Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 18:47
  #37
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrukKrukan
Du måste ändå räkna med barnbidrag och din andel på 1823 kr. Då får du ihop drygt 4600 som är ganska rimligt vad ett barn kostar i månaden. Många som stirrar sig blinda just på vad underhållet ska täcka. Sen är ett barn billigare i början och blir ganska dyrt i tonåren.


Får 1250 + 649 +247(fk) nu, hennes uträkning
Ska va 1250+1823
Citera
Igår, 18:51
  #38
Medlem
Timoteuss avatar
Ojoj, det här lär ju inte handla om pengar för henne, utan om kontroll.
Tyvärr är det inte ovanligt att föräldrar gör så här för att ge igen på den andre och hålla dem upptagna med oändliga mängder strunt så att de inte får ha frid och ro att gå vidare i livet på egen hand.

Som redan sagts, ring berörd myndighet så snart det går. Se sedan till att dokumentera allt krångel hon håller på med framöver. Hon kommer troligen att ta det mesta du gör som anledning att träta om än det ena, än det andra.

Jag önskar dig styrka och uthållighet och hoppas att barnet aldrig får veta att hans mamma inte ville bekosta småsaker åt honom när han var liten. Det är ju väldigt ledsamt att förstå att en förälder var mer fokuserad på sig och sina känslor och korvören än på sitt barn.
Citera
Igår, 18:55
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajskotten
Kan du skänka mig 1500kr? Borde ju inte göra så mkt då det är så jävla lite pengar


Kaffe pengar!!!!

Nu var det pengar till hans barns mamma. Varför så mycket krångel för små smuler? Låt henne behålla så hon kan köpa sockar till barnet.

Fan är alla white trash i sverige? Avla barn sedan splitta upp och sedan bråka över små pengar.
Citera
Igår, 18:55
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
Får 1250 + 649 +247(fk) nu, hennes uträkning
Ska va 1250+1823

Din uträkning är de som gäller, betalar hon inte rätt summa och i tid så SKA du kräva pengar direkt från FK. Visst hon kan dra av för försäkringar men då ska hon bevisa att hon har betalt in och du ska såklart ha tillgång till försäkringen och den ska gälla på din adress. Sen så borde det vara enklare om du sköter den biten med försäkringen. Enligt mig så jävlas hon bara med dig (kan typen. Men 1250 är väl barnbidraget…
__________________
Senast redigerad av KrukKrukan Igår kl. 18:57.
Citera
Igår, 18:58
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
Jag och mitt ex har en son , sonen bor stadigvarande hos mig (delad vårdnad) hon har varannan helg förutom på loven som vi delar.

Nu till saken.
FK betalde förr ut 1823kr /mån i underhåll, som de (ev krävt henne på) sen efter ca 1 år fick jag ett nytt beslut där det stod att exet ska betala 1550kr direkt till mig resterande 273 får jag av FK.

Sedan augusti har hon hittat på "egna" avdrag tex barnförsäkring som jag inte samtyckt till, samt fritidsplatsavgift (trots jag betalar fullt redan) så den nya summan enligt henne är 649kr/mån

Vem har rätt här? Finns ju ett beslut från FK där det står hon hade skött betalningarna till dem o därföre kunde de ske direkt till mig istället för "via" dem.


Hon får inte göra egna avdrag. Meddela FK att hon inte sköter sig och du vill att hon betalar dom och dem dig. Så fick jag göra med mitt ex. Dom ska hjälpa dig direkt
Citera
Igår, 19:06
  #42
Medlem
Bajskottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Kaffe pengar!!!!

Nu var det pengar till hans barns mamma. Varför så mycket krångel för små smuler? Låt henne behålla så hon kan köpa sockar till barnet.

Fan är alla white trash i sverige? Avla barn sedan splitta upp och sedan bråka över små pengar.


Du är bra tuff du. Du dricker svart kaffe med sump antar jag. Och du kör ner händerna i motorolja på morgonen för att dom inte ska vara bögigt rena?
Citera
Igår, 19:23
  #43
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gimmi1985
Exet har fel. Det du får är underhållsstöd och inte underhållsbidrag dom skulle baseras på hennes inkomst. Att försäkringskassan bett henne betala direkt till dig är för att hon 6 mån i streck skött betalningarna. Imorgon ringer du till f-kassan och berättar att hon inte sköter betalningarna och att du vill att dom betalar ut det till dig istället så kräver dom henne på pengarna.

Nej han får UNDERHÅLLSBIDRAG och är pengar som den förälder som inte bor med barnet ska betala till den förälder som barnet bor hos. I det här fallet hans ex. Underhållsbidraget ska användas till barnets boende, mat och fritidsintressen.

UNDERHÅLLSSTÖD är när Fk betalar ut pengarna till den förälder som barnet bor hos. När det inte fungerar som det ska med underhållsbidraget kan den som har barnet hos sig mesta tiden ansöka om att få pengar från Försäkringskassan. Då kallas det underhållsstöd.

Beloppet som han ska betala blir aldrig högre än vad Fk betalar ut i underhållsstöd:
1 673 kronor per månad till och med den månad barnet fyller 7 år.
1 823 kronor per månad från och med månaden efter barnet fyller 7 år.
2 223 kronor per månad från och med månad efter att barnet har fyllt 15 år.
Citera
Igår, 19:24
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Nej han får UNDERHÅLLSBIDRAG och är pengar som den förälder som inte bor med barnet ska betala till den förälder som barnet bor hos. I det här fallet hans ex. Underhållsbidraget ska användas till barnets boende, mat och fritidsintressen.

UNDERHÅLLSSTÖD är när Fk betalar ut pengarna till den förälder som barnet bor hos. När det inte fungerar som det ska med underhållsbidraget kan den som har barnet hos sig mesta tiden ansöka om att få pengar från Försäkringskassan. Då kallas det underhållsstöd.
Precis ditt cp. Han har fått det ifrån försäkringskassan som sen har krävt det ifrån hans ex. Men eftersom hon skött betalningen 6 mån så säger dom att hon kan betala direkt istället. Underhållsbidrag går igenom rätten och inte försäkringskassa
Citera
Igår, 19:25
  #45
Medlem
Kapten-Kepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrukKrukan
Du måste ändå räkna med barnbidrag och din andel på 1823 kr. Då får du ihop drygt 4600 som är ganska rimligt vad ett barn kostar i månaden. Många som stirrar sig blinda just på vad underhållet ska täcka. Sen är ett barn billigare i början och blir ganska dyrt i tonåren.

Har du barnbidrag på 2800 i månaden per barn?
Citera
Igår, 19:26
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Nej han får UNDERHÅLLSBIDRAG och är pengar som den förälder som inte bor med barnet ska betala till den förälder som barnet bor hos. I det här fallet hans ex. Underhållsbidraget ska användas till barnets boende, mat och fritidsintressen.

UNDERHÅLLSSTÖD är när Fk betalar ut pengarna till den förälder som barnet bor hos. När det inte fungerar som det ska med underhållsbidraget kan den som har barnet hos sig mesta tiden ansöka om att få pengar från Försäkringskassan. Då kallas det underhållsstöd.

Beloppet som han ska betala blir aldrig högre än vad Fk betalar ut i underhållsstöd:
1 673 kronor per månad till och med den månad barnet fyller 7 år.
1 823 kronor per månad från och med månaden efter barnet fyller 7 år.
2 223 kronor per månad från och med månad efter att barnet har fyllt 15 år.


Skillnaden mellan **underhållsstöd** och **underhållsbidrag** ligger främst i vem som betalar och hur beloppet bestäms:

1. **Underhållsstöd**:
- Betalas ut av Försäkringskassan till barnets boförälder om den andra föräldern inte betalar underhållsbidrag, eller om föräldrarna inte kan komma överens om ett belopp.
- Försäkringskassan betalar ett fast belopp till boföräldern och kräver sedan tillbaka pengarna från den andra föräldern.

2. **Underhållsbidrag**:
- Är en överenskommelse mellan föräldrarna, där den förälder som inte bor med barnet betalar direkt till den andra föräldern.
- Beloppet bestäms genom en överenskommelse mellan föräldrarna eller genom domstol och kan variera beroende på barnets behov och föräldrarnas ekonomi.

I korthet kan man säga att underhållsstöd är en statlig lösning när föräldrar inte kommer överens eller om den betalande föräldern inte fullgör sin betalningsskyldighet, medan underhållsbidrag är ett avtal mellan föräldrarna.
Citera
Igår, 19:34
  #47
Medlem
Adrenaline976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gimmi1985
Skillnaden mellan **underhållsstöd** och **underhållsbidrag** ligger främst i vem som betalar och hur beloppet bestäms:

1. **Underhållsstöd**:
- Betalas ut av Försäkringskassan till barnets boförälder om den andra föräldern inte betalar underhållsbidrag, eller om föräldrarna inte kan komma överens om ett belopp.
- Försäkringskassan betalar ett fast belopp till boföräldern och kräver sedan tillbaka pengarna från den andra föräldern.

2. **Underhållsbidrag**:
- Är en överenskommelse mellan föräldrarna, där den förälder som inte bor med barnet betalar direkt till den andra föräldern.
- Beloppet bestäms genom en överenskommelse mellan föräldrarna eller genom domstol och kan variera beroende på barnets behov och föräldrarnas ekonomi.

I korthet kan man säga att underhållsstöd är en statlig lösning när föräldrar inte kommer överens eller om den betalande föräldern inte fullgör sin betalningsskyldighet, medan underhållsbidrag är ett avtal mellan föräldrarna.

Men ditt klapp-mongo!

När barnet har två föräldrar är det alltid i första hand föräldrarna själva som ska ordna med underhåll för barnet. Då kallas det underhållsbidrag.

När det inte fungerar som det ska med underhållsbidraget kan du som har barnet hos dig mesta tiden ansöka om att få pengar från Försäkringskassan. Då kallas det underhållsstöd.

Om den andra föräldern betalar ett underhållsbidrag som är lägre än fullt underhållsstöd kan du få utfyllnadsbidrag från Försäkringskassan. Utfyllnadsbidraget som du får av Försäkringskassan blir tillsammans med det belopp som den andra föräldern ska betala lika mycket som fullt underhållsstöd.
Citera
Igår, 19:37
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenaline976
Men ditt klapp-mongo!

När barnet har två föräldrar är det alltid i första hand föräldrarna själva som ska ordna med underhåll för barnet. Då kallas det underhållsbidrag.

När det inte fungerar som det ska med underhållsbidraget kan du som har barnet hos dig mesta tiden ansöka om att få pengar från Försäkringskassan. Då kallas det underhållsstöd.

Om den andra föräldern betalar ett underhållsbidrag som är lägre än fullt underhållsstöd kan du få utfyllnadsbidrag från Försäkringskassan. Utfyllnadsbidraget som du får av Försäkringskassan blir tillsammans med det belopp som den andra föräldern ska betala lika mycket som fullt underhållsstöd.
Mongo❤️cp= sant😂

Men du har fel gubben. Tyvärr💋
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in