Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-10-17, 11:13
  #1
Medlem
Vid 17-tiden lördagen den 30 juni 1973 så vandrade den då 25-årige Bror Sören Plahn ut från Hågaby Vårdhem i Uppsala och han återvände aldrig mer. Hågaby Vårdhem var ett hem för "psykiskt utvecklingsstörda".

Trots ett massivt spaningsuppbåd-som mest 75 man-polis och militär, tips från i princip hela Uppland, en norsk sierska, helikopter, hundspaning och dykare så är försvinnandet ett mysterium.

Enligt sierskans utsago så "ligger Sörens kropp under vatten inte långt från Hågaby. Men den kan även vara inom bebyggelse".

Drunknade han i Hågaån så bör en kropp ha återfunnits? Samma om han låg i terrängen.

Nu har det precis passerat 50 år sen som Sören klev ut från vårdhemmet och försvann. Föräldrarna ansökte om dödförklaring 1985.

Sören Plahn var från början hemmahörande I Enköping. Bifogar en bild på hur han såg ut.


https://imgur.com/a/v8qQ79g



Vad hände med Sören Plahn?
Citera
2024-10-17, 11:35
  #2
Medlem
OlitBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Vid 17-tiden lördagen den 30 juni 1973 så vandrade den då 25-årige Bror Sören Plahn ut från Hågaby Vårdhem i Uppsala och han återvände aldrig mer. Hågaby Vårdhem var ett hem för "psykiskt utvecklingsstörda".

Trots ett massivt spaningsuppbåd-som mest 75 man-polis och militär, tips från i princip hela Uppland, en norsk sierska, helikopter, hundspaning och dykare så är försvinnandet ett mysterium.

Enligt sierskans utsago så "ligger Sörens kropp under vatten inte långt från Hågaby. Men den kan även vara inom bebyggelse".

Drunknade han i Hågaån så bör en kropp ha återfunnits? Samma om han låg i terrängen.

Nu har det precis passerat 50 år sen som Sören klev ut från vårdhemmet och försvann. Föräldrarna ansökte om dödförklaring 1985.

Sören Plahn var från början hemmahörande I Enköping. Bifogar en bild på hur han såg ut.


https://imgur.com/a/v8qQ79g



Vad hände med Sören Plahn?

Folk tänker att folk som försvinner ligger så långt från platsen där dom försvann. Jag skulle säga att med tanke på att det gått 50 år så kommer det bli svårt att hitta hans ben, lär ju vara överväxta av vegetationen.
Men jag tippar på att han kanske är max 1 km från där han senast såg.
Så jag skulle säga: inte långt från byggnaden eller området där byggnaden var/är.

Som sagt: dom skulle sökt närmare byggnaden.

Jag baserar mitt uttalande på detta: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...-i-katrineholm

denna personen hittades inte långt från sitt hem. Så polisen skulle ha tänkt att kolla närmare.
Citera
2024-10-17, 11:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlitBrand
Folk tänker att folk som försvinner ligger så långt från platsen där dom försvann. Jag skulle säga att med tanke på att det gått 50 år så kommer det bli svårt att hitta hans ben, lär ju vara överväxta av vegetationen.
Men jag tippar på att han kanske är max 1 km från där han senast såg.
Så jag skulle säga: inte långt från byggnaden eller området där byggnaden var/är.

Som sagt: dom skulle sökt närmare byggnaden.

Jag baserar mitt uttalande på detta: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/so...-i-katrineholm

denna personen hittades inte långt från sitt hem. Så polisen skulle ha tänkt att kolla närmare.

Jag tror att man sökte av runt hemmet och dess omgivning, noga. Men det vore ju inte första gången det missas en kropp under sök.

Jag anar som du att han ligger någonstans i närheten. Men är väldigt mycket folk i rörelse i dessa områden och jag är förvånad att inga spår efter hans kropp har dykt upp under dessa år. Jag är själv väldigt ofta ute och rör mig i markerna.
Citera
2024-10-17, 12:01
  #4
Medlem
Ligger detta Hågaby vårdhem långt från Fyrisån?
Citera
2024-10-17, 12:53
  #5
Medlem
OlitBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Jag tror att man sökte av runt hemmet och dess omgivning, noga. Men det vore ju inte första gången det missas en kropp under sök.

Jag anar som du att han ligger någonstans i närheten. Men är väldigt mycket folk i rörelse i dessa områden och jag är förvånad att inga spår efter hans kropp har dykt upp under dessa år. Jag är själv väldigt ofta ute och rör mig i markerna.

Jag är ju tveksam jag till att man letat nog bra. uppenbarligen.

Nej det är ju inte ovanligt att saker kan ligga framför näsan på en. Men jag tror inte att han kommer hittas.
Citera
2024-10-18, 08:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Ligger detta Hågaby vårdhem långt från Fyrisån?

Ja det gör det. Håga ligger ca 3-4 km väster om stadskärnan. Däremot rinner Hågaån inte långt från där hemmet låg, där genomfördes dykningar utan framgång.
Citera
2024-10-18, 15:20
  #7
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad hände med Sören Plahn?

Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Vid 17-tiden lördagen den 30 juni 1973 så vandrade den då 25-årige Bror Sören Plahn ut från Hågaby Vårdhem i Uppsala och han återvände aldrig mer. Hågaby Vårdhem var ett hem för "psykiskt utvecklingsstörda".

Trots ett massivt spaningsuppbåd-som mest 75 man-polis och militär, tips från i princip hela Uppland, en norsk sierska, helikopter, hundspaning och dykare så är försvinnandet ett mysterium.

Enligt sierskans utsago så "ligger Sörens kropp under vatten inte långt från Hågaby. Men den kan även vara inom bebyggelse".

Drunknade han i Hågaån så bör en kropp ha återfunnits? Samma om han låg i terrängen.

Nu har det precis passerat 50 år sen som Sören klev ut från vårdhemmet och försvann. Föräldrarna ansökte om dödförklaring 1985.

Sören Plahn var från början hemmahörande I Enköping. Bifogar en bild på hur han såg ut.


https://imgur.com/a/v8qQ79g



Vad hände med Sören Plahn?

Har tidigare aldrig hört talats om det här försvinnandet.

Ingen vet förstås vad som hände Sören Plahn men personligen tror jag inte att det låg ett brott bakom detta. Kanske handlade det om en olycka?
Citera
2024-10-18, 18:22
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Har tidigare aldrig hört talats om det här försvinnandet.

Ingen vet förstås vad som hände Sören Plahn men personligen tror jag inte att det låg ett brott bakom detta. Kanske handlade det om en olycka?

Ja detta var tidigare okänt även för mig. Stötte faktiskt på det när jag sökte om Lars på Stigbergsplan.

Jag tror inte heller att något brott ligger bakom försvinnandet. Som du skriver så har han troligtvis råkat ut för en olycka. Mycket skog i närområdet, och även ån kan gömma en kropp. Men med alla hundägare och motionärer som är ute i området så bör något ha dykt upp under åren kan jag tycka.
Citera
2024-10-19, 12:57
  #9
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett försvinnande som kommer att förbli ouppklarat.

Citat:
Ursprungligen postat av KrimHist
Ja detta var tidigare okänt även för mig. Stötte faktiskt på det när jag sökte om Lars på Stigbergsplan.

Jag tror inte heller att något brott ligger bakom försvinnandet. Som du skriver så har han troligtvis råkat ut för en olycka. Mycket skog i närområdet, och även ån kan gömma en kropp. Men med alla hundägare och motionärer som är ute i området så bör något ha dykt upp under åren kan jag tycka.

Ja jag tror att det var det som skedde med honom.

Sören Plahn kom troligtvis att avlida samma dag som han lämnade vårdhemmet. Eftersom hans kvarlevor aldrig har hittats så tror jag att han kom att hamna i ån. Hans föräldrar väntade i hela 12 år innan de ansökte om dödförklaring. Gällande vissa försvinnanden är det inte så lång tid men gällande detta fall är det mycket lång tid. Med tanke på vad han var för en slags person.
Citera
2024-10-19, 14:18
  #10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Sveriges befolkning 1970.

Jag kollade upp Bror Sören Plahn i Sveriges befolkning 1970 och kan inte hitta honom.

Den försvunne var född antingen 1947 eller 1948. Ingen person med dessa uppgifter passar in på den försvunne. Någon annan kan väl också kolla upp detta.
Citera
2024-10-19, 15:42
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag kollade upp Bror Sören Plahn i Sveriges befolkning 1970 och kan inte hitta honom.

Den försvunne var född antingen 1947 eller 1948. Ingen person med dessa uppgifter passar in på den försvunne. Någon annan kan väl också kolla upp detta.

Intressant. Han ska ha varit född 1948. Jag har också sökt efter spår, men har förutom artikeln jag utgått från enbart hittat dödförklaringen. Där står hans personnummer, vilket ska ha varit 481028-1479. I samma ansökan så står det att Bror Sören Plahn ska anmäla sig hos tingsrätten senast 1/9 1986. Så jag antar att han inte dödförklarades föränn 1986 då.

Det finns inga andra artiklar än dessa från 1985-1986 i Unt:s arkiv gällande Sören Plahn, vilket är märkligt. Om det var stort pådrag vid försvinnandet så bör det ha resulterat i en notis iallafall.

Föräldrarna var skrivna på Bergsgatan 74 i Enköping, vilket även kan ha varit Sörens adress tidigare, om det kan hjälpa dig vid sökning.

Kan hans "tillstånd" ha gjort att han inte syns i folkbokföringen? Om man var omyndigförklarad eller liknande, detta var ju helt klart en annan tid gällande sånt.

Edit : Jag hittade en gubbe som skulle kunna vara far till Sören. Om det är han så stavade familjen då utan h i efternamnet. Testade du det vid sökning?
__________________
Senast redigerad av KrimHist 2024-10-19 kl. 15:52.
Citera
2024-10-19, 16:25
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag kollade upp Bror Sören Plahn i Sveriges befolkning 1970 och kan inte hitta honom.

Den försvunne var född antingen 1947 eller 1948. Ingen person med dessa uppgifter passar in på den försvunne. Någon annan kan väl också kolla upp detta.

Han finns i Sveriges befolkning 1970, 1975 och 1980, men efternamnet stavas där utan h, som antyds i föregående inlägg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in