Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-12-16, 23:27
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Jag har inte pratat om IQ-tester överhuvudtaget så det här påhoppet är ju bara löjligt.

Snälla. Du har refererat till Ulf Danielsson som i sin tur refererar till IQ-tester som argument för att människor blir dummare....kanske dags att börja ta ansvar för vad du skriver?
Citera
2024-12-16, 23:57
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Snälla. Du har refererat till Ulf Danielsson som i sin tur refererar till IQ-tester som argument för att människor blir dummare....kanske dags att börja ta ansvar för vad du skriver?

Och?
Min fråga var om människan blivit dummare. Svar ja, enligt Ulf Danielsson som ett exempel.
Sedan börjar du vinkla i vanlig ordning. Och särskilt långsökt denna gång "… refererat till Ulf Danielsson som i sin tur refererar till …" Kanske refererar han "i sin tur" till Hitler som "i sin tur" refererar till Ulfs moster?
Jag refererar till de gamla grekerna. Har du några IQ-tester från den tiden kanske?
Det här är inte en fråga där vi har hjälp av IQ-tester förstår du. I annat fall hade jag gärna diskuterat frågan som en fråga om IQ vilket jag bevisligen inte vill göra. Det var du som tog upp IQ, varpå jag kritiserade det som irrelevant för den historiska tidslinje som frågan gällde.
Jag har redan fattat att du tycker att vi blivit smartare. Det är ok, du får tycka så. Men varken jag eller Ulf Danielsson håller med dig. Och då har vi inte ens börjat diskutera ämnet djupare.
Och djupare än din pajkastning lär det aldrig bli om du ska fortsätta att klippa och klistra off topic.
Citera
2024-12-17, 00:18
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Och?

Om du har refererat till någon som refererat till IQ-tester så kan du ju inte gärna gällande att du "inte pratat om IQ-tester överhuvudtaget". Det MÅSTE du förstå

Citat:
Och särskilt långsökt denna gång "… refererat till Ulf Danielsson som i sin tur refererar till …"

Hur i hela friden är det långsökt????

DU säger att människan blivit dummare. Som argument för detta anger du en person som refererar till IQ-tester som intäkt för just detta. Men säger sen att du "inte pratat IQ-tester överhuvudtaget". Det är inte en vinkling från min sida på något som helst sätt. SNÄLLA, ta lite ansvar nån gång.

Citat:
Det här är inte en fråga där vi har hjälp av IQ-tester

Då kanske du borde sluta ange Ulf Danielssons IQ-test-baserade påståenden som argument.

Citat:
Det var du som tog upp IQ,

Det är så man mäter intelligens...

Citat:
varpå jag kritiserade det som irrelevant för den historiska tidslinje som frågan gällde.

Irrelevant? Vi har ju ändå 100 år av IQ-tester som visar på ökad intelligens. Det är såklart inte ett slutligt bevis om vi ska jämföra oss med grekerna. Men det är något, det är inte irrelevant. Det är mer än din magkänsla iaf.

Jag vill för övrigt rikta din uppmärksamhet till den ursprungliga kontexten, som talade om människor för "hundratals år sedan". Inte tusentals. Hundratals. Ditt tal om gamla greker kom långt senare. Värt att tänka på.
(FB) Religion är något jag tror alla behöver

Citat:
Jag har redan fattat att du tycker att vi blivit smartare.

Den åsikten backas upp av den data som finns tillgänglig. Finns inget som tyder på att människor var smartare för några hundra år sedan.

Citat:
Men varken jag eller Ulf Danielsson håller med dig.

Har Ulf Danielsson uttalat sig om människor av idag jämfört med människor för hundratals år sedan? Har han inte i själva verket endast pratat om den allra senaste tiden, att det är där det finns tecken på minskad intelligens, baserat på resultat i IQ-tester?
Citera
2024-12-17, 00:30
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Att du kallar mig lögnare gör mig inte till lögnare.

Håller helt med. Du är en lögnare för att jag kan VISA att du ljuger.

Citat:
Jag vet själv att jag är rättfärdig inför Gud, som är mitt vittne

Nu låter det som att gud helt plötsligt blev lite mer än vad du angett tidigare. Är det så?

Citat:
Jag ljög aldrig om något.

Jo. Du gjorde ju det. Och jag kan bevisa det.

Citat:
Du vinklade dina "kontrollfrågor" med mera, för att framställa mig som "motsägelsefull", vilket var dömt att misslyckas då jag inte är två olika personer med två olika motstridiga åsikter. Jag vet ju bäst själv vad jag anser om saker.

Fint, då tar vi titt en i historiken så får vi se:

Kan du förklara för mig specifikt vad som felvinklades? Är det inte tvärtom supertydligt att jag ger dig chans på chans att backa?

Jag vidhåller att det är visat bortom tvivel att du vet att du har fel men vägrar erkänna det och istället försöker skylla det på mig. DETTA gör dig till en lögnare. Inte vad Fiffiniffi tycker, utan vad Fiffiniffi VISAR.

Citat:
Du kommer att bli varnad om du fortsätter att spamma off topic. Håll dig till ämnet eller avlägsna dig är du snäll.

Ursäkta, men var det inte DU som började kalla mig lögnare från ingenstans efter att vi inte talats vid på nio dagar?

Och sen gick vidare till att prata om att jag kallade dig lögnare ännu mer bara för att du berättade om din hederskodex?

Varpå jag visade på fullständiga sakfel från din sida. Minns du? Du sa att sakfelen inte spelade någon roll pga din magkänsla? Minns du? Så var det inte i själva verket DU som öppnade upp den här frågan? Men nu försöker gömma dig bakom topic?

Citat:
alla behöver religion eftersom de som saknar en religiös övertygelse också verkar sakna moral. Inte alla kanske, men min erfarenhet är att en övervägande majoritet ateister är väldigt bittra och elaka med ett behov av att trycka ner andra människor, medan kristna nästan alltid är trevliga och ödmjuka. Som jag sagt tidigare – ett av skälen till att jag bytte sida.

"en övervägande majoritet ateister är väldigt bittra och elaka". Där ser man. Om vi ska prata personlig erfarenhet tycks det mig som att dina största problem med ateister kommer fram då du ifrågasätts. Jag vill påstå att vi haft en trevlig ton så fort du inte varit ohederlig. Och jag är öppen för det igen. Men det förutsätter ärlighet, vilket bl.a. islamkonversation ovan tydligt visar saknas från din sida.

Min erfarenhet från religiösa i stort är att de är ungefär som vem som helst, med den huvudsakliga skillnaden att de har väldigt svårt för att erkänna fel och brister relaterade till sin tro.
Citera
2024-12-17, 00:32
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jag vill för övrigt rikta din uppmärksamhet till den ursprungliga kontexten, som talade om människor för "hundratals år sedan". Inte tusentals. Hundratals. Ditt tal om gamla greker kom långt senare. Värt att tänka på.

Läs ditt eget urklipp en gång till och berätta sedan var jag refererar till "hundratals år sedan".
Meningslöst att diskutera med någon som saknar basal läsförståelse.
Citera
2024-12-17, 00:47
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Läs ditt eget urklipp en gång till och berätta sedan var jag refererar till "hundratals år sedan".

Minns du inte?
Du svarade på ett inlägg som angav "hundratals år sedan".

Men det är alltså återigen Fiffiniffis fel att han inte direkt förstod att du pratade om greker för 2 500 år sedan och Fiffiniffis fel att han inte förstår att din hänvisning till Ulf Danielsson som anger färska IQ-tester som argument för att människor håller på att bli dummare inte hade något som helst med IQ-tester att göra?

Fint.
Citera
2024-12-17, 00:49
Avstängd
Slutaljugnubogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Kultur och religion är till mer ondska, krig och hat än det gör gott, tyvärr.
Kultur är vanor och nöjen en grupp på en geografisk plats skapar efter minst två generationer i samvaro.
Religion är bestämmelser och regler hur man ska tacka Gud för livet.

Men båda kan användas på fel vis och gjort så flertalet ggr under historien.
Citera
2024-12-17, 01:01
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Håller helt med. Du är en lögnare för att jag kan VISA att du ljuger.

Nu låter det som att gud helt plötsligt blev lite mer än vad du angett tidigare. Är det så?

Jo. Du gjorde ju det. Och jag kan bevisa det.

Fint, då tar vi titt en i historiken så får vi se:

Kan du förklara för mig specifikt vad som felvinklades? Är det inte tvärtom supertydligt att jag ger dig chans på chans att backa?

Jag vidhåller att det är visat bortom tvivel att du vet att du har fel men vägrar erkänna det och istället försöker skylla det på mig. DETTA gör dig till en lögnare. Inte vad Fiffiniffi tycker, utan vad Fiffiniffi VISAR.

Ursäkta, men var det inte DU som började kalla mig lögnare från ingenstans efter att vi inte talats vid på nio dagar?

Och sen gick vidare till att prata om att jag kallade dig lögnare ännu mer bara för att du berättade om din hederskodex?

Varpå jag visade på fullständiga sakfel från din sida. Minns du? Du sa att sakfelen inte spelade någon roll pga din magkänsla? Minns du? Så var det inte i själva verket DU som öppnade upp den här frågan? Men nu försöker gömma dig bakom topic?

"en övervägande majoritet ateister är väldigt bittra och elaka". Där ser man. Om vi ska prata personlig erfarenhet tycks det mig som att dina största problem med ateister kommer fram då du ifrågasätts. Jag vill påstå att vi haft en trevlig ton så fort du inte varit ohederlig. Och jag är öppen för det igen. Men det förutsätter ärlighet, vilket bl.a. islamkonversation ovan tydligt visar saknas från din sida.

Min erfarenhet från religiösa i stort är att de är ungefär som vem som helst, med den huvudsakliga skillnaden att de har väldigt svårt för att erkänna fel och brister relaterade till sin tro.

Det framgår tydligt för alla normala människor som läser detta att du är tragisk. Se hur du går på!
Så du räknar till och med dagar som jag inte skriver till dig?

Antingen godtar du min förklaring eller så gör du inte det. Det är inte svårare än så. Jag har varken ljugit eller menat något som står i motsägelse till min egna hållning i frågan. Hur skulle jag kunna det?
Om du hade pekat ut ett faktafel så hade jag korrigerat det naturligtvis. Men nu handlar det om mina egna åsikter, och de ska du bara respektera. Du behöver inte hålla med, men du måste lära dig att respektera andras åsikter och inte försöka förvränga dem. Det är fult.
Citera
2024-12-17, 01:03
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Citat:
Minns du inte?
Du svarade på ett inlägg som angav "hundratals år sedan".

Men det är alltså återigen Fiffiniffis fel att han inte direkt förstod att du pratade om greker för 2 500 år sedan och Fiffiniffis fel att han inte förstår att din hänvisning till Ulf Danielsson som anger färska IQ-tester som argument för att människor håller på att bli dummare inte hade något som helst med IQ-tester att göra?

Fint.

Återigen; berätta var jag refererar till "hundratals år sedan".

?
Citera
2024-12-17, 01:18
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Återigen; berätta var jag refererar till "hundratals år sedan".

?

Precis som jag skrev: Du svarade direkt på ett inlägg som angav "hundratals år sedan". Om det är kontexten är det mer än fullt rimligt att utgå från att det även är din kontext om inget annat anges, vilket du inte gjorde. Men skyll du på Fiffiniffi om du mår bättre av det.
Citera
2024-12-17, 01:19
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Så du räknar till och med dagar som jag inte skriver till dig?

Nej. Men när du gång på gång gör påståenden som jag vet är fel så är det väldigt enkelt att ta en snabb titt i historiken för påvisa detta i en objektiv mening. Hänger du med? Jag VET varför jag började kalla dig lögnare och att det inte hade något med din uttalade hederskodex att göra. Så då vet jag att trådhistoriken kommer visa på detta och kan därför snabbt visa att du har fel IGEN. Det är fördelen med att vara ärlig, man måste inte ha ett bra minne.

Citat:
Antingen godtar du min förklaring eller så gör du inte det.

VILKEN förklaring? I t ex islamfallet angav du som synes ett flertal som är innebördes uteslutande

Citat:
Det är inte svårare än så. Jag har varken ljugit eller menat något som står i motsägelse till min egna hållning i frågan.

Fast nu är det på så vis att du faktiskt gjort bådadera. Tyvärr.

Citat:
Om du hade pekat ut ett faktafel så hade jag korrigerat det naturligtvis. Men nu handlar det om mina egna åsikter, och de ska du bara respektera.

Sluta.

Du sa att islam är en omoralisk lära.
Och du sa att omoraliska läror självdör.
Och du sa att islam varit framgångsrikt i 14 sekler.

Du kan inte inneha alla tre positioner samtidigt, de är innebördes uteslutande och du är inte tillräckligt korkad för att kunna göra det. Återstår alltså att du skrev något utan att tänka dig för men sen är för stolt för att erkänna det och istället väljer att ljuga.
Citera
2024-12-17, 02:20
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag har ju inte resonerat alls kring det specifika exempel du tar upp här med offerriter.

Om infödingarna i ditt exempel är så korkade att de minskar sina egna möjligheter att överleva så är det ju för att du bestämt dig för att det ska vara så. Då har jag inget att tillägga.

Men offerriten som kulturellt fenomen kan väl knappast ha "sänkt överlevnadsmöjligheterna" med tanke på hur vanligt förekommande den varit. Det tror jag inte på.

Men det är i vilket fall inte offerriter specifikt jag tänker på i detta sammanhang utan i vilken grad olika trosföreställningar och religiösa praktiker kan anses vara metaforiskt sanna.
Man kan absolut diskutera det fiktiva "vulkanfolkets" offerritualer, men då gäller ju inte enbart dina premisser.

Du har alltså inte hängt med i hela resonemanget och vill inte gå in på mer än bara din egen idealistiska och helt irrelevanta föreställning om att det på något konstigt sätt skulle vara bra för överlevnaden att tro på skrock och fantasier.

Okej, då vet jag vad din nivå av engagemang i frågan är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in