2024-10-19, 18:40
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Och i den här kontexten tror jag mer på vad kosmologer och fysiker säger, än vad präster säger.

Även i moraliska och etiska frågor?
Citera
2024-10-19, 18:42
Ojojoj. Ha dina argument redo.
Citera
2024-10-19, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tubbo
Big Bang är absolut en del av min världsbild, ja.

Och du?
Jag skrev tidigare om min syn på begreppet världsbild. Jag ogillar konceptet att på förhand bestämma sig för en specifik föreställning om världen. Det verkar dumt, onödigt och felaktigt.

Om du avser moraliska ställningstaganden har jag sådana så klart, och för det behövs ingen Gud. Via politik och demokratin genomför vi det som vi tillsammans anser vara moraliskt och rätt. Oftast via statistik och vetenskapliga upptäckter om människans natur och villkor. När präster och imamer sätter agendan då blir det inte bra, då får du Gazaremsan till slut.
Citera
2024-10-19, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Även i moraliska och etiska frågor?
Ja, vetenskapen bör vara inkopplad. Exempel. Förr var det självklart att familj och släkt tog hand om sina barn. Det fanns inget alternativ. På senare år har vi förstått att det inte alltid är bäst om t.ex. föräldrarna super och slår sina barn. Genom psykologisk vetenskap har vi förstått att detta är såpass dåligt för barn att samhället behöver träda in och ta över ansvaret för barnen från destruktiva föräldrar.

Varför löste inte kyrkan detta för 500 år sedan?
Citera
2024-10-19, 18:53
Citat:
Jag skrev tidigare om min syn på begreppet världsbild. Jag ogillar konceptet att på förhand bestämma sig för en specifik föreställning om världen. Det verkar dumt, onödigt och felaktigt.

Om du avser moraliska ställningstaganden har jag sådana så klart, och för det behövs ingen Gud. Via politik och demokratin genomför vi det som vi tillsammans anser vara moraliskt och rätt. Oftast via statistik och vetenskapliga upptäckter om människans natur och villkor. När präster och imamer sätter agendan då blir det inte bra, då får du Gazaremsan till slut.

Det spelar liksom ingen roll vad du tycker.

Vad du än väljer att göra så har du en utblick över världen. Din blick färgas av att du inte tror på Gud. Min blick av att jag tror.

Min poäng är att det lätt blir löjligt när ateister påstår att det inte har någon betydelse.
Citera
2024-10-19, 18:56
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Sluta. Det där går inte ens att ta på allvar

Vet du vad? Du har precis övertygat mig om att du inte är värd en sekund till av min tid. Hejdå.

Snygg reträtt. Men du kan ju se videoföreläsningarna jag länkade ändå.
Citera
2024-10-19, 19:00
Medlem
Citat:
Det spelar liksom ingen roll vad du tycker.

Vad du än väljer att göra så har du en utblick över världen. Din blick färgas av att du inte tror på Gud. Min blick av att jag tror.

Min poäng är att det lätt blir löjligt när ateister påstår att det inte har någon betydelse.
Självklart har det stor betydelse, att jag inte är nedsmutsad av religiösa vanföreställningar. Det gör mig mer duglig, kompetent och lämplig än dig på nästan alla positioner i samhället.
Citera
2024-10-19, 19:02
Citat:
Självklart har det stor betydelse, att jag inte är nedsmutsad av religiösa vanföreställningar. Det gör mig mer duglig, kompetent och lämplig än dig på nästan alla positioner i samhället.

Då har vi snurrat ett helt varv. Minns du att jag frågade dig:

- Så det betyder att ateismen också är en världsbild?
Citera
2024-10-19, 19:05
Medlem
Citat:
Då har vi snurrat ett helt varv. Minns du att jag frågade dig:

- Så det betyder att ateismen också är en världsbild?
Jag har redan besvarat dina frågor om ateism och världsbilder. Du verkat inte mottaglig för nya information.
Citera
2024-10-19, 19:07
Citat:
Jag har redan besvarat dina frågor om ateism och världsbilder. Du verkat inte mottaglig för nya information.

Du har inte besvarat något som helst.
Citera
2024-10-19, 19:11
Medlem
Citat:
Du har inte besvarat något som helst.
Vad har du själv bidragit med? Menlösa retoriska frågor som jag har pulveriserat till 110%.
Varför tror du på Gud? Vad är anledningen?
Citera
2024-10-19, 19:19
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ja, vetenskapen bör vara inkopplad. Exempel. Förr var det självklart att familj och släkt tog hand om sina barn. Det fanns inget alternativ. På senare år har vi förstått att det inte alltid är bäst om t.ex. föräldrarna super och slår sina barn. Genom psykologisk vetenskap har vi förstått att detta är såpass dåligt för barn att samhället behöver träda in och ta över ansvaret för barnen från destruktiva föräldrar.

Varför löste inte kyrkan detta för 500 år sedan?

Förr hade kyrkan en betydande roll i samhället och ansvarade för många sociala funktioner, inklusive vård av fattiga och föräldralösa barn.
Kyrkan har även varit aktiv i att främja nykterhet.

Vilka "vetenskapliga" värderingar är det du vill lyfta fram här då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in