Flashback bygger pepparkakshus!
Igår, 12:22
Medlem
Undseendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Jo, men jag funderar lite på om det inte kan vara så att vi inte är vana vid den här typen av pepparkakshus i Sverige? Vi har ju en tradition där vi tänker oss att det ser ut på ett visst sätt, i alla fall i grunden, medan det i USA exempelvis kan se helt annorlunda ut.

Här är några liknande exempel på en bild från en amerikansk pepparkakshustävling. Man ska ha 75% pepparkaka i sina verk och övrigt är ätbart material. Bottenplattan brukar inte räknas in i det, men det finns undantag även där. https://americanlifestylemag.com/wp-...n-1200x627.jpg Där ser man inte heller någonting av själva pepparkakan som finns därinne, men det är ändå ett pepparkakshus.

I Flashbacks tävling gör vi vad vi kan för att försöka se om det är (hela eller delar av) en byggsats eller inte, och jag hoppas därför att ingen använder sig av en sådan i år.
Tycker det är viktigare än någonsin att hålla på våra egna traditioner och inte importera från andra länder. Så där tycker vi helt olika.

Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Jag tycker man ska ta fasta på namnet: pepparkakshus.

Hus: Det ska vara ett hus, alltså inte föreställa någon annan form av människan skapad konstruktion, såsom en bro, ett fartyg, en möbel etc.

Pepparkaka: Den bärande strukturen ska vara gjord av synlig pepparkaka. Dekoration och, i viss mån, stagande element kan vara gjort av annat material under förutsättning att detta är ätbart, dvs klassat som livsmedel. Dekoration ska vara just dekoration, små detaljer som förhöjer, inte något som tillåts dominera.

Krav på jultema är redan uppfyllt i och med att det just handlar om ett pepparkakshus.
Låter vettigt.
Citera
Igår, 12:24
Medlem
Undseendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Nutida recept på pepparkakor, med kryddpeppar!
https://www.landleyskok.se/recept/pepparkaksdeg

Kryddpeppar är juligt, brukar ha lite i köttbullarna så här års.
Citera
Igår, 13:03
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undseende
För att inte förstöra den goda stämningen i "Flashback bygger pepparkakshus", så tänkte jag att vi kunde ha en sidodiskussion här om vad vi anser att ett pepparkakshus är för oss personligen.

Måste huset bestå av en viss mängd pepparkaka?
Måste pepparkakan vara synlig för blotta ögat?
Vilka tekniker är tillåtna?
Är det ok att använda stansar och mallar?
Bör smält socker och/eller kristyr användas för att foga samman delarna?
Är det ok att använda något som liknar pepparkaka men egentligen är något annat, som gingerbread clay t ex.?
Kan vilken typ av byggnad som helst kallas för pepparkakshus?
Måste ett pepparkakshus ha jultema?
Behöver det vara ätbart?

Jag känner mig träffad, Jag hade inte alls tanke på att jag förstörde god julstämning i bidragstråden. Ber om ursäkt för det, men jag blev bara så oerhört triggad av att Ziepen-björnen inte kunde förklara vad som var bakad pepparkaka i hans bygge, trots flera frågor. (Det verkar som att svaret var 0% bakad deg.)
Det var dessutom långt ifrån bara jag som kritiserade hans verk, vi var en handfull, kanske 8 pers?

Har inte sett någon tråd där man kunde delge regeländringar.

Nu till saken: enligt mig ska ett pepparkakshus bestå av minst 67% bakad pepparkaka.
Övrigt ska bestå av normalt ätbara material såsom kristyr, potatismos, godisremmar osv.

Undantag pga kulturellt och använt i säkert 100 år: bomull, ljusslinga, gelatinblad för fönster.

Vidare: det ska vara ett bygge av något slag.
Citera
Igår, 13:12
Medlem
Undseendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag känner mig träffad, Jag hade inte alls tanke på att jag förstörde god julstämning i bidragstråden. Ber om ursäkt för det, men jag blev bara så oerhört triggad av att Ziepen-björnen inte kunde förklara vad som var bakad pepparkaka i hans bygge, trots flera frågor. (Det verkar som att svaret var 0% bakad deg.)
Det var dessutom långt ifrån bara jag som kritiserade hans verk, vi var en handfull, kanske 8 pers?

Har inte sett någon tråd där man kunde delge regeländringar.

Nu till saken: enligt mig ska ett pepparkakshus bestå av minst 67% bakad pepparkaka.
Övrigt ska bestå av normalt ätbara material såsom kristyr, potatismos, godisremmar osv.

Undantag pga kulturellt och använt i säkert 100 år: bomull, ljusslinga, gelatinblad för fönster.

Vidare: det ska vara ett bygge av något slag.
Äsch då, vi var ju som sagt många som reagerade.

Vi är så gott som eniga. Procenten kan diskuteras, men mer än 50% synlig (riktig) pepparkaka borde vara minimum.

Potatismos var intressant, men kan säker funka.
Citera
Igår, 13:37
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undseende
Äsch då, vi var ju som sagt många som reagerade.

Vi är så gott som eniga. Procenten kan diskuteras, men mer än 50% synlig (riktig) pepparkaka borde vara minimum.

Potatismos var intressant, men kan säker funka.
Tack, känns lite bättre nu.

Ja, håller med.

Potatismos, jag har för mig att det använts förr i bakgrunden som kullar och kanske granar. Mes hjälp av en sax kanske man kan få till fina granar? Har själv inte tålamod för såna finbyggen.
Citera
Igår, 13:41
Medlem
MrB00ZEs avatar
Skulle säga att ett pepparkakshus inte behöver vara ett hus, det kan också till exempel vara kända byggnader eller till och med en hel stad. Känner några som byggde Paris av pepparkakor.
Citera
Igår, 14:06
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrB00ZE
Skulle säga att ett pepparkakshus inte behöver vara ett hus, det kan också till exempel vara kända byggnader eller till och med en hel stad. Känner några som byggde Paris av pepparkakor.
Kända byggnader och hela städer/byar är helt okej även i tävlingen vill jag bara flika in.

I bergen, Norge, har de världens största pepparkakstad som tradition. Det vore något att ha plats för där hemma!
https://www.hurtigruten.com/sv-se/in...pepperkakebyen
https://pbs.twimg.com/media/EpsR3K1XEAIjxuk.jpg

Där finns hus och byggnader av alla varianter. En del med synlig pepparkaka och andra helt täckta av dekorationer, kristyr osv. så det finns plats för alla att vara med.
Senast redigerad av Jultrollet Igår kl. 14:10.
Citera
Igår, 14:10
Moderator
Allaballawallas avatar
Självklart kommer inte koncensus att behöva råda kring vad som definierar ett pepparkakshus. När det kommer till en generell definition kan diskussionen gå hur som helst, men när det kommer till forumets tävling gäller det som faller inom regelverkets ramar. Man får och kan tycka vad man vill om det. Det ändrar inte så mycket då det är vad som gäller där som gäller där. Vad folk vill ha för definition i sin egen lilla värld är oväsentligt när det kommer till tävlingen men självklart väsentligt för var och en för sig själv.

För att ha någon form av avgränsningar i tävlingen valde jag - 2011 när jag startade tävlingen - att ha med visa punkter i regelverket som åtminstone styrde vad som skulle gälla i tävlingen; inget annat.

Att en viss procent pepparkaka skulle krävas eller att pepparkaka skulle vara fullt synligt och liknande valde jag medvetet bort då det, enligt min mening, dels begränsar den konstnärliga friheten för mycket dels inte är så alla ser på pepparkakshus.

Jag har själv tävlat med bidrag där pepparkaka stått för en mindre del än 50% då jag i princip dränkt skapelsen i sockerkristyr och smågodis. Jag har även tävlat med bidrag där det nästan bara varit pepparkaka och inte jättemycket annat.

Vi har haft med bidrag som varit helt sönderbrända och det som synts garanterat varit pepparkaka, men pepparkaka så hårt söndergräddad att det knappast varit identifierbart eller särskilt lyckat att äta.

Vi har haft bidrag där degen inte ens gräddats (Han som stod bakom bidraget befann sig på Bali och var dyngpackad när han försökte bygga.) men vi tillät det ändå i sann julig Flashbackanda..

Det här är trots allt Flashback Forum. Det kommer vara högt och lågt; fult och snyggt; seriöst och oseriöst; amatörer och professionella; politiska budskap och kritiker av de samma och en massa annat.

Varför inte bara ta tävlingen för vad den är och acceptera att folk har helt olika syn på det här?

Så länge de tävlande håller sig inom regelverkets ramar är det väl gott nog.

Om ni vill ändra på reglerna och få till andra krav på bidragen så är ni välkomna att delta i diskussionerna kring reglerna, vilket vi alltid har tråd till innan tävlingen drar igång. Det är lite väl sent att komma och klaga nu när tävlingen väl är igång.
Senast redigerad av Allaballawalla Igår kl. 14:31.
Citera
Igår, 14:18
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Självklart kommer inte koncensus att behöva råda kring vad som definierar ett pepparkakshus. När det kommer till en generell definition kan diskussionen gå hur som helst, men när det kommer till forumets tävling gäller det som faller inom regelverkets ramar. Man får och kan tycka vad man vill om det. Det ändrar inte så mycket då det är vad som gäller där som gäller där. Vad folk vill ha för definition i sin egen lilla värld är oväsentligt när det kommer till tävlingen men självklart väsentligt för var och en för sig själv.

För att ha någon form av avgränsningar i tävlingen valde jag - 2011 när jag startade tävlingen - att ha med visa punkter i regelverket som åtminstone styrde vad som skulle gälla i tävlingen; inget annat.

Att en viss procent pepparkaka skulle krävas eller att pepparkaka skulle vara fullt synligt och liknande valde jag medvetet bort då det, enligt min mening, dels begränsar den konstnärliga friheten för mycket dels inte är så alla ser på pepparkakshus.

Jag har själv tävlat med bidrag där pepparkakab stått för en mindre del än 50% då jag i princip dränkt skapelsen i sockerkristyr och smågodis. Jag har även tävlat med bidrag där det nästan bara varit pepparkaka och inte jättemycket annat.

Vi har haft med bidrag som varit helt sönderbrända och det som synts garanterat varit pepparkaka, men pepparkaka så hårt söndergräddad att det knappast varit identifierbart eller särskilt lyckat att äta.

Vi har haft bidrag där degen inte ens gräddats (Han som stod bakom bidraget befann sig på Bali och var dyngpackad när han försökte bygga. Men vi tillät det ändå i sann julig Flashbackanda.)

Det här är trots allt Flashback Forum. Det kommer vara högt och lågt; fult och snyggt; seriöst och oseriöst; amatörer och professionella; politiska budskap och kritiker av de samma och en massa annat.

Varför inte bara ta tävlingen för vad den är och acceptera att folk har helt olika syn på det här?

Så länge de tävlande håller sig inom regelverkets ramar är det väl gott nog.

Om ni vill ändra på reglerna och få till andra krav på bidragen så är ni välkomna att delta i diskussionerna kring reglerna, vilket vi alltid har tråd till innan tävlingen drar igång. Det är lite väl sent att komma och klaga nu när tävlingen väl är igång.
Ja, det sammanfattar mina egna tankar också på ett bra sätt. En totalt strypt tävling där precis varenda detalj ska regelfästas vore inte speciellt roligt eller spännande. De regler vi redan har är trots allt ganska omfattande som de är.

Passar på att länka till tråden som vi lägger upp i början av november varje år, där man har alla chanser att vädra sina funderingar och åsikter: (FB) Flashback bygger pepparkakshus 2024! (Fas I) Jag skulle önska att fler deltar i den innan tävlingen väl börjar, men så kanske det förhoppningsvis blir nästa år?
Citera
Igår, 14:27
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ja, det sammanfattar mina egna tankar också på ett bra sätt. En totalt strypt tävling där precis varenda detalj ska regelfästas vore inte speciellt roligt eller spännande. De regler vi redan har är trots allt ganska omfattande som de är.

Passar på att länka till tråden som vi lägger upp i början av november varje år, där man har alla chanser att vädra sina funderingar och åsikter: (FB) Flashback bygger pepparkakshus 2024! (Fas I) Jag skulle önska att fler deltar i den innan tävlingen väl börjar, men så kanske det förhoppningsvis blir nästa år?

Ja, vi får väl hoppas det.

Nu när tävlingen redan är igång är det inte något som kommer ändras. Inte i år i varje fall.
Citera
Igår, 15:07
Medlem
Undseendes avatar
Citat:

Låg den uppe som en banner precis som fas II gör nu? Annars vore det kanske bra om även fas I gjorde så nästa år.
Citera
Igår, 15:10
Medlem
Undseendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Ja, vi får väl hoppas det.

Nu när tävlingen redan är igång är det inte något som kommer ändras. Inte i år i varje fall.
Alla regler är hyfsat tydliga utom regel nummer 7, där man ger i stort sätt fria händer för egna tolkningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in