2024-12-05, 11:05
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wrossmol
Om du bara tror att livet och universum består av, och kan förklaras av siffror och kemikalier. Så måste du leva ett extremt tråkigt liv. Dessutom isf jävligt korkad också.

Exempelvis om du ser på någonting enormt vackert. Estetiskt. Så upplever ni inte det på grund av en massa kemikalier. Däremot frisätter det kemikalier i hjärnan. Det är en extremt stor skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Wrossmol
I slutändan, om kärlekens neurala mekanismer var enkla, borde du kunna framkalla den med en injektion, att släcka den med en skalpell samtidigt som du lämnar allt annat intakt. Evolutionsbiologins kalla, hårda logik gör detta omöjligt. Om kärleken inte var komplicerad, skulle vi aldrig ha utvecklats i första hand.

kärlek vilar – liksom alla våra tankar, känslor och beteenden – på fysiska processer i hjärnan, ett mycket komplext samspel mellan dem. Men att säga att kärlek "bara" är hjärnkemi är som att säga att Romeo och Julia är "bara" ord – det missar poängen. Liksom konst är kärlek mer än summan av dess delar.

Jag tror du missuppfattar diskussionen en aning.

Du påstod tidigare att det är omöjligt att förklara kärlek eller en dikt eller ett konstverk med kvantfysikaliska fenomen. Då menade både jag och Mino44 att vid förälskelse uppstår kemiska förändringar i hjärnan som gör att kärlek är mätbart på ett sätt som andevärlden eller andra paranormala fenomen inte är.

Varken jag eller Mino44 har sagt att kärlek bara är kemi, jag har tidigare i tråden dessutom hållit med om att kärlek är mycket mer än kemi. Man kan inte koma undan att de kemiska processerna som uppstår vid förälskelse (eller andra känslotillstånd) är mätbara, men det är givetvis inget man tänker på när man är förälskad eller upplever något storslaget.

Jag uppskattar också konst i alla möjliga former och kan hänge mig väldigt engagerat åt det. Jag gillar också att förundras över livet och att uppleva nya spännande saker. När jag är i det bryr jag mig inte om det jag upplever kan förklaras med kemi eller matematik. Men jag tycker också det är intressant att försöka förstå vad det är som händer när jag upplever något. Att söka förklaringar och se på saker ur ett naturvetenskapligt perspektiv betyder inte att man sakna förmåga att förundras över saker som är svåra eller inte går att förklara.

Däremot tycker jag det är ganska oflexibelt att inte kunna – eller vilja – ifrågasätta sina egna upplevelser eller acceptera att vissa saker går att bevisa ur ett naturvetenskapligt perspektiv och andra inte.
Citera
2024-12-05, 11:06
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorA
Nej absolut inte. Samma sensoriska nervsystem kommer skicka signaler till hjärnan även när något behagligt nuddar din tumme. Prova själv att dra lite med en pennspets över din tumme, det kommer kittlas lite.

Föremål och vissa typer av energi skapar absolut signaler till hjärnan, det går att bevisa. Att något andligt skulle skapa samma reaktion har ännu inte gått att bevisa.

Det var ju inte riktigt det du svarade på i förrförra inlägget. Du skrev att hammaren var oviktig och kan bli utbytt och att allt handlar om kraft. Det stämmer ju inte.

Om vi ska förhålla oss till trådämnet så blir faktorn, alltså materian, energin eller anden, avgörande för hur hjärnan och medvetandet ska tolka och uppfatta signalerna beroende på hur den interagerar med kroppens olika funktioner och väsen. Det spelar ju ingen roll hur stor kraften är om tingets egenskapers variation leder till att de inte kan tolkas av kroppen när det interagerar med de olika receptorerna.
Citera
2024-12-05, 11:11
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Själva föreställningen om andevärlden är ju att utforska och analysera det oförklarliga, att som du, styras av "vad du inte tror på", blir ju kontraproduktivt i det fallet.

Din huvudfråga är dessutom oklar, vad är det som säger att en andevärld inte kan klassas som en andevärld trots att den består av universums minsta partiklar?

Energier är ju ingen materia förövrigt, andevärlden skulle ju kunna förklaras i någon form av energi, eller i alla fall symtom av den, anser du att det enbart hör till fysik då?

Jag emotsätter mig inte att någon utforskar eller upplever andevärlden, däremot ifrågasätter jag påståendet att den är verklig på samma sätt som fysiska eller kvantfysiska fenomen eftersom sådana bevis inte finns. Jag tänker att det alltid är bra och sunt att kunna hålla sig skeptisk till sina egna upplevelser och föreställningar även om det kan vara väldigt svårt.

Min huvudfråga är inte oklar eftersom den handlar om ett hypotetisk scenario där det bevisats att andevärlden INTE finns. Att andevärlden förklaras genom universum minsta partiklar är ett annat hypotetisk scenario som jag gärna riktar till andevärldens kritiker.

Energi hör också till fysiken.
Citera
2024-12-05, 11:17
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Det var ju inte riktigt det du svarade på i förrförra inlägget. Du skrev att hammaren var oviktig och kan bli utbytt och att allt handlar om kraft. Det stämmer ju inte.

Om vi ska förhålla oss till trådämnet så blir faktorn, alltså materian, energin eller anden, avgörande för hur hjärnan och medvetandet ska tolka och uppfatta signalerna beroende på hur den interagerar med kroppens olika funktioner och väsen. Det spelar ju ingen roll hur stor kraften är om tingets egenskapers variation leder till att de inte kan tolkas av kroppen när det interagerar med de olika receptorerna.

Jag skrev att det är kraften FRÅN hammaren som orsakar den sensoriska reaktionen smärta. Hammaren kan bytas ut mot något annat föremål med jämförbar densitet. Utan kraften från slaget orsakar inte hammaren någon smärta.

Fysiska föremål och mätbar energi kan påverka kroppen så du får en sensorisk upplevelse av något slag. Jag förstår inte hur det har med andevärldens potentiella existens att göra?
Citera
2024-12-05, 11:23
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Jag emotsätter mig inte att någon utforskar eller upplever andevärlden, däremot ifrågasätter jag påståendet att den är verklig på samma sätt som fysiska eller kvantfysiska fenomen eftersom sådana bevis inte finns. Jag tänker att det alltid är bra och sunt att kunna hålla sig skeptisk till sina egna upplevelser och föreställningar även om det kan vara väldigt svårt.

Min huvudfråga är inte oklar eftersom den handlar om ett hypotetisk scenario där det bevisats att andevärlden INTE finns. Att andevärlden förklaras genom universum minsta partiklar är ett annat hypotetisk scenario som jag gärna riktar till andevärldens kritiker.

Energi hör också till fysiken.

Men om man tolkar dig så låter det på dig som att det inte är en andevärld om den består av partiklar.
Senast redigerad av billigost 2024-12-05 kl. 11:41.
Citera
2024-12-05, 11:29
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Jag skrev att det är kraften FRÅN hammaren som orsakar den sensoriska reaktionen smärta. Hammaren kan bytas ut mot något annat föremål med jämförbar densitet. Utan kraften från slaget orsakar inte hammaren någon smärta.

Fysiska föremål och mätbar energi kan påverka kroppen så du får en sensorisk upplevelse av något slag. Jag förstår inte hur det har med andevärldens potentiella existens att göra?

Det har med saken att göra på så vis att beroende på om det är en hammare, bomull, energi eller ande, så kan ex en NDE inte fastställas enbart beroende på biokemiska reaktioner bara för att man inte har förmågan att analysera faktorn som utlöser det.
Senast redigerad av billigost 2024-12-05 kl. 11:39.
Citera
2024-12-05, 11:36
Medlem
Citat:
Må hända att frågeställningen i sin bokstavliga helhet är ointressant och fantasier. Men min egentliga fråga i trådstarten var hur de som tror på andevärlden skulle reagera om det presenterades evidens som säger att andevärlden inte finns och att alla oförklarliga fenomen berodde på något helt annat. En hypotetisk fråga om att ifrågasätta sin egen föreställningsvärld helt enkelt.

På samma vis vore det intressant att höra vad skeptiker skulle säga om det dök upp evidens på att andevärlden visst var verklig.

Varför jag la frågan i denna forumdel var för att jag i min enfald tänkte människor här har lättare att tänka fritt och fantisera. Men jag verkar ha misstagit mig en smula.
Va? Tror du att man inte tänker fritt om man inte tror på övernaturliga fantasier?
Om du tänker efter lite inser du att det är precis tvärtom.
De som tror på övernaturliga fenomen är låsta i sin trosuppfattning och inte öppna för naturliga förklaringar.
Jag har inte på förhand bestämt mig för vad ett fenomen är, utan är öppen för de evidens som framkommer.
Detta är att vara öppen och att tänka fritt. När du inte lurar dig själv att tro dina fantasier eller förutfattade meningar om att det borde vara så som du tror.
Citera
2024-12-05, 11:53
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Men om man tolkar dig så låter det på dig som att det inte är en andevärld om den består av partiklar.
Det finns inga vetenskapliga bevis på att andevärlden existerar. Skulle det komma trovärdig evidens på motsatsen är jag beredd att omvärdera min hållning, partiklar eller ej.

Men som sagt, min frågeställning i trådstarten utgick från ett hypotetiskt scenario.

Citat:
Det har med saken att göra på så vis att beroende på om det är en hammare, bomull, energi eller ande, så kan ex en NDE inte fastställas enbart beroende på biokemiska reaktioner bara för att man inte har förmågan att analysera faktorn som utlöser det.
I min värld – och den vetenskapliga – kan man inte säga att andevärlden existerar bara för att något oförklarligt hänt. Man måste bevisa att det faktiskt ÄR något andligt. Fysiska föremål och energi enligt fysiken går att mäta och ä därmed vetenskapligt belagt. Så är det inte med andevärlden eller andra paranormala fenomen.

Man får gärna tro på, och hänge, sig åt andevärlden men den kan inte likställas med, eller accepteras på samma vis som vetenskapligt bevisade fenomen.
Citera
2024-12-05, 11:57
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Det finns inga vetenskapliga bevis på att andevärlden existerar. Skulle det komma trovärdig evidens på motsatsen är jag beredd att omvärdera min hållning, partiklar eller ej.

Men som sagt, min frågeställning i trådstarten utgick från ett hypotetiskt scenario.

I min värld – och den vetenskapliga – kan man inte säga att andevärlden existerar bara för att något oförklarligt hänt. Man måste bevisa att det faktiskt ÄR något andligt. Fysiska föremål och energi enligt fysiken går att mäta och ä därmed vetenskapligt belagt. Så är det inte med andevärlden eller andra paranormala fenomen.

Man får gärna tro på, och hänge, sig åt andevärlden men den kan inte likställas med, eller accepteras på samma vis som vetenskapligt bevisade fenomen.

Fast vetenskapen har stora brister vad gäller "konstaterande" av att andevärlden inte existerar.

Att forskare konstaterar att NDE (nära döden-upplevelse) inte kan härledas till andevärlden för att det sker en biokemisk reaktion är ju ett skämt.
Citera
2024-12-05, 12:02
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Va? Tror du att man inte tänker fritt om man inte tror på övernaturliga fantasier?
Om du tänker efter lite inser du att det är precis tvärtom.
De som tror på övernaturliga fenomen är låsta i sin trosuppfattning och inte öppna för naturliga förklaringar.
Jag har inte på förhand bestämt mig för vad ett fenomen är, utan är öppen för de evidens som framkommer.
Detta är att vara öppen och att tänka fritt. När du inte lurar dig själv att tro dina fantasier eller förutfattade meningar om att det borde vara så som du tror.

Det var inte alls vad jag sa. Öva på din läsförståelse.

Det var lite av en blinkning till de i tråden som sagt att de (vi) som menar att exempelvis kärlek kan bevisas med kemiska processer i hjärnan måste leva väldigt gråa och tråkiga liv.

Då är vi lika på det sättet att vi är öppna för att ompröva våra uppfattningar och övertygelser om det finns goda skäl till tvivel.

Det är viktigt som du säger att våga ifrågasätta sig själv, vara mottaglig för andra perspektiv och våga lyssna på och försöka förstå det som inte stämmer överens med ens egen uppfattning.
Citera
2024-12-05, 12:07
Medlem
ProfessorAs avatar
Citat:
Fast vetenskapen har stora brister vad gäller "konstaterande" av att andevärlden inte existerar.

Att forskare konstaterar att NDE (nära döden-upplevelse) inte kan härledas till andevärlden för att det sker en biokemisk reaktion är ju ett skämt.

Vetenskapen sysslar inte med att bevisa att andevärlden inte finns. Problemet är att det är väldigt väldigt svårt att bevisa att andevärlden ens existerar över huvud taget.

Att nära-döden-upplevelser finns är inte ett bevis på att andevärlden finns.
Där satte du fingret på ett annat problem; att andevärldens förespråkare drar slutsatser där såna inte finns och säger att de hittat bevis när bevisen inte alls håller.
Citera
2024-12-05, 12:12
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Vetenskapen sysslar inte med att bevisa att andevärlden inte finns. Problemet är att det är väldigt väldigt svårt att bevisa att andevärlden ens existerar över huvud taget.

Att nära-döden-upplevelser finns är inte ett bevis på att andevärlden finns.
Där satte du fingret på ett annat problem; att andevärldens förespråkare drar slutsatser där såna inte finns och säger att de hittat bevis när bevisen inte alls håller.

Fast om något oförklarligt existerar och inte kan förklaras med vetenskap, så är det ju mer logiskt att dra slutsatsen att ex andevärlden existerar än att den inte gör det, för man kan ju knappast kalla metoden att avvisa teorier genom avsaknad av experimentella bevis, för seriös vetenskap, eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in