Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 15:31
  #25
Medlem
Exet har fel. Det du får är underhållsstöd och inte underhållsbidrag dom skulle baseras på hennes inkomst. Att försäkringskassan bett henne betala direkt till dig är för att hon 6 mån i streck skött betalningarna. Imorgon ringer du till f-kassan och berättar att hon inte sköter betalningarna och att du vill att dom betalar ut det till dig istället så kräver dom henne på pengarna.
Citera
Igår, 15:31
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
Jag och mitt ex har en son , sonen bor stadigvarande hos mig (delad vårdnad) hon har varannan helg förutom på loven som vi delar.

Nu till saken.
FK betalde förr ut 1823kr /mån i underhåll, som de (ev krävt henne på) sen efter ca 1 år fick jag ett nytt beslut där det stod att exet ska betala 1550kr direkt till mig resterande 273 får jag av FK.

Sedan augusti har hon hittat på "egna" avdrag tex barnförsäkring som jag inte samtyckt till, samt fritidsplatsavgift (trots jag betalar fullt redan) så den nya summan enligt henne är 649kr/mån

Vem har rätt här? Finns ju ett beslut från FK där det står hon hade skött betalningarna till dem o därföre kunde de ske direkt till mig istället för "via" dem.



Fan vad pinsamt att du tar emot 1500 kr av ditt ex i UNDERHÅLL!!!!!! 😂
Citera
Igår, 15:32
  #27
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Fan vad pinsamt att du tar emot 1500 kr av ditt ex i UNDERHÅLL!!!!!! 😂
Varför är det pinsamt?
Citera
Igår, 15:32
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Fan vad pinsamt att du tar emot 1500 kr av ditt ex i UNDERHÅLL!!!!!! 😂
Varför skulle det vara pinsamt. Dessa pengar han han lägga till sitt barn på ett sparkonto
Citera
Igår, 15:37
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gimmi1985
Varför skulle det vara pinsamt. Dessa pengar han han lägga till sitt barn på ett sparkonto


Han ska spara mycket mer än så till sitt barn!!!!

1500 kr är så jävla lite pengar!!!!!! Vad för liv har ni alla?

Låt kärringen behålla de 1500 kr. Hon kan använda pengarna till fika med barnet eller ny sockar varje månad!!!!
Citera
Igår, 16:01
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Fan vad pinsamt att du tar emot 1500 kr av ditt ex i UNDERHÅLL!!!!!! 😂
Varför är det pinsamt? Knarkade du när du skrev inlägget?

TS: Du ringer till FK imorgon och berättar att hon inte betalar underhåll korrekt och exakt när hon slutade betala underhåll, att du vill ha underhållet retroaktivt.
Citera
Igår, 16:22
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Fan vad pinsamt att du tar emot 1500 kr av ditt ex i UNDERHÅLL!!!!!! 😂
Inte ett dugg pinsamt. Hon behöver lära sig att livet inte är en räkmacka där man bara går vidare när konsekvenserna av det egna agerandet knackar på dörren. Barn är ingen accessoar som man kan kasta bort när tristessen kickar in, att skaffa barn är ett åtagande. Det spelar i sammanhanget ingen roll om ts torkar röven med pengarna varje månad.
Citera
Igår, 17:47
  #32
Medlem
Bajskottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Han ska spara mycket mer än så till sitt barn!!!!

1500 kr är så jävla lite pengar!!!!!! Vad för liv har ni alla?

Låt kärringen behålla de 1500 kr. Hon kan använda pengarna till fika med barnet eller ny sockar varje månad!!!!

Kan du skänka mig 1500kr? Borde ju inte göra så mkt då det är så jävla lite pengar
Citera
Igår, 17:50
  #33
Medlem
Babydolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
Jag och mitt ex har en son , sonen bor stadigvarande hos mig (delad vårdnad) hon har varannan helg förutom på loven som vi delar.

Sedan augusti har hon hittat på "egna" avdrag tex barnförsäkring som jag inte samtyckt till, samt fritidsplatsavgift (trots jag betalar fullt redan) så den nya summan enligt henne är 649kr/mån.

Klart att barnet ska ha en barnförsäkring. Men helst via dig som är den primära vårdnadshavaren. Plötsligt drabbas barnet av cancer eller blir långvarigt skadad i en olycka. Om du/ni då behöver vårda barnet under en lång period kan detta vara väldigt viktigt för er privatekonomi.

Men, vem står som förmånstagare? Har hon uppgivit sig själv? Annars borde du väl kunna logga in på typ Mina sidor hos försäkringsbolaget och kolla. Eller ringa dem.

" Ersättningar betalas ut till den vårdnadshavare som är folkbokförd på samma ställe som barnet, om det inte står något annat. "

https://www.konsumenternas.se/forsak...r/vad-ersatts/

Kolla även med FK vad som är det normala/vanligaste hanteringen av barnförsäkringar i liknande fall när du ringer dem. Sannolikt har de inget svar, men det skadar inte att fråga.
Citera
Igår, 18:01
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten-Keps
Ok. Och om du gör detsamma kan du kräva henne på de pengarna?
Köpa en cykel och skicka räkningen till henne?

Både du och jag och alla som vet något om barn vet att 1823 kr i månaden är ett hån när det kommer till att täcka de högre kostnaderna du har jämfört med henne, med tanke på hur sällan hon har honom. Att hon sen tror att hon ska pruta på den kostnaden får mig att ifrågasätta om du valt att skaffa barn med en efterbliven?

Relaterad fråga; är ditt ex missbrukare eller varför har hon er son varannan helg? Mkt ovanligt för en kvinna.

Du måste ändå räkna med barnbidrag och din andel på 1823 kr. Då får du ihop drygt 4600 som är ganska rimligt vad ett barn kostar i månaden. Många som stirrar sig blinda just på vad underhållet ska täcka. Sen är ett barn billigare i början och blir ganska dyrt i tonåren.
Citera
Igår, 18:44
  #35
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gimmi1985
Exet har fel. Det du får är underhållsstöd och inte underhållsbidrag dom skulle baseras på hennes inkomst. Att försäkringskassan bett henne betala direkt till dig är för att hon 6 mån i streck skött betalningarna. Imorgon ringer du till f-kassan och berättar att hon inte sköter betalningarna och att du vill att dom betalar ut det till dig istället så kräver dom henne på pengarna.
Ja får bli så, ville mest ha mer kött på benen
Citera
Igår, 18:45
  #36
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babydoll
Klart att barnet ska ha en barnförsäkring. Men helst via dig som är den primära vårdnadshavaren. Plötsligt drabbas barnet av cancer eller blir långvarigt skadad i en olycka. Om du/ni då behöver vårda barnet under en lång period kan detta vara väldigt viktigt för er privatekonomi.

Men, vem står som förmånstagare? Har hon uppgivit sig själv? Annars borde du väl kunna logga in på typ Mina sidor hos försäkringsbolaget och kolla. Eller ringa dem.

" Ersättningar betalas ut till den vårdnadshavare som är folkbokförd på samma ställe som barnet, om det inte står något annat. "

https://www.konsumenternas.se/forsak...r/vad-ersatts/

Kolla även med FK vad som är det normala/vanligaste hanteringen av barnförsäkringar i liknande fall när du ringer dem. Sannolikt har de inget svar, men det skadar inte att fråga.
Han bor med mig..på min adress
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in