2024-10-28, 19:44
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
General motors omstter nstan det dubbla mot Tesla och verkar i samma branch. Samtidigt som GM i sin tur har flera konkurrenter som omstter dubbla deras omsttning.
Vilka av dessa skulle du klassa som jttebolag i det sammanhanget?

Citat:
Var precis in p fortune 500 och kollade. Tesla terfinns p plats 110.
https://fortune.com/ranking/global50...ch/?Name=Tesla

S lustigt att ni tjurar bara slnger ur er en massa skit som r s ltt att kolla upp. Frn att jag skrev mitt inlgg (som triggade mnga fanboys ) s har vi gtt frn 110 till 76 (tror jag det var) och nu ner till plats 40.
Innan veckan r slut s toppar nog Tesla listan 😄

Trodde du hade fattat hur efterblivna inlgg du skrivit p senaste och gett upp, men tydligen var det vrt en comeback fr att greppa efter fler halmstrn i ett desperat frsk att frsvara pstendet att Tesla inte r ett jttestort fretag.
Citera
2024-10-28, 20:07
Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Att tvinga fretag att ha en viss del EV i sin flotta r ingen bra strategi - bttre isf att jobba fr att bilarna faktiskt r bttre kp (vilket Tesla i mnga fall redan r).

Sen skulle jag avrda med att frska tajma saker med valet osv. Det kan absolut vara skakigt kring valet men tror Trumps chanser att vinna r mkt stora, och en Trump-vinst hade inneburit mycket bra saker fr Tesla. S till den grad att jag tror Elon skulle f nytt vind i seglen och rent av kunna g ut med mer aggressiva planer fr expansion mm. Tror absolut chanserna r strre att TSLA raketar p brsen med Trump n att vi kraschar med Kamala. Sen kan det ju sklart vara s att mnga tror likadant och detta redan delvis r inprisat.

Men oavsett hade jag inte satsat pengar p just den grejen.

Slde precia alla mina TSLA:

(FB) Hur gr det fr er idag p brsen?

Sympatiserar med Musk, Tesla och Space X men MSTR r aktien man ska ha sina slantar i under kommande bull run. Dippar TSLA ordentligt s gr jag in igen.

Att realisera vinst r av strsta vikt annars riskerar man att frlora allt lika snabbt som man vunnit det.
Citera
2024-10-28, 23:11
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEarlGrey

Sympatiserar med Musk, Tesla och Space X men MSTR r aktien man ska ha sina slantar i under kommande bull run. Dippar TSLA ordentligt s gr jag in igen.

Att realisera vinst r av strsta vikt annars riskerar man att frlora allt lika snabbt som man vunnit det.

Vad r en ordentlig dipp fr dig? Sjlv tnkte jag fylla p redan vid 250-255.
Citera
2024-10-29, 09:42
Medlem
gladihattens avatar
Citat:

Gr din grej. Men du lter lite mer som en trader n en investerare IMHO.
Citera
2024-10-29, 09:59
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ngon som satt sig in i frgan?
Argumenten gr ju t bgge hllen, ena sidan kan man ju tnka sig att en vinst fr Harris skulle innebra strngare krav p en EV-omstllning vilket skulle gynna Tesla. Men samtidigt stdjer ju Musk Trump till 100 procent, och Musk har frmodligen funderat igenom vad som skulle vara bst fr Tesla. Samtidigt har vl Musk s mycket pengar att han inte lngre behver bry sig, han skulle kunna blsa 100 miljoner kronor per dag resten av livet och nd d med tskilliga miljarder p banken.
Citera
2024-10-29, 10:37
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Vad r en ordentlig dipp fr dig? Sjlv tnkte jag fylla p redan vid 250-255.

Svrt att sga, ca 230 kanske? Mitt huvudsakliga investeringsobjekt (och emellant trade) har varit bitcoin och framfr allt MSTR i mnga r (samt ETH under frra cykeln). Planen r att jag ska fly till TSLA (som jag blivit bullish p via podden InvestAnswers) innan det blir en ny bjrnmarknad och drfr brjade jag titta p TSLA.

Ngra veckor efter det dippade TSLA ordentligt (efter den enligt mnga, inte enligt mig, misslyckade demonstrationen av robotar och bilar) och d gick jag in. Men nr det gller affrer s r jag bara trogen mig sjlv s slde igen nr jag gjort en bra vinst. Nu fr vi se.

Med det sagt s tror jag stenhrt p TSLA som lngsiktig raket, men det finns, som sagt, andra prylar som rusar snabbare emellant.

Citat:
Ursprungligen postat av gladihatten
Gr din grej. Men du lter lite mer som en trader n en investerare IMHO.

Mjligt, jag bryr mig inte srskilt mycket om etiketter. Diskuterar priset p aktien TSLA i en trd om aktien TSLA.
Citera
2024-10-29, 10:42
Medlem
raskenss avatar
Intressant video om me-robot eventet

https://youtu.be/Z1lq6Jv-Fmk?si=AEQkdh9_pZN7kfxK
Citera
2024-10-29, 10:55
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Svrt att sga, ca 230 kanske? Mitt huvudsakliga investeringsobjekt (och emellant trade) har varit bitcoin och framfr allt MSTR i mnga r (samt ETH under frra cykeln). Planen r att jag ska fly till TSLA (som jag blivit bullish p via podden InvestAnswers) innan det blir en ny bjrnmarknad och drfr brjade jag titta p TSLA.

Ngra veckor efter det dippade TSLA ordentligt (efter den enligt mnga, inte enligt mig, misslyckade demonstrationen av robotar och bilar) och d gick jag in. Men nr det gller affrer s r jag bara trogen mig sjlv s slde igen nr jag gjort en bra vinst. Nu fr vi se.

Med det sagt s tror jag stenhrt p TSLA som lngsiktig raket, men det finns, som sagt, andra prylar som rusar snabbare emellant.

Mjligt, jag bryr mig inte srskilt mycket om etiketter. Diskuterar priset p aktien TSLA i en trd om aktien TSLA.

Allright, jag skulle inte vnta in en s lg niv ven om allt r mjligt. Bara du lovar att inte bli en ny Raskens som sitter hr inne och skriver skrp varje dag fr att du slde bort dig och sen blev bitter.
Citera
2024-10-29, 11:51
Medlem
Citat:
Var precis in p fortune 500 och kollade. Tesla terfinns p plats 110.
https://fortune.com/ranking/global50...ch/?Name=Tesla

S lustigt att ni tjurar bara slnger ur er en massa skit som r s ltt att kolla upp. Frn att jag skrev mitt inlgg (som triggade mnga fanboys ) s har vi gtt frn 110 till 76 (tror jag det var) och nu ner till plats 40.
Innan veckan r slut s toppar nog Tesla listan 😄

Du tittar p "Fortune Global 500" inte "Fortune 500" som var det jag skrev. Nr man pratar om Fortune 500 har man historiskt mest menat amerikanska bolag. P den listan ligger Tesla 40.

Lr dej lsa, approp "skit som r s ltt att kolla upp", och sen kan du ju tagga ner med drygandet. Vidare, om du tittar min historik r jag *inte* direkt nn fanboy.

Till sist, 40 eller 100 r inte viktigt fr det vi diskuterade - att vara vrldens 110:e strsta bolag r definitivt ocks ett storbolag. Klpare.
Senast redigerad av RoyBatty 2024-10-29 kl. 11:53.
Citera
2024-10-29, 13:01
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Allright, jag skulle inte vnta in en s lg niv ven om allt r mjligt. Bara du lovar att inte bli en ny Raskens som sitter hr inne och skriver skrp varje dag fr att du slde bort dig och sen blev bitter.

r det din modus operandi att sprida dina egna fantasier och antaganden som sanningar? Jag hade ngra aktier som jag slde av med vinst. Varfr skulle jag vara bitter fr det? Det r ungefr som att vara bitter fr att man inte kpte Apple 2005.
Citera
2024-10-29, 13:38
Medlem
BsteHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
r det din modus operandi att sprida dina egna fantasier och antaganden som sanningar? Jag hade ngra aktier som jag slde av med vinst. Varfr skulle jag vara bitter fr det? Det r ungefr som att vara bitter fr att man inte kpte Apple 2005.

Om ngon skriver shr om Tesla och Elon 2015:

Citat:
Tycker Tesla motors r ett av de f riktigt roliga och spnnande fretagen som finns. Ett annat fretag r Spacex som jag grna hade kpt aktier i om det hade gtt, mest fr det fretaget r s djvvulusiskt coolt. Det kan g hur som helst men knns som dom faktisk har "apple" potential. Enligt den hr intervjun med Elon s tror han (spola 15 minuter) att Tesla kommer vara lika stort som Apple om 10 r.

Citat:
Musk r smart, ohyggligt smart. Han har en naturvetenskaplig begvning lngt mer skrpt n de flesta. Ganska trevligt med en fretagsledare som faktiskt kan fysik och naturvetenskap i fingerspetsarna kombinerat med en mlmedvetenhet och en vldigt behaglig och sympatisk och trevlig personlighet.

Borde finnas fler av hans kaliber.

...fr att sedan 2018 (efter en uppgng p 50-60%) komma in och bla om att aktien r vervrderad:

Citat:
Huvudorsaken till blankarnas stora aktivitet hos Tesla r att Tesla faktiskt r vervrderat inget annat, man kan grina om att det r en bakomliggande komplott med argument som en 13ring kommer p. Musk sjunker i anseende varje dag s lnge han fortstter grina p som ett smbarn.

...fr att sen bevittna en helvetes resa p 1000-2000% de fljande ren, samtidigt som inlggen blir mer och mer hatiska, ja d r det liksom den slutsatsen man drar.

Men alla kan ju ha fel, till och med folk som Elon med alla sina positiva personlighetsdrag, enligt dig sjlv.
Citera
2024-10-29, 14:43
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Om ngon skriver shr om Tesla och Elon 2015:

...fr att sedan 2018 (efter en uppgng p 50-60%) komma in och bla om att aktien r vervrderad:

...fr att sen bevittna en helvetes resa p 1000-2000% de fljande ren, samtidigt som inlggen blir mer och mer hatiska, ja d r det liksom den slutsatsen man drar.

Men alla kan ju ha fel, till och med folk som Elon med alla sina positiva personlighetsdrag, enligt dig sjlv.

Haha du har dragit upp det inlgget ibland. Stalkar du folk som lyfter fram lngner Musk fr fram? Jag har aldrig frnekat Musk gjorde spnnande framsteg. Vad r det du vill frska bevisa? Tela bygger helt ok bilar och deras Falcon 9 r en utmrkt raket. Musk kommer nd aldrig att lansera en FSD som vem som helst kan kra de nrmaste 20 ren utan krkort, utan begrnsningar. Det kommer aldrig att byggas Vacuumtunnlar fr masstransporter och det kommer aldrig uppst ngon sjlvhushllande koloni p mars de nrmaste 300ren. Jag kan dra upp 50 olika lgner och fantasier Musk matar p med. Optimusroboten kommer fr rtionden att bli en prototyp, mjligtvis man hittar tillmpningar som ger media tckning typ som Ronald McDonald-ploj p restauranger och liknande kul-ploj-event.

Teslasekten har blat i 6 r om att Tesla snart kommer vara vrderat 5000USD.
Senast redigerad av raskens 2024-10-29 kl. 14:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in