2024-11-27, 17:26
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Oj. Det är ett ja. Du finner nöje i att trycka ner andra baserat på ett godtyckligt omdöme, i detta fall att du bestämt dig för att jag är oärlig. Min hederskodex är att vara intellektuellt hederlig trots all skit jag får ta här i form av personliga angrepp, så du dömer en oskyldig dessutom.
Detta är häxprocessens princip i ett nötskal.
Har haft en del diskussioner med den där muppen. Hen gillar att utmåla sig själv som ärlig, men egentligen är hen enbart ute efter billiga gotchas.
Citera
2024-11-27, 18:59
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ingen bestämmer hur du ska formulera dig och vi klarar oss utan självutnämnda språkpoliser här.

Det handlar inte om att bestämma. Det handlar om att envar har ett ansvar för att uttrycka sig korrekt för att bli förstådd. I det här specifika fallet är det ju dock som så att du återigen kom på att du gjort bort dig, men vägrar erkänna det. Patetiskt

Du är verkligen ett skämt.
Senast redigerad av Fiffiniffi 2024-11-27 kl. 19:02.
Citera
2024-11-27, 19:04
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja det gör du, och då beslutar du dig för att blanda tro med vetande. Det är dumt. Är det inte?

Nej. Jag går efter vad jag får från motparten. Det brukar vara så en diskussion fungerar
Citera
2024-11-27, 20:11
Medlem
Citat:
Den geocentriska modellen kan inte skyllas på kristendomen bara för att kyrkan anammade den under medeltiden.
Mycket skit har gjort för kristendomen eller i dess namn.
Citat:
Se på Svenska Kyrkan idag som säger att "Gud älskar pedofiler".
Kyrkor blir korrupta över tid som alla andra institutioner, tyvärr.
För en rättvis bedömning, gå till källan och döm.
De, som satte ihop bibeln, var redan korrupta. Annars skulle de inte bannlyst och varit så ivriga att bränna kristna skrifter, som inte stämde med deras lögner...
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Låt oss prata om din intellektuella oärlighet.
Du är både arrogant och oansvarig när du förlöjligar något du aldrig har läst eller studerat. Att kritisera Bibeln utifrån en sexårings förstånd är under all kritik. Jag är nu övertygad om att du slutade utvecklas intellektuellt vid eller runt den punkten.

Ja, jag är arrogant inte bara mot kristna utan även mot andra som är korkade, men hävdar att de är kloka.
Däremot är det kristna, som är oansvariga och bedrägliga - fast ni inte begriper det - eftersom ni lurar i folk att de kristna lögnerna är sanna... Som kyrkan först gjorde med mig som småbarn, men jag genomskådade dem...
Gällande intellekt är det lustigt då kristna pratar om det, för det har ni inte ens på den nivå, som jag hade redan som 6-7 åring... Ni har ju NOLL logisk tankeförmåga gällande gud...
Citat:
Det är därför du argumenterar utifrån narcissism, eller en kaotisk självbild som utvecklades i din barndom.
Det var ju kyrkan som rörde till min utveckling i barndomen innan jag kom på att de pratade i nattmössan...
Hur fick du det till narcisism att jag jobbar emot lögner??!! Det är kristen "logik"

Jag antar att det kyrkfolk, som lurade i oss barn om gud, hade läst bibeln, så jag behöver inte läsa en bok, sammansatt av lögnare, med LITE sanning om historiska händelser som de har FÖRVRÄNGT och ÖVERDRIVIT enormt, dessutom rena LÖGNER... Så vi som har förstånd behöver inte läsa bibeln för att FÖRSTÅ att det är en massa skitsnack...
Citat:
Hur kan du hävda att du förstår kristendomens moraliska, historiska eller teologiska grundvalar när du öppet erkänner att du aldrig har undersökt dess primära källa? Du vet bokstavligen ingenting.

Jag vet ju mycket mer än dig om vad som VERKLIGEN hände, för jag har studerat SKILLNADERNA mellan bibeln lögner och sanningen...
OM Bibeln skulle vara sanningen, hade de inte behövt bannlysa/bränna sanningarna som KRISTNA andra samfund talade om...
Citat:
Ditt förlöjligande har ingen vikt eftersom det bottnar i fördomar, inte kunskap.
Om du inte är villig att engagera dig i texten du är så ivrig att avfärda, då är dina åsikter grundlösa och ovärdiga att seriöst överväga. Avvisande okunnighet är inte ett substitut för informerad debatt.
Tills du tar dig tid att läsa och förstå Bibeln är din kritik inget annat än tom retorik. Om du verkligen är intresserad av en diskussion, utbilda dig själv först. Annars är dina ord bara oväsen, inte förnuft.

Det går ju inte att ha vettiga diskusioner med Kristna, eftersom ni inte har förnuft och logik...
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorA
Tack för förtydligandet. Du pratar alltså som ett juridiskt ombud och det gör du med den äran!
Tack
MEN jag sa ju att jag gör det till Skattemyndigheter och domstolar. FB är ingendera...
Citera
2024-11-27, 21:15
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Inte om man ser dem som uttryck för mänsklig psykologi.
Det märkliga är att vi idag tolkar dessa symboler bokstavligt.

Du menar fortfarande? Ja, det är mycket märkligt. Naturvetenskapen har ju gjort rent hus med bokstavstolkningarna.

Citat:
Vi står på gemensam grund i jakten på sanningen. Även om vi kanske går olika vägar.

Jag tror att en bra start när det gäller jakten på sanningen är att lägga ner alla historier, vare sig de innehåller ett frö av sanning eller inte. Ta allt från ruta ett; vem är det som jagar? Hur ska vi veta vilket byte vi ska spana efter om vi inte vet vem som jagar? Minns inskriften ovanför oraklet i Delfi.
Citera
2024-11-28, 01:41
Medlem
Citat:
[...]
Jag har påpekat att Big Bang-teorin visar att universum hade en början, vilket väcker en grundläggande fråga: vad orsakade det?[...]

De flesta kosmologer idag talar inte om singulariteten som någon faktisk startpunkt för allt som existerar (Kosmos). Mer som en gräns för vår kunskap och våra teorier.

Det finns mängder med hypoteser och förslag som behandlar andra skeenden. Såsom att singulariteten var en övergångsfas eller ett kvanttillstånd eller att universum är cykliskt eller att det som skedde var en lokal händelse i ett större kosmos.

Vad som skulle orsakat det vet vi inte. Men inga andra skeenden vi vet om har orsakats av annat än de naturlagar vi känner till. Och någon gud eller gudar ger inte svar på några frågor utan väcker istället hundratals nya. Sedan har vi ju den klassiska, om gud ska anses vara evig, varför kan inte lika gärna universum vara det? Och vad orsakade gud? En gud har liksom inget frikort gällande den frågan.
Senast redigerad av Mino44 2024-11-28 kl. 01:48.
Citera
2024-11-28, 01:52
Citat:
Ursprungligen postat av Mino44
De flesta kosmologer idag talar inte om singulariteten som någon faktisk startpunkt för allt som existerar (Kosmos). Mer som en gräns för vår kunskap och våra teorier.

Det finns mängder med hypoteser och förslag som behandlar andra skeenden. Såsom att singulariteten var en övergångsfas eller ett kvanttillstånd eller att universum är cykliskt eller att det som skedde var en lokal händelse i ett större kosmos.

Vad som skulle orsakat det vet vi inte. Men inga andra skeenden vi vet om har orsakats av annat än de naturlagar vi känner till. Och någon gud eller gudar ger inte svar på några frågor utan väcker istället hundratals nya. Sedan har vi ju den klassiska, om gud ska anses vara evig, varför kan inte lika gärna universum vara det? Och vad orsakade gud? En gud har liksom inget frikort gällande den frågan.

Precis.
Citera
2024-11-28, 01:57
Medlem
Citat:
Precis.

Ok, kanske läste lite för snabbt. Ser att du också skrev:

"Du antar att den enda möjliga förklaringen till universums existens är Gud, men det var inte det jag gjorde."
Citera
2024-11-28, 02:43
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Mycket skit har gjort för kristendomen eller i dess namn.
De, som satte ihop bibeln, var redan korrupta. Annars skulle de inte bannlyst och varit så ivriga att bränna kristna skrifter, som inte stämde med deras lögner...

Ja, jag är arrogant inte bara mot kristna utan även mot andra som är korkade, men hävdar att de är kloka.
Däremot är det kristna, som är oansvariga och bedrägliga - fast ni inte begriper det - eftersom ni lurar i folk att de kristna lögnerna är sanna... Som kyrkan först gjorde med mig som småbarn, men jag genomskådade dem...
Gällande intellekt är det lustigt då kristna pratar om det, för det har ni inte ens på den nivå, som jag hade redan som 6-7 åring... Ni har ju NOLL logisk tankeförmåga gällande gud...
Det var ju kyrkan som rörde till min utveckling i barndomen innan jag kom på att de pratade i nattmössan...
Hur fick du det till narcisism att jag jobbar emot lögner??!! Det är kristen "logik"

Jag antar att det kyrkfolk, som lurade i oss barn om gud, hade läst bibeln, så jag behöver inte läsa en bok, sammansatt av lögnare, med LITE sanning om historiska händelser som de har FÖRVRÄNGT och ÖVERDRIVIT enormt, dessutom rena LÖGNER... Så vi som har förstånd behöver inte läsa bibeln för att FÖRSTÅ att det är en massa skitsnack...

Jag vet ju mycket mer än dig om vad som VERKLIGEN hände, för jag har studerat SKILLNADERNA mellan bibeln lögner och sanningen...
OM Bibeln skulle vara sanningen, hade de inte behövt bannlysa/bränna sanningarna som KRISTNA andra samfund talade om...

Det går ju inte att ha vettiga diskusioner med Kristna, eftersom ni inte har förnuft och logik...
Tack
MEN jag sa ju att jag gör det till Skattemyndigheter och domstolar. FB är ingendera...

Jag har ägnat decennier åt att studera ett brett spektrum av texter och traditioner: Yoga Sutras, Brahma Sutra, Bhakti Sutra, Tantra, taoistiska och buddhistiska läror, judendom, hermeticism, gnosticism, Koranen, Mormons bok och otaliga andra. Jag har fördjupat mig i kvantfysik genom tillgängliga verk av tänkare som Stephen Hawking och Sean Carroll. Jag har utforskat katolsk och ortodox historia, läst Irenaeus och Polycarp. Efter år av läsning, lärande och försök att förstå kom jag sist till Bibeln, och jag närmade mig den med precis samma öppenhet och kritiska sinne som jag tillämpade på alla dessa andra studier.

Min övertygelse om att Bibeln är sann och korrekt gjordes inte lättvindigt, och det är inte heller ett resultat av okunnighet eller brist på förståelse. Det är ett val baserat på noggrann reflektion och intellektuell ärlighet. Att hävda något annat förutsätter att tro måste härröra från blind naivitet, vilket helt enkelt inte är fallet.

Jag har bett dig en liten sak, att reflektera över den ståndpunkt du argumenterar från. Det är allt. Inget annat.

Även om du har engagerat dig passionerat är det tydligt att du har gjort det utan att först bekanta dig med det material du är så snabb att avfärda.

Om jag kan ägna år (decennier) åt att studera texter som jag i slutändan inte höll med om, kan du säkert läsa en bok, Bibeln, innan du fortsätter att kritisera den så hårt. Det är inte en orimlig begäran. Ditt uppenbara intresse tyder på att du söker efter något, men att förlöjliga andra samtidigt som du vägrar att engagera dig direkt i deras argument leder dig inte närmare sanningen.Om du verkligen vill ha en meningsfull debatt välkomnar jag den. Men för att diskussionen ska ha innehåll måste den grundas i kunskap, inte antaganden eller fientlighet. Ta dig tid att läsa, lära dig och kom sedan tillbaka till bordet. Du kanske upptäcker att det trots allt är värt att förstå. Om inte annat kommer du att kunna motbevisa kristendomen bättre.
Citera
2024-11-28, 02:45
Medlem
Rörande TS frågeställning så tror jag inte att så är fallet. Jag kan ta mig själv som exempel. Jag växte upp som icketroende. Mina föräldrar är inte troende och vi diskuterade i princip aldrig tro eller religion, möjligtvis religion i något sammanhang om det var något specifikt som hänt i världen med koppling till religion.

Mina vänner och bekanta har inte heller varit religiösa i någon betydande mening (i så fall har de hållit det privat). Däremot har jag alltid varit fascinerad av universum och de mysterier vi fortfarande inte har svar på och jag har haft tankar beträffande universums ursprung men aldrig övervägt någon gud. Jag har heller aldrig känt något behov av en sådan typ av tro.

Men jag förstår att en del individer är obekväma med att leva i ovisshet kring livets stora frågor (universums ursprung, medvetandet, döden), men jag försöker närma mig svaren genom att försöka ta reda på så mycket jag kan om vad vi faktiskt vet om dessa ämnen vilket känns fullt tillräckligt för mig personligen.

Jag tror att det med tiden kommer bli vanligare med icke-troende, samtidigt tror jag inte att religion kommer dö ut så länge vi inte har svar på alla frågor vilket vi kanske aldrig får. Däremot kommer de förändras, dö ut, och nya kommer uppstå.

Men det är intressant att människan verkar ha en benägenhet för religiös tro. Jag har försökt hitta förklaringar till detta och det finns en hel del att läsa om det. T ex har vi en benägenhet att tolka händelser i världen som orsakade av agenter (varelser med avsikter). Detta då det troligen varit evolutionärt fördelaktigt för att snabbt kunna identifiera potentiella hot. T ex busken på savannen som börjar röra på sig, beror det på vinden eller ett rovdjur? Det var mer fördelaktigt att tillskriva att någon orsakade rörelsen, för de som aldrig gjorde det strök med i större utsträckning.

Religioner kan ju även fylla, och har fyllt, en viktig social funktion för många, och kanske är mer tillgängliga än tänkbara alternativ som kan uppfylla samma behov. Sedan så ger det säkert någon form av existentiell trygghet, och det är ju ett behov vi människor som art kan utveckla, till skillnad från andra djur (i alla fall vad vi vet), då vi kan resonera om vår död, vårt ursprung och vår framtid.

Kanske kommer ovan nämnda punkter göra att religioner alltid kommer att finnas så länge vi existerar. Kanske har det en så pass stark evolutionär koppling att oavsett kunskap och lösta mysterier så kommer alltid nya religioner att uppstå. Så jag tror inte att alla behöver religion, men däremot att vi har vissa starka behov som på ett eller annat sätt behöver tillgodoses.
Citera
2024-11-28, 05:38
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Denna motbevisning är fylld av historiska felaktigheter, feltolkningar av skrifterna och ideologisk fördom. Låt oss ta itu med dessa frågor punkt för punkt, avslöja bristerna och visa de kristna grunderna för moral, lagar och samhällsutveckling.

För det första, påståendet att kristna lagar inte existerar och att vårt rättssystem enbart bygger på romersk rätt ignorerar den historiska verkligheten av hur kristen etik djupt påverkade västerländska rättstraditioner. Medan romersk lag lade en strukturell grund, modifierades dess principer avsevärt och genomsyrades av kristna moraliska läror under medeltiden. Begrepp som varje människas inneboende värdighet, med rötter i den kristna idén om att vara skapad till Guds avbild (1 Mos 1:27), formade västerländska rättssystem på djupet. Avskaffandet av metoder som barnmord, gladiatorstrider och vissa former av slaveri , alla kännetecken för det romerska samhället, drevs av kristna värderingar, inte romersk rättsvetenskap. Att hävda något annat är en historisk förvrängning.

När det gäller slaveri, medan Nya testamentet erkänner dess existens i den antika världen, undergräver det på ett subtilt sätt institutionen genom att betona alla människors andliga jämlikhet. ( Galaterbrevet 3:28 s"Det finns varken slav eller fri, ty ni är alla ett i Kristus Jesus.") i Filemon, vädjar Paulus till Filemon att ta emot Onesimus, en förrymd slav, "inte längre som en slav, utan bättre än en slav, som en kär broder" (Filemon 1:16). Kristendom lade grunden för senare abolitionistiska rörelser, som till övervägande del leddes av kristna, tvärtemot påståendet att kristna motsatte sig avskaffandet. (ungefär som nu, det är kristna som styr samhället tillbaka till de viktiga frågorna) Upplysningstiden uppfann inte begreppet frihet;.

När det gäller jämlikhet på jorden är påståendet att "Bibeln inte förespråkar det "ett grovt missförstånd. Även om Bibeln erkänner jordiska hierarkier, kräver den behandling i kärlek och respekt för alla. Jesus lära, och den gyllene regeln ("Gör mot andra som du vill att de ska göra mot dig", återspeglar en universell etik av jämlikhet och medkänsla. De tidiga kristna etablerade metoder som att ta hand om de fattiga, änkor och föräldralösa barn, vilket lade grunden för moderna sociala välfärdssystem. Kristen välgörenhet går före humanismen i århundraden, vilket bevisas av sjukhus, skolor och barnhem som grundats av kyrkan.

Påståendet att kristendomen inte skyddade barn är också helt klart falskt. Den antika romerska kulturen tillät barnmord och övergivande av barn, medan kristendomen fördömde dessa sedvänjor och betonade det heliga i allt mänskligt liv. Jesus sade : "Låt de små barnen komma till mig och hindra dem inte, ty himmelriket tillhör sådana som dessa" (Matt 19:14). Kristen undervisning har konsekvent prioriterat barns skydd och värdighet.

Slutligen speglar påståendet att kristendomen hindrade utvecklingen en snäv och partisk syn på historien. Kyrkan bevarade kunskap genom den mörka medeltiden, gick i spetsen för framsteg inom vetenskap och utbildning genom klostersystem, och producerade tex Isaac Newton, som tillskiver sina upptäckter till sin tro. Katolska kyrkans läror om frågor som preventivmedel är komplexa och motiverade av en konsekvent livsetik, även om de är missförstådda, särskilt av ateister. jag förväntar mig int att en inbiten gammal sosse eller svensk ska kunna ta till sig detta. Det är ett för långt steg.

Sammanfattningsvis är alla dina argument mot kristendomen både historiskt och teologiskt felaktiga.

Kristendomen är inte ett "hinder för utveckling"; snarare har det varit en drivkraft bakom de moraliska och samhälleliga framsteg som format den moderna världen.

Kristendomens principer om kärlek, rättvisa och mänsklig värdighet har överskridit kulturer och epoker, och tillhandahållit en grund som är allt annat än "ett hinder".

Jag skulle vilja sammanfatta detta med en omformulering av dina egna ord: påståendet att kristendomen ledde utvecklingen mot en mer human och vetenskapligt inriktad värld är en snäv och partisk syn på historien.

Och jag påstod aldrig att kristna lagar inte existerar och att vårt rättssystem enbart bygger på romersk rätt, jag skrev att det är "baserat på romersk lag och romersk rättvisa", vilket betyder att det är grunden och huvuddelen, inte att systemet är helt fritt från kristna lagar. Det har du bara hittat på.

I övrigt har du en väldigt färgad syn på historien och är antingen väldigt dåligt insatt eller väljer att blunda för det du inte vill känna till.
Citera
2024-11-28, 07:45
Medlem
Citat:
Jag har ägnat decennier åt att studera ett brett spektrum av texter och traditioner: Yoga Sutras, Brahma Sutra, Bhakti Sutra, Tantra, taoistiska och buddhistiska läror, judendom, hermeticism, gnosticism, Koranen, Mormons bok och otaliga andra. Jag har fördjupat mig i kvantfysik genom tillgängliga verk av tänkare som Stephen Hawking och Sean Carroll. Jag har utforskat katolsk och ortodox historia, läst Irenaeus och Polycarp. Efter år av läsning, lärande och försök att förstå kom jag sist till Bibeln, och jag närmade mig den med precis samma öppenhet och kritiska sinne som jag tillämpade på alla dessa andra studier.

Min övertygelse om att Bibeln är sann och korrekt gjordes inte lättvindigt, och det är inte heller ett resultat av okunnighet eller brist på förståelse. Det är ett val baserat på noggrann reflektion och intellektuell ärlighet. Att hävda något annat förutsätter att tro måste härröra från blind naivitet, vilket helt enkelt inte är fallet.

Jag har bett dig en liten sak, att reflektera över den ståndpunkt du argumenterar från. Det är allt. Inget annat.

Även om du har engagerat dig passionerat är det tydligt att du har gjort det utan att först bekanta dig med det material du är så snabb att avfärda.

Om jag kan ägna år (decennier) åt att studera texter som jag i slutändan inte höll med om, kan du säkert läsa en bok, Bibeln, innan du fortsätter att kritisera den så hårt. Det är inte en orimlig begäran. Ditt uppenbara intresse tyder på att du söker efter något, men att förlöjliga andra samtidigt som du vägrar att engagera dig direkt i deras argument leder dig inte närmare sanningen.Om du verkligen vill ha en meningsfull debatt välkomnar jag den. Men för att diskussionen ska ha innehåll måste den grundas i kunskap, inte antaganden eller fientlighet. Ta dig tid att läsa, lära dig och kom sedan tillbaka till bordet. Du kanske upptäcker att det trots allt är värt att förstå. Om inte annat kommer du att kunna motbevisa kristendomen bättre.
Är det endast dina studier som gör att du tror? Har du ingen personlig inre upplevelse av att Jesus är sanningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in