2024-10-24, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag ägde både VBG och Thule till för en dryg månad sen. Då sålde jag båda eftersom de utvecklats dåligt en längre tid, och båda har ju koppling till den vikande bilindustrin. Men så tänkte jag att jag skulle ge VBG en ny chans, siffrorna såg ju trots allt bra ut i grunden och det är ju ett kvalitetsbolag, så jag köpte på mig en liten post igen ... Thule däremot såg ju rätt glåmiga ut, så det fick vara.

Man kan skita i om det är kinesiska batterier eller en uppdragbar tysk stålfjäder i bilen med Thule. I båda fallen vill man ha ett fånigt tält på taket, cyklar där bak och kaffe i termos!

Och VBG är kopplat till lastvagnar. De gör själva vagnskopplingen, så det är en rejäl koppling. De heter ju VänersBorGskopplingen!

Hursomhelst men....
Citera
2024-10-24, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Man kan skita i om det är kinesiska batterier eller en uppdragbar tysk stålfjäder i bilen med Thule. I båda fallen vill man ha ett fånigt tält på taket, cyklar där bak och kaffe i termos!

Och VBG är kopplat till lastvagnar. De gör själva vagnskopplingen, så det är en rejäl koppling. De heter ju VänersBorGskopplingen!

Hursomhelst men....
Numera står klimatsystem ("Mobile Thermal Solutions") för en större del av VBG än kopplingar till lastbilssläp (ungefär dubbla omsättningen där). Jag kollade på VBG för ett par år sen när aktien stod ~120 kr men köpte tyvärr inte då... Sen stack den iväg och blev någon hajpad raketaktie eller något tidigare i år (uppe >500 kr...). Blir kanske intressant att titta på igen när den väl stabilerat sig.

---

OnT: Bra dag att vara icke-ESG och äga betttingbolag (Betsson och Evolution). Har än så länge varit en hyggligt bra rapportperiod för åtminstone mina större innehav (bl.a. det för tillfället största innehavet Inwido). Men har några till större innehav som inte rapporterat än så det kan säkert hinna ändra sig innan rapportperioden är slut.
Citera
2024-10-24, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Numera står klimatsystem ("Mobile Thermal Solutions") för en större del av VBG än kopplingar till lastbilssläp (ungefär dubbla omsättningen där). Jag kollade på VBG för ett par år sen när aktien stod ~120 kr men köpte tyvärr inte då... Sen stack den iväg och blev någon hajpad raketaktie eller något tidigare i år (uppe >500 kr...). Blir kanske intressant att titta på igen när den väl stabilerat sig.

---

OnT: Bra dag att vara icke-ESG och äga betttingbolag (Betsson och Evolution). Har än så länge varit en hyggligt bra rapportperiod för åtminstone mina större innehav (bl.a. det för tillfället största innehavet Inwido). Men har några till större innehav som inte rapporterat än så det kan säkert hinna ändra sig innan rapportperioden är slut.

Jo, men deras mobila termiska lösningar är för större fordon typ bussar och caterpillrar. Vad jag vet säljer de inte till vagnar för personell förflyttning.

VBG sysslar med arbetsfordon av olika slag.
Citera
2024-10-24, 17:49
Medlem
marytraders avatar
Kliver in lite större i Ericsson igen efter att jag tidigare stängt alla mina positioner. Ser bra ut:

KÖP
2024-10-24 Köp Ericsson, Telefonab. L M ser. B (ERIC B) 89,90 SEK (X4.8)
Senast redigerad av marytrader 2024-10-24 kl. 17:51.
Citera
2024-10-24, 18:42
Citat:
Ursprungligen postat av MrEarlGrey
TSLA dippar och MSTR rusar, så sålde lite MSTR och köpte TSLA idag.

Och idag fick man utdelning på detta. TSLA upp nästan 20% i skrivande stund. Tippar att den ska upp mer så går long.
Citera
2024-10-25, 09:33
Medlem
Black.Panthers avatar
La en order på länsförsäkringar global index, syns på kontot på måndag

Ska handla mer idag har jag tänkt men hoppas att t ex handelsbanken går ned lite så jag slipper köpa när det är på så höga nivåer.

Brukar ju sjunka tillbaka efter några timmar.
Citera
2024-10-25, 11:00
Medlem
Black.Panthers avatar
Jag köpte mina första certifikat idag, kakao med hävstång 2.

Blev så imponerad över siffrorna så kände jag kan satsa några tusenlappar som jag har råd att förlora. Hur läge tycker ni man ska ha certifikatet innan man säljer det? Tänkte ett år ungefär. Om det går bra så går jag in med betydligt större summor nästa gång.
Citera
2024-10-25, 12:56
Medlem
Köpte lite starbreeze igår bara skoj ser bra ut, wti olja lades i portföljen pga mellanöstern krisen!
Citera
2024-10-25, 13:08
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Jag köpte mina första certifikat idag, kakao med hävstång 2.

Blev så imponerad över siffrorna så kände jag kan satsa några tusenlappar som jag har råd att förlora. Hur läge tycker ni man ska ha certifikatet innan man säljer det? Tänkte ett år ungefär. Om det går bra så går jag in med betydligt större summor nästa gång.

Certifikat, alltså? Med hävstång. Jo, man tackar. Snart blir det unlimited turbo warrants för dig, det hör jag ju
Citera
2024-10-25, 13:19
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Certifikat, alltså? Med hävstång. Jo, man tackar. Snart blir det unlimited turbo warrants för dig, det hör jag ju

Haha ja vem vet. Kul o testa något annat med.
Citera
2024-10-25, 16:07
Medlem
Citat:

Hehe tänkte precis samma.

Med spåkula 5 år framåt: (FB) Jag har verkligen f*ckat upp det..
Citera
2024-10-25, 16:42
Citat:
Ursprungligen postat av MrEarlGrey
Och idag fick man utdelning på detta. TSLA upp nästan 20% i skrivande stund. Tippar att den ska upp mer så går long.

I skrivande stund:

MSTR +3,47% sedan igår
TSLA +1,31% sedan igår
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in