompetensförsörjningen även vid händelse av höjd beredskap, säger han.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in