Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Idag, 05:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qh
I många år har det cirkulerat en myt om att lärare är överansträngda, blir utbrända, och inte hinner med allt som läggs på oss. Det är rent nonsens. Jag är inne på mitt femte år som lärare på en kommunal grundskola, och det är extremt slappt, nästan lika slappt som lärarlinjen var. Det hävdas att arbetsdagen är 9 timmar, vilket ska motivera alla lediga dagar under året. Det stämmer inte alls, arbetsdagen är cirka 6 timmar, sedan hävdas det att man behöver planera lektioner på kvällen när man är hemma, men det hinner man utan problem på de 6 timmar man är på plats, dessutom gör man samma sak år efter år.

Det finns också massor med kringpersonal som gör allt det där extra som alla andra lärare klagar på. Det finns kuratorer och annan personal inom elevhälsa som tar nästan allt som har med svåra elever att göra. Man kan också komma undan med att i princip inte göra sitt jobb hur länge som helst innan det uppdagas. Det är vanligt att hålla lektioner som är rent trams och tidsfördriv, som inte leder någonvart. De enda kontrollmekanismerna är statliga myndigheter så som Skolinspektionen, men även om de kommer på missförhållanden så leder det ingen vart om det inte är extremt allvarligt. Det är i princip omöjligt att få sparken.

Det jag inte förstår är var denna myten kommer ifrån, och varför den fick fäste. När jag gick lärarlinjen så hörde jag konstant hur tufft det skulle vara att jobba som lärare.

Vet inte vad du pratar om,
att lärare har det slappt är ingen nyhet,
Bara se på oduglingarna som går ur skolan, dom kan för fan inget!
Man undrar vad ni gör om dagarna? Om ni gör något ur huvudtaget.
Citera
Idag, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazysusie
Bra engagemang och glöd för ditt arbete.
Stackars elever som inte en har en lärare som gör det förväntade arbetet.

Samtidigt får man beakta dagens ungdomar,
Dom ungdomar ifrån sandlåde länder är inte dom skarpaste i skolbänken,
Dom flesta beter sig som något som rymt från något mentalsjukhus eller något liknande.
Citera
Idag, 05:55
Medlem
Onan-erarens avatar
Aha, det är därför PISA rapporten ser ut som den gör, är det därför vi är nästan sämst i Europa i skolan. Okej då fick jag klarhet i det.
Citera
Idag, 05:58
Medlem
Citat:
I många år har det cirkulerat en myt om att lärare är överansträngda, blir utbrända, och inte hinner med allt som läggs på oss. Det är rent nonsens. Jag är inne på mitt femte år som lärare på en kommunal grundskola, och det är extremt slappt, nästan lika slappt som lärarlinjen var. Det hävdas att arbetsdagen är 9 timmar, vilket ska motivera alla lediga dagar under året. Det stämmer inte alls, arbetsdagen är cirka 6 timmar, sedan hävdas det att man behöver planera lektioner på kvällen när man är hemma, men det hinner man utan problem på de 6 timmar man är på plats, dessutom gör man samma sak år efter år.

Det finns också massor med kringpersonal som gör allt det där extra som alla andra lärare klagar på. Det finns kuratorer och annan personal inom elevhälsa som tar nästan allt som har med svåra elever att göra. Man kan också komma undan med att i princip inte göra sitt jobb hur länge som helst innan det uppdagas. Det är vanligt att hålla lektioner som är rent trams och tidsfördriv, som inte leder någonvart. De enda kontrollmekanismerna är statliga myndigheter så som Skolinspektionen, men även om de kommer på missförhållanden så leder det ingen vart om det inte är extremt allvarligt. Det är i princip omöjligt att få sparken.

Det jag inte förstår är var denna myten kommer ifrån, och varför den fick fäste. När jag gick lärarlinjen så hörde jag konstant hur tufft det skulle vara att jobba som lärare.
Bra att en lärare är ärlig. Däremot tror jag att vissa kan ha problem med stökiga elever.
Citera
Idag, 06:46
Medlem
Citat:
Du klarar inte att behärska dig, vilket tyder på att du går på känslor istället för fakta. En utsatt skola har tillgång till mer resurser så det är ännu slappare. Jag har jobbat på både utsatt, och icke utsatt skola. På en icke utsatt skola så kommer kraven på dig vara högre, då föräldrarna bryr sig mer. På en utsatt skola kommer du undan med att knappt lära ut något.
Få lärare uttrycker sig sådär illa i text. Du är fan inte lärare kan jag säga
Citera
Idag, 07:16
Medlem
Djurmos avatar
Citat:

Jag jobbade 22 år som lärare, var med i 2 tidsstudier där min faktiska arbetstid klockades. Ena gången gjorde jag 52 timmar på en vecka den andra knappa 55. Nu var jag på mellanstadiet, det är lite oklart var du undervisat. Men de allra flesta tog sitt jobb på allvar och la ner jämförbar mängd tid. De flesta jobbade lite på både lördag och söndag. Visst fanns det lärare som gav fasen i att planera med, det var de där lärarna vars elever sällan begrep det som förmedlades under lektionen. Vi hade även några idrottslärare som lyckats få till ett system där de minimerat för och efterarbetet och ändå hade en bra undervisning. Men av de som undervisade i klassrum var det nog ingen som kunde prestera kvalitet och samtidigt jobba mindre än 45 timmar i veckan. Annat var det på 70-80-talet. Då det fanns läroböcker i samtliga ämnen och kraven på individualiserad undervisning sträckte sig till att de stökiga fick gå i OBS-klass. Den bild du målar upp är det nog inte många som känner igen. Antingen presterar du rätt dåligt på jobbet eller så ljuger du för att försöka starta en debatt om lärares arbetstider.

Oavsett vad, om du nu verkligen arbetar i skolan så ja, grattis, du kommer troligen inte att få sparken oavsett hur värdelös du är som lärare, bristen är monumental. Men det är på ditt samvete att unga människor inte kommer få den kunskap de har rätt till.
Citera
Idag, 09:00
Medlem
Citat:

Måste vara trevligt att få se fina och söta tjejer i 15 års åldern varje dag? Hur vanligt är det att man erbjuds gentjänster i utbyte mot bättre betyg?
Citera
Idag, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Samtidigt får man beakta dagens ungdomar,
Dom ungdomar ifrån sandlåde länder är inte dom skarpaste i skolbänken,
Dom flesta beter sig som något som rymt från något mentalsjukhus eller något liknande.

Vad är det för inställning?
Citera
Idag, 09:50
Medlem
hedonismmms avatar
Det är din uppgift att se till att eleverna klarar sig så bra som möjligt i livet. Lärare är samhällets viktigaste yrke, och om vi hade haft en lärarkår som ser på sitt yrke som du hade vi legat riktigt illa till. Varför blev du lärare om detta är din inställning till yrket? Hoppas du skäms
Citera
Idag, 10:04
Medlem
Möjligen trollar TS för att påskina att läraryrket inte alls är så påfrestande som många lärare vill påstå. Hen har dock helt rätt i sak. Nutidens klagande lärare är lika bekväma och arbetsskygga som övriga akademiker av senare generationer. Självklart finns det undantag men de är uteslutande sådana som är på väg in i pensionsåldern.

Att jobba 50-55 timmar i veckan inkluderande provrättningar etc kompenseras gott och väl av 2,5 månaders sommarlov och övriga lov.
Citera
Idag, 10:09
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av 2024-06-22
Få lärare uttrycker sig sådär illa i text. Du är fan inte lärare kan jag säga

Bara ett bevis på hur illa ställt det är med lärarkåren idag.
Citera
Idag, 10:53
Medlem
Citat:

Inställningar?
Har du varit på någon skola dom senaste åren!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in