Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
Igår, 22:08
Medlem
Port-au-Princes avatar
Jag själv är nog vad vanligt folk skulle kalla en s.k. neger. Mitt liv har "förfallit" ner i slapphet och lättja men enligt mig är det inget förfall. Jag tänker mycket men får inte mycket gjort.
Jag har försökt att förstå vad det är som driver folk att "hålla på" med många onödiga saker och jobbiga sysslor.
En del ska vara fisförnäma, andra tillhöra kamratgäng, köra runt i nya bilar och annat "skit" liksom därför såsom jag kan förstå.

Hos mig brinner sista glödlampan ut innan nått händer på ytterligare en månad eller ett år. Det blir när det blir.
Jag hade önskat att jag hade förstått mig på er men det gör nog inte helt.

Hur orkar framförallt svenskar och vita folk att hålla igång med allting förutom det nödvändiga?
Även invandare med sina många "språk", gestikuleringar, attityder och stilar.

Vad vill alla dessa och tex ni åstadkomma?
Citera
Igår, 22:21
Medlem
Eponumoss avatar
Vad menar du med ”det nödvändiga”?

Att leva och umgås, träffa människor, kultivera sig, knulla, njuta och stå upp för ens ideal och då och då unna sig något extra är ju just det ”nödvändiga” för att inte fastna i en ändlös lättja och tristess.
Citera
Igår, 22:27
Medlem
Folk tävlar. Om status. Det är liksom inbyggt i de flesta. Kanske även du var sådan när du var ung? Det driver dom framåt, de vill "ha mer" (pengar, status, sex, popularitet), och de får aldrig tillräckligt, de når aldrig mållinjen för de har ingen mållinje. De springer som hamstrar i hamster hjulet.

En del slutar tävla. De tycker tävlingen är korkad, eller orättvis, eller att priserna man kan vinna inte är värda ansträngningen. De förstår att hjulet snurrar fortare ju mer man springer, och man kommer ingenstans oavsett hur mycket man springer. Vilket är okej. Det är okej att ta det lugnt, att inte tävla. Tyckte Epicurus för drygt 2 årtusenden sedan, jag håller med honom.
Citera
Igår, 22:31
Medlem
tryffs avatar
Aktivister är i princip alltid studenter eller smörjobbar som forskare eller kulturarbetare.
Knappast nån tillfällighet att det inte är gruv-, volvo- eller -långvården som är ute och kastar sten.
Lägg där till människor som har familj och ansvar för andra liv än det egna.

När man gett katterna mat har man gjort dagens ansvar och kan nu ägna sig åt att hata och förstöra.
Citera
Igår, 22:33
Medlem
Port-au-Princes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Vad menar du med ”det nödvändiga”?

Att leva och umgås, träffa människor, kultivera sig, knulla, njuta och stå upp för ens ideal och då och då unna sig något extra är ju just det ”nödvändiga” för att inte fastna i en ändlös lättja och tristess.
Svara istället på vad som tydligen är så viktigt med allt "sånt" istället för definiera det som att kultivera sig, njuta, stå upp för ideal osv.
Varför istället inte ha som ideal att inte ha några ideal, och som princip att inte ha några principer?`

Varför måste du och jag som människor hela tiden vara något mer än vad vi egentligen bara är?
Hur mycket självförtroende tycker du att det tyder på att föröka nå toppen på maslows trappa utan direkta syften?
Vilken är din vinst att hålla på? Vart vill du komma? Är du inte man nog att vara exakt sådan du är utan klistra på dig mer åtaganden? Vem vill du bli och varför samt inför vem?
Senast redigerad av Port-au-Prince Igår kl. 22:41.
Citera
Igår, 23:03
Medlem
styckets avatar
Man brukar säga att det finns bara en sak som kommer att tillfredsställa dig fullt ut och det är guds villkorslösa kärlek.
Citera
Igår, 23:29
Medlem
Port-au-Princes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Man brukar säga att det finns bara en sak som kommer att tillfredsställa dig fullt ut och det är guds villkorslösa kärlek.
Att det inte är så vet jag inte helt säkert men väldigt många är fångade eller påtvingade både personligheter och livsstilar som nästan ingen av dem egentligen vill ha/behöver men känner sig tvungna att anamma.

Det kan handla om alltifrån nya jeans, en brunbrund tränad överkropp med gromat skägg och segelbåt i skärgården med Åkesson på, statministerns sportiga image i kombination med Dressmans senaste trend.
Medlemskap på SATS inte bara för att träna hälsan utan för att bli en satsare, dvs att köpa konceptet av vad klubben SATS innebär.

Allt sådant är skandal och än mer skymf blir det när de skandalösa påtalar oss andra vad som är bra.

Tex, Putin, Trump Netanyahu, Zelinski mfl är gubbar som ska sitta i en källare likt Biden, inte springa runt och lysa i shower som små uppmärksamgörande pojkar tillsamman med Mask och vilja mycket världsligt trams.
Citera
Igår, 23:43
Medlem
particulum1s avatar
Status, gruppacceptans och respekt är faktorer som kan påverka i denna kontext. Det handlar sällan om en enskild faktor, utan snarare om flera samverkande element.

Det är också rimligt att detta kan ha att göra med personlig tillfredsställelse, exempelvis att det är roligt, på samma sätt som en hobby eller ett intresse.

Det kan även bero på osäkerhet och lågt självförtroende. Vid första anblick kan en person verka enkel att förstå, men en djupare analys av deras psyke och beteende avslöjar ofta en större komplexitet. Deras handlingar kan bero på en rad samverkande faktorer, och detta gäller för alla.

Ett övergripande och gemensamt fenomen är att många människor lider på olika sätt och använder utåtagerande handlingar för att lindra sitt lidande. Ett exempel på detta är demonstrationståg, där konflikten uppstår mellan individens ideala bild av världen – hur den borde vara – och hur den faktiskt är. Denna konflikt leder till lidande, vilket får människor att försöka påverka och förändra världen genom handlingar som demonstrationer, baserade på deras egen idé om hur världen bör se ut.
Citera
Igår, 23:49
Medlem
styckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Port-au-Prince
Att det inte är så vet jag inte helt säkert men väldigt många är fångade eller påtvingade både personligheter och livsstilar som nästan ingen av dem egentligen vill ha/behöver men känner sig tvungna att anamma.

Det kan handla om alltifrån nya jeans, en brunbrund tränad överkropp med gromat skägg och segelbåt i skärgården med Åkesson på, statministerns sportiga image i kombination med Dressmans senaste trend.
Medlemskap på SATS inte bara för att träna hälsan utan för att bli en satsare, dvs att köpa konceptet av vad klubben SATS innebär.

Allt sådant är skandal och än mer skymf blir det när de skandalösa påtalar oss andra vad som är bra.

Tex, Putin, Trump Netanyahu, Zelinski mfl är gubbar som ska sitta i en källare likt Biden, inte springa runt och lysa i shower som små uppmärksamgörande pojkar tillsamman med Mask och vilja mycket världsligt trams.

Precis ytliga materiella ting kan aldrig tillfredsställa dig fullt ut, endast kärleken inombords.
Citera
Idag, 00:10
Medlem
Port-au-Princes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
1. Status, gruppacceptans och respekt är faktorer som kan påverka i denna kontext.
2. en hobby eller ett intresse.

3. Det kan även bero på osäkerhet och lågt självförtroende.
4. Ett övergripande och gemensamt fenomen är att många människor lider på olika sätt och använder utåtagerande handlingar för att lindra sitt lidande.

5. Ett exempel på detta är demonstrationståg, där konflikten uppstår.

6. försöka påverka och förändra världen genom handlingar som på deras egen idé om hur världen bör se ut.
1. Status är okej att vilja ha om man vet vad konkret man ska ha den till, tex köpa en skogsdunge att leva i och slippa jobba och bara ägna sig åt det man själv vill. Antingen själv eller med någon/några andra.
2. Hobby bör vara att mogna och utvecklas som människa.
3. Ja småttingar oavsett ålder och kön. Minst av alla är Trump.
4. Många lider nog av stress att av bli mer än vad man är eller behöver vara.
5. Att gå i demonstrationståg är inte logiskt om man inte kan säga att vi går för att söka konflikter för att i förlängningen slåss.
6. Världen är bara världen, och det borde även ungdomar veta. Den går inte att förändra. Antalet ton tex koldioxid som släpps ut bestäms inte av människors viljor.

Nummer 7. Allt folk bör bo där de gjort sedan Big Bang ända tills Big Chill inträffar.

Citat:
Ursprungligen postat av stycket
Precis ytliga materiella ting kan aldrig tillfredsställa dig fullt ut, endast kärleken inombords.
Kärlek inombords är väl bra men det hörs som klyscha det också.

Hur kunde en liten ful psykolog sitta och säga till mig hur jag borde leva enligt denna. Vafan skulle Hawzing eller E.M.Cioran för exempel skull på en Fontängrupp att göra, vad det nu ens är. Skulle jag gå dit och göra blodbad vad h*n en gång sa till mig. Det är bullshit.

OT. Ursäkta alla mina edit numera men det beror att min dator är paj. En sak till till moderatorer, sitt inte och fis.
Senast redigerad av Port-au-Prince Idag kl. 00:44.
Citera
Idag, 00:13
Medlem
styckets avatar
Citat:
1. Status är okej att vilja ha om man vet vad konkret man ska ha den till, tex köpa en skogsdunge att leva i och slippa jobba och bara ägna sig åt det man själv vill. Antingen själv eller med någon/några andra.
2. Hobby bör vara att mogna och utvecklas mogna som människa.
3. Ja småttingar oavsett ålder och kön. Minst av alla är Trump.
4. Många lider nog av stress att av bli mer än vad man är eller behöver vara.
5. Att gå i demonstrationståg är inte logiskt om man inte kan säga att vi går för att söka konflikter för att i förlängningen slåss.
6. Världen är bara världen, och det borde även ungdomar veta. Den går inte att förändra. Antalet ton tex koldioxid som släpps ut bestäms inte av människors viljor.

Nummer 7. Allt folk bör bo där gjort sedan Big Bang ända tills Big Chill inträffar.

Kärlek inombords är väl bra men det hörs som klyscha det också.

Hur kunde en liten ful psykolog sitta och säga till mig hur jag borde leva enligt denna. Vafan skulle Stephen Hawking på en jävla Fontängrupp och göra. Vad det nu ens är. Skulle jag gå dit och göra blodbad, eller vad ville h*n...

Vissa klyschor är sanna om vi säger så då
Citera
Idag, 01:02
Medlem
Citat:
Svara istället på vad som tydligen är så viktigt med allt "sånt" istället för definiera det som att kultivera sig, njuta, stå upp för ideal osv.
Varför istället inte ha som ideal att inte ha några ideal, och som princip att inte ha några principer?`

Varför måste du och jag som människor hela tiden vara något mer än vad vi egentligen bara är?
Hur mycket självförtroende tycker du att det tyder på att föröka nå toppen på maslows trappa utan direkta syften?
Vilken är din vinst att hålla på? Vart vill du komma? Är du inte man nog att vara exakt sådan du är utan klistra på dig mer åtaganden? Vem vill du bli och varför samt inför vem?
Din första post går inte ihop med rubriken. Den här är LITE bättre

Jag säger istället:
Hur orkar folk att INTE tycka massor, protestera mot fel??
Citat:
Ursprungligen postat av tryff
Aktivister är i princip alltid studenter eller smörjobbar som forskare eller kulturarbetare.
Knappast nån tillfällighet att det inte är gruv-, volvo- eller -långvården som är ute och kastar sten.
Lägg där till människor som har familj och ansvar för andra liv än det egna.

När man gett katterna mat har man gjort dagens ansvar och kan nu ägna sig åt att hata och förstöra.
Jag har hela livet protesterat mot orättvisor och slagits mot mobbare av andra. (Har gjort det själv 45+ år.)

Vadå förstöra?? Man kan ju ägna tid åt att göra en liten del av världen bättre. Eller försöka. Ibland har jag lyckats ibland inte. Inte lätt att slåss mot mobbare då de är myndigheter...
Citat:
Det kan även bero på osäkerhet och lågt självförtroende.
Mycket skit beror på personers dåliga självförtroende.

Citat:
Ett övergripande och gemensamt fenomen är att många människor lider på olika sätt och använder utåtagerande handlingar för att lindra sitt lidande. Ett exempel på detta är demonstrationståg, där konflikten uppstår mellan individens ideala bild av världen – hur den borde vara – och hur den faktiskt är. Denna konflikt leder till lidande, vilket får människor att försöka påverka och förändra världen genom handlingar som demonstrationer, baserade på deras egen idé om hur världen bör se ut.
ELLER så är det demonstranterna, som har rätt och man blir STARKARE av att protestera mot orättvisor och försöker hjälpa andra...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in