Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-10-23, 13:43
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Man får inte glömma en parameter nämligen kvalitén. Pris måste vara lågt men kvalitén måste vara hög.

Priset behöver inte vara lågt, men det måste vara konkurrenskraftigt. Det beror helt och hållet på efterfrågan och kostnadsbilden. Kvalitet (i dess rätta bemärkelse) är givetvis avgörande för om ett företag som Northvolt ska ha en chans. Det går inte att täcka upp med garantier eftersom sådana bara ska finnas till för enstaka missar. Batterierna måste hålla måttet annars blir det reklamationer. Jag vet inte om det finns några Northvolt-batterier installerade och prövade i skarp drift. Allt känns som ett enda »svart hål« för att citera Christian Steinbeck.
Citera
2024-10-23, 13:45
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Priset behöver inte vara lågt, men det måste vara konkurrenskraftigt. Det beror helt och hållet på efterfrågan och kostnadsbilden. Kvalitet (i dess rätta bemärkelse) är givetvis avgörande för om ett företag som Northvolt ska ha en chans. Det går inte att täcka upp med garantier eftersom sådana bara ska finnas till för enstaka missar. Batterierna måste hålla måttet annars blir det reklamationer. Jag vet inte om det finns några Northvolt-batterier installerade och prövade i skarp drift. Allt känns som ett enda »svart hål« för att citera Christian Steinbeck.

Jo men Northvolt lär ha svårt att erbjuda attraktiva priser om de andra tillverkarna sänker.
Citera
2024-10-23, 13:47
Medlem
Ringhals3s avatar
Knäpptyst om lönerna som ska betalas ut på fredag....
Citera
2024-10-23, 13:51
Medlem
orrtupps avatar
"Fabriken" går tydligen ner från femskift till treskift.
Citera
2024-10-23, 13:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jo men Northvolt lär ha svårt att erbjuda attraktiva priser om de andra tillverkarna sänker.

Ja det var min poäng i de inläggen som låg före i tråden. Det är ju inte Northvolt som drivit på prissänkningen.
Citera
2024-10-23, 14:01
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Ja det var min poäng i de inläggen som låg före i tråden. Det är ju inte Northvolt som drivit på prissänkningen.

Trist att det skulle bli såhär!
Det som gick fel är att det inte säkrades relevant kompetens för att bygga och driva batterifabriken samt att man fick storhetsvansinne och skulle expandera ohämmat och omedelbart.
Idén med en batterifabrik i Sverige är ju inte fel i grunden men detta projekt startades av fel petsoner vars överordnad intresse i detta var att betika sig själva vilket de också gjort.
Citera
2024-10-23, 14:06
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Knäpptyst om lönerna som ska betalas ut på fredag....

Man har väl som "målsättning" att betala ut dom
Citera
2024-10-23, 14:12
Medlem
Citat:
Syftet med verksamheten är väl ändå primärt att sälja batterier? Att tillverka batterier om de inte är efterfrågade är knappast hållbart vare sig ekonomiskt eller för miljön.

Tanken var väl att de skulle efterfrågas just på grund av att de är 1) Tillverkade med låga CO2-utsläpp 2) Tillverkade i Sverige/EU

Att NV skulle tillverka bättre och billigare batterier än de kinesiska giganterna har jag aldrig hört någon påstå. Om det sen finns någon kund till dessa batterier just nu har jag ingen aning om, men det har ju talats om stora order från BMW, VW, Scania etc så något case har de väl.
Citera
2024-10-23, 14:17
Medlem
Så lite ny info här, får se om det stämmer.

När NV slog sin expansions org. I konkurs, så glömde dom att ReVolt anläggningen gick där under/står på marken. Så nu är det stopp där fram till jul. Bra jobbat
Citera
2024-10-23, 14:18
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Morrow i Arendal.

Tack för hjälpen. Den här fabriken visste jag inte ens om. Helt nystartad och med norska statliga bolag i ryggen. Dessutom satsar de på Litiumjärnfosfatbatterier som jag tycker verkar mer intressant än litiumjonbatterier som Nortvolth gör.

Heja Norge! 🇧🇻
Synd vi inte har någon oljefond. 🥲
Citera
2024-10-23, 14:29
Medlem
Skojarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Hur vet du att de har låg produktion på grund av att deras produkter inte efterfrågas?

Hur vet du att deras batterier underpresterar?

jag kan inte berätta hur jag vet. men jag kan alltid vända tillbaka på frågan - känner du till någon färdig konsumentprodukt som innehåller Northvoltbatterier? Vart tar alla dom här cellerna vägen när dom limmats ihop i Skellefteå? Om du åker och hämtar ut en VW ID7 - sitter det Northvoltceller i?

Om produkten var fantastisk skulle den redan marknadsföras hårt av kunderna som dessutom är ägare. Slutprodukten marknadsfördes dock som dubbelt så bra som konkurrerande batterier. Det verkar dock som det blev sämre än allt annat. Hela upplägget verkar således byggt på bedrägeri.
Citera
2024-10-23, 14:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Tanken var väl att de skulle efterfrågas just på grund av att de är 1) Tillverkade med låga CO2-utsläpp 2) Tillverkade i Sverige/EU

Att NV skulle tillverka bättre och billigare batterier än de kinesiska giganterna har jag aldrig hört någon påstå. Om det sen finns någon kund till dessa batterier just nu har jag ingen aning om, men det har ju talats om stora order från BMW, VW, Scania etc så något case har de väl.

Problemet med företag som Northvolt (och H2GS) är att de blåser upp orderstocken och räknar intresseanmälningar som vore de order. BMW anmälde ett intresse att köpa batterier från Northvolt för 22 miljarder. Det klarade inte Northvolt att leverera varvid ordern ströks. Om de hade kunnat leverera vet vi inte ifall produkten verkligen hade motsvarat BMW:s krav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in