Citat:
Där är och har varit flera game changers efter atombomben. I min mening var vätebomben en ännu större förändrare av spelplanen än atombomben var, men det kan kanske debatteras.
Ontopic:
Det enda nya med detta vapen är att man satt konventionella stridsspetsar i MIRVen istället för nukleära samt att man faktiskt använt dom i krig, vilket jag förstått det som aldrig har skett tidigare.
Själva missilen och tekniken har existerat länge och det finns motmedel till att skjuta ner missiler som denna trots de relativt höga hastigheter som de färdas i.
Från Rysslands sida är det väl tänkt som en styrkeuppvisning och hot att ”nästa gång är det inte konventionell laddning”. I realiteten är det inget som förändrats på slagfälte, det är bara att gränsen för vad som är okej att använda för vapen har flyttats fram. Detta i sig är naturligtvis inte bra, för det gör ju att konflikten eskalerar mer och mer. Men det ska mycket till för att Putin ska trigga Rysslands nya vapendoktrin och starta kärnvapenkrig med NATO. Han vet ju om att det är totalt självmord för sitt folk också, och Putin är ingen madman, precis som inte Hitler var en madman heller. Jag ser många likheter mellan Putins situation och Hitlers situation, men Putin har nästan visat ännu större ovilja att eskalera till krig än vad Hitler gjorde.
Jag tror alla håller med om att ett tredje världskrig kryper sig allt närmare dock med tanke på senaste tidens geopolitiska händelser. Vi får se hur den här soppan ska sluta.