https://www.tn.se/arbetsmarknad/3901...anga-tva-till/
Nu är Svenskt Näringsliv/Visista igång och bölar igen. Intressant att nu är det inte längre "spjutspetskompetenser" inom it-arkitektur och ingenjörsvetenskap från Pakistan och Bangladesh längre.
Från artikeln
Citat:
Bristen på kockar är stor i Sverige...
Är det någon som har sett den här påstådda enorma bristen?
Och så kom vi till den springande punkten.
Citat:
Jag vågar inte anställa någon som inte har arbetat i minst två år som riktig kock. Det är mycket känsla i matlagning och om kocken inte är tillräckligt bra är risken att vårt koncept förstörs – då kan jag förlora verksamheten. Det går inte att vara slarvig när det gäller matlagning.
Så som vanligt är det "någon annan" som ska ta ansvar för att lära upp. Aldrig arbetsgivaren som klagar på brist.
Citat:
Hösten 2023 infördes ett lönegolv vid arbetskraftsinvandring på 80 procent av medianlönen, i dagsläget motsvarande 28 480 kronor. Nu har regeringen föreslagit att det ska höjas till 100 procent av svensk medianläget, det vill säga 35 600 kronor. Det är Aman Tran mycket kritisk till.
– Med våra intäkter kan vi inte betala så höga löner. Det går inte att bara höja. Jag skulle behöva lägga ner hela verksamheten om lönenivån blev så hög. Ingen i branschen klarar det. Regeringen verkar inte veta inte hur det fungerar i små företag, säger han.
Lika lite som det är en mänsklig rättighet att få arbete är det en mänsklig rättighet att driva affärsverksamhet, speciellt inte en som uppenbarligen inte är lönsam.
Citat:
– Jag känner mig arg. Ingen vill att vi stänger – men jag är tvungen. Det är synd för jag har satsat mycket på detta så jag vill inte att verksamheten står still. Vi har många gäster och det är inga problem att hitta serveringspersonal. Men utan en riktig kock fungerar det inte, säger han sorgset.
Hade han haft så många gäster så hade det inte varit något problem att betala lönegolvet.
Citat:
– Vill de att småföretagen ska fungera måste de släppa in personer från länder även utanför EU. Till asiatiska restauranger går det inte att hitta kockar i Sverige. Det behövs en diskussion om hur Migrationsverket jobbar. De måste bli snabbare och inse hur mycket den långa påverkar små företag.
Vad som behöver diskuteras är diverse olönsamma thaisyltor som tycker att det är en mänsklig rättighet att få pyssla med handel med arbetstillstånd.