Citat:
Ursprungligen postat av
solstrålar
2000 mil om året, varav några procent av dessa kommer köras bakom en lastbil. Eller svänger du in bakom en lastbil såfort du lämnar parkeringen? Kör du bakom lastbilar mitt i stan? Kör du bakom lastbilar på grusväg? Din uträkning utgår från ständig motorvägshastighet och att man alltid hittar en lastbil man kan ligga bakom vilket man verkligen inte gör, som om motorvägskörning bakom lastbil är enda typen av bilkörning du gör, snygg matte
Du kanske inte uppmärksammade att jag skrev
2000 landsvägsmil . Nu är 2000 mil, och speciellt 2000 landsvägsmil, betydligt mer än vad de flesta kör. Men för de som kör många tusen mil, varav de flesta av dessa på landsväg/motorväg, så kan det handla om synliga besparingar. Betydligt större än några kronor som någon tidigare i tråden talade om. Sedan är det givetvis så att man inte alltid kan välja att hamna bakom en lastbil, men däremot kan man planera sin körning så att man drar nytta av de tillfällen då man faktiskt hamnar bakom en sådan.
Vi kan som exempel ta farsan. När han ännu jobbade så låg han på 4000-5000 mil per år, cirka 75 procent av dessa mil på motorväg. Eller cirka 3000 mil per år. Tror du han skulle haft svårt att hitta en lastbil att lägga sig bakom om han så önskat?
Citat:
Ursprungligen postat av
rotebro-conny
Dum fråga kanske men jämförde du 80Km/h bakom lastbil och 80Km/h utan lastbil eller körde du fortare när du inte låg bakom? Bara att köra i 80 i stället för 90 kan redan där göra stor skillnad.
Som jag minns det körde jag i samma hastighet. Och mina värden verkar ju även överensstämma med de som mättes upp av Mythbusters. Se min länk till pdf-dokumentet.