2024-11-01, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
Enligt min data så var det +2 grader i medeltemp för Oktober, precis som ifjol här uppe.

Och nu kom snön ungefär samtidigt, men blåsvädret kommer driva upp tempen i början på November.

Tvivlar på att vi får -5 grader i medel denna November.

Ser ut att bli mildväder minst 10-14 dagar framåt sen, ifjol hade tex Sundsvall skidpremiär första veckan i November och det lär inte hända nu.

Här nere är det sällan termometern varit under 10 grader ens på nätterna.

Ofta 14-15 på dagarna.
Citera
2024-11-01, 12:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vet inte vad som styr löven, om det är frost eller ljus faktiskt.

Men vi har haft en ovanligt mild oktober tycker jag.

Det som styr löven är ljuset, men tidig frost påskyndar gulnandet.
Citera
2024-11-02, 04:45
Avstängd
Citat:
Enligt min data så var det +2 grader i medeltemp för Oktober, precis som ifjol här uppe.

Och nu kom snön ungefär samtidigt, men blåsvädret kommer driva upp tempen i början på November.

Tvivlar på att vi får -5 grader i medel denna November.

Ser ut att bli mildväder minst 10-14 dagar framåt sen, ifjol hade tex Sundsvall skidpremiär första veckan i November och det lär inte hända nu.

Då har du nog mätt medeltemperaturen fel, det är bara på kalfjället det har varit en medeltemperatur på 2 grader i oktober

https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.21...d2410_2410.png
Citera
2024-11-02, 09:41
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Då har du nog mätt medeltemperaturen fel, det är bara på kalfjället det har varit en medeltemperatur på 2 grader i oktober

https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.21...d2410_2410.png

Är inte mina data, från Eon appen.
Det har varit kyliga nätter så jag tror det är riktiga data.
Citera
2024-11-02, 15:10
Medlem
SlagenSvensks avatar
Citat:
Möjligt det blir mer som vintern 22/23 med en mild start och sedan brakar det loss efter jul.
Den snö som kommer till helgen lär inte bli kvar, ser ut som vi får hit någon storm med 29-30 sekundmeter till helgen, sen blir det lite November grått med 4-5 plusgrader i en vecka.

Kanske det men snön måste börja nån gång och det gjorde den igår. Inget skidföre kan jag säga. Här har det kommit några centimeter. Visst kommer snön att smälta bort, så är det. Man kan alltid hoppas på normal vinter.

November blir nog varmare än normalt ändå fast det säger inte så mycket, ligger tempen runt nollan blir det snö.

/SS
Citera
2024-11-02, 19:14
Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk
Kanske det men snön måste börja nån gång och det gjorde den igår. Inget skidföre kan jag säga. Här har det kommit några centimeter. Visst kommer snön att smälta bort, så är det. Man kan alltid hoppas på normal vinter.

November blir nog varmare än normalt ändå fast det säger inte så mycket, ligger tempen runt nollan blir det snö.

/SS

Var visst någon som hade premiär-åkt i Sollefteå på Hallstaberget, dom hade till och med dragit en bädd med skoter.
Ska bli mer snö inatt men sen verkar det bli mer höstlikt väder igen till veckan.
Så det är tveksamt om dessa spår kan hålla säsongen ut.
https://www.tidningenangermanland.se...remiar-direkt/

Bild: https://static.bonniernews.se/ba/d42...pjpg&auto=webp
Senast redigerad av Enotroligkille 2024-11-02 kl. 19:17.
Citera
2024-11-02, 20:02
Medlem
Snart är det väl dags för snön att presentera sig i de södra delarna av Sverige?
Citera
2024-11-03, 07:45
Citat:
Ursprungligen postat av BarbroPastorelli
Snart är det väl dags för snön att presentera sig i de södra delarna av Sverige?

Nja ser snarare ut som vintern inte kommer i södra Sverige denna gång. Frågan är om skidbackarna klarar värmen till veckan, blir milt i hela landet.
Citera
2024-11-03, 08:05
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Knappast. Det var kallt i ett dygn med säsongens hittills lägsta temperatur på -4,1 grader här och helt vindstilla.
Nu blåser det på igen och är tvåsiffrig temperatur.
(gör gott för värmekostnaden )
Citera
2024-11-03, 09:21
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Enligt Klarts 14-dygngsprognos så ser det ut att vara milt och inga minusgrader här i trakterna kring huvudstaden.
En fantastisk höst hittills jämfört med förra året.
Citera
2024-11-03, 10:11
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Enligt Klarts 14-dygngsprognos så ser det ut att vara milt och inga minusgrader här i trakterna kring huvudstaden.
En fantastisk höst hittills jämfört med förra året.

Tror faktiskt det inte kommer bli vinter söder om Stockholm denna gång, förutom i södra fjällen.

Andra snöfallet här i norr inatt men kommer bara ligga kvar max en dag eller två. Nästa vecka blir det upp mot 10 grader efter Norrlandskusten.
Citera
2024-11-03, 10:21
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Tror faktiskt det inte kommer bli vinter söder om Stockholm denna gång, förutom i södra fjällen.

Andra snöfallet här i norr inatt men kommer bara ligga kvar max en dag eller två. Nästa vecka blir det upp mot 10 grader efter Norrlandskusten.
Det vore fantastiskt i så fall.

Om jag inte misstar mig så blev det aldrig en meteorologisk vinter 19/20 här i Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in