Citat:
Ursprungligen postat av
moderator-hataren
Jag och mitt ex har en son , sonen bor stadigvarande hos mig (delad vårdnad) hon har varannan helg förutom på loven som vi delar.
Sedan augusti har hon hittat på "egna" avdrag tex barnförsäkring som jag inte samtyckt till, samt fritidsplatsavgift (trots jag betalar fullt redan) så den nya summan enligt henne är 649kr/mån.
Klart att barnet ska ha en barnförsäkring. Men helst via dig som är den primära vårdnadshavaren. Plötsligt drabbas barnet av cancer eller blir långvarigt skadad i en olycka. Om du/ni då behöver vårda barnet under en lång period kan detta vara väldigt viktigt för er privatekonomi.
Men, vem står som förmånstagare? Har hon uppgivit sig själv? Annars borde du väl kunna logga in på typ Mina sidor hos försäkringsbolaget och kolla. Eller ringa dem.
" Ersättningar betalas ut till den vårdnadshavare som är folkbokförd på samma ställe som barnet, om det inte står något annat. "
https://www.konsumenternas.se/forsak...r/vad-ersatts/
Kolla även med FK vad som är det normala/vanligaste hanteringen av barnförsäkringar i liknande fall när du ringer dem. Sannolikt har de inget svar, men det skadar inte att fråga.