Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Igår, 07:05
Medlem
versalers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag förstår verkligen att försvaret ifrågasätter att han inte lider allvarlig psykisk störning. Undrar hur det kommer att gå med den delen. Svår suicidal depression kan ju vad jag förstått räknas som allvarlig psykisk störning i lagens mening även om jag inte känner till något prejudikat. Det är ju en viktig poäng att allvarlig psykisk störning i sig inte är en diagnos utan en juridisk bedömning utifrån den samlade bilden av diagnoser vid brottstillfället och vid bedömningen.

Men livstid + utvisning är kanske inte fel i det här läget.

Kanske OT men jag undrar om inte personerna bakom krimfup.se bevakar sådana här trådar och direkt anmäler länkarna för någon sorts intrång på deras immateriella rättigheter till de som tillhandahåller tjänsterna... Det har de väl knappast korrekt grund för med tanke på att det är allmän handling men är sajten i utlandet så vet ju inte de hur det funkar i Sverige eller vad det är för dokument. Eller så är det den höga trafikvolymen som gör att de plockas ner?

Jag förstår också att dom vill få det prövat och jag är kluven. Utan tvekan en människa som är djupt deprimerad och suicidal,ifrågasätter hela sin existens & vad det är för värld vi lever i.
Han upplever ju också att alla har utnyttjat hans snällhet & det är något han oroar sig att barnen ska uppleva,dras in i olika dåliga livssituationer pga om han lämnar & mamman ska ha ansvaret.

Han kan ju förklara och utveckla sina tankar väldigt bra om man jämför med andra som begått ett vidrigt brott.
Men sen kommer det tillfällen där man undrar hur en person kan vara så ”smart/klok”men ändå så rent av trög.
Hans lögn om att ha blivit hotad för att han inte vågade säga att frun var ute och festade mm.
Men ja,vill man lyckas hålla honom i liv sätts han på rättspsyk annars på anstalt så tar det nog inte många dagar innan han tar sitt liv.
Citera
Igår, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marchioness
Man kan vara svårt psykiskt sjuk utan att bedömas som allvarligt störd i juridisk mening.
Det finns många som mår väldigt dåligt men de tänker inte ens tanken på att mörda någon. Det är bra att vara restriktiv med vilka som döms till rättspsykiatrisk vård anser jag.

Ja jag tror att planeringen inför dådet spelar stor roll. Det var inget som begicks i ”stundens hetta” utan något han hade tid att planera och tänka över i lång tid innan.

Jag har inte läst FUPen då jag inte hunnit men såg bilden på bordet med alla kakor och goda saker till barnen och det bara hugger rakt in i hjärtat när jag ser den.

Hur lång tid tar det att dö från inandning av helium och hur mycket smärta kände barnen? Framkommer det ?
Citera
Igår, 13:54
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av versaler
Jag förstår också att dom vill få det prövat och jag är kluven. Utan tvekan en människa som är djupt deprimerad och suicidal,ifrågasätter hela sin existens & vad det är för värld vi lever i.
Han upplever ju också att alla har utnyttjat hans snällhet & det är något han oroar sig att barnen ska uppleva,dras in i olika dåliga livssituationer pga om han lämnar & mamman ska ha ansvaret.

Han kan ju förklara och utveckla sina tankar väldigt bra om man jämför med andra som begått ett vidrigt brott.
Men sen kommer det tillfällen där man undrar hur en person kan vara så ”smart/klok”men ändå så rent av trög.
Hans lögn om att ha blivit hotad för att han inte vågade säga att frun var ute och festade mm.
Men ja,vill man lyckas hålla honom i liv sätts han på rättspsyk annars på anstalt så tar det nog inte många dagar innan han tar sitt liv.

Ja, det är bra sammanfattat. Skulle han namna på en vanlig avdelning lär han ta livet av sig men det finns alternativ inom kriminalvården. Tidaholm och Norrtälje har särskilda platser för intagna som är "för friska" för rättspsyk men som ändå är väldigt krävande vad gäller speciell vård, exempelvis pga stor suicidrisk. Skulle det sedan krävas sådant som tvångsmedicinering så blir det vad jag förstår rättspsyk som tar över i praktiken i alla fall. Men det är fortfarande en fängelsedom så om fången sedan tillfrisknar hos rättspsyk får han åka tillbaka till fängelset.
Citera
Igår, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Tack, inte kommit så långt ännu! Låter som en av de begripligare delarna i hans agerande vilket ju säger en del...

Hm, ja själv tycker jag det känns ganska uppenbart att det handlar om en bipolär sjukdom som uppstått. Förmodligen är det nog obegripligt att förstå för en själv som har haft en relativt öppensinnad och bra uppväxt, men kommer man från ett för oss helt sjukt strikt och knepigt super religiöst samhälle och sedan i en handvändning ska leva fritt och gå in för en helt ny världsbild plus bli avvisad av sin släkt osv, det är nog svårare än vad man tror och lätt att det slår fel :/.
Citera
Igår, 22:42
Medlem
Kan informera att mamman för tillfället bor i lägenhet som hennes släktingar äger
Citera
Idag, 02:11
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robuster86
Kan informera att mamman för tillfället bor i lägenhet som hennes släktingar äger

Tack och lov har hon sina systrar i Sverige så det fanns närstående på någorlunda nära håll.
Citera
Idag, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lynnst
Skummat igenom FUP, finner inte motivet till detta vidriga brott? Att han var deprimerad och inte ville lämna barnen?! De hade en mamma?
Deras relation var instabil, frun sa något som fick honom att tro att hon skulle lämna honom samma morgon. Då ändrar han plötsligt sina planer och stannar hemma med barnen. Han var också mycket kränkt över att frun inte släppt allt på jobbet och kommit hem omedelbart när han var sjuk dagen innan händelsen. Att hon ringde massor av gånger och skickade över grannen att titta till honom var inte tillräckligt.
Citat:
Ursprungligen postat av svedjo88
Hm, ja själv tycker jag det känns ganska uppenbart att det handlar om en bipolär sjukdom som uppstått. Förmodligen är det nog obegripligt att förstå för en själv som har haft en relativt öppensinnad och bra uppväxt, men kommer man från ett för oss helt sjukt strikt och knepigt super religiöst samhälle och sedan i en handvändning ska leva fritt och gå in för en helt ny världsbild plus bli avvisad av sin släkt osv, det är nog svårare än vad man tror och lätt att det slår fel :/.
Vad baserar du att han skulle lida av bipolaritet på?
Enligt min uppfattning verkar han snarare vara en klassisk narcissist likt många andra ynkliga fäder som mördar sina barn. Han inleder första förhöret med långa monologer om hur fantastisk och omtyckt av alla han är, detta trots att han inte har några vänner. Han är fruktansvärt manipulativ, att han hittat på att han blivit pistolhotad i sitt hem för sin arbetsgivare och även till polisen och ljugit om asylskäl skvallrar om att man inte kan lita på något han säger.

Han kontrollerade sin stackars fru i minsta detalj, hon fick inte ens träffa sina släktingar och han satt och väntade på henne utanför jobbet när hon slutade. Han ville inte visa sina lönespecifikationer för henne och hon fick ensam betala för radhuset och räkningarna. Genomgående i förhören talar han otroligt nedlåtande om sin fru, han hävdar bland annat att hon glömmer ALLA bröllopsdagar och ALLA hans födelsedagar, vilket är märkligt då hon Swishat flertalet tusentals kronor på just deras bröllopsdag med meddelandet att hon älskar honom. Han beklagar sig konstant över att hon inte klarar av moderskapet, men det är hon som fått arbeta hårt medan han flängt runt på massor av olika kortvariga arbeten och utbildningar och inte verkar kunna slutföra något.

Han har köpt mordvapnen över en månad före morden, detta är inget impulsivt. Han påstår att barnen ville dö tillsammans med honom, det är verkligen inte sannolikt. Det säger sig självt att barnen var mycket rädda även om han hela tiden skickligt försöker förminska och försköna. Att han totalt förvrider det hon sagt, som att hon frågat om han ska överge henne med barnen, till att han gjort henne någon slags tjänst som dödade vad han benämner som hans barn är inget annat än ondska.
Citat:
När jag tittar på dem de är nästan kopior som jag och vi tre det var som en själ delat i tre kroppar, vi var jättenära och vi gör allt, allt, allt tillsammans.
ur hans förhör. Det är tydliga tecken på narcissism, han ser barnen som sina ägodelar och en förlängning av honom själv. Han hör hemma i fängelset, på livstid. Det är förkrossande att läsa vad hans familj utsatts för 💔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in