2024-10-29, 12:16
Medlem
MustMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Nytt nyhetsbrev om införandet är ute nu, ligger offentligt här:
https://blogg.forsvarsmakten.se/arme...sbrev-oktober/

Viss förändring av planerna - sammanfattningsvis kommer alla vpl tilldelas Ak24 under utbildningsåret 25/26 och man har inte helt landat i hur omfattande inköpen av interimsvapen blir. Som jag förstått det är det helt en kostnadsfråga.

Det här var en nyhet:
Citat:
En tidigare fråga kopplat till utbildning har varit vilken typ av lösskjutningsanordning som kommer
användas. Nu är det klart att det blir en lösning med träplugg. Fördelarna är flera, det finns redan i stor
mängd ute på förband, det är ett välbeprövat system som klarar att hantera skarpa skott och
säkerhetsaspekterna är väl kända i organisationen. Det underlättar även användandet av vapnet i våra
simulatorsystem.

Har för mig läst att planen var att inte använda träplugg då det systemet ansågs föråldrat. Jag lägger ingen värdering i det beslutet. Är dåligt beläst på för/nackdelar med träplugg kontra "modernare" dito.
Citera
2024-10-29, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Nytt nyhetsbrev om införandet är ute nu, ligger offentligt här:
https://blogg.forsvarsmakten.se/arme...sbrev-oktober/

Viss förändring av planerna - sammanfattningsvis kommer alla vpl tilldelas Ak24 under utbildningsåret 25/26 och man har inte helt landat i hur omfattande inköpen av interimsvapen blir. Som jag förstått det är det helt en kostnadsfråga.
Fick tidigare svar av en insatt att man hade fått tag i ett större antal interimsvapen till en bra kostnad.
Sedan uppstod spekulationen att det var M4. Men det svarade han inte på.
Citera
2024-10-29, 20:19
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MustMaster
Har för mig läst att planen var att inte använda träplugg då det systemet ansågs föråldrat. Jag lägger ingen värdering i det beslutet. Är dåligt beläst på för/nackdelar med träplugg kontra "modernare" dito.

Träplugg är väl utmärkt?

Jag tolkar det som att man först hade tänkt använda utländsk standardlösplugg men nu ändrat sig till att köra vidare på svensk standard där..
Citera
2024-10-29, 21:21
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Fick tidigare svar av en insatt att man hade fått tag i ett större antal interimsvapen till en bra kostnad.
Sedan uppstod spekulationen att det var M4. Men det svarade han inte på.

Jag hörde ”de är väldigt bra men kostar x gånger mer än de finska vapnen, det är dilemmat”. Men de kanske bollar med två möjliga lösningar?
Citera
2024-10-30, 11:34
Medlem
MustMasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Träplugg är väl utmärkt?

Jag tolkar det som att man först hade tänkt använda utländsk standardlösplugg men nu ändrat sig till att köra vidare på svensk standard där..

Ja absolut! Jag har inget negativt att säga om träplugg, förutom att det skitar ner vapnet något vansinnigt.

Har för mig att det bara är Sverige och Finland som fortfarande använder den övningsammunitionen.
Citera
2024-10-30, 11:45
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MustMaster
Ja absolut! Jag har inget negativt att säga om träplugg, förutom att det skitar ner vapnet något vansinnigt.

Har för mig att det bara är Sverige och Finland som fortfarande använder den övningsammunitionen.

Har inget minne av att det försvårade vapenvården så avsevärt.
Citera
2024-10-30, 12:54
Medlem
Äntligen är det på gång. Med planerad leverans av 7200 vapen per år.
1200 vapen ligger redan hos FMV för kontroll. 200 vapen har vi redan.
https://www.fmv.se/aktuellt--press/a...orsvarsmakten/
Senast redigerad av slurppen 2024-10-30 kl. 13:02.
Citera
2024-11-05, 15:00
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen
Äntligen är det på gång. Med planerad leverans av 7200 vapen per år.
1200 vapen ligger redan hos FMV för kontroll. 200 vapen har vi redan.
https://www.fmv.se/aktuellt--press/a...orsvarsmakten/

7500 vapen nästa år och 2026 kommer 15 000 vapen levereras.

Det är säkert jättebra vapen men.. vapnet går inte att säkra om inte mekanismen är uppspänd. Det är ju så på ksp:n också exempelvis, men här blir det en skillnad i handhavande mot Ak5. Det känns som att Sako rimligen hade kunnat lösa den biten rent tekniskt om man hade velat? Om nu inte Heckler & Koch sitter på nåt litet patent på just den grejen, vad vet jag.

För att ta loss och göra rent pistongsystemet verkar det som att hela handskyddet måste skruvas av. Visst, det kanske inte är ett gigantiskt problem och bössorna är säkert sjukt driftsäkra, men ändå..

Det verkar som att man på de serielevererade vapnen har förstorat upp knappen till forward boltassisten. Ingen aning om det är nåt egentligt + eller - med att göra så. Men nån har väl fattat beslutet så det finns väl nån anledning. Underlätta för de med kortare tumme/pekfinger eller nåt?
Senast redigerad av Macke85 2024-11-05 kl. 15:19.
Citera
2024-11-05, 18:53
Medlem
Citat:

Det är säkert jättebra vapen men.. vapnet går inte att säkra om inte mekanismen är uppspänd. Det är ju så på ksp:n också exempelvis, men här blir det en skillnad i handhavande mot Ak5. Det känns som att Sako rimligen hade kunnat lösa den biten rent tekniskt om man hade velat? Om nu inte Heckler & Koch sitter på nåt litet patent på just den grejen, vad vet jag.

För att ta loss och göra rent pistongsystemet verkar det som att hela handskyddet måste skruvas av. Visst, det kanske inte är ett gigantiskt problem och bössorna är säkert sjukt driftsäkra, men ändå..

Det verkar som att man på de serielevererade vapnen har förstorat upp knappen till forward boltassisten. Ingen aning om det är nåt egentligt + eller - med att göra så. Men nån har väl fattat beslutet så det finns väl nån anledning. Underlätta för de med kortare tumme/pekfinger eller nåt?
Det står att vissa fel som upptäcks. Ska man justera framöver. Nu har man också gjort en kompletterings beställning på 24 000 vapen. Med leverans de närmaste åren.
Citera
2024-11-05, 21:22
Medlem
Citat:

Hur vet du att den inte går att säkra om inte mekanismen är uppspänd?
Citera
2024-11-05, 22:12
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidasII
Hur vet du att den inte går att säkra om inte mekanismen är uppspänd?

Standard på AR-15
Citera
2024-11-05, 22:21
Medlem
Citat:
Standard på AR-15

AK24 är ju inte en standard AR15 (pistong). Om FM tycker det är en viktig att kunna säkra i slackat läge är det ju bara att speca säkringen så. Det är en simpel ändring som redan finns hos flera tillverkare. Antagligen vanligare bland europeiska tillverkare än amerikanska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in