Citat:
Ursprungligen postat av
Zuzumba
Jag tolkar det som att du är bipolär, med tanke på kommande litiuminsättning? Depressioner vid bipoläritet är komplexa att tackla, och antidepressiva klasser som SSRI/SNRI kan trigga igång maniska episoder.
Voxra är ingen supereffektiv antidepressiv medicin, den agerar mer aktiverande som en NRI, och hämmar återupptaget av noradrenalinets transportprotein (NET), och har minimal effekt på dopaminfronten.
Man hade kunnat slänga in Mirtazapin, som augmentationsbehandling.
Kan vara vettigt att kombinera med en stämningsstabliserande medicin, Lamotrigin. Har du provat den? Det är möjligt att man helt kan bedriva monoterapi med enbart Lamotrigin (eller Litium) och vara utan antidepressiva. Antidepressiva mediciner vid bipolär sjukdom är egentligen mer nödvändigt under en längre och djupare dipp i måendet.
Viktigare är att stabilisera måendet, med t.ex. Lamotrigin, så att dippen inte sker från första början, preventionsbehandling.
Varför Voxra används relativt ofta vid bipolär sjukdom, är för att risken för manier är mindre jämfört med SSRI.
Stämmer bra, för närvarande har jag diagnosen bipolär typ 2, men kommer med största sannolikhet justeras till typ 1. Har stått på Lamotrigin tidigare, för sisådär 10 år sedan. Den hade nog viss stabiliserande effekt, men hade enorma problem med yrsel och balanssvårigheter. Vissa dagar fick jag gå längs med väggarna, kunde knappt stå upp. Blev även väldigt trött av medicinen så att köra bil var det inte tal om. Särskilt inte längre sträckor. Fick stanna och vila/sova efter knappt 20 minuter. Litium fungerade ganska bra förra gången, men hade mycket problem med magen. Sedan tyckte jag väl att jag var frisk, så jag slutade självmant med medicinen och sa upp kontakten med psykiatrin. Gick väl inte jättebra kan jag ju säga.
Mirtazapin har jag inte testat. Hört att den ska fungera bra, men är lite nojig över viktuppgången. Litium har ju visserligen också viktökning som en vanlig biverkan, men kan inte minnas att vikten påverkades nämnvärt förra gången jag stod på det. SSRI har nog gett mig mest viktuppgång.
Har testat flera olika antidepressiva medel genom åren. Var helt medicinfri 2018-2024, men som sagt var det ganska kaotiska år och jag förstår ju nu i efterhand att det inte var klokt att sluta med alla läkemedel. Voxra hade jag inte testat förut, och det var mitt eget förslag att få börja med den. Övriga SSRI/SNRI/MAO-hämmare osv (har nog testat de flesta kategorierna) hade väl viss effekt, men då jag under de riktigt djupa depressionerna blir så handlingsförlamad, så tyckte jag att Voxra kanske skulle passa bättre. Läkaren på psykiatrin instämde. Den ökar kanske motivationen och får igång en. Det är så lätt att man bara lägger sig i sängen, drar täcket över huvudet och så ligger man där, flera dagar. Helt oförmögen att äta, duscha, borsta tänderna, klä på sig och allt det där. Har väl inte märkt någon drastisk förändring av Voxran på 1 månad, men lite mer klartänkt i alla fall och det är ju ett steg på vägen.
När jag mått såhär vid tidigare tillfällen så har det varit tal om ECT men det vill jag undvika i största möjligaste mån.
För att avsluta denna långa textvägg så är ju min förhoppning att Voxra ökar min motivation och ork, och på så sätt kan jag orka motivera mig till att klara av vardagen och jobba på att må bättre. Om inte motivationen och drivet finns där så är det svårt att ens komma över tröskeln att börja försöka må bra. Litium är på gång, kommer nog starta upp om ca 1 vecka när Läkemedelsverket godkänt licensen för litiumkarbonat. Litium har ju antidepressiv effekt (ingen snabb effekt, men ändå), dessutom verkar det finnas studier som visar på att den minskar risken för suicid. Ja, självklart vill jag ju också ha den långsiktiga stämningsstabiliserande effekten. Har både varit manisk (eller extremt hypoman) och deprimerad med psykotiska inslag och det vill jag helst undvika gå igenom fler gånger..