Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-13, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Nämnandet av WB var lite skämtsamt,
MEN vi har SAMMA grundprinciper, liksom även de flesta Draknästet o d har...

Jag tror inte, jag vet

Är du säker på att du har några RELEVANTA erfarenheter?
Som jag skrev så är det LÄTT att tjäna pengar då "allt" går upp...

Typiskt svar när man inte har något bra att komma med...
Det visar att DU inte begriper. Det är ju HÄR det behövs där fler inte begriper...

Jag närmar mig 40 år i aktiemarknaden. Att vara ödmjuk är nog en av mina viktigaste lärdomar. Ja, marknaden är enkel när det går upp, då lyckas ju tom både du och Aktieanalytikern.

Att svara som du gör är ett väldigt tydligt tecken på att du inte har någon koll alls. I så fall hade du gett sakliga svar. Lycka till i bastun och njut av kaffet.
Citera
2024-10-13, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enuddafigur
Jag närmar mig 40 år i aktiemarknaden.
Och ändå förstår du inte vad jag skriver om FA!
Citat:
Att vara ödmjuk är nog en av mina viktigaste lärdomar.
Varför ska jag vara ödmjuk eftersom jag är överlägsen?? haha

Seriöst : I ungdomsåren, då andra försökte hävda sig med prat, sa jag nästan aldrig något, agerade bara.
Men då jag började leda en sportklubb från botten till sverigeeliten behövde jag prata, dels med media men mest för att få spelarna att kunna "lyfta sig själva i håret". Det gjorde att vi kunde klättra snabbt i seriesystemet eftersom vi vann mot lag som var storfavoriter.
Citat:
Ja, marknaden är enkel när det går upp, då lyckas ju tom både du och Aktieanalytikern.
Vilken enormt korkad komentar av dig - igen.
T ex 2008 gick mina aktier UPP 45 procent undertiden marknaden rasade 42%... (Tanganyika Oil.)[b]
Citat:
Att svara som du gör är ett väldigt tydligt tecken på att du inte har någon koll alls.
Jag har svarat om SYSTEMET. Samma som t ex WB och Draknästeinvesterade använder. Inte mitt fel att du inte begriper...

Citat:
I så fall hade du gett sakliga svar.
Jag har ju svarat på mycket MER än vad du gjort.
VAD hävdar du att jag inte har svarat sakligt på???!!!
Citera
2024-10-13, 20:51
Medlem
Citat:
Och ändå förstår du inte vad jag skriver om FA!

Varför ska jag vara ödmjuk eftersom jag är överlägsen?? haha

VAD hävdar du att jag inte har svarat sakligt på???!!!

A) Som jag skrev, jag förstår vad du skriver men jag håller inte med dig.

B) Ser man på.

C) Allt du skrivit. Du framstår som väldigt okunnig, liten svag kille som vill spela stor o tuff. Du har säkert gjort en bra aktieaffär i ditt liv. Grattis till den. Eller så drömde du att du gjort det.
Citera
2024-10-13, 21:32
Medlem
Citat:
A) Som jag skrev, jag förstår vad du skriver men jag håller inte med dig.
Så du håller inte med om grundläggande FA och system som WB och flera i Draknästet använder...
Citat:
C) Allt du skrivit. Du framstår som väldigt okunnig.
Det där svarar ju inte på VAD och i sådana VARFÖR det jag skrivit inte skulle vara sakligt...
Det tolkar jag som att du inte har något sådant att komma med...

Citat:
Du har säkert gjort en bra aktieaffär i ditt liv. Grattis till den. Eller så drömde du att du gjort det.
En till korkad komentar. Inte konstigt eftersom du inte håller med om grundläggande FA...

Några andra exempel:
/6 till 16:50 efter nästa kvartalsrapport var Vostok Oil.
/Jag tjänade 174 % nära efter IT-bubbelbristningen på att det var överreaktion nedåt UNDER värdet.
/Jag publicerade även att Ericsson då de kostade runt 75, var värda under 20. Blev idiotförklarad och sedan gick de ner under 4 (En aktie är inte samma andel av Ericsson då som nu.)
Citera
2024-10-15, 11:53
Medlem
Vad är det för efterblivna klipp jag får upp ifrån anslyshasse, och kommentarerna är enbart positiva, misstänker att han rensar sitt kommentarsfält

" Hur blev investerare, de stora hajarna rika? Jo genom att investera" Ja, det är sant, långsiktig strategi och fundamental analys är det som har skapat hajarna inom investering. Inte kortsiktig spekulation och tekniskt analys
Citera
2024-10-15, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagspringer
Vad är det för efterblivna klipp jag får upp ifrån anslyshasse, och kommentarerna är enbart positiva, misstänker att han rensar sitt kommentarsfält

" Hur blev investerare, de stora hajarna rika? Jo genom att investera" Ja, det är sant, långsiktig strategi och fundamental analys är det som har skapat hajarna inom investering. Inte kortsiktig spekulation och tekniskt analys
Ja. FA är mycket överlägsen TA. Med TA-verktyg kan vilken idiot som helst spotta fram tips, som KANSKE klarar sig kortsiktigt.

Jag antar att det är därför Enuddafigur inte kan komma med några ordentliga svar om sina BS-påståenden, så han försökte snacka bort det med mer BS istället
Citera
2024-10-15, 15:19
Medlem
Citat:
Ja. FA är mycket överlägsen TA. Med TA-verktyg kan vilken idiot som helst spotta fram tips, som KANSKE klarar sig kortsiktigt.

Jag antar att det är därför Enuddafigur inte kan komma med några ordentliga svar om sina BS-påståenden, så han försökte snacka bort det med mer BS istället

Det är ju uppenbart att vilken idiot som helst också kan påstå hen kan göra en bra FA ;-)
Citera
2024-10-15, 16:49
Medlem
Citat:
Det är ju uppenbart att vilken idiot som helst också kan påstå hen kan göra en bra FA ;-)
Men till skillnad från idioter - som t ex sådana som inte svarar sakligt på frågor men hävdar att annan, som har svarat, inte gör det
har jag detaljerat beskrivit HUR man gör en bra FA* ihop med flera exempel på sådana jag gjort...

Eftersom så mycket är övervärderat nu på aktiemarknaden - Sverige PE 15snitt, USA PE 30 snitt - så jag ids inte leta efter fynd bland aktier, eftersom de är så få, om ens några numera.

Jag har ju även talat om vad jag satsar på ISTÄLLET.
=Fastighet med produktionskapacitet i låglöneland.
En köpt för 690k. Tillrättning av misskötseln kostar bara lite, lönerna är låga, men tar tid, och de är söliga med tillstånd. Vi har fått 5, men behöver ett 6e. Efter det kommer INNEHÅLLET att bli värt MINST 4 miljoner plus fastigheten kvar.
Så betydligt bättre än PE 15 / 30...

*Om någon ANNAN inte sett min beskrivning av hur t ex flera i Draknästet och jag gör en bra FA, här är en kortversion:
Basic enskilt företag:
1. Tre x årsresultat. Justerat för sådant som forskning och utveckling. Då jag fyndar är det ofta företag som är klara med utveckling och SKA BÖRJA tjäna bra. Då justerar jag för det.
2. "Skrotvärdet" d v s vad man kan få för tillgångarna i företaget om verksamheten upphör.

p1 + 2 Då det är börsföretag så delar man med antalet aktier.
T ex om priset är 10 och värdet är 18, så köper man
Då jag hittat sådana fynd gått "all in" flera gånger.

Faktorer kan även vara, ofta då mer allmänna för marknaden:
3. Logik. Som då jag förutspådde IT-bubbelbristningen. DEN delen av marknaden var "helt enkelt" övervärderad, så det var bara en fråga om tid till det skulle rasa.

4. Psykologi. Marknaden ÖVERreagerar ofta både uppåt och nedåt.
Citera
2024-10-15, 17:14
Medlem
Citat:

Ja, man blir ju bara förbannad av att det ens finns personer som köper hans skit. Han riktar in sig på lågbegåvade och fattiga som tror att dem ska bli rik imorgon igenom att titta på en graf och tro sig se ett samband.

Titta bara på Medallion Fund – de har 300 anställda, inklusive matematiker och forskare, och en vinstfrekvens på 50,75% per trade. De har haft en årlig avkastning på 66%, och fonden växte så snabbt att de var tvungna att stänga den inom fem år.

Men denna idiot, Han sitter där och stirrar på skärmen hela dagen, övertygad om att han hittat hemligheten till rikedom. När den ena linjen korsar den andra på grafen, då slår han till! Det spelar ingen roll vad marknaden gör, om världsekonomin kollapsar eller om solen går upp i väst – han har sin magiska strategi. Om bara den där lilla gröna linjen nuddar den röda, då vet han att pengarna börjar rulla in man har 100% årlig avkastning (som han har sagt att man inte vet vad man sysslar med om man inte får)
Citera
2024-10-15, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frawnix
Jag vet inte om du är insatt i trading och hur man analyserar en graf på t.ex Tradingview, men kollar du på Nasdaq (US100) så ser du klart och tydligt att vi varit i en bull market sedan starten på 2023 med endast två någorlunda korrektioner mellan aug-okt 2023 och april-maj 2024. Detta är alltså en ökning på strax över 90% om man mäter från där kursen vänder 2023 fram till idag. Klart och tydligt en bull market. Och som en annan person säger är det lätt att vara ett geni i när marknaden är positiv.

Med andra ord behöver du inte Hasses tips för att tjäna dig en hacka i en marknad som denna, du behöver bara utbilda dig själv via gratis information som finns på t.ex youtube. När du sen testar dig fram på egen hand med väldigt små risker kommer du lägga märke till ett par saker:

1. Det är extremt mycket lättare att swing trejda än att ge sig in i daytrading pga den dagliga volatiliteten som gör det betydligt svårare positionera sig.
2. Hasse lägger ut targets som ligger strax ovanför eller under den nuvarande kursen, och kallar det att "ta en bit av kakan". Men du behöver ha gått in med en rejäl summa pengar, eller ett sjukt högt hävstång för att tjäna något på detta om de ens når sin target, vilket de inte alltid gör.
3. Han snackar om att han gör si och så många procent. Men fråga dig själv, vart är hans årliga resultat.. ? Vad ÄR hans hit rate? Hur ser hans förluster ut vs hans vinster? Om det nu går så bra borde han kunna vara helt transparent, eller hur? Men nej, det vill han inte visa. Och han vill inte svara på det när du frågar.
4. "Men han lär iaf ut saker så att du sen blir självständig!" Nej. Jag var medlem i ca 3 månader förra året för att se vad han egentligen gör. Tricket ligger i att han ger dig dig en väldigt liten och begränsad mängd information kring olika trejdingstrategier, och sträcker ut dessa "utbildningar" för att det ska kännas som att det var jättemycket kunskap. Och vad gör du då? Jo, du stannar ju så klart kvar. Du vill ju veta vad nästa pusselbit kommer bli han lär ut NÄSTA månad igen. Och det får du. Du får en liten pusselbit till, för 1500 spänn till. Och där ligger det fula. Att mjölka dig på cash för vääääldigt lite information du LÄTT hade kunnat hitta gratis på nätet och konsumera på ett par veckor bara.

Där har du hans scam, eller grift som jag kallar det. Och de som fattar, de fattar. Du visar inte dina egna resultat, du ger analyser som inte säger mer än att "här är priset just nu och jag hoppas vi ska upp/ner" vilket alltid är en 50/50 chans, och du lär ut en liten bråkdel av alla tradingstrategier för 1500 i månaden för att mjölka dina prenumeranter. Easy money.

Den här dåren sitter som hypnotiserad framför sin skärm, övertygad om att han är nästa Warren Buffett. Han har hittat 'det hemliga mönstret' på grafen som ingen annan sett – som om världens största banker och hedgefonder bara har missat det. När två linjer korsar varandra? Boom! Dags att köpa.
Citera
2024-10-15, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagspringer
Ja, man blir ju bara förbannad av att det ens finns personer som köper hans skit. Han riktar in sig på lågbegåvade och fattiga som tror att dem ska bli rik imorgon igenom att titta på en graf och tro sig se ett samband.
Han är inte ensam och han jobbar i alla fall. Det är många som lurat på folk "superverktyg" = TA
så mycket att någon av FA-storfräsarna konstaterade/klagade nyligen på att marknaden nu domineras av TA-idioter, som betalar för mycket bara för att andra TA-idioter gör det!
Så de kan fortsätta dominera så länge deras - och nya suckers - pengar räcker för att hålla emot då FA-folk säljer. Fast i en del skit har aldrig FA-investerare köpt något så där kan dårskaperna fortsätta längre.
Citera
2024-10-15, 21:18
Medlem
Citat:
Han är inte ensam och han jobbar i alla fall. Det är många som lurat på folk "superverktyg" = TA
så mycket att någon av FA-storfräsarna konstaterade/klagade nyligen på att marknaden nu domineras av TA-idioter, som betalar för mycket bara för att andra TA-idioter gör det!
Så de kan fortsätta dominera så länge deras - och nya suckers - pengar räcker för att hålla emot då FA-folk säljer. Fast i en del skit har aldrig FA-investerare köpt något så där kan dårskaperna fortsätta längre.

Ja, det är nästan skrattretande hur dessa TA-puckon tror att de har hittat någon hemlig formel som ingen annan ser, när de i själva verket springer runt i cirklar och följer varandra som en flock får. Att de driver upp priser bara för att andra TA-mongon gör det – det är precis som du säger, det blir en bubbla av ren dårskap.

De som blint litar på teknisk analys kan lika gärna singla slant. De stirrar på grafer, drar linjer och tror att de kan förutsäga marknaden, men i verkligheten är deras "strategier" inte mer än rena gissningar. Varje prisrörelse påverkas av otaliga faktorer som TA aldrig kan fånga upp. Att tro att en linje på en graf kan slå marknadens verkliga drivkrafter långsiktigt är rent nonsens. I slutändan ger TA dig inte bättre odds än att singla slant – som dessutom är det mindre tidskrävande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in