Flashback bygger pepparkakshus!
2024-12-08, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongfeeling
Jag har inte sagt att allmänläkarens dotters ord är sanna.
Det som är sant är att jag har mitt första minne från när jag var 10 månader.
Jag svarade på en fråga i tråden.
Tänker inte argumentera om att mitt minne är falskt.

Men det tänker jag. Du ljuger. Du har absolut inga minnen alls från när du var tio månader. Det är inte möjligt.

Du kan i bästa fall ha enstaka fotografiska minnen från två-treårsåldern. Sannolikt är det då händelser som behandlats, berättats, återberättats. Sporadiska minnen, bilder, är ovanligt men biologiskt möjligt efter två till tre årsåldern.
Citera
2024-12-08, 23:18
Medlem
swimp78s avatar
Tror obducenten gjorde det!
Citera
2024-12-08, 23:34
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Nu har jag sett båda avsnitten av dokumentären och ser fram emot nästa.

Jag har hört till dem som utgick från att läkarna dödat henne om de styckat henne enligt resonemanget "Ingen ramlar väl på en död människa och sedan styckar henne?".

För många år sedan läste jag Hanna Olssons och Per Lindbergs böcker, men det känns som om dokumentären kommer med helt nya uppgifter (som inte varit kända för att ingen grävt tillräckligt djupt; det står i sluttexterna till dokumentären att journalisterna även gått igenom slasken)?
Jag är lite sen på bollen och ser att du redan har fått många bra svar, men vill ändå kommentera.

Överlag tycker jag att du har sammanfattat det hela koncist och korrekt och många av dina frågor, t ex varför man avskrev de intressanta män som de facto hade träffat Catrine, är högst relevanta.
Citat:
Om jag förstått saken rätt finns det inga bevis för att läkarna kände Catrine? Ingen har sett dem tillsammans och det finns ingen teknisk bevisning som binder dem vare sig till hennes död (som teoretiskt kan vara en naturlig död) eller styckningen?
Du har förstått helt rätt.

Vad som fanns var dels Allgéns lilla dotters påstådda utsagor om vad hon skulle ha upplevt vid 1,5 års ålder, dels ett gäng mycket otillförlitliga vittnen som berättade uppseendeväckande historier flera år efter Catrines död när fallet manglats i pressen.

Kortfattat var historierna som de berättade så anmärkningsvärda att var och en skulle ha kontaktat polisen redan 1984. Om de vore sanna.

Det fanns ingen teknisk bevisning mot läkarna. Idag vet man att den lilla tekniska bevisningen som fanns (hårstrån på en handduk funnen vid första fyndplatsen och fingeravtryck på insidan av säckarna) inte kommer från någon av läkarna.
Citat:
Först slog obducentens handledare Jovan Rajs (var det inte han som obducerade Palme också varpå familjen anmälde läkarna för sekretessbrott?) ifrån sig och sa att det var omöjligt att hans kollega var skyldig. Sedan gjorde han plötsligt en helomvändning och kom ihåg att han mött TH en helgdag på rättsläkarstationen när båda var lediga, och att det kunde ha varit den helgen när Catrine försvann och i så fall kunde han ha varit där för att stycka henne...Rajs uttryckte sig med andra ord ganska vagt, och gav ingen förklaring till varför han själv befunnit sig på jobbet när han var ledig.

Från att ha hävdat att den som styckat kroppen verkade van vid att stycka djur påstod han plötsligt att det var en person med kunskap i obduktionsteknik, och att det bara fanns två personer i landet som skulle ha kunnat göra detta...han själv (som var oskyldig) och TH. Men var JR någonsin misstänkt eller ens en "person of interest" i utredningen?

Han påstod också att det faktum att TH som enda rättsläkare gissat rätt på åldern ökade misstankarna, men TH gissade på mellan 23 och 28 år och det är väl inte så svårt att göra om man är en skicklig rättsläkare?
Det är högst densamme som i Palmemordet.

Rajs kom sedermera även att anklaga Härm för seriemord och också påstå att Härm hade låtit bli att mörda Rajs själv, för att han var en värdig motståndare.

Rajs har inte själv varit misstänkt, men däremot involverad i snart sagt alla delar av denna märkliga utredning. Han intygade exempelvis att det så kallade Barnets berättelse var förenlig med hur styckningen av Catrine hade gått till.

Anledningen till att både Rajs och Härm stundvis befann sig på rättsläkarstationen även under helger var helt enkelt för att de turades om att se till råttor i ett djurförsök de utförde tillsammans. Eftersom rättsläkarstationen uppenbart frekventerades även under helger, också av andra än Rajs och Härm, framstår tanken att det skulle ha skett ett styckmord där som än mer befängd.

Angående att Härm gissade närmast gällande Catrines ålder är det förvisso korrekt, men högst oklart vad det skulle indikera. Förutsättningen för att Härms gissning skulle vara misstänkt är att han skulle ha känt till Catrines rätta ålder.

Misstankarna mot Härm bestod i föreställningen att han skulle ha varit Catrines kund, och med tanke på att prostituerade sällan använder sina rätta namn betvivlar jag att de skulle uppge sin ålder till kunderna. Varför skulle de göra det?
Citat:
Det verkar som om TH:s livsstil (han levde i ett fritt förhållande med första frun och köpte sex på Malmskillnadsgatan) låg honom i fatet. Jag har också för mig att jag läst att han gillade strypsex och hade våldsporrfilmer i hemmet. I allmänläkarens (TA) fall var det väl ex-fruns incestanklagelser?

Om jag förstått det rätt utsatte ex-frun dottern för en lång rad plågsamma gynekologiska undersökningar (t.o.m. i narkos) för att bevisa att TA utnyttjat henne sexuellt. Ingen läkare eller psykolog hittade någonsin några sådana tecken, men ex-frun insisterade ändå på att TA var skyldig. På något sätt verkar det ha legat honom i fatet då han liksom TH fick rykte om sig att vara pervers.
Skälet till att Härm kom att misstänkas handlade initialt om det aldrig bekräftade antagandet att han skulle vara skyldig till sin frus död.

Hans personlighet, ett oklart antal besök på Malmskillnadsgatan och ett experimentellt sexliv förbättrade inte situationen.

Intresse för strypsex är mig veterligen inte bevisat, och de beryktade videofilmer han tittade på var främst kända som våldsfilmer under den hysteriska videovåldseran. Jag misstänker att de i dagens samhälle skulle framstå som ganska oskyldiga och med lökiga specialeffekter.

Ja, Allgéns dotter blev undersökt ett flertal gånger, både fysiskt och via samtal, observationer och lekar. Ingen har kunnat bekräfta att hon utsatts för något sexuellt övergrepp.
Citat:
Av dokumentären att döma verkar det också som om polisen först hade ett antal misstänkta i kretsen kring Catrine, däribland flera läkare varav ett par skrivit ut narkotiska preparat till henne, men när de fick tipset om TH (av hans döda ex-frus pappa) ströks alla andra namn ur utredningen...eller var det Rajs helomvändning som gjorde att polisen fokuserade på TH?
Under hösten 1984 hade polisen en mängd intressanta personer och observationer att arbeta med.

De hade kunskap om att Eugeniavägen, där fyndplats nummer två låg, frekventerades av prostituterade och missbrukare. De visste att Catrine hade en kontakt strax intill fyndplats två: Vinof, sexkund och kriminell, den i dokumentären så kallade Hästdödaren, bodde i samma lokaler som hans företag låg i, på Eugeniavägen 25.

De hade även kännedom att relationen Catrine hade med "Mannen från Småland" präglades av våld och ekonomiskt utnyttjande.

Kronologiskt var misstankarna mot Härm starka innan Rajs ändrade sitt utlåtande, men det förstärkte dem givetvis ytterligare.
Citat:
Sammanfattningsvis verkar läkarna ha blivit dömda utan minsta teknisk bevisning och utan tillförlitliga vittnen (jag har för mig att Hanna Olsson intervjuade "kolleger" till Catrine dock men minns inte vad som framkom?). De friades visserligen av domstolen för mordet, men tingsrätten slog fast att det var ställt utom allt tvivel att de styckat henne. Hur var det ställt utom allt tvivel? De hittade väl aldrig några verktyg hemma hos någon av läkarna, och hade inga tekniska bevis som band dem vid styckningen?

Det sjukaste av allt är att de inte kunde överklaga domskälen som Socialstyrelsen åberopade för att dra in deras legitimationer.
Förutom att de inte dömdes, har du helt rätt. Deras hem, bilar, arbetsplatser, bankfack, landställe med mera genomsöktes utan att man fann någonting som kunde knyta dem till da Costa, till ett mord eller en styckning.

Catrines vänner kände inte till någonting om att hon skulle ha haft TH och TA som kunder, förutom det så kallade Dagbokvsvittnet, som sa sig ha fått höra diverse skrämmande berättelser om dödsrum och sex i närvaro av ett litet barn, av Catrine själv. Dessa uppgifter uppgav hon dock inte när hon förhördes 1984, utan av ej motiverade orsaker väntade hon i flera år innan hon sa något. Uppgifterna bär inte sannolikhetens prägel, för att uttrycka det milt.
Citat:
Jag blev chockad över att se hur bruten allmänläkaren verkar. Han är bara 75 men går med rullator och ger ett mycket äldre intryck. Och TH lever i skräck under skyddad identitet.

Har ingen myndighetsperson ifrågasatt CA:s (allmänläkarens ex-fru) uppgifter under alla dessa år? Och hur har allt som hänt påverkat dottern? Enligt allmänläkaren har de inte träffats sedan hon var två år. Hur har hennes mamma förklarat det för henne under uppväxten?
Det är ytterst tragiskt för alla inblandade. Fokuseringen på TA och TH har ju även inneburit att man saknar klarhet kring vad som hände Catrine, och att ingen gärningsman kunde straffas för vad som gjordes mot henne.

Framför allt ser jag det som beklämmande att övergreppen mot TA och TH fortgår än idag, bland annat i den här tråden.

När okunniga skribenter för fram tesen att det undermåliga åtalet mot TA och TH vilade på någon slags realistisk grund är de aktiva parter i ett rättsövergrepp.
Citat:
Så det som gjorde läkarna intressanta i polisens ögon var således TH:s avvikande livsstil och incestanklagelserna mot TA? Men varför avskrev de andra i kretsen runt Catrine, som "Hästslaktaren" och läkarna som skrivit ut Sobril och andra narkotiska läkemedel till henne i utbyte som tjänster (som en av poliserna uttrycket det i dokumentären?
I korthet ja, med tillägget en bidragande masspsykotisk tidsanda då satanism, incest och snuff-filmer var den stora skräcken.

Din fråga undrar jag också över. Det var inte i brist på uppslag.
Citera
2024-12-08, 23:38
Medlem
costa-mops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Vad du tror är föga relevant, eftersom du hittills i detta ämne inte har kunnat frambringa någon form av argument som är förankrade i fakta.
Citera
2024-12-09, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Men det tänker jag. Du ljuger. Du har absolut inga minnen alls från när du var tio månader. Det är inte möjligt.

Du kan i bästa fall ha enstaka fotografiska minnen från två-treårsåldern. Sannolikt är det då händelser som behandlats, berättats, återberättats. Sporadiska minnen, bilder, är ovanligt men biologiskt möjligt efter två till tre årsåldern.
Shit pommes frites -tagga ner
Du har ingen som helst aning om mina minnen.
Du har förmodligen läst nån artikel skriven av någon självutnämnd expert.
Citera
2024-12-09, 00:37
Medlem
Macke85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteTedKaczinsky
Tre människor?tänker du även på dottern?

Ja
Citera
2024-12-09, 00:38
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78

Jag med, obducenten Rajs dvs.
Senast redigerad av 2n2222 2024-12-09 kl. 00:45.
Citera
2024-12-09, 00:44
Medlem
Macke85s avatar
Om fyndplats[erna] kan man väl resonera att de skvallrar lite om vilket område mordet/styckningen kan ha skett. Visst, troligtvis har bil använts, men man åker väl liksom inte från Tumba eller Upplands Väsby om man ska dumpa en kropp längs Eugeniavägen i Solna? Det hela har troligen skett i närområdet..

Troligt är att gärningsmannen/männen haft viss lokalkännedom om området där kroppen dumpades. Rört sig där förbi regelbundet (till och från arbetsplats?) antagligen.

Det känns också spontant mer troligt att kroppen fraktats ut från staden än in mot. Även om styckningen iofs skulle kunnat skett i nåt industriområde i Solna.
Senast redigerad av Macke85 2024-12-09 kl. 00:46.
Citera
2024-12-09, 00:48
Medlem
Macke85s avatar
Att rättsläkarstationen i Solna skulle varit plats för styckningen går naturligtvis inte att utesluta helt men det är uppenbara frågetecken kring den teorin känner jag..

Det är en arbetsplats där människor ändå faktiskt kan dyka upp lite hur som helst.

Rondväktare?

Hur sker transport från rättsläkarstationen? Backar gärningsmannen upp sin privata bil mot byggnaden? Visst var området nattetid kanske mindre trafikerat än idag 40 år senare, och visst var kanske arbetsplatser i större utsträckning tomma på kvällar och storhelger på den tiden jämfört med nu i vårt moderna 24/7-samhälle, men ändå..
Senast redigerad av Macke85 2024-12-09 kl. 00:52.
Citera
2024-12-09, 01:18
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Om fyndplats[erna] kan man väl resonera att de skvallrar lite om vilket område mordet/styckningen kan ha skett. Visst, troligtvis har bil använts, men man åker väl liksom inte från Tumba eller Upplands Väsby om man ska dumpa en kropp längs Eugeniavägen i Solna? Det hela har troligen skett i närområdet..

Troligt är att gärningsmannen/männen haft viss lokalkännedom om området där kroppen dumpades. Rört sig där förbi regelbundet (till och från arbetsplats?) antagligen.

Det känns också spontant mer troligt att kroppen fraktats ut från staden än in mot. Även om styckningen iofs skulle kunnat skett i nåt industriområde i Solna.

Finns en annan omständighet som tyder på att det hela skett i närområdet och att den eller de skyldiga hade lokalkännedom. Dumpningen har skett i två omgångar, därav två fyndplatser. En som kommer utifrån hade dumpat allt på en plats. Den hade knappast åkt hela vägen hem och sen tillbaka och dumpat ännu en gång i ett för den okänt område. Den eller de skyldiga avslöjar sig rejält i mina ögon att de huserade i närområdet där fynden gjordes.

Nu kommer säkert någon att dumförklara mig med att styckare vill ha avsevärt avstånd mellan brottsplats och dumpningsplats. Det man då glömmer är att vi vet inget om hur den eller de skyldiga tänkte, vilket tillstånd de var i och vilka riskbedömningar de tog vad gäller att bli upptäckt.

Två fyndplatser, som sagt, en som kommit utifrån hade haft alla säckarna med sig och dumpat allt i ett bräde på en plats.

Låter nästan lika omnipotent som herr Rajs här
Senast redigerad av DrComfort 2024-12-09 kl. 01:29.
Citera
2024-12-09, 01:35
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Jag har också sett Heldin säga att han ångrar att han åtalade och att det var fel( jag kan ha fel i formuleringarna)

Fast i länken tidigare så sa han rent ordagrant att "det stämmer inte att jag ångrat mitt åtalsbeslut" och det verkar dessutom vara sista gången han uttalade sig om fallet?

Kan du hitta något senare datum där han säger nåt helt annat?
Citera
2024-12-09, 02:16
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Finns en annan omständighet som tyder på att det hela skett i närområdet och att den eller de skyldiga hade lokalkännedom. Dumpningen har skett i två omgångar, därav två fyndplatser. En som kommer utifrån hade dumpat allt på en plats. Den hade knappast åkt hela vägen hem och sen tillbaka och dumpat ännu en gång i ett för den okänt område. Den eller de skyldiga avslöjar sig rejält i mina ögon att de huserade i närområdet där fynden gjordes.

Nu kommer säkert någon att dumförklara mig med att styckare vill ha avsevärt avstånd mellan brottsplats och dumpningsplats. Det man då glömmer är att vi vet inget om hur den eller de skyldiga tänkte, vilket tillstånd de var i och vilka riskbedömningar de tog vad gäller att bli upptäckt.

Två fyndplatser, som sagt, en som kommit utifrån hade haft alla säckarna med sig och dumpat allt i ett bräde på en plats.

Låter nästan lika omnipotent som herr Rajs här

Men om vi lutar oss mot statistiken så säger den att det är mer vanligt att gärningsmannen försöker uppnå avstånd mellan brottsplatsen och dumpningsplatserna vid styckmord än att gärningsmannen dumpar kroppsdelar tätt inpå husknuten.

Det är rätt så lätt att googla och hitta andra en rad andra fall där gärningsmännen ansträngt sig för att uppnå avstånd.

Lustmördaren Anders Carlsson tex åkte ända till Dalälven, Gysinge 1987 för att dumpa offrets kvarlevor, inte kastade han kroppsdelarna från balkongen i Hässelby (Melongatan) som var brottsplatsen.

Det finns faktiskt likheter mellan det fallet och fallet Catrine da Costa. Båda offren fick kroppsdelar med sexuell koppling avlägsnade, plastsäckar användes också i båda fallen.

Anders Carlsson brukade dessutom besöka Malmskillnadsgatan vilket få människor verkar känna till, han gillade både män och kvinnor.
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2024-12-09 kl. 02:31. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in