2024-10-24, 16:57
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Det är ett falskt påstående om historien är en kausal kedja av händelser där varje händelse påverkar och leder till nästa.

Nej, du har redan erkänt att det var en ren organisationsfråga

Är du determinist?
Citera
2024-10-24, 17:10
Medlem
Citat:
Min fråga var enkel:
Varför anser du att slaveri är fel?
Och min svar på det var att med logik är det självklart
Citera
2024-10-24, 17:36
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Och min svar på det var att med logik är det självklart
Men det har bara med dagens moral att göra. Hade du levt då, hade det varit en naturlig del av livet och faktiskt troligt att du inte hade ansett det var fel, om du inte varit en slav själv. Det går inte att lägga dagens moral på historien, för de som levde då hade en annan moral.

Din åsikt att det är fel idag, har nog sin grund hos Jesus. Behandla andra som du själv vill bli behandlad.
Citera
2024-10-24, 17:36
Medlem
qbits avatar
Citat:
Det är ett falskt påstående om historien är en kausal kedja av händelser där varje händelse påverkar och leder till nästa.

Det var nödvändigt att uppfinna hjulet FÖRE iPhone.
Och det var lika nödvändigt att bruka slavar FÖRE humanismen.

Varför var det nödvändigt att bruka slavar FÖRE humanismen?
Citera
2024-10-24, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Men det har bara med dagens moral att göra. Hade du levt då, hade det varit en naturlig del av livet och faktiskt troligt att du inte hade ansett det var fel, om du inte varit en slav själv. Det går inte att lägga dagens moral på historien, för de som levde då hade en annan moral.

Din åsikt att det är fel idag, har nog sin grund hos Jesus. Behandla andra som du själv vill bli behandlad.
Förr FÖRDÖMDES sådant inte för det var vanligt och många tänkte nog inte ens på om moralen i det. OM de hade tänkt som jag, då hade de kommit fram till att det var omoraliskt.

Vadå "dagens moral" ? Du sa ju själv att Jesus sa ungefär samma som jag sa...
Citera
2024-10-24, 17:52
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Förr FÖRDÖMDES sådant inte för det var vanligt och många tänkte nog inte ens på om moralen i det. OM de hade tänkt som jag, då hade de kommit fram till att det var omoraliskt.

Vadå "dagens moral" ? Du sa ju själv att Jesus sa ungefär samma som jag sa...
Helt klart dagens moral. Hur kan något som inte ansågs omoraliskt då, anses omoraliskt då. Man såg världen på ett helt annat sätt då.
Citera
2024-10-24, 18:01
Medlem
Citat:
Helt klart dagens moral. Hur kan något som inte ansågs omoraliskt då, anses omoraliskt då. Man såg världen på ett helt annat sätt då.
Är du religiös eftersom du inte förstår det?
Sådana som slavar, gladiatorer och galärslavar tyckte knappast att de behandlades rätt, och du skrev ju själv att Jesus förstod och sa till folk om det...
Citera
2024-10-24, 18:15
Medlem
Fiffiniffis avatar
En liten illustration såhär en torsdags-kväll av hur det är samtala med religiösa nut-jobs:

Citat:
hur kom du fram till att slaveri är fel?

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag tittar på vilka konsekvenser slaveriet får och gör en därefter en sammantagen bedömning.

T ex:

- Det bryter mot vad vi kallar mänskliga rättigheter, dessa rättigheter är framtagna för att ge människor bättre liv, så redan där finns ett omfattande moraliskt bibliotek att hänvisa till.

- Det innebär ett uppenbart lidande för de enskilda som förslavas, av diverse anledningar, t ex:
-- Upphörd/minskad frihet med allt vad det innebär
-- Upphörd/minskad förmåga att påverka sin situation
-- Påtvingat arbete

- Historien visar att de som förslavas som regel behandlas illa, t ex:
-- Fysisk och psykisk misshandel
-- Försämrad hälsa
-- Sämre arbetsförhållanden
-- Sämre sjukvård

- Det ger ett sämre samhälle (illdåd sipprar ut i offentligheten och förgiftar samhället som helhet, kan man uttrycka det) som helhet genom att t ex:
-- Människovärde ignoreras
-- Människor behandlas illa
-- Det skapas grogrund för instabilitet

Citat:
kan man inte förklara, ja då har man en trosföreställning.

Citat:
Fast jag HAR ju förklarat

Citat:
Du flyttar frågan snarare så att du slipper besvara den.
Först frågade jag hur du kom fram till att "slaveri är fel" och då svarar du med "mänskliga rättigheter".

Vad är det med religiösa skribenter och att vara falska, äckliga lögnare?
Citera
2024-10-24, 18:15
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Är du religiös eftersom du inte förstår det?
Sådana som slavar, gladiatorer och galärslavar tyckte knappast att de behandlades rätt, och du skrev ju själv att Jesus förstod och sa till folk om det...
Absolut inte religiös, utan har en djupare förståelse av det hela. Om vi tar det du sa tidigare, så finns förklaringen där.
Citat:
Ursprungligen postat av Du
Men hur skulle de kunna inse det omoraliska i det hela, om de inte hade dagens begrepp om moral. Du säger att de inte tänkte på det, men anledningen att de inte tänkte det, på ditt sätt, var att tanken/idén inte fanns i deras huvuden. Hur ska man kunna fundera över begrepp som inte finns och som man inte kommit i kontakt med.

Det var nog bara ett tiotal som hade hört Jesus åsikt om det på den tiden. Däremot var förstås otrohet helt omoraliskt och de som utförde det, skulle förstås stenas till döds. Det sa moralen och det visst de var moraliskt rätt.
Citera
2024-10-24, 18:18
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qbit
Varför var det nödvändigt att bruka slavar FÖRE humanismen?

För att allt annat gör bibeln till en omoralisk skitbok och det kan man inte acceptera om man är religiös, falsk liten råtta. Så man gör mentala krumbukter och ljuger för sig och andra att det minsann finns en förklaring till allt ont som bevisligen står i bibeln
Citera
2024-10-24, 18:20
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Men hur skulle de kunna inse det omoraliska i det hela, om de inte hade dagens begrepp om moral.

Vad sägs om att deras evige, allsmäktige, allvetande, allgode gud berättade det för dem istället för att berätta hur mycket man fick misshandla sina slavar, hur man fick äga dem och deras avkomma och hur man skulle märka dem?
Citera
2024-10-24, 18:31
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Vad sägs om att deras evige, allsmäktige, allvetande, allgode gud berättade det för dem istället för att berätta hur mycket man fick misshandla sina slavar, hur man fick äga dem och deras avkomma och hur man skulle märka dem?
Ja, vadå. Bibeln är förstås skriven utifrån den tidens moral, även om vi idag har tagit mycket moral från nya testamentet.
Vi kunde haft slaveri än, om det inte vore för att de kristna avskaffade den i världen enligt 17-1800 talets kristna moral. Muslimerna hade en annan syn och behöll och försvarade den, utifrån deras moral och Koranen.

Det var väl bra att det fanns riktlinjer. Eller tror du i din enfald att Gud hade läst de mänskliga rättigheterna. Som jag säger, du kan förstås sitta i dag med din moral och fördöma hur det var historiskt. Problemet är att du tror att de hade samma moral och syn på världen då, som du har idag. Det är väldigt inskränkt.
Senast redigerad av EnCarte 2024-10-24 kl. 18:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in