Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-09-29, 23:36
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Äh! Sluta tramsa och tjafsa!

Det är väl därför vi är här? :-)

Man får skilja på vad som är möjligt och vad man ska eller inte ska göra av andra skäl.
Citera
2024-09-29, 23:37
Medlem
Mm det är typ 20 procents skillnad eller mer, du behöver ej ligga rakt upp i röven heller för att få effekt. Kolla på elbilarna på motorvägen nästa gång. Deras favorit är lite högre bilar typ större skåp som kör runt 100. Ibland kan man se att flera elbilar krigar om en sån att ligga bakom, då den kör om kastar de sig ut efter osv.
Citera
2024-09-29, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Det är väl därför vi är här? :-)

Man får skilja på vad som är möjligt och vad man ska eller inte ska göra av andra skäl.

Nej.
Citera
2024-09-30, 04:54
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
1. Inga problem att hinna bromsa.
2. Även om du skulle hoppa över att bromsa så skulle skadorna bli marginella och endast materiella. Lastbilen hinner inte bromsa sin fart tillräckligt mycket för att krocken ska orsaka någon form av personskada.
Du verkar ha kört lastbil med din erfarenhet fattar man såklart.
Du vet vilka bromsar en lastbil har och vilken form av broms har med eller?
Så om lastbilschaffisen stampar max och du ligger 15 meter bakom för att spara bensin så hinner du reagera.
INNAN du sitter i röven på chaffisen? Marginella skador jo du fattar bra du
Citera
2024-09-30, 09:27
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
1. Inga problem att hinna bromsa.
2. Även om du skulle hoppa över att bromsa så skulle skadorna bli marginella och endast materiella. Lastbilen hinner inte bromsa sin fart tillräckligt mycket för att krocken ska orsaka någon form av personskada.
Jag kör lastbil och så bra bromsar de lastbilar jag kör har, har ingen av alla de personbilar jag kört haft. Ligger du så nära bakom mig kan jag garantera att om jag bromsar kraftigt kommer du att sitta i baken på mig. Då har jag inte ens räknat med din reakionssträcka.
Citera
2024-09-30, 11:22
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
2000 mil om året, varav några procent av dessa kommer köras bakom en lastbil. Eller svänger du in bakom en lastbil såfort du lämnar parkeringen? Kör du bakom lastbilar mitt i stan? Kör du bakom lastbilar på grusväg? Din uträkning utgår från ständig motorvägshastighet och att man alltid hittar en lastbil man kan ligga bakom vilket man verkligen inte gör, som om motorvägskörning bakom lastbil är enda typen av bilkörning du gör, snygg matte
Du kanske inte uppmärksammade att jag skrev 2000 landsvägsmil . Nu är 2000 mil, och speciellt 2000 landsvägsmil, betydligt mer än vad de flesta kör. Men för de som kör många tusen mil, varav de flesta av dessa på landsväg/motorväg, så kan det handla om synliga besparingar. Betydligt större än några kronor som någon tidigare i tråden talade om. Sedan är det givetvis så att man inte alltid kan välja att hamna bakom en lastbil, men däremot kan man planera sin körning så att man drar nytta av de tillfällen då man faktiskt hamnar bakom en sådan.

Vi kan som exempel ta farsan. När han ännu jobbade så låg han på 4000-5000 mil per år, cirka 75 procent av dessa mil på motorväg. Eller cirka 3000 mil per år. Tror du han skulle haft svårt att hitta en lastbil att lägga sig bakom om han så önskat?

Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Dum fråga kanske men jämförde du 80Km/h bakom lastbil och 80Km/h utan lastbil eller körde du fortare när du inte låg bakom? Bara att köra i 80 i stället för 90 kan redan där göra stor skillnad.
Som jag minns det körde jag i samma hastighet. Och mina värden verkar ju även överensstämma med de som mättes upp av Mythbusters. Se min länk till pdf-dokumentet.
Senast redigerad av hakro807 2024-09-30 kl. 11:25.
Citera
2024-09-30, 21:57
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Du verkar ha kört lastbil med din erfarenhet fattar man såklart.
Du vet vilka bromsar en lastbil har och vilken form av broms har med eller?
Så om lastbilschaffisen stampar max och du ligger 15 meter bakom för att spara bensin så hinner du reagera.
INNAN du sitter i röven på chaffisen? Marginella skador jo du fattar bra du

Japp, jag vet.

Du däremot verkar sakna rudimentära kunskaper i matematik.

Det tar 0,6 sekunder att färdas 15 meter i 90 km/h.
Så om lastbilen stannar på 0 meter hinner du kanske lägga foten på bromsen innan du kör in i lastbilen.

Som jag redan sagt så stannar inte lastbilar på 0 meter från 90 km/h.
Citera
2024-09-30, 23:12
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Jag kör lastbil och så bra bromsar de lastbilar jag kör har, har ingen av alla de personbilar jag kört haft. Ligger du så nära bakom mig kan jag garantera att om jag bromsar kraftigt kommer du att sitta i baken på mig. Då har jag inte ens räknat med din reakionssträcka.

https://ntf.se/fragor-och-svar/trafi...bromsstrackan/

Om du på allvar tror att en lastbil stannar snabbare än personbil så hoppas jag att du inte är yrkeschaufför. Skulle inte vilja ha dig bakom mig.

Om lastbilens retardation är 0,4 g så kommer det ta ungefär 2,9 sekunder innan bilen bakom kör in i lastbilen om avståndet är 15 meter.

Vid den tidpunkten är hastighetsskillnaden 40 km/h. En rejäl smäll lär det bli för personbilen, men någon risk för personskador är nog rätt liten.

Förmodligen så tar det lite längre tid än 3 sekunder från att bromsljusen på lastbilen tänds till att bilen bakom träffar lastbilen. Full bromseffekt uppnås förmodligen inte direkt.

Vid 0,8 g retardation (personbilsprestanda) så får jag det till strax över 2 sekunder.

Och nej jag skulle aldrig köra så nära en lastbil även fast det går. Det kräver full koncentration och dessutom vill jag inte blästra min lack.
Citera
2024-10-01, 03:39
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Japp, jag vet.

Du däremot verkar sakna rudimentära kunskaper i matematik.

Det tar 0,6 sekunder att färdas 15 meter i 90 km/h.
Så om lastbilen stannar på 0 meter hinner du kanske lägga foten på bromsen innan du kör in i lastbilen.

Som jag redan sagt så stannar inte lastbilar på 0 meter från 90 km/h.
REAKTIONSFÖRMÅGAN RÄKNAR DU IN PÅ BAKOMVARANDE ELLER HUR??
Citera
2024-10-01, 05:57
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag har funderat lite på det där med att "ligga i suget" efter andra bilar, företrädesvis lastbilar eller andra större fordon, för att spara bränsle, men jag tycker inte jag märker någon skillnad alls på förbrukningen, har haft mätare som visar förbrukningen.

Jag undrar om jag kanske legat för nära framförvarande bil och mycket närmre än jag legat tycker jag blir svårt om man överhuvudtaget ska ha någon chans att bromsa om något händer.

Står man bredvid en lastbil som kör förbi upplever jag att det är en viss fördröjning innan "suget" kommer.

Kan det kanske rent av bli motsatt effekt av att ligga för nära? Samtidigt klyver ju framförvarande bil luftmotståndet och sett från den aspekten och om man bara tar hänsyn till bränsleförbrukningen bör väl effekten bli större desto närmare framförvarande man ligger?

Hur långt från en lastbil eller stor SUV som kör i ex 80km/h tror ni det optimala suget uppstår? Går det att räkna ut på något sätt?

Grattis till en sönderblästrad front/huv på din bil!
Om du visste hur mycket skit som en lastbil drar upp bakom sig..och sedan får du avgaserna rätt in i din bil.

Bara för att spara några ören?
Och den dagen lastbilen behöver bromsa är du död för du kommer inte ens hinna reagera när du ligger för nära.

Körkortet bör du överväga att lämna tillbaka!
Citera
2024-10-01, 06:40
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
REAKTIONSFÖRMÅGAN RÄKNAR DU IN PÅ BAKOMVARANDE ELLER HUR??

Vad är problemet i den här tråden?

Det går att ligga 15 meter bakom en lastbil och hinna bromsa även om lastbilen helt plötsligt tvärnitar.

Är det att rekommendera? Nej, absolut inte.
Det finns en anledning till 3-sekunders regeln.
Citera
2024-10-01, 06:43
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Grattis till en sönderblästrad front/huv på din bil!
Om du visste hur mycket skit som en lastbil drar upp bakom sig..och sedan får du avgaserna rätt in i din bil.

Bara för att spara några ören?
Och den dagen lastbilen behöver bromsa är du död för du kommer inte ens hinna reagera när du ligger för nära.

Körkortet bör du överväga att lämna tillbaka!

Avgaser, nej. Lastbilar har bra avgasrening, förmodligen bättre efterlevnad än personbil.

Blästrad lack, ja.

Hinna bromsa, ja absolut. Från att lastbilen slår på en pallnit tar det 3 sekunder innan du kör in lastbilen i cirka 40 km/h. Problemet blir att du måste bromsa direkt du ser att lastbilens bromsljus tänds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in