Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-11-17, 16:50
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det finns absolut ingen frdel att ha verfldigt reserv-spck i konditionsidrotter. Att hlla sig slim men nd ett tillrckligt energiintag r det ultimata.

Jag r hyfsat slimmad och mrker direkt av negativ pverkan i teknik och ork om jag s lgger p mig ett halvkilo och d blir det sallad och kyckling tills jag ntt idealvikten igen.

Hagstrm och Ilar r duktiga men det r att ljuga om man pstr att deras vikt har frdelar totalt sett under ett lopp.

Enligt mig har frvrigt Frida en idealkropp fr lngdskidor och man fr hoppas att hon inte luras att froda till sig fr att det r mode idag att se vlgdd ut.

Har du gjort ngon DXA-bodyscan eller kalipermtning s du vet ungefr vad du ligger p fr fettprocent? Eller har du ngot hum nd?
Citera
2024-11-17, 16:51
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diversifierat
I den hr Aftonbladetartikeln pstr V.Thorn att det skiljer sex kilo fr honom och D.Richardsson sger ett par kilo: https://www.aftonbladet.se/sportblad...-fran-sommaren

Sex kilo r det mesta jag hrt om.

Ett par kilo r rimligt, max, inte sex kilo. Att g ner sex kilo infr eller under en tvlingsssong r allt annat n optimalt. Och s gick det ju inte s bra fr startsnabba Thorn heller.
Citera
2024-11-17, 16:58
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Har du gjort ngon DXA-bodyscan eller kalipermtning s du vet ungefr vad du ligger p fr fettprocent? Eller har du ngot hum nd?

Det r tv r sedan jag gjorde det nu men jag ser i stort sett likadan ut nu som d, dvs ca 12 %.

Jag skulle tippa p att Frida ligger p 10 och Hagstrm ver 25.
Citera
2024-11-17, 17:10
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Det r tv r sedan jag gjorde det nu men jag ser i stort sett likadan ut nu som d, dvs ca 12 %.

Jag skulle tippa p att Frida ligger p 10 och Hagstrm ver 25.

I den hr analysen p sprintskidkare frn 2011 s fann man att herrsprinters lg p 8,5 % plus minus 2,3 och damerna p 14,5 % plus minus tv.

Jag tippar 11 % p Frida, 15% p Ilar och 17% p Hagstrm.
Edit: lnk till analysen https://www.diva-portal.org/smash/ge...FULLTEXT01.pdf
Citera
2024-11-17, 18:21
Medlem
billigosts avatar
Citat:
I den hr analysen p sprintskidkare frn 2011 s fann man att herrsprinters lg p 8,5 % plus minus 2,3 och damerna p 14,5 % plus minus tv.

Vilka psts ha legat kring 8.5%?
Citera
2024-11-17, 18:21
Medlem
billigosts avatar
Citat:

Citera
2024-11-17, 18:23
Medlem
Citat:

Jag tippar 11 % p Frida, 15% p Ilar och 17% p Hagstrm
.

Lgg p 5% p dessa siffror s kommer du nrmare sanningen. Tjejer har naturligt en hgre fettprocent n killar, ven tjejer som ser smala ut kan ha relativt hg fettprocent. Normal hlsosam niv fr tjejer ligger mellan 20-30%.
Citera
2024-11-17, 18:26
Medlem
Citat:

Inte en chans att ngon skidkare ligger p 8,5%. I s fall skulle han inte orka ka lngt. Endast bodybuilders ligger p sdan extrem niv.
Citera
2024-11-17, 18:32
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:

Citat:

r 2011 uppmttes fljande vrden hos ngra av vrldens frmsta sprintskidkare. tta manliga och tta kvinnliga sprintskidkare frn Norge r 2011. Exakt vilka dessa tta var r (sklart) inte redovisat.
Citera
2024-11-17, 18:33
Medlem
Diversifierats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Lgg p 5% p dessa siffror s kommer du nrmare sanningen. Tjejer har naturligt en hgre fettprocent n killar, ven tjejer som ser smala ut kan ha relativt hg fettprocent. Normal hlsosam niv fr tjejer ligger mellan 20-30%.

Citat:
Inte en chans att ngon skidkare ligger p 8,5%. I s fall skulle han inte orka ka lngt. Endast bodybuilders ligger p sdan extrem niv.

gonppnare
Citera
2024-11-17, 18:34
Medlem
Citat:
Ja det har jag och de utmrker sig jmfrt med de vriga.

Menar du att Moa och Johanna r de enda som anammat idn om att ha ngra kilo fr mycket i reserv-spck d? En sdan som Johaug hade varit nnu bttre om hon inte varit s deffad ret om?

Mkt r det gener som styr snt dr. Vissa har lttare att lgga p sig medan andra kan ta som hstar och nd vara smala.
Jag ser folk p jobbet som ter precis hela tiden men nd r pinnsmala, medan andra aldrig tycks ta utan dricker bara kaffe men r runda som kglor.

Fr att verfra detta resonemang till idrott och kroppsform.. S r det allts individuellt (i viss mn) vilken vikt som r optimal att hlla fr att prestera som bst.
Senast redigerad av Casiopeia2.0 2024-11-17 kl. 19:03.
Citera
2024-11-17, 19:11
Medlem
Citat:
Ingen har ngonsin hvdat att elitidrott r hlsosamt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in