Citat:
Ursprungligen postat av
Tryggahem
Vad innebär kreativitet? Är det en strikt mänsklig egenskap, eller kan AI också betraktas som kreativt? Hur definierar vi 'skapande' när maskiner genererar konst, musik eller litteratur?
AI:s inverkan på konst och kultur: Hur påverkar AI den kreativa processen? Kan AI skapa verk som är jämförbara med mänskligt skapade verk? Och om så är fallet, får det konsekvenser för konstnärer, musiker och för kreativa industrier?
Sammanblandning av idéer: AI kan analysera stora mängder data och kombinera idéer på sätt som människor kanske inte gör. Hur påverkar detta innovationsprocessen? Kan vi se en framtid där AI och människor arbetar tillsammans som kreativa partners?
Etiska dimensioner: Vilka etiska frågor uppstår när AI skapar konst? Vem äger rättigheterna till ett verk skapat av AI? Hur bör vi hantera problemet med originalitet och plagiat när det gäller AI-genererad kreativitet?
Framtiden för arbete: Kommer AI att ersätta kreativa yrken, eller kommer den att skapa nya möjligheter? Vad betyder detta för utbildningssystemet och hur vi förbereder framtida generationer för arbetsmarknaden?
Emotionell intelligens och empati: Kan AI verkligen förstå och förmedla mänskliga känslor på ett sätt som är meningsfullt i kreativt uttryck? Hur skiljer sig AI:s "emotionella" skapade verk från mänskliga verk?
Jag har börjat använda AI liter mer på jobbet. Tyvärr finner jag att den ofta gör fel. Man får kolla matten varje gång. På grund av att den har ofta fel. Vilket gör att det blir rätt meningslöst.
Inte ens när det gäller enkla sökuppgifter är den nära 100%-ig. Den ljuger förvånande ofta.
Eftersom att utvecklarna själva inte riktigt vet hur LLM fungerar så tror jag det kommer ta oväntat lång tid innan viktiga uppgifter helt överlåts.
Kag fifflar lite med programmering av microdatorer på fritiden. Små kodsnuttar är ai förvånande vass på.