Citat:
Om du bara tror att livet och universum består av, och kan förklaras av siffror och kemikalier. Så måste du leva ett extremt tråkigt liv. Dessutom isf jävligt korkad också.
Exempelvis om du ser på någonting enormt vackert. Estetiskt. Så upplever ni inte det på grund av en massa kemikalier. Däremot frisätter det kemikalier i hjärnan. Det är en extremt stor skillnad.
Exempelvis om du ser på någonting enormt vackert. Estetiskt. Så upplever ni inte det på grund av en massa kemikalier. Däremot frisätter det kemikalier i hjärnan. Det är en extremt stor skillnad.
Citat:
I slutändan, om kärlekens neurala mekanismer var enkla, borde du kunna framkalla den med en injektion, att släcka den med en skalpell samtidigt som du lämnar allt annat intakt. Evolutionsbiologins kalla, hårda logik gör detta omöjligt. Om kärleken inte var komplicerad, skulle vi aldrig ha utvecklats i första hand.
kärlek vilar – liksom alla våra tankar, känslor och beteenden – på fysiska processer i hjärnan, ett mycket komplext samspel mellan dem. Men att säga att kärlek "bara" är hjärnkemi är som att säga att Romeo och Julia är "bara" ord – det missar poängen. Liksom konst är kärlek mer än summan av dess delar.
kärlek vilar – liksom alla våra tankar, känslor och beteenden – på fysiska processer i hjärnan, ett mycket komplext samspel mellan dem. Men att säga att kärlek "bara" är hjärnkemi är som att säga att Romeo och Julia är "bara" ord – det missar poängen. Liksom konst är kärlek mer än summan av dess delar.
Jag tror du missuppfattar diskussionen en aning.
Du påstod tidigare att det är omöjligt att förklara kärlek eller en dikt eller ett konstverk med kvantfysikaliska fenomen. Då menade både jag och Mino44 att vid förälskelse uppstår kemiska förändringar i hjärnan som gör att kärlek är mätbart på ett sätt som andevärlden eller andra paranormala fenomen inte är.
Varken jag eller Mino44 har sagt att kärlek bara är kemi, jag har tidigare i tråden dessutom hållit med om att kärlek är mycket mer än kemi. Man kan inte koma undan att de kemiska processerna som uppstår vid förälskelse (eller andra känslotillstånd) är mätbara, men det är givetvis inget man tänker på när man är förälskad eller upplever något storslaget.
Jag uppskattar också konst i alla möjliga former och kan hänge mig väldigt engagerat åt det. Jag gillar också att förundras över livet och att uppleva nya spännande saker. När jag är i det bryr jag mig inte om det jag upplever kan förklaras med kemi eller matematik. Men jag tycker också det är intressant att försöka förstå vad det är som händer när jag upplever något. Att söka förklaringar och se på saker ur ett naturvetenskapligt perspektiv betyder inte att man sakna förmåga att förundras över saker som är svåra eller inte går att förklara.
Däremot tycker jag det är ganska oflexibelt att inte kunna – eller vilja – ifrågasätta sina egna upplevelser eller acceptera att vissa saker går att bevisa ur ett naturvetenskapligt perspektiv och andra inte.