Citat:
I många år har det cirkulerat en myt om att lärare är överansträngda, blir utbrända, och inte hinner med allt som läggs på oss. Det är rent nonsens. Jag är inne på mitt femte år som lärare på en kommunal grundskola, och det är extremt slappt, nästan lika slappt som lärarlinjen var. Det hävdas att arbetsdagen är 9 timmar, vilket ska motivera alla lediga dagar under året. Det stämmer inte alls, arbetsdagen är cirka 6 timmar, sedan hävdas det att man behöver planera lektioner på kvällen när man är hemma, men det hinner man utan problem på de 6 timmar man är på plats, dessutom gör man samma sak år efter år.
Det finns också massor med kringpersonal som gör allt det där extra som alla andra lärare klagar på. Det finns kuratorer och annan personal inom elevhälsa som tar nästan allt som har med svåra elever att göra. Man kan också komma undan med att i princip inte göra sitt jobb hur länge som helst innan det uppdagas. Det är vanligt att hålla lektioner som är rent trams och tidsfördriv, som inte leder någonvart. De enda kontrollmekanismerna är statliga myndigheter så som Skolinspektionen, men även om de kommer på missförhållanden så leder det ingen vart om det inte är extremt allvarligt. Det är i princip omöjligt att få sparken.
Det jag inte förstår är var denna myten kommer ifrån, och varför den fick fäste. När jag gick lärarlinjen så hörde jag konstant hur tufft det skulle vara att jobba som lärare.
Det finns också massor med kringpersonal som gör allt det där extra som alla andra lärare klagar på. Det finns kuratorer och annan personal inom elevhälsa som tar nästan allt som har med svåra elever att göra. Man kan också komma undan med att i princip inte göra sitt jobb hur länge som helst innan det uppdagas. Det är vanligt att hålla lektioner som är rent trams och tidsfördriv, som inte leder någonvart. De enda kontrollmekanismerna är statliga myndigheter så som Skolinspektionen, men även om de kommer på missförhållanden så leder det ingen vart om det inte är extremt allvarligt. Det är i princip omöjligt att få sparken.
Det jag inte förstår är var denna myten kommer ifrån, och varför den fick fäste. När jag gick lärarlinjen så hörde jag konstant hur tufft det skulle vara att jobba som lärare.
Vet inte vad du pratar om,
att lärare har det slappt är ingen nyhet,
Bara se på oduglingarna som går ur skolan, dom kan för fan inget!
Man undrar vad ni gör om dagarna? Om ni gör något ur huvudtaget.