2024-11-28, 07:55
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
När det gäller slaveri, medan Nya testamentet erkänner dess existens i den antika världen, undergräver det på ett subtilt sätt institutionen genom att betona alla människors andliga jämlikhet. ( Galaterbrevet 3:28 s"Det finns varken slav eller fri, ty ni är alla ett i Kristus Jesus.") i Filemon, vädjar Paulus till Filemon att ta emot Onesimus, en förrymd slav, "inte längre som en slav, utan bättre än en slav, som en kär broder" (Filemon 1:16). Kristendom lade grunden för senare abolitionistiska rörelser, som till övervägande del leddes av kristna, tvärtemot påståendet att kristna motsatte sig avskaffandet. (ungefär som nu, det är kristna som styr samhället tillbaka till de viktiga frågorna) Upplysningstiden uppfann inte begreppet frihet;.

Det här är ett tydligt exempel på att du ser det hela genom rosafärgade glasögon.

Du påstår att Bibelns texter om hur slavar skulle behandlas ledde till att slaveriet avskaffades, trots att det inte någonstans i historien finns något exempel på att en kristen slavägare behandlade sina slavar som annat än ägodelar som saknade mänskligt värde och absolut inte hade några rättigheter.

Och det är kul att du påstår att de abolitionistiska rörelserna till övervägande del leddes av kristna under en tid då nästan ingen sade sig inte vara kristen och det var socialt självmord att påstå sig inte vara kristen. Naturligtvis var de alla kristna. Skillnaden mot de kristna som förespråkade att slaveriet skulle fortsätta var att abolitionisterna huvudsakligen inte hänvisade till Bibelns texter, vilket däremot dem som försvarade slaveriet gjorde.

Alltså, abolitionisterna hänvisade till allmänna tankar om att göra mot andra som man själv vill bli behandlad (vilket inte specifikt gäller slaveri) och att alla är lika inför Gud (vilket egentligen gäller hur Gud ser människan, inte att alla människor är likvärdiga inför varandra). Slavägarna, å andra sidan, hänvisade till att Bibeln specifikt inte beskriver slaveri som något förkastligt, utan istället betonar att slavar ska lyda sina herrar.

Problemet med att använda uttrycket att göra mot andra som man själv vill bli behandlad som argument är att det ju bara används när det passar för syftet och inte är något som är särskilt typiskt för de kristna under den tiden, och inte nu heller, egentligen. Det är tyvärr det som de kristna verkligen borde ha koncentrerat sig på att efterleva i allt de gör, men som de misslyckats fatalt med att göra.

Och förresten så är inte den tanken specifikt kristen, utan det är en tanke som finns inom alla religioner och fanns nedtecknad långt innan Jesus levde. Att kalla att behandla andra som man själv vill bli behandlad som något som de kristna varit framträdande inom blir bara fel. Ytterst få kristna har följt det sättet att tänka både i teori och praktik. Men inte alla kristna hade samma moraliska principer som Desmond Doss. Tyvärr.
Citera
2024-11-28, 09:32
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Nej, det fanns inget strawmansargument i mitt tidigare svar. En halmgubbe innebär att man förvränger eller förvränger någon annans argument för att göra det lättare att attackera.
Precis, och det är vad du gjorde. Din anklagelse om strawmen är falsk. Vi utgår bara utifrån vad ni ger oss. Ger ni oss inget bättre än övernaturligt väsen så blir det så.

Citat:
Det jag gav var ett direkt och korrekt motargument baserat på logik och bevis.
Hahaha, mmm.. "logik och bevis"

Citat:
Om du vill ha en meningsfull diskussion, sluta avleda och engagera dig i själva argumentet. Allt annat är bara undanflykt.
Så fort du faktiskt presterar ett argument ska jag göra det.
Citera
2024-11-28, 09:57
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Tack
MEN jag sa ju att jag gör det till Skattemyndigheter och domstolar. FB är ingendera...

Precis, här behöver man inte prata fikonspråk eller kanslisvenska.
Citera
2024-11-28, 10:23
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
VARFÖR bryter du upp diskussionen, flashback har skapat dåliga debattörer!
Så att det blir mer överskådligt och du ska kunna svara på varje argument JAG gör på ett välordnat sätt. Såklart.

Citat:
Frågan "Om Gud inte gjorde det, vad då?" är i sig en felaktig framställning av argumentet. HALMGUBBE.
Nej, det är alltid där vi hamnar. Om jag inte har ett svar så måste det vara Gud, enligt dig. Som om det var någon sorts default position. För då behöver man inte bevisa något själv om man är en oerhört lat tänkare.

Citat:
Du antar att den enda möjliga förklaringen till universums existens är Gud, men det var inte det jag gjorde.
Klart du gör.

Citat:
Jag har påpekat att Big Bang-teorin visar att universum hade en början, vilket väcker en grundläggande fråga: vad orsakade det?
Nej. Den visar att universum expanderat från en mittpunkt. Sluta svamla.
Ingen vet vad som orsakade det, om något fanns innan eller ej och vad det skulle vara eller hur det fungerar. Just nu är det omöjligt att undersöka.
Felet här ligger i att sådana som du vill tro att det innebär att det logiska svaret är en komplicerad gudsentitet som lösning. Som en inföding med en mullrande vulkan. Bäst att ni offrar några oskulder.

Citat:
Kan du svara eller ska du hålla på med dina barnsligheter?
Jag har svarat. Om du bara krystar ur dig barnsligheter så får du barnsligheter tillbaka, det förstår väl du också? Kanske det är dags att tänka lite bättre helt enkelt.

Citat:
När du svarar mig går det bra att formulera en sammanhängande text, du behöver inte klipp och klistra.
Jag klipper och klistrar inte. Jag använder quote tags. Lätt och överskådligt. Punkt för punkt.
Citera
2024-11-28, 10:40
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Du menar fortfarande? Ja, det är mycket märkligt. Naturvetenskapen har ju gjort rent hus med bokstavstolkningarna.

Hur rent hus då? Människor verkar trots allt bokstavstolka sina ideologier och världsbilder. Religiösa lika väl som sekulära. Försök att presentera fakta för en fanatiker av valfri sort och du ska se hur det rinner av som vatten på en gås. Vi har idag tillgång till mer information än någonsin i historien men blir visst ändå bara dummare.

Vetenskap är den bästa analysmetoden vi har.
Religion, ideologi, kultur och politik, kalla det vad du vill, är väl inte direkt analysmetoder.
De är snarare resultatet av någon slags analys (av skiftande kvalitet) som presenteras i form av en gemensam berättelse som människor tror eller inte tror på.

Citat:
Jag tror att en bra start när det gäller jakten på sanningen är att lägga ner alla historier, vare sig de innehåller ett frö av sanning eller inte. Ta allt från ruta ett; vem är det som jagar? Hur ska vi veta vilket byte vi ska spana efter om vi inte vet vem som jagar? Minns inskriften ovanför oraklet i Delfi.

Intressant. "Lägga ner alla historier"? Det får du gärna utveckla.
Citera
2024-11-28, 10:51
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Är det endast dina studier som gör att du tror? Har du ingen personlig inre upplevelse av att Jesus är sanningen?

Jo det har jag, men tror inte flashback är rätt ställe att berätta. Men all kärlek till Jesus 🙏
Citera
2024-11-28, 11:15
Medlem
blibbottczkhentzhks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Samhället behöver nog kristna värderingar.
Nu har vi dagliga gängskjutningar istället.

Jag kan inte se att det är bättre.

?

Visst. Men att lösningen skulle vara Jesus är ju bara jolligt.
Citera
2024-11-28, 11:19
Medlem
Citat:
Jo det har jag, men tror inte flashback är rätt ställe att berätta. Men all kärlek till Jesus 🙏
Man vill gärna försöka ge skäl för sin tro genom argument som egentligen inte är skälet för ens tro. Att försöka få andra att tro på grunder som egentligen inte är de grunder som gör att man själv tror.

Jag tror man gör det för att anpassa sig till de icke-troendes anspråk på att vara de rationella i rummet genom att möta dem på deras upplevda planhalva, med rationella argument.

Kan bara konstatera att jag inte sett lika stor framgång med det som med det personliga vittnesbördet. Här blir man säkert häcklad om man berättar om sina personliga upplevelser men det blir man även om man spelar på deras planhalva.
Citera
2024-11-28, 11:29
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mino44
Jag tror att det med tiden kommer bli vanligare med icke-troende, samtidigt tror jag inte att religion kommer dö ut så länge vi inte har svar på alla frågor vilket vi kanske aldrig får. Däremot kommer de förändras, dö ut, och nya kommer uppstå.

Människor söker sig dock inte till religion eller en ideologi för att de vill ha fakta.
Det handlar mer om kulturell identitet. Därför försvinner inte religion eller dogmatiska ideologier bara för att vetenskapen gör framsteg. Det är precis som du säger på slutet – en religion försvinner och ersätts snart av en ny i dess ställe. Kristendomen är död i väst och nu har vi neomarxistiska ideologier här i stället.

Det verkar som att idén om att upplysningen gör rent hus med religionen är en av sekularismens egna "religiösa" myter. Jag börjar se ett intressant mönster här.
Citera
2024-11-28, 11:36
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbottczkhentzhk
Visst. Men att lösningen skulle vara Jesus är ju bara jolligt.

Om alla hade Jesus till förebild skulle nog flera problem lösa sig.
Citera
2024-11-28, 11:49
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nej. Jag går efter vad jag får från motparten. Det brukar vara så en diskussion fungerar

Att blanda äpplen och päron? Är det normalt?
Transsubstantiation är en teologisk doktrin som beskriver hur bröd och vin i nattvarden förvandlas till Kristi kropp och blod.
Du erkände ju att du bemöter detta med att prata fysik, haha.
Citera
2024-11-28, 12:03
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Man vill gärna försöka ge skäl för sin tro genom argument som egentligen inte är skälet för ens tro. Att försöka få andra att tro på grunder som egentligen inte är de grunder som gör att man själv tror.

Jag tror man gör det för att anpassa sig till de icke-troendes anspråk på att vara de rationella i rummet genom att möta dem på deras upplevda planhalva, med rationella argument.

Kan bara konstatera att jag inte sett lika stor framgång med det som med det personliga vittnesbördet. Här blir man säkert häcklad om man berättar om sina personliga upplevelser men det blir man även om man spelar på deras planhalva.

Bara Jesus kan ge en tron, det kommer direkt från honom.

En gåva.

Allt vi går igenom innan låter Han oss gå igenom. Vi väljer vår egen smärta, och skyller ifrån oss på andra, även på honom. Han tog allt detta, och mer, och gav oss frid. Han gav oss vår räddning. Allt kommer från Honom.

Hans kraft och kärlek är oändlig.

Jag kan inte omvända någon men om Jesus vill omvända någon, då kan inget stå ivägen.

En mormon kan ha framgång med sin vittnesbörd, men är det sanning?

Jag låter Jesus göra sitt jobb 🙏
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in