Citat:
Ursprungligen postat av
Enuddafigur
Det är ju uppenbart att vilken idiot som helst också kan påstå hen kan göra en bra FA ;-)
Men till skillnad från idioter - som t ex sådana som inte svarar sakligt på frågor men hävdar att annan, som har svarat, inte gör det
har jag detaljerat beskrivit HUR man gör en bra FA* ihop med flera exempel på sådana jag gjort...
Eftersom så mycket är övervärderat nu på aktiemarknaden - Sverige PE 15snitt, USA PE 30 snitt - så jag ids inte leta efter fynd bland aktier, eftersom de är så få, om ens några numera.
Jag har ju även talat om vad jag satsar på ISTÄLLET.
=Fastighet med produktionskapacitet i låglöneland.
En köpt för 690k. Tillrättning av misskötseln kostar bara lite, lönerna är låga, men tar tid, och de är söliga med tillstånd. Vi har fått 5, men behöver ett 6e. Efter det kommer INNEHÅLLET att bli värt MINST 4 miljoner plus fastigheten kvar.
Så betydligt bättre än PE 15 / 30...
*Om någon ANNAN inte sett min beskrivning av hur t ex flera i Draknästet och jag
gör en bra FA, här är en kortversion:
Basic enskilt företag:
1. Tre x årsresultat. Justerat för sådant som forskning och utveckling. Då jag fyndar är det ofta företag som är klara med utveckling och SKA BÖRJA tjäna bra. Då justerar jag för det.
2. "Skrotvärdet" d v s vad man kan få för tillgångarna i företaget om verksamheten upphör.
p1 + 2 Då det är börsföretag så delar man med antalet aktier.
T ex om priset är 10 och värdet är 18, så köper man
Då jag hittat sådana fynd gått "all in" flera gånger.
Faktorer kan även vara, ofta då mer allmänna för marknaden:
3.
Logik. Som då jag förutspådde IT-bubbelbristningen. DEN delen av marknaden var "helt enkelt" övervärderad, så det var bara en fråga om tid till det skulle rasa.
4.
Psykologi. Marknaden ÖVERreagerar ofta både uppåt och nedåt.