Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-02, 14:38
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Och ändå använder du detta "hur något fungerar" som 'bevis' för att en gud skulle vara nödvändig och därför gör du dig själv skyldig till att vara en hycklare.

Du blir inte en hycklare av att dra en slutsats. Vet du vad en hycklare är?

Du skulle isåfall bli hycklare av att dra motsatt slutsats med. Logiken lite trögstartad idag Sepiritz?
Citera
2024-12-02, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Två saker här.

1. Är det verkligen så svårt att förstå vad oändlighet är? Om universum alltid har funnits så måste den såklart inte ha uppkommit nån gång. Det borde väl inte vara så svårt att förstå?
Men även om universum saknar början och frågan om uppkomsten därför är en icke-fråga så är det väl inte en icke-fråga varför detta universum som aldrig blivit till ändå finns?
Citat:
2. Även om vi vet att vi aldrig kommer hitta det korrekta svaret så innebär det inte att det är bättre att hitta på något. Varför har ni så svårt att förstå att "Jag vet inte." är det 100% korrekta svaret på en fråga där man inte vet svaret?
Man kan argumentera för att det inte kan finnas någon annan förklaring än att grunden till verklighetens existens är metafysisk. Att alternativet är att inget svar alls finns att finna. Som Bertrand Russel, så ovanligt genomtänkt för att komma från en ateist, sa: "I should say the universe is just there, and that's all."
Citera
2024-12-02, 15:01
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Fint. Då frågar jag dig rakt upp och ner: Förespråkar Bibeln gravt omoraliskt slaveri? Ja eller Nej?

Nej.
"Gravt omoraliskt slaveri" är en märklig och uppenbart vinklad anakronistisk formulering.
Förespråkar Bibeln slaveri undrar du, ännu en gång?
Bibeln innehåller ju tvärt om texter som uppmanar till att behandla slavar humant och rättvist.
(Skulle du kalla det "moraliskt slaveri" då i jämförelse med "gravt omoraliskt slaveri"?)

Att påstå att Bibeln direkt förespråkar slaveri är en förenklad och missvisande tolkning.
Bibeln innehåller texter som beskriver slaveri, men dessa reflekterar de sociala och kulturella normerna i den tid de skrevs, snarare än att ge en moralisk uppmaning till slaveri som en önskvärd institution.

Att använda dessa texter för att rättfärdiga slaveri idag är inte bara intellektuellt ohederligt, utan också ett missbruk av religiösa skrifter.

Och att använda dessa texter för att klippa och klistra för att bygga halmgubbar, är naturligtvis även det intellektuellt ohederligt och ett missbruk av religiösa skrifter.
Citera
2024-12-02, 15:10
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Själv tycker jag det är underligt att påstå att man skjuter på frågan om universums uppkomst och orsak genom att hävda att det är mer logiskt att universum alltid förekommit i en form eller annan än att universum plötsligt uppstått ur tomma intet genom magi.

Om universum alltid funnits i en form eller annan så är ju frågan om universums uppkomst en icke-fråga och då krävs heller varken orsak till universums existens eller någon påhittad skapare.
Jag menar att man skjuter på frågan i den mån att man inte påstår att man vet då det inte är testbart. Det är såklart en rimlig modell att lägga fram på förslag.
Citera
2024-12-02, 15:14
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Mm. Men problemet för ateismen är att man inte har någon utsikt för ett svar eftersom det enda man kan göra är att komma upp med teorier som bara skjuter på frågan. Annars kan du väl ge ett begripligt exempel på hur ett sådant svar kan se ut och få det att låta mindre magiskt än en Gud?
1: Varför ska jag komma på några svar? Måste jag kontra någons påhittade svar med ett eget svar?
2: Det är inte ett problem för ateismen eftersom ateismen (avsaknad av tro på gud(ar)) inte behöver förklara hur universum fungerar. Det är bara religioner som sysslar med holistiska lösningar.
3: Om man inte har evidens eller testbarhet så skjuter man på frågan tills man har det. Vad är alternativet?

Citat:
Inse att det krävs en metafysik för att förklara uppkomsten av den fysiska verkligheten, man kan inte komma ifrån det hur många steg man än skjuter på det.
Metafysik har inga svar och kan inte avgöra några frågor.

Citat:
Smeso är den enda av er som är konsekvent eftersom han säger att det inte behöver finnas ett svar alls och därmed är frågan om varför inte relevant. Även att han har fullständigt fel enligt mig.
Jag är mycket konsekvent i frågan.

Citat:
"Allt har en orsak till sin existens och ur intet kommer intet." /skrumpelnubb.
"Argument from ignorance" /skrumpelnubb
Citera
2024-12-02, 15:17
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Du blir inte en hycklare av att dra en slutsats. Vet du vad en hycklare är?

Du skulle isåfall bli hycklare av att dra motsatt slutsats med. Logiken lite trögstartad idag Sepiritz?
Om du tror att det är det faktum att du tror du nått en slutsats som gör det till en hycklare har du inte förstått någonting. Om du inte förstod ironin i ditt inlägg som jag påpekade så kan jag bara beklaga.

Jag har konsekvent förespråkat att inte dra förhastade slutsatser. Gör det mig till en hycklare?
Nej, det är inget fel på logiken.
Citera
2024-12-02, 15:19
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Men även om universum saknar början och frågan om uppkomsten därför är en icke-fråga så är det väl inte en icke-fråga varför detta universum som aldrig blivit till ändå finns?
Man kan argumentera för att det inte kan finnas någon annan förklaring än att grunden till verklighetens existens är metafysisk. Att alternativet är att inget svar alls finns att finna. Som Bertrand Russel, så ovanligt genomtänkt för att komma från en ateist, sa: "I should say the universe is just there, and that's all."
Skoj att du prisar Bertrand Russel i samma andetag som du kritiserar någon för att göra samma påstående.
Citera
2024-12-02, 15:20
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
"Gravt omoraliskt slaveri" är en märklig och uppenbart vinklad anakronistisk formulering.

Du kan kalla det anakronistisk hur mycket du vill. Vi kan inte hjälpa vilket årtal vi lever i. Jag ber dig ändå bedöma tidigare företeelser med 2024 års moral. Det är inte jättekomplicerat.

Är det inte lustigt hur anakronist-problematiken är noll när du säger att Bibeln innehåller fantastisk moral, men så fort man pekar på exempel om motsatsen så kör du med "A men det var ju jättelänge sen ju!!!"

Citat:
Bibeln innehåller ju tvärt om texter som uppmanar till att behandla slavar humant och rättvist.

Att den innehåller även detta förhindrar ju inte att den också innehåller hemskheter. Strikt logiskt sett är det som att säga att en bil med 3 personer inte innehåller någon passagerare bara för att det finns en förare.

Citat:
(Skulle du kalla det "moraliskt slaveri" då i jämförelse med "gravt omoraliskt slaveri"?)

Nej. Allt slaveri är omoraliskt. Gravt blir det t ex när texten säger att man får prygla dem så länge de inte dör.

Citat:
Att påstå att Bibeln direkt förespråkar slaveri är en förenklad och missvisande tolkning.
Bibeln innehåller texter som beskriver slaveri, men dessa reflekterar de sociala och kulturella normerna i den tid de skrevs, snarare än att ge en moralisk uppmaning till slaveri som en önskvärd institution.

Så när det t ex står
"Herren skall förbarma sig över Jakob, på nytt utvälja Israel. Han skall låta folket bo på sin egen mark. Främlingarna som bor där skall sluta sig till dem och förena sig med Jakobs folk. Folken skall föra dem tillbaka hem, och där, på Herrens mark, skall israeliterna göra dem till sin egendom, till slavar och slavinnor. Deras fångvaktare skall bli deras fångar, de skall bli herrar över sina förtryckare."
så ska inte det ses som att slaveri förespråkas?

Bitch, please
Citera
2024-12-02, 15:20
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Själv tycker jag det är underligt att påstå att man skjuter på frågan om universums uppkomst och orsak genom att hävda att det är mer logiskt att universum alltid förekommit i en form eller annan än att universum plötsligt uppstått ur tomma intet genom magi.

Om universum alltid funnits i en form eller annan så är ju frågan om universums uppkomst en icke-fråga och då krävs heller varken orsak till universums existens eller någon påhittad skapare.

Citat:
Jag menar att man skjuter på frågan i den mån att man inte påstår att man vet då det inte är testbart. Det är såklart en rimlig modell att lägga fram på förslag.

Det är vanligt att ta för givet att fysiken är det fundamentala, men så behöver det ju inte vara.
Fysiken ger oss en modell av verkligheten baserad på våra sinnesintryck och mätningar, men det betyder inte nödvändigtvis att den är den enda eller ens den mest fundamentala beskrivningen av existensen.
Citera
2024-12-02, 15:22
Citat:
Om du tror att det är det faktum att du tror du nått en slutsats som gör det till en hycklare har du inte förstått någonting. Om du inte förstod ironin i ditt inlägg som jag påpekade så kan jag bara beklaga.

Jag har konsekvent förespråkat att inte dra förhastade slutsatser. Gör det mig till en hycklare?
Nej, det är inget fel på logiken.

Nejdå, jag förstå ironin, det är du som inte förstår den.

Du har dragit en slutsats. Eller hur?

Du tror att din slutsats är bättre. Givetvis.

Och jag tror att min slutsats är bättre. Givetvis. Annars skulle jag inte ha dragit den slutsatsen eller hur.

Kan du slå upp definition av hycklare och dela med dig?
Citera
2024-12-02, 15:25
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Det kanske inte är en icke-fråga, men det är en annan fråga. En fråga som kanske inte har nått svar. Om universum är helt naturligt och har funnits i oändligheten så skulle jag säga att det nog inte finns något "därför". Precis som Russel sa i det citatet. Och om det inte finns något svar så kan man nog kalla det för en icke-fråga. Hur smakar blå?

Citat:
Ja, vi har sett massvis med religiösa försöka förklara det så med diverse idiotiska argument. Att man kan argumentera för nånting innebär inte att det är vettigt att göra det. Som till exempel det här idiotiska argumentet att allt som finns måste ha en skapare, det har vi ju nu kommit fram till att det inte stämmer.

Och jag tror inte jag har sett någon här säga att det inte finns nått svar att finna, det som däremot har sagts är att vi kanske inte kommer hitta svaret.
Men oavsett vilken av dom två varianterna som stämmer, eller om det bara är så enkelt att vi inte har hittat svaret än, så innebär det inte att det är ok att bara hitta på ett svar.
Citera
2024-12-02, 15:28
Medlem
Citat:
Citat:
Skoj att du prisar Bertrand Russel i samma andetag som du kritiserar någon för att göra samma påstående.
Jag prisar honom för att han, utan att skämmas, säger sanningen om ateismens ultimata slutstation, vilken är att det inte finns något svar att finna alls. Ni som säger att ni inte vet svaret har ännu inte tänkt lika långt som han.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in