Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-04, 14:43
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CottageQueen
Det är just diskussionen om promenaden vi är utleda på, vi har läst den till leda. Det är därför jag undrar hur många gånger man får skriva samma sak i en tråd? Kommer ni med några nya uppgifter är jag idel öra.

Själv tycker jag uppgifterna om BW´s avsaknad av alibi är mycket intressanta och jag hoppas det kommer mer information där.

Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
BWs brist på alibi efter 0200, att BW dessutom är den siste att prata med Helena gör verkligen detta med BWs saknad av alibi till ngt som ska upp i tråden!

Bara sluta, United, att sprida osäkerheter! Vi vet INTE att BW vara den sista personen att prata med Helena. Vi vet heller INTE att BW saknar alibi. Så här långt pekar allt mot att BW faktiskt har alibi! Vi vet att polisen initialt intresserade sig för BW, bland andra Motown har intygat detta i tråden efter att han själv var på polisförhör. Vi tror oss också veta att BW var inne på några polisförhör initialt, men eftersom igen misstanke någonsin har riktats mot honom, torde han inte vara intressant för polisen. Vi har också fått höra i radion att BW INTE är intressant i fallet, men att KM fortsatt är just intressant (inte misstänkt), enligt Lars Johansson. Om man så ansvarslöst vräker ur sig sådant om BW som United gör - ja, då måste man också ha ordentligt på fötterna, men det har inte United. Uniteds enda roll är ju som bekant att hålla KM borta från misstankar, och han/hon skyr inga medel för att göra det. När jag och IB03 resonerar om KM, så gör vi ju det utifrån en lång rad kända informationer - de flesta av dem komna från KM själv, faktiskt.

Du Kl*s, du läser ju tråden (vilket vi såg i TV3:s programserie "Att lösa ett mord"). Kan inte du skapa ett konto och svara på våra funderingar? Precis som PK, PU och MickeR gjorde? Det fungerar inte att en hop dumstrutar försöker agera målvakter åt dig. De gör nämligen din sak sämre.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-12-04 kl. 15:10.
Citera
2024-12-04, 15:20
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Att Fågeln går bananas när vi lyfter fram BWs brist på alibi gör bara honom än mera intressant!

- BW är bevisligen den siste att prata med Helena än vad nu Fågeln säger, ingen annan har ivf framträtt och sagt sej pratat med henne senare än BW!
- BW hade tillgång till en liten vit bil (Opel), BW körde enligt många källor även denna lilla vita bil vid onyktert tillstånd!
- BW hade tillgång till en båt i Vänern (sina föräldrars), han har även enligt källor bett folk att inte nämna sin nattliga tur med denna båt just helgen när Helena försvann!

Helena och BW lämnar Stadt, BW erbjuder henne skjuts hem, om han var ensam eller hade chaufför på sin lilla vita bil den natten är mera osäkert. Att ngt går fel på den resan mot Helenas hem är dock inte osäkert, ngt händer och Helena mister livet, om nu BW ej var ensam vem mer var isf med i bilen, PU eller vem? Sedan hur långt hann de egentligen, kan de t.o.m nått Helenas hem, frågorna är många men att BW har ngt med hennes försvinnande att göra är nog ställt utom allt tvivel!
Senast redigerad av UnitedKingdom 2024-12-04 kl. 15:22.
Citera
2024-12-04, 16:12
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Att Fågeln går bananas när vi lyfter fram BWs brist på alibi gör bara honom än mera intressant!

- BW är bevisligen den siste att prata med Helena än vad nu Fågeln säger, ingen annan har ivf framträtt och sagt sej pratat med henne senare än BW!
- BW hade tillgång till en liten vit bil (Opel), BW körde enligt många källor även denna lilla vita bil vid onyktert tillstånd!
- BW hade tillgång till en båt i Vänern (sina föräldrars), han har även enligt källor bett folk att inte nämna sin nattliga tur med denna båt just helgen när Helena försvann!

Helena och BW lämnar Stadt, BW erbjuder henne skjuts hem, om han var ensam eller hade chaufför på sin lilla vita bil den natten är mera osäkert. Att ngt går fel på den resan mot Helenas hem är dock inte osäkert, ngt händer och Helena mister livet, om nu BW ej var ensam vem mer var isf med i bilen, PU eller vem? Sedan hur långt hann de egentligen, kan de t.o.m nått Helenas hem, frågorna är många men att BW har ngt med hennes försvinnande att göra är nog ställt utom allt tvivel!

Men lelle vän ... Jag skrev ju att så här långt verkar BW ha ett alibi. Det är ju ingenting som jag har "hittat på".

Sedan finns det oss veterligen inte många källor på att BW skulle ha kört onykter. Vi har väl bara Motown? Så igen: Håll dig till sanningen och sluta upp med att fabricera sådant som inte finns!

Nej, det finns INGA bevis för att BW skulle ha varit den siste att prata med Helena. Vem kan veta det? Och hur skulle någon kunna träda fram och säga att denna skulle ha pratat med Helena efter det att BW hade pratat med henne om denna person inte visste exakt när hon hade pratat med BW? Ingen gick väl omkring med tidtagarur? Och den "nattliga turen" får du ta med ebeneezer22. Ingen tror på det där, särskilt inte som vi har kunnat bevisa i tråden att "VM-huset" inte fanns - och därmed heller inte BW:s påstådda klädtvätt ...

Om BW skulle ha kört hem Helena så begriper väl ändå till och med du att de borde ha varit hemma typ redan vid 02:15. Men "Killarna", då? Såg de någon bil komma? Såg de Helena? Nä ... Eller menar du att BW körde in i trädgården, rakt genom häcken där nere vid cykelvägen? Tja, allt är ju möjligt ... Och ingenting är "ställt utom allt rimligt tvivel" vad gäller BW:s påstådda inblandning. Ingenting - som sagt - tyder efter snart 33 år på att han har varit aktuell i försvinnandet. Om du har några andra informationer som tål dagsljus, är du välkommen att ta upp dem.

Du vet så förbannat väl att du inte har något att komma med, men trots det kastar du ur dig ett "scenario" som inte tål ens tre sekunders granskning.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-12-04 kl. 16:14.
Citera
2024-12-04, 16:24
Moderator
pudelluss avatar
Vänligen observera regel 2.02. Kvalitet framför kvantitet (KFK).

Det är ofta en bättre idé att leta upp äldre inlägg och länka tillbaka till dessa, än att upprepa saker som man redan har tagit upp flera gånger tidigare.

/Moderator
Citera
2024-12-04, 19:27
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
BWs har brist på alibi efter 0200, att BW dessutom är den siste att prata med Helena gör verkligen detta med BWs saknad av alibi till ngt som ska upp i tråden!
Skullle det vara möjligt att bara BW och Helena åkte i bilen? Om vi antar att ingen mera är inblandad. Det ställer ju till det endel när en andra person skall till. BW var säkert stark nog att få med sig H om hon vart livlös. Hmm...men det skulle ju inte förklara att två personer sitter i tråden o vilseleder iofs.
Citera
2024-12-04, 21:08
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Så en skötsam tjej kan inte spy av annan orsak än berusning av alkohol?

Tror du att detta var orsaken till att detta par svängde av ner på denna stig efter bron för att Helena var tvungen att kräkas... !? . Fuck Not.

Glöm detta. Om det var så, så tror jag du fattar att KM varken får gå med henne ner...dit ner eller ens vill vara hack i häl och i närheten om hon skall spy.. Make NO sense kan jag säga, när de också sedan ändå skall fortsätta asfalten på gångbanan rakt fram strax efter. Brovittnet ser ju paret vika av höger tillsammans gåendes om någon av dem mått så dåligt så rusar ju en person praktiskt taget ner eller bara åt sidan och kräks. Det är ju det sunda förnuftet. Ingenting av detta hände och inte en människa hade sett detta par gåendes rakt fram på den upplysta gångbanan efter bron heller.

Den mest sannolika förklaringen på detta var att detta par valde att gå denna stig bakom fängelset ända upp till Ekuddenvägen istället för den upplysta gångbanan rakt fram som Helena, PW och systrarna ALLTID tog annars efter Stadt.

Detta udda vägval kunde endast berott på en viss anledning och den anledningen hör samman med det otäcka som sedan hände minuter senare uppe på skogsstigen i Kohagen- alltså bilen med GM i.
Senast redigerad av IB03 2024-12-04 kl. 21:50.
Citera
2024-12-04, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Skullle det vara möjligt att bara BW och Helena åkte i bilen? Om vi antar att ingen mera är inblandad. Det ställer ju till det endel när en andra person skall till. BW var säkert stark nog att få med sig H om hon vart livlös. Hmm...men det skulle ju inte förklara att två personer sitter i tråden o vilseleder iofs.

Det tror jag. Utan att ha koll på hur alla hittils misstänkta såg ut då, så skulle jag säga att de alla skulle klara det på egen hand.
Kanske förutom KM, ifall vi ska tro på berusningsgraden, men han finns ju inte med i något scenario som singelgärningsman med bil ändå.
Hanna-vittnesmålet faller ju, men det är ju tveksamt ändå.

Det som blir lite struligt med endast en gärningsman, som gav henne skjuts från stadt till början på kohagen eller till fyndplatsen, är ju bilresan på stigen som ju då blir lite konstig riktning. (Killarna som pratade bilens vittnesmål)
Citera
2024-12-05, 02:20
Medlem
Jag tror fortfarande pa tva grabbar i HA's "society class". Ofvre medelklass eller hogre. Som gatt under radarn hela tiden och som hade ratta kontakterna och smartness nog att kunna spela spelet med intelligens och resurser och darmed helt undvika misstankar. HA spenderade bevisligen tid med hastar, segling, etc. Det ar inte fattighjonen. I princip alla som varit misstankta har varit working class, jag tror man letat pa fel stalle. Vore inte forsta gangen grabbar med pengar och status gatt over gransen for en tjej dom tankt sig kunnat charma enkelt.
Citera
2024-12-05, 03:12
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Jag tror fortfarande pa tva grabbar i HA's "society class". Ofvre medelklass eller hogre. Som gatt under radarn hela tiden och som hade ratta kontakterna och smartness nog att kunna spela spelet med intelligens och resurser och darmed helt undvika misstankar. HA spenderade bevisligen tid med hastar, segling, etc. Det ar inte fattighjonen. I princip alla som varit misstankta har varit working class, jag tror man letat pa fel stalle. Vore inte forsta gangen grabbar med pengar och status gatt over gransen for en tjej dom tankt sig kunnat charma enkelt.

Men nu råkar det ju vara så att just två "working class"-grabbar själva har gjort sig rejält misstänkta: PU - här i tråden! - och KM i diverse polisförhör. Dessutom är det så att KM har pekats ut på bron med Helena. Därmed inte sagt att inga andra kan vara aktuella. Men du måste begripa att när två arbetarklassgrabbar - PU och KM - båda hade visat sitt intresse för Helena en tid innan hon försvann, så blev situationen den att Helena just den där kvällen/natten inte själv valde sitt sällskap mot hemmet om det nu var så att KM och/eller PU var inblandad/inblandade.

I övrigt ber jag igen: Du Kl*s, du läser ju tråden (vilket vi såg i TV3:s programserie "Att lösa ett mord"). Kan inte du skapa ett konto och svara på våra funderingar? Precis som PK, PU och MickeR gjorde? Det fungerar inte att ett gäng dumstrutar (läs kompletta idioter) försöker agera målvakter åt dig. De gör nämligen din sak sämre.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-12-05 kl. 03:44.
Citera
2024-12-05, 03:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men nu råkar det ju vara så att just två "working class"-grabbar själva har gjort sig rejält misstänkta. Därmed inte sagt att inga andra kan vara aktuella.

Ja du Ugglan. Jag kan inte svara for andras teorier. men detta ar vad jag tror, Du far ta det som det ar, med sa manga nypor salt du sa onskar. Jag tror pa tva personer som gatt under radarn och tillhor en annan samhallsklass an vad som diskuterats flitigt i denna trad. For mig stammer det mycket mera overens med profilen och fallets otaliga atervandsgrander. Man letar i helt fel samhallsgrupp. Jag tror GM ar mycket smartare, mycket mera iskallt beraknande efter den oplanerade garningen och framfor allt, har mycket mera att forlora socialt och ekonomiskt an vad kanske ibland spekulerats i denna trad.
Senast redigerad av MrConwell 2024-12-05 kl. 03:41.
Citera
2024-12-05, 03:40
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Ja du Ugglan. Jag kan inte svara for andras teorier. men detta ar vad jag tror. Du far ta det som det ar. Jag tror pa tva personer som gatt under radarn och tillhor en annan samhallsklass an vad som diskuterats flitigt i denna trad. For mig stammer det mycket mera overens med profilen och fallets otaliga atervandsgrander. Man letar i helt fel samhallsgrupp.

Du är väldigt bra på att tjata om en annan samhällsklass, men du kommer aldrig själv med några förslag. Du verkar känna Mariestad mycket bra från den här tiden, så vilka "fina" killar tror du på? Bröderna Br*nnhagen (eller en av dem)? N*rdlander? Fjellm*n? U A*lin? Vilka mer?

Kom igen nu.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-12-05 kl. 03:45.
Citera
2024-12-05, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Du är väldigt bra på att tjata om en annan samhällsklass, men du kommer aldrig själv med några förslag. Du verkar känna Mariestad mycket bra från den här tiden, så vilka "fina" killar tror du på? Bröderna Br*nnhagen (eller en av dem)? N*rdlander? Fjellm*n? U A*lin?

Kom igen nu.

Ja du Ugglan, om det vore min hemstad fran 1992 sa skulle jag kanske kunna ge dig battre information. Men jag ar fran en helt annan del av landet och jag har ingen som helst kannedom om Mariestad. Mina "forslag" sasom du kallar det ar enbart baserat pa mina egna teorier fran det jag sett om detta fall. Du far som sagt ta det for vad det ar. Det faktumet att fallet statt stilla i snart 35 ar gor att det kanske ar dags att kolla nya vinklar ? Jag var dock mycket ute i svangen och levde nattliv i manga svenska stader pa 90-talet, sa jag baserar lite gissningar pa hur det sociala nattlivet fungerade pa den tiden i Sverige, fran min synvinkel. Jag vet att i princip alla mina tjejkompisar fran den tiden (1992 inkluderat) var mycket, mycket selektiva rorande vem dom skulle ta skjuts av eller traska med hem fran krogen, till exempel.
Senast redigerad av MrConwell 2024-12-05 kl. 03:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in